Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
hitvilág 2012.09.06. | 13:25 Mária neve ünnepe
1.
329 évvel ezelőtt, 1683 szeptember 12-ének délutánján, a Wien folyócska
bal partján Sobieski János lengyel király, mintegy 14 ezer gyalogos,
harcedzett katona élén „kibújt” a bécsi erdőből, ahol, ahol még több
ezer lengyel huszár és 26 ágyú rejtőzött. Tekintetével végigpásztázta a
folyócska széles völgyét, mely enyhén lejtett Bécs felé, s a távolban
látta, ahogyan megvillannak török ágyúk torkolattüzei, és a hatalmas,
mintegy 50 ezer fős török tábor.
Első parancsa az volt, hogy egy csapat huszár derítse fel a terepet,
nincsenek-e árkok, mélyedések, hogy a sereg akadálymentesen haladhasson
előre. A huszárok nagy ívben átvágtattak a török állások között,
-veszteséget is szenvedtek ugyan-, de nagy riadalmat is okoztak. Kara
Musztafa hadvezér, mivel azt hitte, hogy itt a fősereg, saját hatalmas
lovasságát küldte ellenük, akik a vakmerő lengyeleket az erdő széléig
üldözték vissza. Itt viszont nem maradt el a „szívélyes fogadtatás” sem,
a lengyel ágyúk visszafordulásra késztették a török sereget, amelynek
soraiban elődeink: Apafi Mihály, Thököly Imre, a moldvai és a
havasalföldi vajdák csapatai de a tatárok is harcoltak. Sobieski
kihasználva az alkalmat, hogy zavart keltett a török seregben, akik csak
annyit láttak, hogy a huszárok eltűnnek az erdőben, buzogányával jelet
adott a mindent eldöntő támadásra.
A lengyel király vezette császári hadsereg először lassan, majd mind
jobban felgyorsulva, fülsiketítő robogással és csatakiáltással rontott
az ellenségre, mindent levágott, ami útjába állt, és megfutamította a
török hadakat. A törökök élükön a nagyvezérrel fejvesztve menekültek,
átgázolva a kis folyón is. Mivel a nap a láthatár alján járt és a
távolban már sötétedett, az ellenség üldözéséhez túl késői óra volt, –
Sobieski megállt a folyónál, majd katonáival körülvette az ellenség
maradék táborát, amely megadta magát.
Bécs megmenekült, a város és nemsokára egész Magyarország felszabadult.
Eközben Lipót császár híveivel előbb Linzbe, majd Passauba menekült,
ahol a kapucinusok kolostortemplomában, a Mariahilfe kegykép előtt
családjával kétségbeesetten imádkozott a népért.
Sobieski pedig aznap este a töröknagyvezértől zsákmányolt sátorban, a
testőrök fáklyái között két levelet írt. Az egyiket XI. Ince pápának,
ezekkel a szavakkal: Jöttünk, láttunk, és Isten győzött!. A másikat
szeretett feleségének írta, amelyet így kezdett: Urunk Istenünk,
nemzetünknek olyan győzelmet és dicsőséget aratott, amelyről a korábbi
századok nem hallottak. A pápai levélhez a török zöld zászlaját is
csatolta, a felesége levele mellé pedig 400 szekeret küldött tele a
zsákmányolt fegyverekkel, nyergekkel, sátrakkal, szőnyegekkel, különféle
kelmékkel és ruhákkal, értékes tárgyakkal. Ezek egy részét ma is lehet
látni a lengyel nemzeti Történeti Múzeumban.
XI. Ince pápa pedig elrendelte, hogy szeptember 12-én az egész
világegyházban üljék meg Mária neve ünnepét. Pénzt gyűjtött össze,
bevetette minden politikai befolyását, és nemsokára megalapította a
Törökellenes Ligát, amely néhány v múlva kiűzte a törököt a keresztény
Európából…
A törökökről azóta kiderült, hogy szegről-végről még rokonok is a
magyarokkal, a Habsburgokról meg az, hogy nem mindig tettek jót nekünk
katolikusoknak, és az egész magyarságnak sem… A részleteket hagyjuk a
történészekre…Az iszlám veszély ma jobban fenyegeti Európát, mint
ezelőtt 3-400 évvel. Akkor mi a teendő? Fogjunk újra fegyvert,
alakítsunk iszlám-ellenes szövetséget a keresztények védelmében?
Elődeink a Boldogságos Szűz égi oltalmában bíztak, és a győzelmet is
neki tulajdonították. Ahogy mondani szokás: a tények makacs dolgok. A
történelem bebizonyította, hogy jól tették…Megmentették a keresztény név
becsületét.
Ahogyan a házasságok az égben köttetnek, úgy az igazi nagy harcok is a
lélek mélyén dőlnek el. Nem lehetünk kívülállók, meg kell vívnunk a
saját harcunkat, és ami még fontosabb, együtt. A keresztény seregek
akkor nem voltak egységesek, de a Gondviselő Isten és Mária nevének
oltalma elhárította a veszélyt Európa népei fölül. Ma is csak a közös
cselekvésben, a közös imában van az egyetlen erőforrásunk. Nem elég hogy
vannak jó kezdeményezések, hogy vannak kegyhelyeink és Mária Rádió,
miközben vallásszabadság címén mindenféle zagyvaságot és tőlünk idegen
keleti-nyugati, felhígított vallási koktélt fogyasztunk és terjesztünk,
mert hát ’erre van igény’. Ha meg akarunk maradni Mária kötényében,
akkor nekünk közösségként is oda kell hajtanunk szívünket, akaratunkat
Szent Fiának evangéliumához.
2. A név a régieknél az egész személyt jelentette. Megpecsételte a
hordozó személy sorsát. Jellemezte karakterét. A név viselője
névadójával azonosult. A mai lányok asszonyok hogyan viselik a Mária
nevet? Azonosulnak-e a névadóval?
Az Ószövetségben a leányok névadását nem kötötték konkrét szertartáshoz,
mint a fiúkét a körülmetéléshez, így nem tudjuk mikor kapta Mária
szüleitől ezt a nevet. A hagyomány tudni véli, hogy a zsidóknál a
leányoknak 2 héttel a születésük után adnak nevet. Népszokásaink
szerint, amíg a gyermeket meg nem keresztelték, addig nem szólították
nevén. De Máriát maga Isten „keresztelte” meg, aki már fogantatásától
eljegyezte őt magával. És ha az Úr a Mária (mirjam=úrnő) nevet adta
neki, akkor ő valóban úrnő, tengernek csillaga, megvilágosító.
Isten ismer minket a legjobban, hisz ő alkotott. Ő már anyánk méhében
nevünkön szólít. A keresztségben pedig új nevet ad, a nevére irat
minket. És ez a név kötelez. Olyanoknak kell lennünk, olyanokká kell
válnunk, amilyenekké nevünk felhatalmaz. Máriát is Isten adta nekünk.
Neve napján most imáink virágcsokraival köszöntjük. Mária tehát nem a
saját nevét akarja fényesíteni, hanem Isten nevében, Isten dicsőségére
jár közben értünk. Azért ’adja nevét’ kezdeményezéseinkhez, hogy
sikerre vegyük az evangélium örömhírét, hogy az Úr nevében tegyünk jót
egymással, gyűljünk össze imádkozni, és hajtsuk meg térdünket, szívünket
és akaratunkat fönsége előtt.
A középkorban, Temesvári Pelbárt ferences hitszónok Mária nevének
betűiből külön jelentéstartalmakat is kikövetkeztetett. Azt mondja,
Mária nevének öt betűje azt jelenti, hogy Isten öt nagy jótéteményt
adott a világnak általa: A-advocata,-ő a mi ügyvédünk, M –misericordia
-könyörületes, R-Reparatrix ruinae -helyreállítja az emberi romást, I-
illuminatrix- ő a világ és az egyház megvilágosítója, az utolsó a pedig
A.-auxiliatrix- szükségünkben és nyomorúságunkban ő a kisegítő.
Ha az utcán gyermekét babakocsiban tologató vagy sétáltató kismamával találkozunk, első kérdéseink egyike, hogy hívják?…
Minket hogy hívnak? Mi máriás keresztények vagyunk-e? Látszanak-e
rajtunk Mária nevének jegyei? Van-e időnk, erőnk, szándékunk másokért
közbenjárni, rajtuk segíteni? Mária úgy ügyvéd, hogy nem kell lefizetni,
nem a jogi kiskapukat keresve intézi el azt Istennél, amire mi nem
vagyunk képesek, hanem anyai pártfogását latba vetve „lágyítja meg”
Szent Fia szívét, miközben szavával és példájával arra bátorít, tegyük
meg azt, amit Jézus mond. Szeretetünkkel begyógyítjuk-e a körülöttünk
élők sebeit? Világosságot, szépet, jót sugárzunk-e magunk kerül
beszédünkkel, hitünk erejével, tapintatunkkal, nagyvonalúságunkkal?
Számíthatnak-e ránk mások- családtagok, barátok, munkatársak -, vagy
begubózunk önző hétköznapjainkba, gondjainkba és állandóan panaszkodunk?
Gondoljuk csak meg, amikor valamit aláírunk, azzal kifejezzük, hogy
vállaljuk, igaznak tarjuk az irat tartalmát, egyetértünk vele. Nevünk
beazonosít minket, nem lehet letagadni. Aláírás nélkül nem hiteles a
dokumentum, Kézjegyünk egyedi, sajátos, megismételhetetlen, mint az
ujjlenyomat. Nem lehet azt hamisítani. A név megvéd a hamisítástól.
Mária nekünk is névjegykártyát oszt: ezen az úton érhetitek el Szent
Fiamat. Bármikor rám csöröghettek, az égi on-line kapcsolat szüntelen
működik… Mária neve védjegy: megvéd minket minden hamis
vallásoskodástól. Beazonosít minket: Fiának testvérei vagyunk. Ő a mi
közös édesanyánk.
Ha nagy énekesek, sztárok autogramot firkantanak könyvünkre, ruhánkra,
hanglemezünkre, féltve őrizzük, mert megtiszteltetés számunkra, büszkék
vagyunk arra, hogy legalább kezet szoríthattunk velük, hogy miénk lett
legalább az aláírásuk. Mária neve a legszebb, legértékesebb égi
márkanév… Rá biztos lehet hivatkozni Istennél…
Amikor házasságot köt a férfi és a nő – főleg manapság, az egyenjogúság
világában -, felveszik egymás nevét. Az apa a gyerekét a nevére íratja, s
ezzel elismeri, hogy tőle származik. Máriában Isten a nevére irtatott
minket, családtagjának számítunk…
1969-ben szentelték fel a názáreti Angyali Üdvözlet bazilikáját, amelyet
15 évvel ezelőtt nekem is volt szerencsém látni, több paptársammal
együtt. Ez a templom egy 1700-as években, a ferencesek által épített
szentély helyén épült. A 20. századi felszentelést a régi templom
romjainak eltakarítása ill. rendbe hozása, és különféle ásatások előzték
meg. Egy olasz régészcsoport tagjaként Bellarmino Bagatti ferences
régész gondolt egy merészet, és utána járt, mi a története ennek a
bazilikának. Szó szerint ásatásokba kezdett, és rögtön kiderült, hogy
nem igaz a sokat hangoztatott, turistakönyvekben szereplő állítás,
miszerint a templom alatt római sírok voltak. Az ásatások során ugyanis
nem sírokat találtak a templom alatt, hanem ősi lakóházak jól látható
nyomait és egy keresztesek által épített templom romjait, az alatt
viszont egy bizánci templom maradványai kerültek felszínre. És itt jött a
meglepetés: még mélyebbre ásva egy ősi zsinagógát tártak fel, amely a
názáreti keresztény zsidók/zsidó-keresztények zsinagógája volt. Tehát
Názáretben is virágkorát élte a keresztény egyház. A régész, ferences
szerzetes atya pedig, a zsinagógatetőt támasztó egyik oszlop alján görög
betűs feliratot talált: Kaire Maria (Üdvözlégy Mária). A történelem
első Ave Maria-ja kőbe vésve. Egy másik oszlopon örmény felirat volt:
Szép Szűz!
Bebizonyosodott, hogy ezek a feliratok messze az első mariológiai
zsinatok előtti időkből származnak, vagyis Mária-tiszteletünk hiteles
tárgyi bizonyítékai. A Mária-tisztelet tehát egyidős a kereszténységgel,
és ott született, ahol ez az egyszerű leány, majd édesanya élt,
Názáretben. Mária az egyház identitását erősíti. Luther Márton is
Mária-tisztelő volt, a keleti egyház ikonjai is zömében Mária- vagy
Madonna-ábrázolások. Ahogyan nemzeti hőseinket, írókat, politikusokat,
hadvezéreket tisztelünk, szobraikat megkoszorúzzuk, Máriát, Megváltónk
édesanyját is tisztelnünk, szeretnünk kell. És ez jó. Nem celebkultusz
ez, nem a hitnek egy giccsesebb változata ez, mert hát Jézushoz nehéz
lenne közel kerülni, és Mária könnyebb „falat”…, hanem inkább egy
egészséges anya-gyerek kapcsolat. Ha Jézus testvérnek tekint, akkor mi
mindnyájan Mária gyermekei vagyunk.
Amikor tehát a rózsafüzért imádkozzuk, vagy a legősibb Mária
imánkat-oltalmad alá futunk…- egy olyan megszakíthatatlan láncolatba,
folyamatba kapaszkodunk bele, amely a kereszténység kezdetéig nyúlik
vissza.
Mária ikon, példakép, hivatkozási alap. Ő a par exellence nő, akire
felnézhetünk, akire hivatkozhatunk imáinkban. Ha hozzá közel kerültünk,
Szent Fia szeretetét is elnyertük. Mert Isten kedvét találta benne, mert
elénk élte az Istenhez tartozás általunk is követhető életstílusát.
Mária monogramját is belevarrjuk zászlóinkba, liturgikus ruházatunkba,
mintegy védjegyet, ami által hisszük és valljuk, hogy Istenhez is
közelebb kerülünk. Mária neve mögött ott van az ő élete, makulátlan
tiszta személye, hite és odaadása, ami kezeskedik arról, hogy jó kezekbe
vagyunk, ha nevét hívjuk segítségül.
Mária a mi édesanyánk, de nemcsak, a miénk. Ő nemcsak a magyarok ősi
Boldogasszonya, hanem ő az Egészen Szép Szűz, a Babba Mária, akinek
köténye alá befér minden nemzet, minden vallás fia-lánya, beférnek a
muzulmánok és a hinduk, beférnek az indiánok és a kínaiak egyaránt. Az ő
neve összetartozásunk záloga, ő mindenkinek az édesanyja. Neve nemcsak
megkülönbözteti őt a föld minden asszonyától, hanem személyében az
egész emberiség égi közvetítője jelent meg a földön. Akihez életünk
bármely pillanatában bizalommal fordulhatunk.
Sebestyén Péter
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!