Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.02.25. | 16:59 Tokár János: A szülők egész életre eligazító lelki kultúrát keresnek
„Ma
gyerek, felnőtt leginkább egy dologra érzékeny: ez a szentség, a szent
iránti vonzódás. Értékelik, hogy valami náluknál sokkal hatalmasabb,
tökéletesebb dologról hallhatnak, ami az életüket kiteljesítheti, ami az
igazságról, a jóságról és a szépségről szól. Ezt komoly szakmai
felkészültséggel, tudásanyaggal kell elérhetővé tennünk” – fogalmazta
meg Tokár János a gimnázium nevelési-oktatási gyakorlatáról folytatott
beszélgetésben.
Esztergomban a szocializmus évei alatt is működött ferences gimnázium. Milyen változásokat éltek meg a rendszerváltás óta?
Érzékelve az iskola előtt megnyíló mozgásteret megpróbáltunk válaszolni a
hozzánk érkező igényekre. 1989-ben és utána pár évig nagy figyelmet
kapott az iskola. Egy évfolyamon három osztályt is kellett nyitnunk. Ez
az érdeklődés aztán fokozatosan csökkent és a helyzet mára megegyezik a
korábbival. Visszaálltunk a régi hagyományra, egy évfolyamon két
osztályt indítunk, így a beiskolázásban a válogatás lehetősége megmarad.
Próbálkoztunk más utakon is. Hat évfolyamos képzéssel, ami széthúzza a
kezdő évfolyamok (7. és 9.) iskolakezdését. Szakképzést indítottunk el
azoknak a gyerekeknek, akik nem jutottak be az egyetemre. Kis létszám
volt ebben érintett, négy- nyolc fő mindössze. Látva azonban, hogy a
szakképző iskolák profilját és anyagi bázisát meghatározó új törvények
nem kedveznek a mi kis létszámmal működtetett képzésünknek, ezért
megszüntettük a szakképzést. Négy éve pedig egy felnőtteknek szóló
integrált cigány iskolát működtetünk Bajnán és Nagysápon.
Mit keresnek a szülők, amikor a ferencesekhez küldik a gyerekeiket?
Azt tapasztalom, leginkább a szerzetesi jelenlétet keresik, mert a
szerzetesi lelkiség óriási biztonságérzetet jelent számukra a gyerekek
elhelyezésében. Esztergomban tizenegyen vagyunk ferencesek. Szoktunk
azzal viccelni, ha egy botra vagy seprűnyélre kiakasztanánk egy
habitust, és mellé odaállna egy civil kolléga, a szülők biztosan a
habitusos osztályba próbálnák betömködni a gyerekeiket. A mai szülők
tudatosan keresik azt, hogy a gyereküknek olyan mentalitást, lelkiséget,
lelki kultúrát biztosítsanak, ami egész életükre eligazító lehet. Ha
szó szerint nem is tudják megfogalmazni, de jó érzékkel „fogják”, hogy a
szerzetesek milyen értékek mentén próbálják megszervezni napjaikat. Egy
szülő nem négy vagy hat évre akarja biztos helyen tudni a gyerekét,
hosszú távban gondolkodik.
A katolikus iskolák gyakran megkapják a bélyeget, hogy elitképző intézmények.
A nevelésben igen. A kulturált szabadidő eltöltésében, az önnevelésük
kialakításában, az igényes műalkotások megkedveltetésében, az
információk kezelésében, viselkedésükben, ízlésükben igen. Hogy legyen
bennük kezdeményezőkészség, felfedező hajlam, kreatív és együttműködő
szellem. Erre minden diákunknak a legnagyobb mértékben törekednie kell.
És bár versenyeken indulnak növendékeink, szép eredményekkel is
dicsekedhetünk – nem jelent távlatot a kiválóság öncélú keresése. Sőt
arra igyekszünk nevelni diákjainkat, hogy legyen elég a jól végzett
munka öröme. Az igazi siker, amikor önmagunkon erőt vettünk. Nem az,
amit a külvilág vagy elismer, vagy nem. Nagy belső, lelki kudarcoknak
van az kitéve, aki csak a kívülről jövő dicséretekben érzi magát a
helyén!
Az iskolában pedagógiai programja az alapelvek között első helyre
teszi a katolikus és ferences szellemben történő nevelést. Mit ad a
nevelteknek a ferences lelkiség?
A legfontosabbnak valóban a lelkiséget tekintetjük az iskolában. Mitől
ferences egy iskola? Kezdetben sem a szülők, sem a gyerekek nem tudják
megfogalmazni, mik ennek a lelkiségnek az összetevői. Aztán fokozatosan
ráéreznek. A ferences úgy néz rá a gyerekre, hogy benne a jót lássa meg.
Szeretnék mondani egy példát. Én is ebbe az iskolába jártam. Az egyik
órán nem viselkedtünk a legtisztességesebben. A tanárunk nem igazán
tudott fegyelmet tartani, és szaladt az igazgatóhoz, hogy most mit
csináljon. Az igazgató atya bejött, és azt mondta: Gyerekek, ti olyan
gyönyörűen énekeltetek a népdalversenyen, az osztályotok példásan
felsorakozik az udvaron, eddig csak jót hallottam rólatok. Most mi
történt veletek? Nem förmedt ránk, hanem elkezdte sorolni a jó
tulajdonságainkat. Azt tudatosította, hogy bennünk van a jó, és az csak
egy véletlen, egy szerencsétlenség, hogy most éppen másképpen
viselkedünk. A ferences gondolkodás szerint Isten legfőbb tulajdonsága a
jóság. Ebből a jóságból részesült az ember a teremtettségénél fogva.
Isten a jóra teremtette az embert, a teremtés-elbeszélésben Isten minden
napot úgy zárt le, hogy mindez jó. A bűnbeesés következtében az ember
nagy kitérőt tett, összekuszálta, amit Isten benne jónak alkotott. A
megváltásban azonban bele tudunk kapaszkodni Jézusba, bele tudunk
kapaszkodni a teremtettségünkbe. A jóság nem veszett ki az emberből. A
gyerekekben is azt próbáljuk életre kelteni és megerősíteni, hogy te jó
vagy. Az öregdiákok visszajelzései mutatják, milyen sokat jelentett ez
nekik.
Hogyan tapasztalják azt a sokat hangoztatott tételt, miszerint a gyerekek ma nehezebben nevelhetők?
Ez nem igaz. Inkább úgy fogalmaznám meg a nehézséget, hogy másképp kell
közelednünk a gyerekekhez, mint ahogy megszoktuk. Ma a fiatalok sokkal
több olyan kérdést tesznek fel, amibe mi úgy nőttünk bele, hogy az
természetes. Úgy gondolkodnak, ha valami szabad a felnőtteknek, miért
nem szabad nekik? Egy nevelő akkor lesz hiteles számukra, ha nem pusztán
beköveteli a hangoztatott jellembeli értékeket, hanem az eszményt éli
is. Mi még elfogadtuk azt, hogy ez az eszmény – bár lehet, hogy a
mellettünk lévő ember nem élt példamutatóan. Bizonyíték nélkül is volt
értelme. A gyerekek ma akkor hisznek nekünk, ha magunk is a tanításunk
szerint élünk. Úgy gondolom, nagyon becsületes játék, amit a diákok
elvárnak a felnőttektől. Ettől nem válik a gyerek nehezebben
nevelhetővé, csak őszintébbé.
Milyen eszményekre fogékonyak a mai gyerekek, mire figyelnek fel?
Úgy látom, ma a gyerek, felnőtt leginkább egy dologra érzékeny, ez a
szentség, a szent iránti vonzódás. Egyre inkább azt értékelik, hogy
valami náluknál sokkal hatalmasabb és sokkal tökéletesebb dologról
hallhatnak, ami az életüket kiteljesítheti, ami valami abszolút,
tökéletes, tiszta dologhoz közelít, ami felemeli az embert, ami az
igazságról, a jóságról és a szépségről szól. Mindezt komoly szakmai
felkészültséggel kell elérhetővé tennünk. Szavaink mögött álljon
tudásanyag, nem adhatunk bóvlit a gyerekeknek. A nevelő egyszerre legyen
tanító és tanúságtevő. Megvalósítani ezt leginkább az életünkkel
tudjuk, ahogy közöttük jelen vagyunk. Erre rendkívül fogékonyak a
gyerekek.
Kérdeznek a mai gyerekek a felnőttektől?
Szerintem rengeteg kérdést tennének fel, de a felnőtteknek általában
erre nincs idejük. Azt látom, a szülők jó része azért is íratja be
hozzánk a fiát, mert bízik abban, itt tudnak vele úgy foglalkozni, hogy
nem intik le a kérdéseit, hanem rászánják az időt. Vannak kérdéseik a
gyerekeknek, csak nagyon kevés ember ülteti le őket beszélgetni. Mi arra
törekszünk, hogy megteremtsük a beszélgetés alkalmait. Kapcsolódunk a
kultúra ezerféle ága-bogához, színházba, múzeumba, hangversenyekre
járunk, előadókat hívunk meg, akik a gyerekeknek szellemi-lelki
gazdagodást jelentenek. Bekapcsoljuk őket az imádságos életünkbe.
Felkeltik válaszaik érdeklődésüket?
A gyerekek nagyon figyelik, hogy ne sablont adjunk nekik. Küszködünk,
mert változtatnunk kell a módszereinken. Szerencsés, ha technikai
eszközöket is be tudunk építeni munkánkba, de nem ez a lényeg. Pezsgő
órákra vágynak, és ehhez az óra tartalmi része mellett a formai oldalt
is ki kell dolgozni. A folyamatos motiválás teszi lehetővé a tanórai
közös munkát. Ez nagyon komoly felkészültség kérdése. Nem működik, ha
kiállok a gyerekek elé és a kisujjamból kirázom az órát, ahol a
gyereknek csak az a dolga, hogy hallgasson. Egy ilyen szituációban
nyilván unja magát, mert nem ilyen tanulásra fogékony. A mai gyerek a
tanóra aktív részese szeretne lenni. Alapvető a vizuális megjelenítés, a
gyerek látni is szeretné azt, amit hall. Ebben segítségünkre van Szent
Ferenc példája, aki szinte mindent látvánnyá tett a maga és környezete
számára. Ez a „látványi”-ság, a világ szuggesztív érzékelése benne van a
lelkiségünkben, ugyanakkor e mögött ott rejtőzik az absztrakció. A
látvány mögött ott a tartalom. A világunk Istentől van, neki adunk hálát
mindezért. A gyerekek az egyszerű jelképeken keresztül nagyon messzire
juthatnak el akkor, amikor a mögöttes tartalomról nemcsak beszélünk
nekik, hanem valahol bennük is felsejlik, közös kincset találunk. Ez
ferences látásmódja a világnak.
Milyen hangsúlyokat tesznek még pedagógiai programjukban?
Fontos számunkra a keresztény-ferences értékek mellett a nemzeti értékek
iránti elkötelezettség, a nemzethez való tartozás tudata. Azt
tapasztaljuk, a gyerekekben hihetetlen lelkesedés van minden nemzeti
megnyilvánulás iránt. Bubik István azt mondta egyszer, azért jön el
hozzánk minden nagyobb ünnepre, mert itt a gyerekek a szózatot úgy
éneklik, hogy kidől az épület fala. Ebben semmilyen mesterkéltség
nincsen, ez a gyerekeknek öntudatos hozzáállása ahhoz, amit itt
tanulnak, hallanak vagy látnak. Iskolai programunk nagyon jól
kidolgozott része az osztálykirándulások rendszere. Hetediktől a tizedik
osztályig Magyarországot járják be, ezt követi a Felvidék, Erdély, a
végzősök pedig Assisiben és környékén a Szent Ferenc életét és
lelkiségét bemutató helyeket keresik fel. Próbáljuk a gyerekeket a
határon túli magyarokkal való kapcsolattartás fontosságára nevelni.
Igazgatóként tud-e odafigyelni arra, hogy ki hogyan tanít az iskolában?
Igyekszem. Próbálom a kollégáimat biztatni, és az óralátogatások során
felhívni a figyelmüket arra, hogy folyamatos fejlődésre van szükségünk
mindnyájunknak. Hála Istennek a fiatalok részéről nagy nyitottságot
tapasztalok. A kérdés valójában igen sokoldalú, sokféle megközelítést
tesz lehetővé. Például vannak szuggesztív, karizmatikus
tanáregyéniségek. Generációk óta mindenki tanár volt a közelükben. Nagy
empátiával és korszerű, magas színvonalú órák tartására képesek. Vagy –
mondjuk – az idősebbek, akik rendelkeznek azzal a többlettel, tudják,
hogy mit érdemes megtanítani és hol lehet szűkíteni? A fiatal szeretne
mindent leadni, és még lehet, hogy jól is csinálja. A tapasztaltabb azt
mondja, hogy nem kell mindent részletet hangsúlyozni, de szükséges
begyakoroltatni. Nincsen két egyforma tanár egyéniség. Mindenkiben
nyilván a jó oldalt kell erősíteni és a gyengeségekről többet
beszélgetni a fejlődés távlatába helyezve.
Mit kell egy fiúiskolában a szem előtt tartani a nevelésben?
A fiúkat hajtani kell, különösen abban a korban, amikor hozzánk
kerülnek. Ez nem jelent teljesítmény-kényszert, mégis a fiúkkal szemben
nagy követelményeket és elvárásokat támasztunk, főként a férfias
viselkedés tekintetében. Nekik a családban tartóoszlopnak kell lenniük,
ami több, mint a család fenntartása anyagi értelemben. A férfi a
családfenntartó lelki és pszichológiai értelemben is, erre kell, hogy
képessé tegye az idegrendszere, a tűrőképessége, a munkabírása, a
dolgokhoz való hozzáállása, az áldozatkészsége, és ő rá számít a
társadalom is. Képessé kell válnia, hogy ne ő legyen az első, aki
összeroskad a családban, ha nehézségeket élnek meg. Neki kell a
legutolsónak lenni a kényelemben, a javak élvezetében és legyen persze
erős lelkületű. A fiúk nevelésében erre a hozzáállásra törekszünk, ilyen
példákat állítunk eléjük.
Szent Ferenc tanít minket élni. „A szívtisztaság mutatója a derű” –
idézzük sokszor egyik mondását. Az élet nehézségeit lehet derűs
életszemlélettel is nézni, amiben nem az ember egykedvűsége vagy
cinizmusa mutatkozik meg, hanem az a gondolkodás: a Jóisten a nehézséget
azért engedhette meg, mert erre nekem szükségem volt, az én érdekemben
történt. Ez a helyzet vagy egy hibámra hívja fel a figyelmet, vagy a
jellemem erősödését eredményezi. Amikor mindezt felismerem, hála tölt el
Isten iránt. Nem bosszúság, depresszió vagy harag van bennem, hanem
hála, az élet szeretete.
Nevelésük sajátossága, hogy a gyerekek besegítenek a „házimunkába”.
Igen, ennek hagyományos jól működő rendszere van. Beosztottuk például az
osztályokat az étkezés utáni mosogatásra, takarítják maguk után a
hálókat, az osztálytermeket. Így megtanulják értékelni azt a munkát,
amit a fizikai dolgozóink végeznek. A gyerekek feladata, hogy maguk
körül tanuljanak meg rendet és tisztaságot tartani. Van továbbá minden
osztálynak egy körzete az iskola körül, amit takarít. Az erdei
iskolánkban is vannak feladatok, így télre a tüzelő bekészítése, az
állatok körüli tennivalók. Év végén közösen rakunk rendet, a nyár végén
együtt tesszük meg az előkészületeket az új tanévre. Tavaly a szülőket
is bevontuk ebbe a munkába. Negyven-ötven szülő segített nagy
szeretettel és rugalmassággal a festésben, takarításban, meszelésben,
asztalos munkákban.
A fiúk jelentős többsége kollégista, mit jelent ez a családjukhoz való viszonyulásban?
A gyerekek napi kapcsolatban maradnak szüleikkel, ebben segít a telefon.
A tanárok a honlapunkon található elektronikus napló segítségével
rendszeresen tájékoztatják a szülőket. Az elektronikus napló által az
iskolai élet nyitott könyv a szülő számára. Azt látom, a kollégista
gyerek jobban becsüli családja életét. Felfokozott vággyal megy haza,
hiszen egy hónapja nem volt otthon. Felértékelődik számára, hogy az anya
friss ruhát készít ki a reggeli felkeléskor, a reggelinél az asztalon
várja a kakaó, a megkent kenyér. A kollégiumban ezt neki magának kell
elkészíteni, és itt az önállóságra kap lendületet. Pozitívum a
kollégiumi nevelésben az is, hogy a gyerek több oldalról kapja ugyanazt a
megerősítést, amit korábban a család is fontosnak tartott. Nem szabad
elfeledkezni arról a helyzetről sem, milyen sokan érkeznek akár
egyszülős, akár szétbomló családból. Ilyen esetekben nagyon fontos az a
kiegészítés, amit mi adni tudunk.
Milyen a családok vallási elkötelezettsége?
A családok nagyjából harminc százaléka él elkötelezett keresztény
életet. Húsz-huszonöt százalék mondja nem vallásosnak magát, de
megbíznak a nevelésünkben, az iskolát jó híre miatt választják. Van
huszonöt-harminc százalék úgynevezett szétbomló családunk, ahol a férfi
már egy új feleséggel, az asszony új férfival él. Hova tartozik az első
házasságból való gyerek? Gyakran úgy gondolják, itt van a legjobb helye.
Régen a keresztelés, első áldozás illetve a plébánosi ajánlás kritérium
volt. A plébánosi ajánlást most is kérjük. Ha látjuk egy család
részéről az őszinte elhatározást, hogy ők bár nem hívők, de az iskolát
komolyan gondolják, elfogadják azt, amit kérünk a gyerektől, és a gyerek
is áll hozzá, akkor tudunk a felvétele mellett dönteni. Egyre többször
élhetjük meg, hogy diákjaink itt kérik a keresztséget, bérmálást, itt
lesznek elsőáldozók.
Trautwein Éva
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!