Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
1956. október 31-én, helyi idő szerint reggel fél kilenckor szállt le az első repülőgép az Antarktisz jégtábláira.
Fagyos fogadtatásban részesültek
A Déli-sarkon található Amundsen-Scott Állomáson (USA) csillagászok kémlelik bonyolult távcsöveikkel a világűrt, a világ egyik legérzékenyebb szeizmikus állomásán tudósok figyelik a földrengések okozta rezgéseket, illetve a Föld legtisztább levegőjén keresztül a légköri kémiát tanulmányozzák. Mindezt egy kis repülőgép tette lehetővé, amely ötven évvel ezelőtt, 1956. október 31-én szállt le az Antarktisz egyik jégtáblájára.
![]() |
Az Antarktisz sokáig nem csupán óriási jégsapkája miatt jelentett fehér foltot a világtérképen. Bár a rómaiak már sejtették egy hideg, jeges déli világrész létezését, felfedezése csak a 19. században kezdődött el, miután 185 évvel ezelőtt először pillantották meg a jeges partokat. Elsőként Carsten Eggeberg Borchgrevink, norvég természettudós lépett az Antarktisz földjére 1895. február 17-én. A Déli-sarkot azonban nem ő, hanem honfitársa, Roald Amundsen érte el 1911. december 15-én, az angol Robert Scott előtt, akivel drámai versenyt futott. A norvég természettudós "partraszállásával" indult el a földrész tudományos feltárása. Ismerje meg a kontinens felfedezésének történetét!
Az Antarktisz felett elsőként Richard E. Byrd repült át 1929-ben, majd mások is követték a példáját, de egyikük sem kísérelte meg a leszállást. Senki nem tudta ugyanis, hogy milyen nehézségek várnak rá a sarkvidéken. 1956-ban érkezett meg az Egyesült Államok haditengerészetének R4D típusú gépe Conrad "Gus" Shinn parancsnok vezetésével, aki gépét az év híres slágeréről nevezte Que Sera Sera-nak. A repülőgép leszállása után a motort nem állították le, hogy elkerüljék a fagyást (ezt még ma is így csinálják), ezután George J. Dufek, a Deep Freeze műveleti parancsnoka és Douglas Cordiner pilóta kitűzték az amerikai lobogót. 49 percnyi ott tartózkodás és egy kockázatos felszállás után, amelyet az is nehezített, hogy a gép talpa beleakadt a jégbe, a három férfi visszatért a ma McMurdo állomásnak nevezett bázisra, ahol az NSF azóta logisztikai központot hozott létre.
![]() |
Shinnék teljesítménye sokak szerint az Apollo 11 tizenhárom évvel későbbi holdraszállásának teljesítményét idézi. "Olyan volt, mintha egy új világba léptünk volna. Ott álltunk a rengeteg hó és a jég közepén, amelynek nem láttuk a végét. Az alattunk lévő jég mélységét még nem tudták meghatározni. Sivár és kietlen, teljesen halott világ tárult a szemünk elé, ahol életnek semmi nyoma nem volt rajtunk kívül" - írta Dufek az 1956-ban megjelent Operation Deep Freeze című könyvében.
Az ismeretlen volt az ellenfelük
Dufek azt is megörökítette, hogy a leszállás idején az egész világot a Közel-Keleten és Magyarországon éppen felforrósodott hidegháború tartotta rettegésben. Az Antarktiszon azonban minden katona, tengerész és pilóta a békéért dolgozott. `Győzelmeink csendes diadalok voltak a tudás szolgálatában; hídfőállásainkból lettek a Déli-sarkon lévő állomások. A bázisok elkészülte után a minket követő megszálló csapatok pedig szakképzett tudósokból álltak, akiknek csupán egyetlen ellenségük volt - az ismeretlen.`
![]() |
Az első állomás |
Az első leszállást követően érkeztek meg az Egyesült Államok haditengerészetének szakemberei, akik az ejtőernyővel ledobott anyagokból felépítették a Déli-sark első állandó állomását. A Paul Siple kutató és John Tuck hadnagy vezette csapat 1957 márciusában kezdte el az első telet a sarkvidéken a Nemzetközi Geofizikai Év világméretű megfigyeléssorozatának részeként.
"A déli-sarki bázis (IGY South Pole) kiépítése csak egyike volt a Deep Freeze művelet feladatainak. De számunkra ez az expedíció jelképe volt. A Ross-tenger fölött magasodó hegyláncok, völgyek és gleccserek különös és csábító szépsége mögött terül el a végtelen, fagyos magányosság fennsíkja. Vajon milyen titkokat rejt, amelyek feltárulnak majd az ember előtt következő években" - tette fel a kérdést Dufek.
![]() |
A 2005-ös állapot |
A floridai Pensacolában a Tengerészeti Repülés Nemzeti Múzeumában (National Museum of Naval Aviation)ünnepélyes körülmények között emlékeztek meg az 50 évvel ezelőtti repülésről. Ennek részeként Arden Bement, az NSF igazgatója telefonbeszélgetést folytatott a déli-sarki állomáson dolgozó személyzettel. A megemlékezéssel egy időben szerelték fel azt a webkamerát, amely az érdeklődők számára a világ minden részén lehetővé teszi, hogy betekintést nyerjenek az Antarktiszon dolgozó tudósok életébe.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!