december 28. Aprószentek napja
Heródes betlehemi tömeges gyermekgyilkolása során kivégzett kisdedek
ünnepe. Elevenen élt a bibliai történet az aprószentek-napi szokásban,
melyet vesszőzésnek, korbácsolásnak, suprikálásnak is hívtak. Valószínű
azonban, hogy a vesszőzés rítusa inkább a pogány termékenységvarázslás
emléke.
A mondókák a kelések, betegségek elűzésére szolgáltak:
„Szófogadó, jó légy
Ha lenek küldenek, főnek menj,
Ha főnek küldenek, lenek menj,
Ha vízért küldenek borért menj,
Ha borért küldenek, vízért menj,
Egészséges légy, friss légy, keléses ne légy!”
december 28.
Aprószentek
A betlehemi gyermekgyilkosság emléknapja - december 28-a -
aprószentek. A nap ismert szokása a vesszőzés, amelynek különböző
változatait írták le, de a lényege mindegyiknek az volt, hogy a
gyermekeket vesszővel megütögetve jó egészséget kívántak nekik. Egyes
vidékeken a legények megvesszőzték a lányokat és az idősebbeket is,
mondván:
"feje se fájjon, foga se fájjon" - azaz legyenek mindig egészségesek. Az efféle
"korbácsolás" a termékenység és a növekedés elősegítését is jelképezte.
December 28. Aprószentek napja
Aprószentek napja a Krisztusért mártírhalált halt betlehemi kisdedek
emlékünnepe, azoké, akiket Heródes a gyermek Jézus keresésekor
megöletett. Ezen a napon megvesszőzték a gyermekeket a betlehemi
kisdedek szenvedésének emlékére. Magyarázata kettős: egyrészt a pogány
termékenységvarázslással függ össze, másrészt a bibliai történettel
kapcsolatos.
Ince napja, Gáspár ~ Aprószentek napja ~ Regélő hétfő
Aprószentek napja a római Sigillariák, a gyermekek
megörvendeztetésének napja, amikor is általános ajándékozás volt
szokásban. A gyermekeket bábukkal ajándékozták meg. Bolondoztak,
tréfálkoztak, öregek, fiatalok vesszővel csapkodták egymást, egészséget,
termékenységet osztottak egymásnak.
Ez a nap egészségvarázsló nap. Mindenütt most adják a jószágnak a
karácsonyi morzsát, a szakajtóból a búzát, rozsot meg a lucabúzát, hogy
egészségesek legyenek egész évben. Baranyában vigyáznak, hogy ne egyenek
babot ezen a napon, mert különben kelésesek lesznek. Az esős időtől is
félnek, legjobban a gyermekeket féltik, mert himlősek lesznek mindazok,
akik megáznak.
Szlavónia, Baranya, Muravidék, Bácska, Bánát népénél az egészség
biztosítására szokás volt a felnőttek, gyerekek, állatok megvesszőzése
, „megsuprikálása”, „ódoricsálása”.
Baranyában a második világháborúig járták a gyerekek a falvakat. Miután bekéredzkedtek a házba, elmondták a következő verset:
„Ódorics, ódorics,
Egészséges légy,
Beteg ne légy,
Keléses ne légy.
Apádnak, anyádnak szót fogadj,
Ahova küldenek, szaladj!”
Ezután fűzfavesszőből font korbáccsal megveregették fiúpajtásaikat, néha a felnőtteket is.
A
Muravidéken
10–13 fiú kettesével járt sárga fűzfából nyolc ágra font korbáccsal
korbácsolni. Már hajnalban elindultak. Engedelemkérés nélkül léptek be a
szobába, és mondták:
„Hálá Isten, ha megírtük ezt a mái napot. Érhessünk többeket is, de ne illen búve-bánatte, jobb, örvendetes napokke!”
A gyermekekhez szólva még hozzáfűzték:
„Szófogadu liégy, ha fönek künnek, lenek menny, ha lenek künnek, főnek menny.” Közben sorban megcsapkodják őket a korbáccsal.
Szlavóniában egy vesszővel megveregetik egymást, hogy ne legyenek rühesek, kelésesek, közben mondják:
„Hórógyis, hórógyis, nem leszünk kelisessök!”
Doroszlón virgácsolásnak nevezték ezt az egészségvarázsló szokást. Leginkább a lányokat, az asszonyokat virgácsolták, miközben mondták:
„Kelléses ne legyen az új esztendőbe!” A
legények a lányoktól szalagot kaptak a virgácsra. A virgácsolás jutalma
lehetett még sonka, kolbász, tojás, amit a kocsmában fogyasztottak el.
Egyesek azt is mondták:
„A boldog felivel adunk, hogy jobban nőj!”
Topolyán a vesszőző családfő azt kérdezte: „Hányan vannak az aprószentek? Azt kellett felelni:
„Minden sarokba egy szakajtóval.” Míg meg nem kapta az apa a választ, folyt a suprikálás. A legények a lányokat azért csapkodták meg, hogy
„kilises ne legyél, ne fájjon a hátad”.
Székelykevén is egyes családokban a gazda végezte a vesszőzést. Reggel korán kelt, és bement a szobába, megvesszőzte a feleségét, mondva:
„Aprószentek, Dávid, Dávid! Jó egészséggel viseld az új esztendőt!” Ezután
a még ágyban fekvő gyerekekről lehúzta a takarót, megvesszőzte a
lábukat. Miután megvesszőzte a családját, az istállóban az állatok
kerültek sorra, hogy azok is egészségesek legyenek. Másutt a családban
nem virgácsolták, legények jöttek, akik szilvafából metszett, tűzön
edzett, meggörbített ágat vagy főzött, héjatlan, fehér fűzfavesszőt
használtak. A legények is korán és váratlanul állítottak be először a
lányt, majd a család többi tagját megvesszőzni. Utána a legény is kapott
a hátára ugyanavval a vesszővel.
Szokás volt, hogy addig ütötték a vesszőzöttet, míg ki nem találta, hányan vannak az aprószentek. Tudni kellett, hogy
„száznegyvennégyezren és még annál is többen”.
Székelykevén
az a hiedelem járta, hogy annál egészségesebb lesz valaki az új évben,
mennél többet kapott a vesszőzéskor. Bezdánban a gyerekek mentek
suprikálni egy pálcával. A kislányokat suprikálták meg, s azt mondták:
„Friss légy, jó légy, keléses ne légy, apádnak szót fogadj, ahová küldenek, szaladj!” Gomboson is ezt mondják, de a vesszőzést mustrálásnak nevezik.
Most sepertek ki először karácsony óta. Napkelte előtt végezték a
söprést. Doroszlón, Székelykevén a ház körül is összesepertek, a
szemetet pedig a gyümölcsfák tövére szórták, hogy a termés bő legyen, de
ne lepjék el a férgek. A karácsonyi szakajtóban levő gabonából minden
állat kapott.
Ha esett az eső, Csantavéren azt mondták, sok halott kisgyermek lesz.
Részleges asszonyi dologtiltó nap lévén aprószentek napja, nem szabad mosni e napon.
Szlavóniában maradt meg a hajdani regölésnek, e nap szokásának némi nyoma. A lányokat, legényeket párosító,
„öggyü regülő” és
bőségvarázsló szokáshoz fűződik egy archaikus, a sámánénekkel
összefüggő rítuséneknek, a hajdani regöséneknek egy csekély töredéke.
Szlavóniában a XIX. század végén már funkciót váltott a regösének. Erről
a töredékről Döme Izrael, aki bejegyezte a kórógyi iskolában található
jegyzőkönyvbe, majd Bencze Sándor is, aki még rokonaitól hallotta
énekelni, azt mondja, hogy a vadászatra induló férjét kísérte ki ezzel a
csodaszarvasról szóló résszel a haraszti asszony.
Valóságos kincse még ez a töredék is:
„Édes uram, én jó uram, sej, regélök, regélök,
Napot láttam én fennkelni, sej, regélök, regélök,
Hódikát láttam én lemenni, sej, regélök, regélök,
A kettő közt szarvast láttam, sej, regélök, regélök.
Egyik szarva a Napba vót, sej, regélök, regélök,
Másik meg a Hódikába, sej, regélök, regélök,
Egyik lába az erdőbe, sej, regélök, regélök,
A másik meg a tengörbe, sej, regélök, regélök.
Jobb ódalán nagy szen égött, sej, regélök, regélök,
Bal oldalán köd setétlött, sej, regélök, regélök.
Szöme előtt hajnal verratt, sej, regélök, regélök,
Utánna meg éjjel szakatt, sej, regélök, regélök.
Hannál engöm, édös uram, sej, regélök, regélök,
Mennél inkább szarvas után, sej, regélök, regélök.
Lába nyomán fakad a víz, sej, regélök, regélök,
Az erdőbe ha vetőnnél, sej, regélök, regélök,
A víz mellett is meglönnél, sej, regélök, regélök,
Napfenkőtig öbrön lennél, sej, regélök, regélök,
A szarvast is megnyilaznád, sej, regélök, regélök,
Utadon új legelőket lelnék, sej, regélök, regélök.”
Kommentáld!