Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Pál Tünde két festett bútora, egy téka és egy hozományos láda is bekerült a XVI. Országos Népművészeti Kiállítás anyagába.
Pál
Tünde két festett bútora, egy téka és egy hozományos láda is bekerült a
XVI. Országos Népművészeti Kiállítás anyagába. A szakma legrangosabb
magyarországi seregszemléjét az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a
Hagyományok Háza és a Népművészeti Egyesületek Szövetsége a tárgyalkotó
népművészet, népi kismesterségek legkülönbözőbb ágaiban alkotók számára
szervezi, a munkák pályázat útján kerülhettek be az egész
Kárpát-medencéből. A cél az elmúlt öt év legszínvonalasabb népi kézműves
alkotásainak reprezentatív bemutatása, a mestermunkákat a Néprajzi
Múzeumban 2016. március végéig lehet megtekinteni. A siker kapcsán az
alkotót a bútorfestéshez kötődő kapcsolatáról is kérdeztük.
A kiállításon a több ezer pályamunkából (az első szakaszban hét
központban 160–180 alkotó jelentkezett) több száz paraszti hímzést,
csipkét, kékfestőt, viseletet, népi ékszert, szőttest, nemezt,
faművességi terméket (használati tárgyak, bútorok, játékok), csont- és
szarufaragást, kovácsolt tárgyat, fazekas- és bőrműves munkát, szalma-,
csuhé-, gyékény- és vesszőfonást, mézeskalácsot és gyermekjátékot
állítottak ki.
– Miért vettél részt a pályázaton?
– Székely Erika, aki tanítványom a Művészeti Népiskolában, hozta a
pályázat kiírását, és úgy döntöttünk, hogy benevezünk, így a Művészeti
és Népiskola is részt vett egy másod- és harmadévesek által megfestett
szobabelsővel, a békéscsabai regionális válogatásba ez is bekerült.
– Melyek voltak az elvárások?
– A kiírás szerint azok a tárgyak, alkotások választhatók be, amelyek
egyértelműen utalnak eredeti funkciójukra, és maradéktalanul érvényesül
gyakorlati használhatóságuk. Ugyanakkor anyagválasztásuk kifogástalan, a
szerkezet, szerkesztés tradicionális, az arány és forma hibátlan, a
kivitelezés kifogástalan. A díszítés megválasztása, alkalmazása
esztétikus, egyértelmű a művészettörténeti, népművészeti korszak, és
felismerhető a tájegység mint alkalmazott előkép. A színek
használatában, felületkezelésben hagyományos és minden követelménynek,
előírt szempontnak megfelel, példaértékű.
– Mióta műveled a bútorfestést, kitől tanultad?
– Bútorfestéssel 2001 óta foglalkozom, de tulajdonképpen beleszülettem,
ebben éltem. Szülőfalum, Felsőrákos hagyományaihoz erősen ragaszkodó
közösség, itt nem lehet „megúszni” az érintettséget. Dédnagyanyám, Erdő
Kata ismerte a bútorfestés motívumait, gyermekként az általa megrajzolt
virágtöveket színeztem kifestős helyett, tehetséges mesemondó is volt.
Rokonaim között volt kerepinkészítő, csipkekötő, Székely Piroska,
szomszédunk és rokonom, a ma is élő Kádár Julianna a legmívesebb
népviseleteket készítette, és még sorolhatnám. ODFIE-esként (Országos
Dávid Ferenc Ifjúsági Egylet) többször szerveztem a népi mesterségek
táborát, és egy ilyen alkalommal a kézdivásárhelyi Török Emese
bútorfestő, akkoriban a brassói Mina Margit műhelyének alkotója
biztatására kezdtem el festeni.
– Milyen mintákat használsz, és miért épp azokat?
– Az előbbiekből érthető, hogy főként felsőrákosi, de udvarhelyszéki
motívumokat is festek, amelyek, bár egyértelműen tükrözik a forrást, az
etnikus specifikus stílusjegyeket, mégis újként jelennek meg,
tartalmazva saját alkotói elképzeléseimet, néha visszafogottabb
díszítéssel. Célom az is, hogy a festett bútorok korszerűek legyenek,
illeszkedjenek a XXI. század környezet- és lakáskultúrájába. Ugyanakkor
fontosnak tartom, hogy a díszítés, motívumalkalmazás legyen
jelzésértékű, mert számomra a jelek, szimbólumok tárják fel a valóság
mélyebb rétegeit, erősítik a közösségemhez való tartozásom érzését.
Meggyőződésem, hogy aki felfedezte a transzcendenciát, és megélte a
szakrális megtapasztalást, ma is képes erre a függőleges kapcsolatra.
Amikor ezt mondom, olyan dinamizmusra gondolok, amelynek gyökerei az
ember szimbolikus gondolkodásának mélyére nyúlnak, és képessé teszik a
belső fejlődésre, változásra, növekedésre, emberi kapcsolatainak
ápolására. Hiszem, hogy a szakralitás minden emberi cselekedetben,
alkotásban valamilyen szinten tetten érhető, hiányában tartalmatlanná,
értelmetlenné válik mindkettő. Tudok azonosulni azzal a gondolattal,
amit a kiállítást megnyitó beszédében Andrásfalvy Bertalan
megfogalmazott: „A népművészetet, a néphagyományt ápolnunk kell… –
szokásunk mondani. Mit is jelent ez? Így javítanám: nem ápolni kell,
hanem meg kell tanulni, majd az ápol minket.”
– Mit gondolsz az elismerésről?
– Ez lévén a legrangosabb szakmai megmérettetés, minden alkotó joggal
büszke, ha alkotását a több ezer pályamű közül kiválasztják, még akkor
is, ha nem díjazzák. A kiállításon egyébként a Gránátalma-díjat, az
arany, ezüst és bronz oklevelet lehet elnyerni sokéves szakmai
tapasztalattal. Bizakodom, talán tíz év múlva én is megkapom ezek
valamelyikét.
– Mit hozhat a „konyhára” ez az elismerés?
– Azt remélem, lehetőség, amely felhívja a figyelmet arra a szakadékra,
amely a minőségi népművészet és a külföldi turistákat és tömegízlést
megcélzó, népművészetnek hazudott, igénytelen termékek között van, és
ugyanakkor arra is, hogy emberi kéz alkotása személyességet és életet
hordoz, amelyre a mai korban egyre nagyobb szükség van.
Ferencz Csaba
Háromszék
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!