Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A csönd mint zene - Baróti István orgonaművész a hét és fél boldogságról
A
szolgálatra tette fel egész életét, így örökké százfelé szalad – de ezt
nem panaszként mondja Baróti István orgonaművész, az esztergomi
Főszékesegyház orgonistája. A liturgiával és a hangszerek királynőjével
kisdiák korában, Budakeszin ismerkedett meg közelebbről; azóta hivatása
szorosan összefűzi az orgonajátékkal és orgonatervezéssel. Baróti István
csaknem 60 éve kántor: Máriaremetén, a kegytemplomban, 13 év 8 hónapot,
Esztergomban már több mint harmincöt és fél évet szolgált. A művész azt
mondja: imája és csöndje is a zenéhez kötődik.
|
B. I.:
A rezgés, ami kisgyermekként elkapott, a harangkötél volt Budakeszin.
Kati nénivel ketten harangoztunk a miséken, s a kötél lehozta a harang
hangját. Az óra elütötte az x órát, mi fülünkhöz tartottuk a kötelet, s
mikor abbamaradt a hangütés, akkor húzni kezdtük. Azután amíg
várakoztunk, a hátamat nekitámasztottam az orgonának, és akkor egy
másikfajta rezgést éreztem: az orgona búgó basszusait és a szelepek
kattogását. Ettől kezdve a fülemet már az orgona oldalához tapasztottam,
és mindig csak azt a hangot akartam hallgatni, amit az orgona kiadott
magából.
Minden mondatában benne van a rezgés, a hangzás. Mintha másfajta szótára volna a világhoz. Ön is így érzi?
Ez evidens, azt hiszem. Nap mint nap együtt élek velük. Az egyház mai
gyakorlatában szembesülnöm kell a sípos orgona és az elektronikus orgona
rezgése, hangzása közötti különbséggel. A sípos igényes és drága, a
másik könnyebben hozzáférhető ipari termék, mert a sípos orgona tört
részébe kerül. Vettünk egy orgonát – mondja a pap, és odahív, hogy
nézzem meg. Elmegyek megnézni. Ott áll egy láda, hangszórókkal – ez az
orgona. Még ha egy világhírű orgonának vették is le a hangszíneit és
adják vissza digitálisan, akkor sem az. Mert a levegő befújása által a
síp anyaga is rezeg. Ezt a rezgést adja át a levegő, és az ér el engem.
Szinte mellbe vág egy jó, energikus basszushang, ami a sípos orgonából
kiáramlik. A digitális orgonánál ez elképzelhetetlen, hiszen ott egy
membrán rezeg, és utána szólal meg a levegő rezgése. De az nem az a
minőség, hiszen eredendően másképp jön létre.
Gyakorlásra sem alkalmas?
Bizonyos szinten igen, hiszen meg lehet tanulni otthon a műveket a meleg
szobában; nem kell könyörögni se, hogy a hideg templomban engedjenek
gyakorolni. Ahol még a villanyszámlát is felszámítják, holott az 1
lóerő, amit a motor elfogyaszt, nem kerül éppen nagy összegbe. „Tegyünk
jót mindenkivel, főképp pedig hittestvéreinkkel” (Gal 6,10) – ezt jól
meg kellene fontolni, amikor egy tisztességes orgonista azért kuncsorog,
hogy engedjék oda az orgonához.
A fűtetlen
templomokról, és arról, hogy nem szívesen engedik be őket gyakorolni,
nagyon sok növendék panaszkodik, bizonyára Önnek is.
Amikor a kántorképzőben tanítottam, be voltak osztva a növendékek a
templomokba, hogy déltől mise kezdésig gyakorolhassanak; de egyre
kevesebb lett az olyan templom, ahol ezt megengedték. Én 57 telet
gyakoroltam át hideg templomokban.
Térjünk
vissza oda, miként alakult ki az ön kötődése az orgonához. Sokan
vonzódnak az orgonáláshoz, ám az orgonistának nagyon jó szinten kell
megtanulnia zongorázni, ismernie kell a hangszerét, saját képességeit és
korlátait. Ön kinek köszönheti a zenei alapokat, amelyekre a művészete
épült?
Nekem nagyon nagy szerencsém volt, mert nagyon jó zongoratanáraim
voltak. Apám már meghalt, 11 éves voltam, amikor anyám barátnője – hogy
édesanyám helyzetén könnyítsen –, magához vett egy hétre. Sétálni vitt a
fővárosban, így jutottunk el a Bazilikába, a Teréz templomba; ott
hallgattam májusi litániát, orgonazúgást. Az Andrássy út és a Vörösmarty
utca sarkán állt a Zeneakadémia épülete – most óraadó tanár vagyok ott
–, és 11 évesen olvastam először a táblát: „ebben a házban lakott és
tanított Liszt Ferenc, Zeneakadémiánk alapító elnöke.” Ennél felemelőbb
érzést - szívni ugyanazt az atmoszférát, ahol valaha a Mester lakott,
járni azokon a lépcsőkön, amelyeken ő is fel-le járkált! – nehéz
elképzelni. Nem tudom, a mai zeneakadémistáknak ez eszükbe jut-e?...
Félek, ők már ezekkel a csodálatos, megmagyarázhatatlan dolgokkal nem
foglalkoznak.
Liszt Ferenc és ön között egy másik lépcső is kapcsolódási pont, hiszen Esztergomban is Liszt nyomdokaiba lépett.
Valóban. A Bazilika százéves évfordulóján hallottam először életemben
Liszt Ferenc Esztergomi miséjét, és vizuálisan láttam a harsonák hangját
végigúszni a kórustól a kupolák felé a légtérben. Amikor odakerültem, a
templom akusztikája volt az első, amivel találkoztam. Aztán a nagy
visszhang kérdése az orgona építésekor került elő, hogy úgy kell ide
orgonát építeni, hogy a visszhang ne zavarja az orgonát.
Azt szokta
mondani, hogy a Bibliában benne van a nyolc boldogság, s akkor ön hét
és fél boldogságot tudhat a magáénak. Ennyi orgona tervezése fűződik a
nevéhez. Mit jelent az a fél?
Azt, hogy az esztergomi még nincs kész. Ez a feledik orgona, mert elég
nagy összegbe kerül, és soha nem volt annyi pénz együtt, hogy egy céget
megbízzunk a készítésével elejétől a végéig. Ezért az a lehetőség
maradt, hogy részleteiben építsük meg.
Na de hogy szól egy fél orgona?
Nagyon jól! Épp ez a baj.
Magyarán: nem tűnik fel senkinek, hogy nincs készen?
Nem tűnik fel, mert jól szól. Azt ígértem Lékai bíboros úrnak: úgy
építünk a Bazilikában orgonát, hogy észre se lehet venni, hogy
átmenetileg nincs. Vállaltam, hogy mindig szól majd orgona, és ellátjuk a
szertartásokat. Teljesítettem is olyannyira, hogy orgonaművész barátaim
a szememre is vetik: nagy szamár vagy, miért kellett megszólaltatnod,
most ezért akadozik az orgona építése! De nem fogom magam azzal kínozni,
hogy nem játszom rajta, amíg nincs kész. Addig mit csináljak?!
Legfeljebb elmegy máshová orgonálni.
Nem, máshová nem megyek. Esetleg játszani, de én már nem virtuózkodom,
és nem akarom a nagy Barótit, az orgonistát játszani. Realista szeretnék
maradni: addig nyújtózkodni, amíg a takaróm ér. Tehát ha a reumás kezem
már nem működik, akkor nem fogok tovább játszani.
A
templomban csak az orgona méltóságteljes hangzását, az áhítatot, a
muzsika szépségét érezzük, halljuk, ugyanakkor elképzelhetetlen, hogy a
zene megszólaltatása a hangszeres tudáson túl mennyi fizikai munkát
igényel a művésztől.
Bizonyos szempontból fizikai munka is az orgonálás. Egy-egy Bach fúga
játszásakor rengeteg tizenhatodot le kell lépdelni a nagy D-től a fölső
B-ig: összeadva a sok ide-odát, bizony egy kilométer is összejön; ennyit
gyalogol az orgonista ültében a padon.
Tizenhat
éves korában szedte szét az első orgonát és építette újra, részt vett a
hazai orgonák felmérésében, köztudomású, hogy szívén viseli a sípos
orgonák sorsát. Milyen a hazai orgonák állapota?
A két év alatt körülbelül az orgonák egynegyedét volt szerencsém
megismerni. Akármelyik egyházat, felekezetet nézem, mindenütt elég
rosszak az orgonák. Csodálatra méltó kis hangszereket is találtam, s bár
én szeretem a nagy orgonákat, eszembe se jutott, hogy hozzátetessek
valamit – például: de jó volna, ha itt még szólna egy trombita vagy
cimbel vagy mixtúra is –, annyira tökéletes volt a hangi együttese annak
a kis orgonának, hogy azt mondtam, ehhez a hangszerhez nem szabad
hozzányúlni.
Mit lehet tenni a rossz állapotú műemlék-orgonák megmentéséért?
Az orgonákra is pénz kell, mint a háborúra. Mindig eszembe jut az
esztergomi Bazilika orgonájának sorsa: háborús célra rekvirálták a
műemlék orgona homlokzati sípjait; legalább hét mázsa ónt elvittek
puskagolyónak. Hét mázsa fémből mennyi puskagolyót lehet készíteni?! Ha
csak a töredéke talált, hány emberéletet oltottak ki annak a hangszernek
az anyagából, amely Isten dicsőítésére épült?! Borzasztó.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!