Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ádám, Éva napja
A téli napfordulóhoz kapcsolódó, évkezdő ünnepkör jelentős naptári
ünnepe, Luca után a legjelentősebb, legnagyobb ünnep a karácsony. A népi
ünneplésben pogány, egyházi, népi, félnépi, más népektől átvett vagy
kalendáriumi eredetű szokások, dramatikus játékok ötvöződtek.
Ádám, Éva napja egyúttal karácsony böjtje, vagy mint Szlavóniában
mondják „szenvedője”, a bánáti székelyeknél „szenvede”, másutt „bőved
este”, Baranyában „béved este”, és sok helyen „szenteste”.
E napon estig böjtöltek. Nem volt szabad enni, noha előre sütöttek,
főztek az ünnepre. ZENTÁN hajnalban gyúrta a gazdasszony a csíknak a
tésztát. Úgy, lisztes kézzel kimegy a kertbe, sorban megrázza a
gyümölcsfákat, hogy teremjenek. Kupuszinán – Silling István adatai
szerint – Ádám, Éva napjának reggelén megfőzik a nagyszemű babot, a
„lalosbabot”. Amikor megfőtt, leszűrik, megsózzák, enyhén
megpaprikázzák. Kenyér nélkül fogyasztva egész nap rájárnak. A maradékot
a karácsonyfa alá teszik.
Azt tartották, ha valaki sok lalosbabot
fogyasztott, akkor sok pénze lesz a következő évben. A szoba négy
sarkába is kellett tenni a babból, hogy minden oldalról jöjjön pénz a
házba. Zenta-Újfaluban diót tettek a szoba négy sarkába, hogy az
eltévedt családtagok hazataláljanak. Topolyán is meg még sokfele csak az
éjféli mise után ettek húsfélét, kocsonyát.BÁCSTŐSZÖN is bableves,
mákos tészta járja, de a tésztából egy keveset az asztalra is szórnak.
Ezt majd belekötik a mosogatórongyba. A mosogatórongyban levő bab és
tészta hulladéka a jószágok gyógyítására alkalmas. Ha a kisbabának
szúrása van, rá kell tenni a rongyot a beteg helyre.
A szlavóniai református falvakban (Kórógy, Szentlászló, Haraszti,
Rétfalu) a nagyon öregek emlékezete szerint valamikor árpakásás levest
főztek. Ez úgy készült, hogy feltették vízben az árpakását,
belevagdalták a disznó máját, tüdejét, mert akkortájban volt a
disznóölés. Ha megfőtt a kása, berántották, ecetezték, tojást kevertek
bele. Volt, amikor malacot sütöttek karácsonyra. Ilyenkor Ádám, Éva
napján egész nap zsíros kenyeret ettek, mert nyárson sütötték a malacot,
és a csurgó zsírt kenyérrel fogták fel. Este nem is voltak éhesek.
Lőttek verebeket is, megtisztították, nyársra húzták, a malac alatt
megsütötték. A karácsonyra sütött kalácsból is vágtak, befőttet szoktak
még asztalra tenni. A csillagok feljöttéig nem volt szabad zsíros ételt
fogyasztani, noha a reformátusoknál nincs böjt. Vacsora után almát, diót
öntöttek az asztalra a gyermekeknek. Az ételmaradékot ott hagyták az
asztalon, a morzsákat is, csak a terítőt hajtották rá, hogy a tyúkok a
kert fele menjenek, ne az utca felé.
Mostanában Szlavóniában a vacsora savanyú leves disznófejből, bennefőtt
tojással, tormával. Disznótor óta tartogatják erre az alkalomra a disznó
veséjét, máját. Van még véres hurka, kolbász. Újabban csirke-, nyúl-,
galambhús is kerül az asztalra, de nem teszik fel az egészet, csak egy
keveset. Karácsonyi cipó és „süledék”, kelt kalácsok dióval, mazsolával
egészítik ki a vacsorát, meg befőtt. Sok helyen a mézből eltesznek egy
kis üvegbe, hogy a fogzó gyerek ínyét megkenhessék vele, és
megkönnyebbüljön a gyerek.
Vacsora után szoktak a szegényeknek vinni mindenféle ennivalóból.
Összeszedték „a csirkecsontokat is, elvitték a hangyabolyba, hogy annyi
legyen a csirke, mint a hangya. A szemetet nem viszik ki, hogy a varjúk
ne vigyék el a csibéket. Ilyenkor két cső kukoricát vittek be a
konyhába, ledobták. Minden jószágnak adtak belőle. A csibéket is
behívják, kapnak a karácsonyi gabonából.
A székelyeknél a gazdák most fogták be utoljára a lovakat a kocsiba. A
gazda délelőtt ellátta a jószágot, takarmányt, tüzelőt készített be,
kitakarította az istállót, segített az asszonynak. Az asszonyok főztek.
A pásztorok is korán keltek. A reggeli teendők közé tartozik a
pásztoroknál arra figyelni, ki érkezik elsőnek a házba, gyermek-e vagy
felnőtt. A gyermek növekvő szerencsét hoz, a felnőtt pedig hanyatlást.
Ha ezen a napon, illetve a két karácsonyi napon született fattyúbárány,
azt érdemes volt meghagyni apaállatnak vagy anyának. Az ilyen apaállat
után nem volt annyi nyomorult, torzszülött, mint a falkabeli apáktól. A
betegségek sem tizedelték meg a falkát.
Szerémségben a csordás, kondás, sorra járja a házakat, ünnepet köszönt. Kolbászt, hurkát, húst kap ajándékba a jókívánságokért.
Gunda Béla leírása szerint Satrincán a gazdasszony kihúz egy szál
vesszőt abból a kötegből, melyet a pásztor magával hozott. A pásztor
„megsuprikálja” a vesszővel az asszonyt. Ha kanász, akkor azt mondja:
rö, rö, rö, ö, oh! Ha csordás, akkor: mu, mu, mu! A csordás vesszői
egyágúak, a kondáséi többágúak, hogy minél több malac legyen. A
gazdasszony ezután bedobja a vesszőt a kuckóba. Majd az aprószenteki
suprikáláskor az apa végigvesszőzi vele a család tagjait.
Délután három óra fele vitte be a gazda a szobába a szalmát, de előbb
beköszöntötte az ünnepet. Sok helyen az ünnep idején a szalmán aludtak. A
szalma bent maradt nyolc napig. Zentán, Horgoson is. Szlavónia
falvaiban is sok szalmát visznek be, abból tesznek az asztalra és az
asztal alá. Negyednapon ezt a szalmát a gyümölcsfákra akasztják, hogy
jobb legyen a termés. A legtöbb helyen az asztal mindegyik lábára
kötözött a gazda egy-egy csomó szénát, hogy a gonosz elkerülje a házat.
Az asztal alá szakajtóban búzát, rozsot, zabot, árpát, kukoricát helyez
el a gazda, hogy biztosítsa a bő termést. Szlavóniában kölest, zabot,
búzát, kukoricát vegyítenek össze, s ezt terítik az asztal alá.
Elősegíti majd a szaporodást, ha kap belőle az aprójószág.
Bekerült még az asztal alá a mángorló, a nyújtófa, a balta, a kalapács, a
harapófogó is, hogy szerencséje legyen a szerszámok gazdájának. A
mángorló pedig gyógyító eszköz lesz, a beteg hátat vasalják meg vele. A
balta fokával a fekélyes, torokgyíkos beteget érintik, nyomkodják meg.
Székelykevén még hámot is vittek be a szobába a jászol jelképeként. A
kisgyerekek letérdepeltek előtte, és imádkoztak.
Általában mindenfele karácsony estéjéig minden kölcsönkért dolgot
visszaadtak tulajdonosának, az adósságot is megfizetik. Nem szabad
haraggal lefeküdni, ki kell békülni. Mosott ruha se maradjon kint a
kötélen, mert megdöglik a jószág. A szemetet sem szabad kidobni.
Zenta-Újfaluban egészen János-napig nem ajánlatos kisöpörni a szobát.
Akkor összeszedi a lány egy szakajtóba a szemetet, éjfélkor kiviszi az
udvarra, kifordítja a szakajtóból, rááll a szakajtóra. Amerről megszólal
a kakas, arról jön a kérő.
Az András-napi gallyak mellé odakerültek a kemence vállára a kerti vetemények magvait tartalmazó zacskók.
A gyümölcsfák törzsére is kötöttek szalmacsóvát, a reggeli harangszó
előtt pedig megrázták a fákat. Szerencsét hozott az is, ha valaki legyet
fogott, mert majd méhrajt fog be a nyáron – tartják Szlavóniában.
Estefele, mikor a csillagok feljöttek, a szépen megterített asztalnál a
gazda ünnepköszöntése után fogyasztották a vajjal berántott bablevest, a
mézes mákos gubát, esetleg mákos csíkot. A mákos guba úgy készült, hogy
hüvelykujjnyi vastagra és tepsihosszúságúra hagyott kenyértésztából
rudakat sütnek, majd 2–3 centi hosszúra eltördelik, forró vízzel, kis
olajjal leforrázzák, meghintik mákkal, mézzel. Fokhagymát is okvetlen
kellett enni mézbe mártva a boszorkányok ellen. Diót is kellett
fogyasztani. Tizenháromszor kellett mézbe mártogatni. Diótörés közben az
illető egészségére következtethettek. Ha egészséges volt a dióbél,
egészséget jelentett. A vacsora előtt mindenki kapott egyazon almából
egy-egy gerezdet, hogy együtt maradjon a család, ha valaki messze földre
vetődne is, hazataláljon. Végül következett a kompót, a főtt aszalt
szilva, dió és kalács, amelyet Szerémségben Jézuska-kalácsnak neveztek.
Ez egy gömbölyű fonott kalács piros szalaggal körülkötve, a tetején
almával. Három napig állt az asztalon megszegetlenül, csak azután
fogyasztották el. Egyes helyeken csak újévkor.
A vacsora után maradt morzsát, csontot, szemetet nem dobták ki, mert
varázs- és gyógyerővel bír. Ezzel füstölték meg a tehén tőgyét, hogy
több teje legyen. A csirkék is kaptak belőle, hogy egészségesek
legyenek. Szlavóniában a síró gyereket, a beteget is, de a beteg lovat
is ezzel füstölik meg, hogy ne bántsa a boszorkány. Egy piros almát
dobtak a kútba, hogy aki iszik a kútvízből, egészséges legyen. Satrincán
az első falatot félreteszik egy tányérra az angyalkának. Még a
fokhagymából is tesznek a tányérra. A vacsora alatt a gazdasszony, ha
már leült, nem kelhetett fel, mert nem fognak ülni a kotlói.
A karácsonyi abroszból vetik majd a tavaszi búzát.
Vacsora végeztével a gazda egy kosár diót hozott be, odaöntötte az
ajtóhoz. A gyerekek kapkodták a diót. A maradék fokhagymából a
székelykeveiek a kisgyerekek kabátjának a felső zsebébe tettek egy
gerezdet, hogy ne bántsa őket a gonosz, a kígyó. A boszorkány ellen az
istállóablak sarkába is tettek a megmaradt fokhagymából.
Este az eladólány kinyitotta az utolsó Luca-cédulát, megtudta a
jövendőbeli nevét. Késő este ólmot öntöttek hasonló célból.
Székelykevén, ha nem volt udvarlója a lánynak, elvitt az éjféli misére
egy szál mákos tésztát, beletette a szenteltvíztartóba. Ahány mákszem
volt a tésztán, annyi udvarlója lesz. A csúzai anyák délután öt órakor
kiviszik a szemetet, meghallgatják, merről ugatnak a kutyák, mert majd
onnan jönnek a lánykérők. A zentai lányok, legények is az éjféli misén
lopva mákos csíkot tesznek a szenteltvíztartóba. Ha valaki kiveszi, a
lány férjhez megy, a legény megnősül még abban az esztendőben. Ha a lány
feláll a szemétdombra, és figyeli a kutyaugatást, amelyik irányból
hallja, arra megy majd férjhez. Az éjféli mise idején, ha belekiabálja a
lány a szabad kéménybe szeretője nevét, akkor az eljön érte, és hűséges
lesz hozzá.
A karácsonyfa régen nem volt fenyőfa, hanem tüskés koronafaág,
feldíszítve az almáriumra került a lucabúzával együtt. Szlavóniában este
kilenc óra fele jöttek az angyalok. Három-négy lány felöltözött ruhába,
fátyol, koszorú a fejükön, kezükben vessző, amivel megvesszőzik a
gyerekeket.
Karácsonyfa helyett rozmaringágra kötöztek almát, szőlőt, diót,
gyertyát, kis csengőt. Újabban fenyőt díszítenek. A fenyőfa alá kerül a
lucabúza meg az ajándékok. A fa alatt van még egy mogyorófavessző,
amivel a gyerekeket fegyelmezik. A gyerekek általában mindenféle hasznos
ajándékot kaptak, inget, csizmát, lajbit.
Vacsora után a felnőttek kártyázni szoktak, mézes pálinkát iszogattak,
ami egész nap ott állt az asztalon. Éjfélkor mentek misére vitték a
háromlábú lucaszéket, hogy felismerjék a boszorkányokat. Ha valaki
megbotlott a templomajtó küszöbén, akkor egy éven belül kiterítve
fekszik – hitték Csantavéren. Éjfélkor, a harangszókor az állatok is
megszólaltak, egymás közt vagy dicsérték a gazdát, vagy panaszkodtak a
bánásmódra. Csantavéren, ha jászol alá feküdt este a ló, akkor éjfélkor
meg fog szólalni, hitték az öregek.
Kupuszinán, mikor véget ért az éjféli mise, a kántor még orgonált egy
darabig. Nem éppen szent énekeket játszott. Ez volt a dikica. A hiedelem
szerint azért orgonált a kántor, hogy az éjféli misén részt vevő
boszorkányoknak legyen mire táncolniuk az oltáron. Míg azok táncolnak,
addig a hívők hazaérhetnek, a boszorkányok nem árthatnak nekik az
éjszaka sötétjében. Aki ilyenkor a templomban marad, és a zene hallatára
a lábával veri a taktust, az is boszorkány.
Zentán és környékén ez a nap haláljósló. Ebéd után a család legöregebb
tagja háromszor odavágja az evőkanalat az ajtóhoz, ha a kanál mind a
háromszor a fejével kifele állt meg a földön, akkor abban az évben
meghal az illető.
A nap időjárása mindenfele termésjósló, és bajt, szerencsétlenséget
jósoló is. Azt vélték, ha szép az idő éjjel, akkor dús termés lesz.
„Karácsony éjszakáján, ha esik földre hó, ez reménységet ad, hogy lészen
minden jó.” Ha keletről fúj a szél, a marhák dögét, ha nyugatról,
emberek halálát, ha délről, sok betegséget, északról jó esztendőt hoz.
Székelykevén, ha valamelyik állat beteg volt, összefogtak ezen a napon
kilenc legyet, beeresztették őket egy nádszálba, a nádszál végét
bedugták. Ha ezzel megérintették a beteg lovat, jobban lett. Utána
kiengedték a legyeket. Bácsszőlősön most kell vetni a mákot, hogy jó
termés legyen.
A nap legnagyobb eseménye mind a gyerekek, mind a felnőttek számára a kántálás, a kóringyálás.
A gyerekek már jóval előbb gyakorolták a kántálást, kóringyálást vagy
bőcsőzést. A vojlovicai székelyek, a bácskaiak kántálnak, Muzslán
kóringyálnak, a Muravidéken, a bánáti Magyarittabén „köszöntik” a
karácsonyt, Szlavóniában „eláldják” a karácsonyt.
Lámpagyújtás előtt a gyerekek nekiindultak a falunak. Két-három gyerek
alkotott egy csoportot. A remélt adományoknak összegyűjtésére tarisznya
volt a vállukon. A gyerekek odaálltak az ablak alá és valamelyik
bekiabált: Meghallgatják-e az angyali vigasságot?” Ha igenlő választ
kaptak, rázendítettek a Mennyből az angyal… kezdetű énekre, utána a
Krisztus Jézus született, örvendezzünk… kezdetű következett. Mikor
befejezték, egyszerre köszöntek. A házbeliek meg diót vagy még valami
mást, esetleg pénzt adtak ki az ablakon, de előbb megkérdezték, hogy
hányan vannak, így járták sorra a rokonságot a gyermekcsoportok. Sokszor
késő éjjel vetődtek haza. Utána vagy lefeküdtek, vagy elmentek az
éjféli misére. Régen Bezdánban, Kupuszinán, Doroszlón, Gomboson a
bőcsőzés volt divatban. A kislányok kettesével járták a falut.
Mindketten fehérbe öltöztek, egy kis bölcsőt vittek, melyben
kikeményített párnák között feküdt a Jézuska. A meglátogatott házban az
asztalra tették a bölcsőt, meg-meg ringatták, és énekeltek. A
székelykevei gyerekek este találták meg a színes papírokkal, pántlikával
karácsonyfává feldíszített gyümölcsfaágat, alatta egy almával.
Ma már naplementekor, esti harangszókor megkapják a gyerekek a szépen feldíszített fenyőfát, alatta az ajándékokkal.
Észak-Bánátban tudunk még a karácsonyi maricákról, gólyákról. A legények
gólyának öltöztek, kelepeltek, nagyokat csíptek a lányokon, néha
illetlenkedtek is. Nemcsak az utcán jártak, hanem a házakba is bementek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!