Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2012.06.07. | 08:05 Úrnapja
Eucharisztia
iránti tisztelet nyilvános kifejezése. Kölnben vezették be, s a 14. sz:
sok német városban elterjedt. Célja kettős volt: hitvallás az
eretnekekkel szemben; ill. Krisztus felmutatása világnak és a világ
hódolatának kifejezése Krisztusnak. Az Úrnapja útvonalán négy oltárt
állítottak a négy égtáj felé, ott felolvastak egy-egy, az Euch.
alapításáról szóló szentírási részt, majd szentségi áldást adtak. Az
Úrnapja egyben oltalomkérés is volt a természeti csapások, ill. háborúk
ellen.
Egyházjog szerint ott kellet tartani, ahol ez a mpp. megítélése szerint
lehetséges; részletesebb szabályok kiadása is a mpp. feladata (944. k.).
Néhány általános előírást az eucharisztikus körmenetekről a De sacra
communione et de cultu mysterii eucharistici extra missam című
szertartáskönyv. Bűnbocsánat és Oltáriszentség. Szertartáskönyv közöl.
A néphagyományban Úrnapja a legünnepélyesebb hitvallás, az Egyházhoz
tartozás kifejezésének alkalma. A középkori és az újkor eleji misék
tömegméreteiről és ünnepélyességéről sok leírás maradt, különösen jól
ismertek a budavári körmenetek, melyeken királyok (Zsigmond, II.
Ulászló, II. Lajos) is részt vettek. Az újkorban a Habsburg-uralkodók és
a bécsi udvar számára is fontos volt Úrnapja méltó megünneplése. Ebben a
pap baldachin alatt viszi az Oltáriszentséget, előtte fehér ruhás
kislányok vagy a Mária-lányok kosárból virágszirmokat szórnak. Az
Úrnapja útvonalába eső szabadtéri oltárok legtöbbször zöld ágakból
készített lombsátrak voltak, amelyekbe képeket, szobrokat állítottak. A
sátrakat ritkábban vallásos társulatok, gyakrabban egyes családok,
nemzetségek készítették. A királyi és fővárosi ünneplések szokásrendje
kihatott a kisvárosi és falusi úrnapok szokásvilágára is.
Szertartásain, így ezen azoknak is részt kellett venni (pl. a
pásztoroknak), akik foglakozásuk miatt máskor ritkán látogatták a
templomot. Általában a falusi, mezővárosi közvélemény fontosnak
tartotta, hogy a közösség valamennyi férfitagja ott legyen ezen.
Falvakban úrnapi sátrakat az oltárak fölé készítettek a falu különböző
pontjain, később csak a templom körül. A sátrakhoz és a szentség elé
szórt zöld gally, virág és fű összehordása fiatal legények és leányok
kötelessége volt, az oltár fölállítása és szentképekkel való
feldíszítése azé a gazdáé, akinek házát a plébánosos kijelölte. A
Úrnapja énekeit zenekar kísérte.
Székelyföldön, Göröcsfalván a négy oltár mellé jegenyeágakat,
Csíkdánfalván nyírfaágakat vertek, Csíktaplocán az oltárokat az utcák
keresztjeinél helyezték el, Gyergyóalfaluban az oltárokat a piacon, az
iskolánál és a községháza előtt állították föl. Gyimesbükkön, ahol
Úrnapján van a templombúcsú, a menet élén a „Kontumáciáig" vonul sok
virágkoszorúval díszített színes zászlóval, piros-fehér-kék csíkos,
„rezes"-rokolyás asszonyok, fehér harisnyás, fekete mellényes férfiak, a
fehérbe öltözött gyermeksereg, népviseletes leányok kíséretében.
Sükösdön az ünnep nyolcadáig, Jézus Szíve napjáig a templom padozatán
maradt a fű és a virág, ekkor a falu népe széthordta.
Az Oltáriszentség elé szórt és vele megáldott úrnapi ág és virágszirom,
valamint az úrnapján széthintett fű és virág egyike a mai katolikus nép
legtiszteltebb, legtöbbre tartott szentelményeinek.
Azután mindenki igyekezett hazavinni a lombsátrak zöld ágaiból, sokan a
saját virágukat vitték haza, amelyet a körmenet előtt koszorú v. csokor
formájában a sátorra akasztottak, ill. a sátorba tettek. A faágakat a
kertben a vetemények közé szúrták, Andrásfaván az úrnapi koszorút az
istállóba a gerendára akaszották, a földeákiak az úrnapi sátorból hozott
füvet a háztető alá vagy a gerendára tették a ház oltalmára.
Csíkszentimrén, Csíkcsekefalván, Kászonfeltízen az úrnapi oltárról
egy-egy ágat vittek haza és minden levelére egy Miatyánkot mondtak,
Csíkkozmáson a zöldágakat az ágy fölé tűzték, s leveleire az egy-egy
Üdvözlégyet imádkoztak.
katolikus.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!