Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Ó, mily hályog borult szememre, hogy meg nem láttalak, te elhagyott, te bús, kopár sziget, magyar sziget a népek Óceánján!”
„Érdekes módon mindig Erdélyből jön a világosság!”
– írta egykor Bangha Béla jezsuita egy székely író regénye (Szépvizi Balás Béla: Kánaán pusztulása) kapcsán, és valahányszor méltán juthat ez eszünkbe, ha huszadik századi erdélyi irodalmunk klasszikusaira gondolunk, köztük az 1907. május 17-én Szatmárnémetiben született (és 1938. június 7-én Kolozsvárt elhunyt) Dsida Jenőre, akinek rövid, de termékeny pályafutása igazi útjelzője mégis egyetlen verse, a „Psalmus hungaricus”.
A zsoltárszerkezetű költeményciklus – amely, ahogyan Várkonyi Nándor írja (Az újabb magyar irodalom 1880-1940), „az erdélyi léleknek egyik legszebb megszólaltatása” – az elvont, közösségi létélményektől elrugaszkodott, individualista és impresszionista elfojtódásokkal telített „nyugatos” körrel szemben, Reményik Sándor kérlelhetetlen hitvallásával („köt a rög”) hirdeti műveltségünk univerzumteremtő archaizmusát, a magyar nyelv és lélek szétválaszthatatlanságát:
Vagy félezernyi dalt megírtam
„Mindig elvágyik s nem menekülhet, / Magyar vágyakkal, melyek elülnek / S fölhorgadnak megint” – olvassuk Adynál (Föl-földobott kő). Ugyanezen ontológiai szemlélődés szülte verse további bűnbánó reminiszcenciáit:
Elhagytam koldus, tékozló apámat
Valaha Kölcsey Ferenc „Parainesis”-ében arra intett, hogy „tiszteljük és tanuljuk más idegen népek nyelvét (különösen az ógörögöt és a latint), de ne feledjük: amíg idegen nyelveket tudni szép, addig a hazait „lehetségig művelni” kötelesség!” Ő sem gondolkodott másként:
Nyolc nemzet nyelvén szóltam életemben A magyarság számára elsősorban nem élettani, hanem lelki szubsztanciák hatványozódása, közelebbről anyanyelvünkben továbbélő lényegiségünk: Mit nékem most a Dante terzinái
Nemzetsorsunkat csak a Golgota tövében tudja értelmezni, a „nagypéntek nélkül nincs feltámadás” ókeresztény igazságának fényében:
Fáj a földnek és fáj a napnak,
Az irgalmas szamaritánus, a bűn tényét a bűnös személyétől elhatároló Isteni Megváltó evangéliumi alakja rajzolódik ki további strófájából, a „minden magyar felelős minden magyarért” Szabó Dezső-i moralitásaként:
Nekem is fáj, hogy búcsúzom,
A ciklus epilógusa vérbeli „ars poetica”: egyfelől eposzokra emlékeztető seregszemle, enumerációval felérő számvetés a Petőfi versbe sírta „gyáva faj, törpe lelkek” szkepszisével szembeniségről, a kontinensünk morális-mentális hagyományainak elhagyása miatti enervációról, másfelől a Berzsenyi Dániel-i „nem sokaság, hanem lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat”-gondolat nemzetünk egészére vonatkozásának megfogalmazása:
Száraz nyelvem kisebzett,
Idézett sorai alapján Dsida Jenő huszadik századi, az istentelenség távlatnélküliségétől irtózó, a végtelent a végesben, a természetfelettit a természetesben meglelő lélek legbensőségesebb rezdüléseinek ritka ritmusérzékkel megáldott rögzítője.
forrás: |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!