Természet: AZ ELSŐ MAGYARORSZÁGI EJTŐERNYŐS UGRÁS - 1920

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu


Az első magyarországi ejtőernyős ugrást 1920. november 7-én, a Rákosmezőn megtartott repülőbemutatón Kovács Endre hajtotta végre.


KOVÁCS ENDRE

 

 

 

Az első írásos feljegyzés Kínából származik. 1306-ban Fokien császár koronázását légibemutatóval akarta látványosabbá tenni. A császár ugrói bambusznádakra feszített bőrlapokkal és derekukra erősített kötelekkel ugrottak, fákról és tornyokról - repülőjük természetesen nem lévén - amolyan mai bázisugrók mintájára.

 

A fáma szerint sértetlenül értek földet.

 

A következő feljegyzést lépés a középkor „tudományos aranykorára”, a reneszánszra tehető, amikor is a kor leghíresebb ezermestere, Leonardo da Vinci belekóstolt az ejtőernyőzésbe - legalábbis elméleti szinten. Megálmodott szerkezettel Leonardo szerint sértetlenül lehet magas épületekről leugrani. Arra azonban nincs bizonyíték, hogy a mester ki is próbálta volna a szerkentyűjét.

 

A 16. század végén egy magyarországi származású, Olaszországban élő matematikus, Fausto Veranzio adta ki elméletét az ejtőernyő „zuhanásgátló” hatásáról, és állítása szerint ejtőernyőével több sikeres ugrást is végrehajtott egy velencei toronyból.

 

Az első bizonyítható ejtőernyős ugrásokat a francia Joseph Montgolfier végezte el, aki az 1770-es években először állatokat dobált le különböző tornyokból, majd 1777-ben maga is sikeresen leugrott Annonay-i házáról.

Az első légi járműből végzett ejtőernyős ugrást 1797. október 27-én Párizs mellett, a Monceau parkban André Jacques Garnerin, a meleg levegős ballonok korának egyik mutatványosa hajtotta végre. Igaz, némi kényszer

hatása alatt, mivel röviddel azelőtt letartóztatták csalás vádjával, s szabadlábra kerülésének feltétele a nagy nyilvánosság előtti ugrás volt.

 

Az első légi járműből végzett ejtőernyős ugrást 1797. október 27-én Párizs mellett, a Monceau parkban André Jacques Garnerin, a meleg levegős ballonok korának egyik mutatványosa hajtotta végre. Igaz, némi kényszeralatt, mivel röviddel azelőtt letartóztatták csalás vádjával, s szabadlábra kerülésének feltétele a nagy nyilvánosság előtti ugrás volt. Felszállás után a léggömb gyorsan elérte a 700 méteres magasságot, de ott felrobbant.

 

A tömeg már azt hitte, hogy vége a nagyszájú mutatványosnak, azonban Garnerin hamarosan megjelent a fejük felett 10 méter átmérőjű, 36 zsinórral ellátott vászon ejtőernyőjével. Egészen a 20. század beköszöntéig azonban nem sikerült a (természetes vagy mesterséges) építmények fölé emelkedve kiugraniuk. Ezt a problémát a repülőgépek feltalálása oldotta meg. Amikor a repülők elég gyorsan és elég nagy magasságban tudtak már repülni, szükségessé vált egy olyan „mobil-„ ejtőernyő kifejlesztése, Felszállás után a léggömb gyorsan elérte a 700 méteres magasságot, de ott felrobbant.

 

A tömeg már azt hitte, hogy vége a nagyszájú mutatványosnak, azonban Garnerin hamarosan megjelent a fejük felett 10 méter átmérőjű, 36 zsinórral ellátott vászon ejtőernyőjével.

 

Egészen a 20. század beköszöntéig azonban nem sikerült a (természetes vagy mesterséges) építmények fölé emelkedve kiugraniuk. Ezt a problémát a repülőgépek feltalálása oldotta meg. Amikor a repülők elég gyorsan és elég nagy magasságban tudtak már repülni, szükségessé vált egy olyan „mobil-„ ejtőernyő kifejlesztése, amelyet az ugró felvihetett a repülőre, és akár kézi erővel, zuhanás közben is kinyithatott.

 

Magyarországon 1936-ban hozták meg az első intézkedést arról, hogy legyen katonai ejtőernyőzés itthon is. Az első magyar ejtőernyősegység 1938-ban ugrott, legendás hírű parancsnoka Vitéz Bertalan Árpád őrnagy (felső képünk) volt. Az első éles bevetés azonban szerencsétlenül kezdődött. 1941. április 12-én a Délvidék felszabadítására induló négy szállítógép közül az első a felszállás után lezuhant, és életét vesztette az alakulat parancsnoka, vitéz Bertalan Árpád őrnagy, a gép legénysége és 15 ejtőernyős.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Katonaversek az ejtőernyősök világából. Írta Táboros József ejtőernyős szakaszvezető. Pápa, 1942.


Ugrás előtt

Nem történt még olyan velünk, ami előtt állunk.

Most lesz meg a jövő héten az első ugrásunk.

Előre még nem tudjuk, hogy sorsunk mire fordul.

Nem akarunk lecsúszni az ejtőernyős pontrul.

Most még csak úgy gyakorlatként fogjuk megpróbálni.

Hogy fogunk az ellenségnek fejére ugrálni.

Első ugrás

Eljött a várva várt ugrásnak ideje,

Szeptember hatodikán bukfenc lefele.

A Solymos hadnagy úr ugratott bennünket,

Caproniból szórtuk rugékony testünket.

Számolni akartunk, de nem volt rá idő,

Mert elsőre kinyílt fölöttünk az ernyő.

Volt egy kis rántása, alig vettük észre,

Fent magasan csüngtünk a nagy ürességbe.

Ernyőnkhöz néztünk fel azonnal utána,

Nem-e került néki valami hibája?

Ezt a boldogságot nem lehet leírni,

Látjuk egymást szépen földre ereszkedni.

Olyan nagy az öröm, mikor földet érünk,

Beszélhetnek most már az öregek nékünk.

Mindnyájan gondosan fölszedjük az ernyőt,

Nagy sikerünkért áldjuk a Teremtőt.

Akik megijedtek

Akik csupán széjjel nézni jöttek el Pápára,

Egy délután részt vettek a légi gyaloglásba.

Csordás szakaszvezető úr tanította őket,

Egyelőre nem használták az ejtőernyőket.

Közel voltak már az éghez, le kellett hajolni,

így kellett a menetelést tovább gyakorolni.

Úgy néztük csak messziről, hagy de ki vannak állva,

Egy sem kívánkozik többé közülük Pápára.

Levél a Barátomhoz

Szédül a fejem, ahogy mostan írok,

Nagy az izomlázam, mozogni sem bírok.

A hegyek helyett csak az ágyat másszuk,

Aludni lehet, mikor megkívánjuk.

Nem úgy igaz, ahogy már előre mondták,

Ugrás közben nem telik meg sohasem a nadrág.

Össze szorul az embernek minden lyukas része,

Panorámájában egy zabszem se férne.

Ne is kérdezzétek, sorunk milyen jól megy,

Rahóra már hármunk közül senki vissza nem megy.

Felhúznak bennünket a magas bitófára,

Kibicsaklik nagyon soknak helyéből a lába.

Nem is tudom elsorolni, milyen sok a torna,

Meggyúrnak bennünket gumi rugékonyra.

A városban mindenfelé csínos lányok vannak,

Mint a légy az édességre, miránk úgy ragadnak.

Tudom, ti is szeretnétek levegőbe járni,

Mert itt nem kell a lépésre sosem trombitálni.

Ebédünk meg olyan finom, ha megkóstolnátok,

Nyalhatnátok utána három napig szátok.

Szabadságra már mink nem vonaton járunk,

Elvisz a repülő és szépen leugrálunk.

Megcsodálja egész világ, amit mi csinálunk,

Nékünk pedig egyedül ez a boldogságunk.

Köszönöm a cikket Zsuzsikám. Fogadd szeretettel a verseket.Nekem nagyon tetszettek ,ezért osztottam meg.
További szép napot kivánok,szeretettel Erzsike

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu