Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
|
||
|
||
|
A REPÜLŐGÉPEK GÉNIUSZA - SCVACHULAY SÁNDOR
Svachulay Sándor 1875. június 3-án született Kassán.
Budapesten tanult gépésznek, majd 1898-ban önálló lakatosműhelyt nyitott. A repülés iránti vonzalma már egészen fiatal korában megmutatkozott.
Első gépe 1906-ban készült el, amely már küllemében is teljesen elütött kortársainak repülőgép-konstrukcióitól. A vékony acélcsövekből összehegesztett váz és a teljesen újszerű, V alakban megtört szárnyprofil, valamint a szokatlanul kis méret önmagukban is felkeltették a szakértők figyelmét. A Kolibri-I nevű gép sok eredeti megoldást tartalmazott, ám a levegőbe a sok guruló- és ugrópróba ellenére sem sikerült felemelni. Ez egyrészt a pilóták gyakorlatlansága, másrészt a kis teljesítményű, mindössze 15 lóerős motor miatt volt. Jó néhány módosítással a "Kolibri-család" több változatban is elkészült, amelynek negyedik tagja hozta meg az átütő sikert a Budapesten 1913. augusztus 20-án megrendezett nemzetközi repülőversenyen.
A Kolibri-IV valósággal játékszernek hatott a versenyre
benevezett légjáró monstrumokhoz viszonyítva, mivelhogy kis mérete
miatt elfért a többi repülőgép egyik szárnya alatt. A rajt után a 35
lóerős motorral szerelt Kolibri szinte azonnal meredeken felszállt a
levegőbe, s a kis gép a nagy, 135 km/órás sebessége mellett a rendkívül
ügyes manőverezési tulajdonságával kápráztatta el a nézőközönséget.
Svachulay után ilyen kis motorral csak mintegy tíz évvel később értek el
hasonló sebességet.
Gyakorta előfordult - különösen a La Manche csatorna átrepülései
során - , hogy motorhiba miatt a pilótáknak vízfelületen kellett
kényszerleszállást végrehajtaniuk. Ebből a meggondolásból Svachulay a
repülőgép törzsét vízhatlan vászonból készült csónaktestnek képezte ki,
így az vízre szállva nem merült el, sőt onnét újra képes volt
felszállni. Ezen kívül a törzsre kerekeket is szerelt, amelyek úttörő
megoldással a felszállás után behúzhatók voltak.
Ez a technikai újdonság azután világszerte elterjedt. Gépének további jelentős újítása volt, hogy a borítóvásznat először hozzávarrta a vázhoz, azután kente be híg gumioldattal, ami a száradással kifeszült és többé már nem lazult meg. Nem túlzás, hogy Svachulay a repülőgép-építés géniusza volt, s korának legjobb repülőgép-tervezői közé tartozott.
A már eddig felsorolt
találmányai és korszakalkotó ötletei mellett feltétlenül meg kell
említeni az állítható fém légcsavar találmányát. Ennek lényege azon a
felismerésen alapul, hogy a légcsavar lapátjainak emelkedési szöge
szoros összefüggésben áll a sebesség és a vonóerő kérdésével. Magyarán,
adott emelkedési szöggel bíró légcsavar csak egy bizonyos sebesség
mellett éri el legnagyobb hatásfokát, ugyanakkor annak negatív
emelkedési szögben való beállításával fékezhető a sebesség. Ez utóbbi
helyzet a leszállásnál kívánatos, hogy a kifutási út kellő mértékben
lerövidüljön.
Az I. világháború alatt az albertfalvai repülőgépgyár munkáját irányította.
A háborút követően azonban a repülőgépek gyártását és fejlesztését is megtiltó trianoni békediktátum súlyos csapást jelentett a magyar repülés fejlődésére.
Svachulay lakatosműhelyében sem végeztek többé repülőgép-összeszereléseket, csak ha a sportrepülőgépeken akadt elvétve némi lakatosmunka.
1922-től a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület első gépeinek lakatosmunkáit irányította. 1934-ben két könnyű vitorlázó repülőgépet épített, melyekkel kísérleti repüléseket végeztek. 1938-tól a Magyar Aero Szövetség központi modellező műhelyének vezetője és oktatója. Közben évtizedekig foglalkozott a verőszárnyas repülőgépekkel, az emberi izomerővel működő repülőszerkezetekkel. Nevéhez fűződik az állítható fémlégcsavar és a repülőgépek leszállási sebességét csökkentő berendezés.
Svachulay Sándor 1954. augusztus 25-én hunyt el Budapesten.
Új köztemető: 10-1-1 |
ő |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!