|
Húsvétkor ér véget az egykor olyan szigorúan betartott negyvennapos
nagyböjt, ekkor emlékezünk meg Jézus Krisztus kínhaláláról, és
ünnepeljük a természet tavaszi újjáéledését. Így a húsvéti jelképeket
feloszthatnánk egyszerűen természeti és vallási jellegűekre.
Húsvéti tojás
A húsvétnak Európa-szerte talán legáltalánosabb jelképe a húsvéti tojás.
Krisztus úgy törte fel feltámadáskor a sziklasírt, miként a kifejlődött
madár az őt fogva tartó tojás héját - szól a hasonlat.
A tojás piros
színe - amely napjainkig a legnépszerűbb szín - Krisztus kiömlött vérét
jelképezi.
A húsvéti tojást még a baromfitenyésztéssel korábban nem
foglalkozó észak-európai népek is bevonták szokásvilágukba. A fiúk az
erdőbe jártak ki a madarak fészkeiből tojást gyűjteni. Tény: a tavasz
egyik jele, hogy a madarak lerakják tojásaikat, a tyúkok pedig tojni
kezdenek.
Tojás a sírban
Hazánkban már avar kori - tehát honfoglalás előtti - sírban is találtak
festett, karcolt díszű tojást, melyet a szegedi Móra Ferenc Múzeum őriz.
A húsvéti tojásokon látható ívelt, kettős vonalú, a kettős vonalat
létraszerűen merőlegesekkel összekötő díszítmény napjainkig ismert a
hazánktól északkeletre élő népek körében.
A középkorban a nagyhéten
felállított Krisztus-sírba is helyeztek díszített tojást, s ezt a
közelmúltig megtették a bukovinai székelyek is. A jobbágyok
szolgáltatásai között szerepelt a húsvéti tojásadás kötelezettsége. A
keresztszülők ünnepi ajándékként - a korai kereszténység húsvéti
keresztelésére emlékeztetve - húsvéti tojást adtak keresztgyermeküknek.
Komatál és festetttojás
Nem hiányozhatott a húsvéti tojás a böjtben tilalmas ételek szentelésre
vitt kosarából. A megszentelt tojást a családtagok együtt fogyasztották
el a húsvétvasárnapi étkezéskor. Leányok legényeknek ajándékoztak
húsvéthétfőn díszes tojást, egyes magyarázatok szerint ezzel akarván
magukat megváltani a túlzott locsolástól, illetve ezzel viszonozták az
egyébként kitüntető figyelmességet kifejező gesztust.
A húsvéti
tojásokkal - mint valami labdákkal vagy golyókkal - játszottak a
gyerekek a szabadban, vagy igyekeztek azokat egymáshoz ütve elnyerni a
másikét. Ha pedig húsvét után, Szentháromság vasárnapján - a népnyelv
szerint mátkáló vasárnapon - a leány leendő nyoszolyólányául,
komaasszonyául kiszemelt barátnőjének ajándékos tálat küldött, arról sem
hiányozhatott a húsvéti tojás.
A húsvéti, illetve hímes tojás így a húsvéti hagyomány egyik legerősebb
összetevője. Díszítése főleg Kelet-Közép- és Kelet-Európában érte meg a
XX. századot. Ez a szokás szinte reneszánszát éli napjainkban, amikor a
tojáshímzés népi iparművészei húsvétkor értékesítik mesterien díszített,
a hagyományos mintakincsből merítő, de a mai ízlésnek is megfelelni
igyekvő műveiket. Divat lett, hogy a díszítés egyszerű, nagy hagyományú
technikáit különböző tanfolyamokon, művelődési házakban, iskolákban,
múzeumokban sajátítják el az emberek.
Barkaág a lakásban
A tojás mellett a barka a leggyakoribb húsvéti jelkép. A mi éghajlati
viszonyaink között a fűzfabarka helyettesíti azokat a pálmaágakat,
amelyeket lengetve üdvözölte a nép egykor a Jeruzsálembe bevonuló
Jézust. Ennek emlékére szentelik meg a barkát virágvasárnapján. A
megszentelt barkát a hívek otthonukban gondosan megőrzik, például
valamelyik kép háta mögé beszúrva. Eresz alá tűzve villámcsapástól
őrizte a házat, egyébként különböző betegségek alkalmával is használták,
gyógyító erőt tulajdonítva neki.
Napjainkban a barka szívesen alkalmazott tavaszi lakásdísz, így azok is
díszítik vele otthonukat - mint a tavasz hírnökével -, akik a barka
szentelmény voltát figyelmen kívül hagyják. A barkaágnak - vagy bármely,
kirügyezett, kevéssé levelező ágnak - további szerep is adódik a
húsvéti jelképek világában. Például kifújt, zsinórra fűzött húsvéti
tojásokkal díszítik fel. Ez a - főleg német földön honos - szokás
mostanában terjed el hazánkban. Az Amerikai Egyesült Államokban is a
német bevándorlók terjesztették el az Egg-tree-t, a tojásfát, amely
valóban olyan látványt nyújt, mintha tojásokat termő fa volna.
Európa északi pereméhez közeledve a barka sem nyílik ki virágvasárnapra.
Így aztán például a Lengyelország északi vidékein lakók asszonyai
száraz virágokat dolgoznak az ágakra, s ezeket a - nemegyszer méteres -
palmynak nevezett alkotásokat hordozzák a virágvasárnapi körmeneten,
majd őrzik meg - megszentelve - otthonaikban.
Csibe, bárány és nyúl
A kiscsibék kikelése egy-két nemzedékkel ezelőtt sokak élménye lehetett,
míg napjainkban, amikor a reprodukció feladatát a ,,csirkegyárak"
vették át, a kikelő vagy naposcsibe hovatovább egzotikumként jelenik
meg. A tojásból kikelő kiscsirke vagy más madár is szerepel az
üdvözlőlapokon. Gyakran kosárban ülve - hiszen a kotlós a keltetőgépek
kora előtt kosáron ülve költött -, s nemegyszer több tojással körülvéve.
Ezek utalhatnak a még ki nem kelt ,,tojástestvérek"-re, vagy csak mint
további húsvéti jelképek vannak jelen. Gyakori a levelezőlapokon a
tojásra festett madár, csirke is, vagy a kotlóst és csibéit ábrázoló
életkép.
Az a nagy múltú rituális szerep, amit a húsvéti bárány egykor betöltött,
mára kevéssé közismert. Hazánkban már nem sok családban fogyasztanak
bárányhúsból készült ételt húsvétkor, míg például a húsvéti sonka szinte
elmaradhatatlan. Valaha a bárány is a jobbágyok húsvéti szolgáltatásai
közé tartozott. Egykori szerepére utal, hogy a XIX. század vidéki
konyháiban bárány formájú cserép sütőformák is akadtak.
A húsvéti bárány mint jelkép éppen úgy kapcsolatba hozható azzal, hogy a
bárányok tavasszal jönnek a világra, mint azzal a máig közismert
vallási tétellel, miszerint Jézus Krisztus áldozati bárányként halt
kereszthalált az emberiség megváltásáért. Ezért nevezik őt a mai napig
Isten bárányának.
Ma a legtöbb gyerek úgy tudja, hogy a ,,nyuszi hozza" a húsvéti
ajándékot, amit - ahol csak mód van rá - a szabadban, bokrok tövében
elkészített, madárfészekhez hasonló kis fészekben, kosárkában helyeznek
el. A húsvéti ajándékhozó nyúl képzete a polgárosult élet egyéb
szokásaival együtt német földről honosodott meg hazánkban a múlt század
óta. Eredetére kielégítő magyarázatot a német kutatók sem tudnak adni.
Egyszerű tévedésre gyanakszanak: eszerint a tojáshozó császármadár, a
Haselhuhn nevének lerövidülése volna a nyúl jelentésű Hase, mint a
húsvéti nyuszi karrierjének elindítója. De meggondolandó az is, hogy e
szaporaságáról híres állat a természet ébredése idején termékenységi
szimbólumként is megjelenhetett.
Kosárban vagy terítőn
A húsvéti - díszített vagy csak festett, esetleg díszítetlen, ám
esztétikus környezetben elhelyezett - tojás máig a húsvéti levelezőlapok
fő témája. Ritkán szerepel azonban egymagában. Dekorációként gyakran
szolgál mellette a népművészet más alkotása: kendő, terítő, kézimunka,
sőt festett bútor is. Kosárkába helyezve nemcsak jól mutat, hanem így
van természetes közegében - a mai tojástartók bevezetése előtt abban
volt a helye -, s ez olykor kifejezetten arra a kosárra emlékeztet,
amelyben az ételeket szokták vinni megszenteltetni.
A nyuszi és a húsvéti bárány is megjelenik a levelezőlapokon, ez utóbbi ritkábban.
A húsvéti nyúl elsősorban az édesipart hódította meg: a legtöbb húsvéti
ajándék csemege nyuszi alakú. De a levelezőlapokon is megtaláljuk
tojásfestő, tojáshozó nyúlként, sőt - akárcsak valami kotlóst - a
tojásokon ülve a tojásoskosárka tetején.
A húsvéti népszokások közül a locsolkodás, cseh és szlovák
levelezőlapokon a fűzvesszőből font korbáccsal vagy virgáccsal való
megveregetés (ez a szokás a hazai szlovákok körében is dívik) vidám
jelenetei is megjelennek a lapokon, sőt a zenészek is, annak a szokásnak
az emlékére, hogy ilyenkor a muzsikusok házról házra jártak.
Számos húsvéti levelezőlap ábrázolja Krisztus kínszenvedésének egy-egy
jelenetét. Az utolsó vacsora, a keresztút jelenetei, Krisztus a
kereszten, levétel a keresztről, a Pietá, a sírbatétel és a sírban fekvő
Krisztus, majd a feltámadás, sőt a mennybemenetel jelenetei is
szerepelnek húsvéti lapokon.
A húsvéti szertartások világára utal a kereplő ábrázolása. Minthogy
nagycsütörtökön ,,a harangok Rómába mennek", a szenvedés idején
kereplővel helyettesítik azok csengését, bongását. Így jelenik meg a
lapokon mind a kereplő, mind pedig a - feltámadási szertartásra
megszólaló - harang. A nagyszombati tűzszentelés után meggyúló húsvéti
gyertya is szerepel egy-egy lapon.
Utoljára hagytuk - pedig alig akad levelezőlap, amelyen ne fordulnának
elő - a virágokat. A tavaszi kerti és vadvirágok, virágzó ágak
egymagukban is tavaszi-húsvéti jelképként hatnak, és igen gyakran
társulnak a már eddig említett ünnepi jelképekhez, díszítve a húsvéti
csendéleteket, erősítve és gazdagítva velük a tavaszünnepi
jelképvilágot.
Dr. Györgyi Erzsébet
|
Kommentáld!