Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Van moldvai katolikus pap, aki szerint a pápa budapesti látogatásán
részt venni olyan, mint ha eladná az ember a lelkét egy tál lencséért.
Furcsa kijelentés egy katolikus paptól? Kétségtelenül. De ha tudjuk,
hogy a moldvai papi szemináriumokban fennálásuk óta „janicsárképzés”
folyik, kevésbé csodálkozunk, ha azt halljuk, hogy a csángó nyelvirtás
vezetői saját papjaik.
A csángókról szóló sorozat egy korábbi részében fölidéztük már, hogy
1991-ben Moldvából is érkeztek zarándokok a pápa budapesti látogatására,
s azt a lengyelül írt kérést adták át neki, hogy biztosítson számukra a
Vatikán magyar papokat. A történet folytatása mostanra maradt: magyar
papokat ugyan továbbra sem kaptak, hazatérve viszont saját csángó papjuk
nyilvánosan prédikálta ki őket, mondván, hogy eladták a lelküket egy
tál lencséért, mikor részt vettek a pápa budapesti látogatásán. Arról
volt már szó korábban, mennyire hányattatott volt a csángók anyanyelvi
vallásosságának története, s hogyan vált egyre rosszabbá a helyzet a 17.
századtól kezdve. Ma arról lesz szó, hogy a csángók lingvicídiumának –
ez a nyelvirtás, egy nyelv tudatos elpusztításának a neve – vezetői
saját, közülük kikerülő papjaik. Az olasz, bosnyák szerzetesek, a
jezsuiták egyszerűen csak nem törődtek a rájuk bízott nyáj lelki
szükségleteivel – a csángó falvakból kiválasztott fiatalok azonban
szenvedélyesen irtották közösségeik anyanyelvét.
A pap mint legfőbb tekintély
Láttuk: pár éve még mind a csángók gazdasági és kulturális körülményei,
mind vallási életük olyan jellegzetességeket mutatott – s mutat részben
ma is –, amely az iparosodás előtti társadalmakra emlékeztet. Ebben a
vallás nem egyszerűen a kultúra egy komponense, hanem életmód, amely
meghatározza az erkölcsöt, és amely nagyon erősen s ugyanakkor nagyon
természetesen hatja át a hétköznapi élet egészét. A „hitben élés”
korábban már bemutatott elemei között keverednek az egykori és később
kialakult hiedelmek, illetve a katolikus valláshoz szorosabban kötődő
szokások, ezekről, az imák kivételével, eddig kevesebbet beszéltünk.
Ide tartozik, hogy a csángó közösségek legfontosabb ünnepei a templom
védőszentjének ünnepén tartott évi búcsúk; vagy hogy a közösségek máig
kiközösítik azokat, akik nem követik a szigorú vallási előírásokat. A
vallási erkölcs megsértését a pap szigorúan bünteti, többnyire nyilvános
megszégyenítéssel, előfordul, hogy brutálisan megalázza és kizárja az
egyházból azokat, akik a pap ellen szólnak vagy tesznek valamit. Ez azt
is jelenti, hogy az állam hivatalos hatalma mellett még egy, a csángók
számára fontosabb hatalom szabályozza a csángók életét: a vallás. Ebből
adódik, hogy a csángók többsége kétkedés nélkül elfogadja, amit a pap
mond és tesz. Általában a pap az, aki kizárólagos társadalmi kontrollal
rendelkezik a közösség fölött.
Az asszimiláció szolgálatában
A katolikus egyház, erről részletesen volt már szó, már a 17. századtól
kezdve egyfajta „lágy” asszimilációt folytatott Moldvában, amikor hívei
és saját moldvai képviselői folyamatos kérései ellenére nem magyar
nyelvű, hanem olasz és lengyel papokat helyezett Moldvába. De az
asszimiláció „kemény” formája is ezeken a színtereken jelentkezett
először.
Az 1830-as években a misszió prefektusa kénytelen volt a misszió
papjainak megtiltani, hogy a híveket nyelvük miatt gúnyolják, és
esztelenségnek nevezte, hogy a misszionáriusok „a hitből oláh nyelvű
oktatást akarnak adni annak a népnek, amely csak magyarul tud”. Jerney
János 1844-ben járt Moldvában, az ő leírásából tudjuk, hogy Szabófalván
Paolo Sardi apostoli vizitátor rendeletére csak minden második vasárnap
volt szabad magyarul misézni. 1843-ban a misszió püspökének utasítására
Gorzafalván, Bákóban s más magyar falvakban, ahol „eddigelő csupán
magyarul dicsőiték a’ mindenhatót, oláhval fölváltani rendeltetett az
isteni tiszteletet”, Szabófalván s más falvakban pedig még azt is
megtiltotta, hogy a kántorok magyarul tanítsák a gyerekeket írni és
olvasni.
Az 1930-as években a csángók asszimilálása továbbra is elsősorban a
katolikus egyház hathatós közreműködésével zajlott. Azok a
néprajzkutatók, akiknek sikerült eljutniuk Moldvába, nemcsak az
anyanyelv egyre erősödő üldözéséről számoltak be, hanem arról is, hogy
azokat az egyházi szimbólumokat is igyekeztek eltüntetni, amelyek
valamilyen módon magyar vonatkozásúak. Mihai Robu, Jászvásár csángó
származású püspöke 1938-ban megerősítette, hogy tilos magyarul misézni a
moldvai katolikus templomokban. Az egyház tekintélyét használták föl
akkor is, amikor a templom ajtajára szegezett hirdetményben értesítették
a falu lakosait arról, hogy nemcsak a templomban tilos használni
anyanyelvüket, hanem a községházán és más nyilvános helyeken is.
A moldvai janicsárok
E durvaságok akkor váltak intézményesültek, amikor a Hitterjesztés Szent
Kongregációja kivonult Moldvából, s a terület az 1844-ben alapított
jászvásári püspökség fennhatósága alá került. A moldvai katolikus papok
képzését 1886-tól a frissen létrehozott és jászvásári papi
szemináriumban végezték. Az egyház és az állam, a hit és a román
hazafiság innentől kezdve szorosan, szétválaszthatatlanul fonódott össze
a csángó származású moldvai katolikus papok gondolkodásában és az
általuk terjesztett ideológiában, sőt társadalmi szerepükben is: a 20.
század folyamán mindvégig egy személyben képviselték Róma és Románia –
lényegében azonos – ügyét. Kizárólag román nyelvű tanulmányaik során a
papnövendékek anyanyelvüket vagy valóban elfelejtették, vagy „csak”
meggyűlölték, és nem voltak többé hajlandók sem beszélni, sem megérteni –
viszont minden esetben irtották.
E szembefordulás alapja képzésük volt. Abban a szegénységben, amiben a
csángók túlnyomó többsége élt, a jobb élet elérésének szinte egyetlen
esélye az volt, ha valaki papnak ment – ez a pálya társadalmilag is
meglehetősen vonzó volt, hiszen a csángó közösségekben a papnak még ma
is abszolút tekintélye van. Éppen ezért a csángó gyerekek örömmel mentek
a bukaresti és a jászvásári szemináriumba tanulni, még akkor is, ha ez
azzal járt, hogy hosszú időre el kellett szakadniuk családjuktól és
közösségüktől. Tanulmányaik alatt azt is megtanulták, hogyan válhatnak
államuk jó polgárává, és hogyan kell föltétlen lojalitással meghálálniuk
azt, hogy megvalósíthatták álmaikat.
A csángókkal foglalkozó szakirodalom „janicsármódszernek” nevezi ezt a
képzési rendszert, mert ugyanazon az elven alapul, amin az Oszmán
Birodalom katonai elitjének nevelése. Mivel pedig a pap volt a
legnagyobb tekintély, az államnak tulajdonképpen nem maradt sokkal több
dolga, mint hogy gyorsítsa az asszimilációt. A hívek mindent elfogadtak,
amit a pap mondott, még akkor is, ha történetesen azt mondta, hogy
anyanyelvük az ördög nyelve. Márpedig mondta.
Az ördög nyelve
És mondja manapság is, bár ma már szolgálnak elvétve olyan csángó
fiatalok is Moldvában, akik nem a janicsárképzőbe jártak. Egy-két
évtizede azonban még általános volt a korábbi módszer, a moldvai
katolikus papok semmivel sem kevesebb hevességgel irtották a csángót,
mint korábban. Azt, hogy a magyar az ördög nyelve, 1947-ben kezdték
terjeszteni, az akkori jászvásári püspök utasítására: abban az időben
létesültek Moldvában rövid időre magyar iskolák, ezekkel a moldvai
katolikus egyház élesen szembefordult, és híveit azzal riogatta, hogy
aki magyarul beszél, az az ördöggel társalog, úgyhogy ne engedjék a
gyerekeiket ilyen kárhozatra jutni.
A romániai politikai fordulat korábbi hozzáállásban semmi lényeges
változást nem hozott. 1990-ben egy fiatal pap elsőmiséjén két idősebb
pap letette papi jelvényeit és kiment a templomból, amikor a fiatal pap
magyarul is elkezdte olvasni azt a szöveget, amit előtte románul már
fölolvasott. A fiatalember nem Jászvásáron, hanem Erdélyben végezte
tanulmányait, és csángó az anyanyelve. A faluban, ahol az eset történt, a
lakosok 97 százaléka még beszélt csángóul, méghozzá olyan dialektust,
amely a csángó dialektusok közül a legközelebb áll a magyarországi
magyarhoz. 1991-ben egy másik faluban a pap fiatalok egy csoportját
azért térdeltette a vasárnapi mise alatt a templomfalnál, mert elutaztak
abba az erdélyi faluba, amelyik testvérfalujának akarta fogadni az ő
településüket.
1990 után viszonylag sok csángó próbált munkát találni Magyarországon,
és Csíkszeredában osztályokat szerveztek 13–14 éves gyerekek számára.
Sokan közülük Erdélyben maradtak, hogy ott végezzék a középiskolát. A
moldvai papok gyakran figyelmeztették a híveket arra, hogy gyerekeiket
hívják haza Erdélyből, rokonaikat pedig Magyarországról, különben
kiközösítik őket a katolikus egyházból. Noha hasonló esetekből
szégyenletesen sok volt, csak egyetlen további példa. 1995-ben Tánczos
Vilmos néprajzkutatót, aki archaikus népi imákat gyűjtött Moldvában,
letartóztatott és egy napig fogva tartott a rendőrség, mert az egyik
faluban a pap „gyanúsnak” találta őt – a pap szava pedig elég volt az
őrizetbe vételhez.
A föntebb említett esetek alapján arra is gondolhatnánk, hogy ezeknek az
eseményeknek semmi közük nem volt magához a román katolikus egyházhoz,
hanem pusztán az történt, hogy az első időszakban a történelem
alakította szerencsétlenül a körülményeket, később pedig néhány túlbuzgó
janicsárpap nacionalista túlkapásáról volt szó. Az adatok és az
említett esetek mögött azonban rejtettebb összefüggések is föltárulnak: a
csángók elrománosítása furcsamód a Vatikánnak is érdekében állt.
Sándor Klára
nyest.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!