Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
hitvilág 2013.02.10. | 09:50 Böjti gondolatok
Az egyházi kalendárium szerint a böjt idején élünk. Egy jólét felé
küszködő társadalom, mint amilyen a miénk, egyszerűen elveti a böjtöt.
Arra, hivatkozva, hogy mi magyarok mást se csináltunk az elmúlt bő száz
esztendőben, mint böjtöltünk! A 900-as évek fordulója tájt a szegények
és éhesek milliószámra vándoroltak ki Amerikába. Ugyanezt tették
százezer számban a Trianonban idegen és ellenséges hatalmak alá dobott
magyarok: az elnyomottak, kifosztottak és elűzöttek. Ezekhez
csatlakoztak a csonkaországból az 1929-s gazdasági válság áldozatai,
majd az elvesztett II. Világháború menekültjei, és 1956-nak 200 ezer
földönfutója. Ezután mentek Nyugatra végtelen sorokban a kommunista
rendszer disszidensei, és tömegével az 1989-es rendszerváltást
kihasználók, majd ennek áldozatai az elmúlt 22 évben.
A a múlt kommunista vagy abból fakadó rendszerei a magyaroknak kivétel
nélkül jóléti társadalmat ígértek. Igazában véve a társadalom
szerkezetének kommunista elmélet szerinti átalakítása volt a fő cél.
Ehhez egész társadalmi rétegek felszámolását. eltüntetését kellett
végrehajtani (kisiparosok, kiskereskedők, gazdag parasztság, régi
rendszer nyugdíjasainak többsége, kitelepítések, erdő – vízgazdaság,
gyáripar, bankszektor, iskolák államosítása, etc). Emellett fizetni
kellett a hatalmas hadisarcot, termékeink jóvátételben mentek el, és
közben el- kellett tartani egy többszázezes megszálló katonaságot.
Olyan helyzetbe kerültünk, hogy a már eltörölt élelmiszer jegyeket
ismét bevezették, s a kötelező beszolgáltatásokat. Egyszóval a beígért
növekvő jólét helyett folytatólagos szegényég, nélkülözés és megszorítás
lett a magyarság sorsa. Mindez, és az a felismerés, hogy országunk a
Szovjetunió gyarmata lett nagyban járult hozzá az 1956-os Forradalom és
Szabadságharc kitöréséhez. A kivívott 12 napos magyar szabadságot a
Vörös Hadsereg verte le „elvtársi segítségként”.
A bosszúban, megtorlásban és vérben született Kádár rezsim pedig a régi
recept szerint ígért minden földi jót, jóléti szocialista társadalmat és
boldogságot a meggyötört népnek, s az megint elhitte – ugyan mi mást
tehetett volna a Szovjet tankok árnyékában? És megindult a „jókedvű
barakk” építése – néhány kisebb kedvezménnyel – a magyarokra szabva, ám a
jólét egyre késett. Alig 10 év múlva már egy „új gazdasági mechanizmus”
bevezetésével próbálták a szocialista jóléti társadalmat megteremteni,
amivel még a nyugatit is lehagyták volna. A mitikus Eldorádó felépítése
azonban egyre késett, ami viszont kérlelhetetlenül jött az az ország
eladósodása volt nyugati kölcsönökkel! Mindez menthetetlenül a
szocialista berendezkedés összeomlásához vezetett 1989-ben. A
szocializmusban a magyarság a furcsa helyzetben találta magát, amiben a
kocsis, aki, hogy jobban húzzon lova, ostora végére kötött répát lóbált
annak orra előtt – amit az ugyan soha nem ért el – ámde húzta a kocsit.
Ilyen körülmények között szakadt az országra a rendszerváltás feladata
1989-1990-ben.Edhy „hurrá-optimizmus” uralkodott el a magyarságon, az,
hogy most végre demokratikus körülmények között nyugati mintára és
segítséggel felépítheti a régóta remélt és várt „jóléti társadalmat”!
Azonban hamarosan kiderült, hogy valami egészen más történik.
Mondhatnák azt is, hogy „lemaradtunk egy brosúrával”. Míg mi az hittük,
hogy a Nyugat még mindig a jólétű társadalmak megvalósításának élharcosa
– kiderül, hogy időközben irányt, célt és jelszót változtatott. Mire mi
a Nyugat kapujába érkeztünk, addigra már az új jelszavuk a
„deregularizáció, privatizáció és globalizáció” lett. Ekkorra már a
saját társadalmuktól is kezdték visszavonni mindazt a segítséget ami
szükséges egy jóléti társadalom gördülékeny működéséhez.
Következésképpen mi magyarok a jóléti társadalmunk megteremése helyett a
nyugat ajánlatára elkezdünk deregularizálni, privatizálni és
globalizálni! E folyamatban úsztak el gyáraink, bankjaink,
kereskedelmünk, nemzeti vagyonunk nagy része, s most földünkön van a
sor! Mindeközben reménytelenül eladósodtunk. Mindez történt főleg a
balliberális kormányaink uralkodáasa alatt, akikben a tőkés nyugat jó
partnerekre talált, s akiket mindenáron védett, fedezett, s akiket most
vissza akar hozni a nemzeti kormány helyett!
A rendszerváltás óta eltelt évtizedek alatt mi magyarok a görög
mondabeli Sziszifuszhoz voltunk hasonlók, akit az istenek arra ítéltek,
hogy egy nagy követ gurítson fel egy hegytetőre, ami majdnem sikerült
neki, ám a büntetése abban volt, hogy amint a követ már-már a hegy
tetejére helyezte volna – az mindig visszagurult a völgybe, s munkáját
újra kellett kezdednie.
Meg-megújult erőfeszítéseinket eleddig kudarc követte – a kő mindig
visszagurult és nekünk újra és újra kellett kezdeni! Ebbe az
értelmetlen küzdelembe sokan belroppantak, mások belefáradtak, ismét
mások feladták a harcot és vándorbotot fogtak kezükbe s világgá mentek:
ma ötszázezer magyar dolgozik nyugaton.
A nagy kérdés az, hogy van-e sikeres megoldása a sziszifuszi munkának,
az örökös újrakezdésnek, az átok alóli szabadulásnak? Igen, lehetséges a
megoldás, de ahhoz meg kell érteni és elfogadni néhány alapvető dolgot.
Mindenekelőtt azt, hogy a jóléti társadalom valósága ma már a multté.
Sokan ugyan nem látják, de ennek módszeres lebontása már jó ideje
folyik. A nyugati hatalmaknak csak addig volt érdeke ezt fenntartani,
amíg féltették népüket a Szovjet propaganda befolyásától. Azért, hogy
nehogy kommunistává legyenek, tömegeiknek olcsó és jó életet
biztosítottak. Amint a Szovjetunió kimúlt 1993-ban, s ezzel megszűnt a
veszély, aminek ellensúlyozására alkották a költséges jóléti
társadalmat, azonnal hozzáfogtak annak fokozatos lebontásához.
Továbbá, miután a nyugati jóléti társadalmak nagy vonzóerőt jelentettek a
harmadik világ szegény tömegeinek, akik kapuikon dörömbölve kérnek
beengedést. Ezek mértéktelen befogadása hosszú távon azonban egyrészt a
befogadó ország nem kívánt belső átalakulását eredményezheti. Másrészt a
bevándorlókkal együtt radikális elemek is beszivárognak, akik
potenciális veszályt jelenthetnek. A jóléti társadalom lebontása a
vonzás mérséklését kisebbítheti.
Azt is látnunk kell, hogy korunk „post-Christian”– kereszténység utáni
kor. Ezt jellemzi az is, hogy előtérbe kerültek és uralkodóvá lettek az
ókort aláásó és elpusztító filozófiák, mint a szkepticizmus, cinizmus,
ateizmus, materializmus és hedonizmus majd ezeknek egyvelege a
kozmopolitizmus. Mindennek következménye az, hogy a modern ember
profánná lett, azaz csak e világ dolgaira koncentrál: evésre, ivásra,
szenzuális gyönyörökre, gazdaságra, testi jóllétre.
Eközben elvesztette kapcsolatát a szakrális világgal, azaz a
transzendessel, másképpen: Isten világával. Ahonnan jöttünk, ahova
tartozónak kellene tartsuk magunkat, s ahova tartunk!
Mindazt hadd fejezzem ki egy képben. A mai ember hasonló a szkarabeusz
bogárkához, melynek egész élete egy kis földgöröngy görgetéséből áll.
Bezzeg a hernyó élete végén bábba göngyöli magát s egyszer csak ujjá
születve színes lepkeként szárnyal ki az ég magasságai felé.
Miért töltjük életünket csak kis rögök görgetésével, amikor szárnyalatnánk az ég felé?
A Böjt igazában véve nem csupán egy kegyes egyházi időszak, melyet még
aki követi is szereti mielőbb maga után tudni. A Böjt igazában véve egy
életszemlélet, életforma és életvitel. Nem más, mint a ma még divatos
„jóléti ember-eszménynek” ellentéte: a „böjtös ember-eszmény” – ami a
jövő emberé lesz vagy nem lesz többé ember!
A régi időkben egy-egy kiváltságos rétegnek, az uralkodóknak,
nemeseknek, kapitalistáknak jutott bővölködő, költekező, luxus életmód.
Ma a föld hét milliárd embere akar így élni – ami lehetetlen. Ezért
lett az élet állandó harc egyedek, generációk, fajok, nemzetek és
világok között! A cél: mindenáron megszerezni a földi jólétet. S ezért a
dzsungellé lett világban mindenki harcol mindenki ellen. Itt nincs
erkölcsi törvény, szolidaritás, irgalom, szánalom vagy könyörület. Aki
alulmarad, az elbukott s ezzel kiesett az életből, legyen az egyed,
csoport, vagy nemzet. Vae victis – jaj a legyőzöttnek!
A böjtös életeszmény szerinti ember viszont tudja, hogy az élet több
mint szüntelen evés-ivás-gazdagodás-gyönyör-hajszolás. Több, mert az
élet fenntartásához szükséges eszközök nem lehetenek annak végcélja. A
gyömölcsfát sem virágja, vagy levelei miatt tarjuk, hanem gyümölcseiért.
Ma a világ gazdag elitje kérkedik gazdaságával – a böjtös ember pedig
munkájával. A gazdag dőzsölve űl dúsan rakott asztala mellett – a böjtös
ember tudja, hogy Isten a szegények kenyerét az ő asztalára tette le és
a keveset is megtudja osztani. A mai gazdagok pénzüket adóparadicsomba
mentik ki – a böjtös ember még szűkös jövedelméből is tud adni a nálánál
is ínségesebbeknek. A böjtös ember másokkal is törődő, segítő, irgalmas
és könyörületes ember. Ez az az ember, aki nem veti meg népét és
hazáját, és nemcsak búslakodik annak megszegényített, szétdarabolt
állapotán, hanem tesz is valamit annak felemelkedésére, megújulására és
boldogulására. Magyarország még azért van, mert történelme folyamán
mindig voltak olyan hazafiak akik elsősorban nem a maguk, hanem országuk
javát szolgálták!
Böjt ideje nagy és kiváló alkalom arra, hogy önvizsgálatot végezve,
elinduljunk az elfelejtett Isten – mennyei Atyánk és felebarátaink felé,
Krisztus kegyelmébe fogódzva, s a Szentlélek erejét kérve lelki
megújulásunkhoz, hogy böjtös életformát élő emberekké születhessünk
újjá!
Csak a böjtös életformát élő ember lehet nemzete, egyháza és családja építésének sikeres munkálója!
Dr. Pungur József
Edmonton, 2013 Böjtje
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!