Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
I. (Szent) István király (eredetileg Vajk, kb. 975., Esztergom – 1038. augusztus 15., Székesfehérvár vagy Esztergom-Szentkirály) az első keresztény magyar király, a keresztény magyar állam megalapítója és a magyar keresztény egyház megszervezője.
István nagyfejedelem már uralkodásának kezdetén a fejedelemségért
folytatott küzdelemben kénytelen volt leszámolni idősebb rokonával, a
trónkövetelő Koppány vezérrel. Amikor Géza nagyfejedelem 997-ben
eltávozott az élők sorából, István mellett erős katonai erő
csoportosult, magyar csapatok, német (sváb és bajor) lovagok és egy
besenyő sereg is.
A hadsereg parancsnoka, Vecelin német, „alaman” származású volt. A
testőrség parancsnokai: Hont és Pázmán, szintén németek. E csapatok és
a lovagok katonai erejére szükség volt, mert a keresztény apa-fiú
hatalomöröklés, az elsőszülöttségi jog ütközött az ősi magyar pogány
joggal, amely szerint a jogos trónörökös mindig az Árpád nemzetség
legidősebb tagja. Koppány vezér e minőségben követelte magának a
nagyfejedelemség fölötti hatalmat.
Az elkerülhetetlen polgárháború, a katonai összecsapás küszöbén István
nagyfejedelmet Esztergomban nyugati, azaz német szokásnak megfelelően
ünnepélyesen övezték fel karddal, ezzel jelezve a fegyverforgatásra
való érettségét, rátermettségét, ugyanakkor gondoskodtak testi épségének
megvédéséről is. Idézzük az 1358-ban összeállított Képes Krónikát:
„seregét összegyűjtvén az ellenség ellen indult, a Goron (Garam) folyó
mellett övezték fel először karddal, és itt testőreiül két főembert
állított, Huntot és Pázmánt… seregének fejévé és vezérévé… Vencelinust
tette meg”.
A krónika szerint a csapatok elindulása előtt István egyházi ceremónián
kérte Isten áldását: „összehívta főembereit, és Szent Márton hitvalló
közbenjárásával az isteni irgalom segítségéért könyörgött”. István
nagyfejedelem, miután a kellő előkészületeket megtette, Koppány vezér
ellen vonult. A krónika szerint:
„Szent István király… ifjú korában
dicső háborút vívott a vitéz és nagyhatalmú Kupán vezér ellen”.
Ősi szokások védelmében
A Képes Krónika Koppányról úgy tudja, hogy „Géza fejedelemnek életében a
hercegi méltóságot viselte”. Somogyország uraként Koppány uralmi
központja Somogyváron volt. Az általa birtokolt terület, hercegség a
Balatontól délre húzódott, és magában foglalta a Dráván túli területeket
is. Érthető módon az ősi hagyományokhoz ragaszkodók, az István-ellenes
erők a nagy hatalmú Koppány-vezérben látták azt az erőt, amely mellett
érdemes felsorakozniuk, harcolniuk érdekeik védelmében. Mivel Koppány
habozás nélkül hajlandó volt fegyvert fogni Géza fejedelem birtokának,
országának örökléséért, egyértelműen mutatja, hogy ő ezt az ősi
szokásjog alapján törvényesnek tartotta. Felháborítja Géza döntése,
amely szerint a nagyfejedelemséget fiára, Istvánra hagyta.
Koppány olyan vezér, aki ragaszkodik az ősi hagyományokhoz. Erre utal az
a feljegyzés is, hogy Géza nagyfejedelem özvegyét is feleségül kívánta
venni. Szó sincs vérfertőző házasságról, ahogy ezt a keresztény krónikák
tálalják, hanem arról, hogy a sztyeppei szokásjog (levirátus) alapján
ezt kellett tennie. Aki nem ismeri e szokásjogot, elborzadva és
értetlenkedve olvashatja a Képes Krónikában, hogy:
„Geycha fejedelem halála után Cupán vérfertőző házassággal akarta magához kötni Szent István anyját”.
Ugyanakkor a hatalmi harc természetes velejárója volt az ellenfél megsemmisítése is:
„meg akarta gyilkolni Szent Istvánt, és hercegségének területét saját hatalma alá akarta vetni”.
Teljesen érthető az is, hogy az Istvánról szóló legenda megrovóan beszél Koppány és híveinek „pogány szokásokhoz” való ragaszkodásáról:
„Bizonyos nemesek
(…) látva, hogy bevett szokásaikat elhagyni kényszerülnek, a király
törvényeit ördögi sugallatra megvetették, (...) őellene fegyvert
ragadtak.”
A döntő csata
Koppány hadserege megkerülte a Balatont, és – a Kis Legenda szerint –
megkezdte István várainak körülzárását, pusztítását: „birtokait
fosztogatni, földjeit feldúlni, szolgáit leöldösni”. Már Veszprémet
ostromolták, amikor
„a király hadai rajtuk ütöttek; ezek hitükben, azok
bizony csak fegyvereikben bizakodtak, s mindkét részről küzdöttek.
Végül, hogy az ellenséget legyőzték, s részint leölték, részint foglyul
ejtették és megkötözték”.
István a veszprémi csata megkezdése előtt fogadalmat tett Szent
Mártonnak. Megfogadta, ha megsegíti és győz a csatában, akkor
ellenségének minden dézsmáját, tizedét a Szent Márton-hegyi, azaz a
pannonhalmi monostornak ajándékozza. A Képes Krónika szerint a csatában
mindkét fél vitézül küzdött. Miután Koppány vezér a csatában életét
vesztette, a csata István győzelmével ért véget.
Koppány legyőzője a keresztény hadak főparancsnoka, Vecelin volt. A
krónikában ezt jegyezték fel:
„Ebben a csatában Vencelinus ispán megölte Cupan vezért, és Szent István, aki ekkor még vezér volt, kiterjedt földbirtokokkal jutalmazta meg ezért.”
Talán ennek emlékére viselte az
egyik Vecelin dédunoka – még püspökként is – a Koppány nevet.
A győzelem jelentősége
A győzelem legfőbb jelentősége abban áll, hogy Koppány hívei és
mindazok, akik az ősi pogány szokás védelmében fegyvert emeltek, a
veszprémi csatavesztés után végleg kiszorultak a hatalomból. István
parancsára Koppány vezér holttestét négyfelé darabolták, és kitűzték
Győr, Esztergom, Veszprém és Gyulafehérvár kapujára. Ez utóbbi anyai
nagybátyjának volt a székhelye, egy olyan törzsi uralmi-fejedelmi
központ, amelynek ura, Prokuj gyula igyekezett megőrizni függetlenségét.
István a felnégyeléssel, e kegyetlennek látszó fellépéssel jelezte: nem
tűr semmilyen ellenállást, amely meggátolná őt az egységes magyar
központosított államhatalom megszervezésében és a kereszténység
terjesztésében.
A koronaküldés
A magyar küldöttséget Rómába Asrik (Asrik Anasztáz) apát, pápai legátus,
a későbbi püspök vezette. A küldöttség II. Szilveszter pápától kért
István részére koronát, keresztet és apostoli áldást. A legenda szerint a
pápa a diadémot (koronát) Miesko lengyel fejedelemnek szánta. Amikor
arról értesült, hogy István fejedelem a kereszténység terjesztésében
látványos eredményeket ért el, a koronát neki adja. Természetesen a
pápa, a korábban tudós munkát végző Gerbert Szilveszter ismerte a
Kárpát-medencében zajló vallási és politikai eseményeket. Már a 997-es
magyar polgárháború lefolyását is aggódva figyelte. Azt írta barátjának,
III. Ottó német-római császárnak:
„Ha a szkítákat cserbenhagyjuk, félelem fog el.”
Koppány legyőzése után már örömmel számolt be arról is, hogy
„a szkíta népek”készek a Római Birodalomhoz csatlakozni.
Nyilván
nem hűbéri alárendelésre gondolt, hanem arra, hogy a magyarok felveszik
a kereszténységet.
A koronaküldés természetesen nem „látomás” volt, nem angyali hír, nem
egy „ismeretlen” nép küldötteinek hirtelen megjelenése, hanem alaposan
megfontolt diplomáciai tárgyalás eredménye. Jól előkészített politikai
és egyházi döntés. E gesztussal a két európai hatalom, a pápa és a
császár jutalmazni és bátorítani szerette volna Istvánt a keresztény hit
terjesztésében elért eredményeiért. A kortárs Theotmár merseburgi
püspöktől tudjuk, hogy a pápa III. Ottó császár „biztatására” küldte
Istvánnak a koronát:
„a császár kegyéből és biztatására pedig a bajorok
hercegének, Henriknek a sógora, a saját országában püspöki székeket
létesítő Vajk koronát és áldást nyert”.
A Hartvik-legenda a koronaküldésről és az apostoli keresztről a
következőket írja: „Atyja halála után a negyedik évben… Asrik püspököt,
kit más néven Anastasiusnak mondanak, a szent apostolok küszöbéhez
küldte, hogy Szent Péternek, az apostolok fejedelmének örökösét
megkérje: a Pannónia tájain kivirult zsenge kereszténységnek bő áldását
elküldje, az esztergomi egyházat aláírásának tekintélyével főegyházzá
szentelje, és a többi püspökséget is áldásával erősítse. Érdemesítse őt
is arra, hogy királyi diadémával izmosítsa, hogy e tisztességre
támaszkodva, amit Isten kegyelméből elkezdett, még keményebbre
szilárdítsa.
(…) a kijelölt napon, melyen a már elkészített koronát a lengyelek
fejedelmének kellett volna küldeni, illetve a megelőző éjszakán a
pápának látomásában megjelent Isten küldöttje, és ezt mondta: »Tudd meg,
hogy a holnapi napon, a nap első órájában hozzád ismeretlen nemzet
követei jönnek, akik tőled fejedelmüknek az apostoli áldás ajándékával
egyetemben királyi koronát követelnek. A koronát hát, melyet
csináltattál, fejedelmüknek, miként kérik, eljuttatni ne habozzál. Mert
tudd meg, hogy ez néki a dicső királyi ranggal együtt élete érdemeiért
jár.«
(…) a következő nap megszabott órájában Asrik püspök a pápához ért, (…)
nagyon megörült a római főpap, mindent megadott jóságosan, ahogy kérték.
Azon felül keresztet küldetett a királynak, mintegy az apostolság
jeleként, így szólván:
»Én apostoli vagyok, ő viszont méltán Krisztus
apostola, ha Krisztus annyi népet térített meg általa«”.
A két hatalom, a pápa és a császár között ekkor jó egyetértés
uralkodott. A császár sok időt töltött Rómában, és a pápával közösen
irányította a keresztény világot, egyeztet a fontosabb döntések előtt.
A koronázás szentsége által ismerték el és bátorították a keresztény hit
magyarországi terjesztését. A tét óriási, hisz a magyarok, a
vikingekhez és arabokhoz hasonlóan, a X. század folyamán egész Európát
rettegésben tartották. Egy biztos, meg sem kockáztatták a magyar
nagyfejedelemből keresztény királlyá vált magyar uralkodót alárendelni.
István megkoronázása
A hatalmi harcokból, a testvérháborúból, győztesen István nagyfejedelem
került ki, vele együtt megerősödött az új értékrend, a kereszténység és
az ennek megfelelő világszemlélet. Miután hatalmát elismerték, István
Esztergomban királlyá koronáztatta magát. E nagy eseményre 1000
karácsonyán, december 25-én, más források szerint 1001. január elsején
került sor. Az első magyar püspök, Domonkos az Asrik apát által Rómából
hozott koronaékszerekkel, királyi felségjelvényekkel kente királlyá
István nagyfejedelmet.
A pápai koronával való szertartás világos jelzés volt az akkori nyugati
világnak, hogy Szent Péter örököse, a pápa nemcsak elismerte, de
megáldotta az új keresztény uralkodót. A királyi cím, a „král” olyan
független uralkodó megnevezése lett, aki semmilyen földi hatalomtól nem
függ, kinek hatalma az Istentől származik, tehát „Isten kegyelméből”
uralkodhat.
A koronázás olyan szentségnek számított, mint a püspökök felszentelése.
Ünnepélyes ceremónia keretében adták át a koronázási jelvényeket. Ezek
állandó megőrzési helyeként István király a székesfehérvári bazilikát
jelölte ki. István megkoronázása a következő évszázadokban a koronázási
ceremóniák megszervezésének mintája lett. A mindenkori Esztergom érseke
mint Magyarország első egyházi méltósága lett a törvényesen elismert
koronázó főpap.
Természetesen, István megkoronázásakor került sor felesége, a bajor
Gizella megkoronázására is. A koronázás után Gizella átköltözött
Veszprémbe, melyet később a királynők városának neveztek. Hartvik püspök
írja, hogy István
„Gizellát vette házastársul, kit miután olajkenettel
felkentek, a korona viselésében társának ismert el… buzgónak s jótevőnek
mutatkozott, arról a mai napig tanúskodnak számos egyház keresztjei,
edényei és csodálatos mesterséggel készített vagy szőtt oltári
ékességei”.
Belpolitikája
Uralkodása elején rokona, Koppány vezér, a szeniorátus és a levirátus jogára való hivatkozással fegyveresen kelt fel ellene, hogy a trónt elfoglalja és özvegy édesanyját, Saroltot feleségül vegye. A fiatal István győzelmet aratott a Veszprém melletti csatában (a somogy iricek szerint tőrbe csalták) és a harcban Vecellin, a sereg német származású vezére megölte Koppányt. István és Koppány harcában nemcsak az forgott kockán, hogy ki lesz a magyar nép uralkodója, hanem nagy valószínűséggel az is, hogy a magyar államiság fennmarad-e egyáltalán. Koppány testét négy részre vágták, és testrészeit hónapokig kifüggesztve tartották az ország négy legfontosabb várának kapuja felett, – Győrben, Veszprémben, Esztergomban és Gyulafehérváron – jelezve, hogy mi vár a királynak nem engedelmeskedőkre. Uralkodása éveiben több, központosított állama elleni lázadást is levert (például az erdélyi Gyuláét, aki anyja, Sarolt testvére volt). István fellépett, olykor erővel is a pogányság ellen. (De még évszázadok múlva, IV. Béla uralkodása alatt is éltek pogány magyarok az országban.) István a Kárpát-medence magyar törzseit vagy fegyverrel, vagy békés úton hajtotta uralma alá, a lázadásokat pedig leverte. Uralkodása alatt a magyar törzsek szövetségéből létrehozta az egész Kárpát-medencére kiterjedő keresztény magyar államot. Ennek területén királyi vármegyéket szervezett.
Egyházpolitikája
István Géza és Sarolt egyházpolitikájának folytatásaként püspökséget szervezett, falvaiban templomokat építtetett. A feltehetően istváni alapítású egyházmegyék a következők: az esztergomi, a veszprémi, a kalocsai, az egri, a győri, a pécsi, a váci, a csanádi, a bihari és az erdélyi. Koppány legyőzése után korábban tett fogadalmának megfelelően folytatta és befejezte a pannonhalmi bencés apátság építését. Ezenkívül megalapította a veszprémvölgyi apácakolostort, a bakonybéli apátságot és a pécsváradi monostort, felépítette az esztergomi és a székesfehérvári székesegyházat és az óbudai Szent Péter és Pál-templomot. Az apátságok, kolostorok keretén belül iskolák működtek, és azok váltak a művelődés szellemi központjaivá. A szerzetesek ezekben az iskolákban az európai keresztény kultúrát tanították, diákjaikból pedig nemcsak a hittérítők, hanem a művelt, írástudó réteg, a király és a vármegyék fő emberei is innen kerültek ki. A Kárpát-medencén áthaladó és a Szentföldre tartó zarándokokat fogadta a királyi udvarban, bőségesen ellátta őket és biztosította számukra az országon való biztonságos áthaladást. A Szentföldre ill. Rómába igyekvő magyar zarándokok számára pedig vendégházakat építtetett Konstantinápolyban, Jeruzsálemben, Ravennában, Rómában. Gellért velencei szerzetes, a későbbi püspök, aki szintén zarándokként érkezett az országba, a pécsváradi monostorban tartotta első igehirdetését. Ezt követően mutatták be a királynak, aki itt marasztalta, és őt választotta fia nevelőjéül is. Gellért honosította meg a Mária-kultuszt és az egyházi reformmozgalom híveként Deliberatio című művében elítélte az erőszakos birtokszerzést és az ágyasságot épp úgy, mint a papi házasságot. István bőkezűen adakozott az egyházaknak, gyakran látogatta őket. Kálti Márk Képes Krónikája (a magyar történelem egyik fontos dokumentuma, amely 1358–1370 között íródott) szerint ezüst dínárokkal teli erszényt hordott az övén, és mikor szegényt látott, saját maga gondoskodott róla.
Gazdaságpolitikája
Míg az államalapításig külföldi pénzeket, de leginkább állatpénzt (tinót) használtak, ekkortól már magyar pénzeket is vertek, a fő forgalmi pénz az ezüstdénár lett. Átalakította a magyar birtokrendszert, amely addig vérségi kötelékeken nyugvó földközösségként működött. A földek nagy része királyi birtok lett, amelyekből adományokat és ezen felül tisztségeket (ispánságokat) juttatott híveinek. Ezzel magához tudta kapcsolni őket, mert a tisztségeket épp ilyen könnyen el is lehetett veszíteni, így kialakult egy modernebb, területi alapon megszervezett rendszer.
Külpolitikája
Szt. István alakja Esztergomban, a Széchenyi téri Szentháromság-szobron
István egész uralkodását az ország belső egységének a megteremtése, illetve a kereszténység elterjesztése jellemezte. Ebből kifolyólag külpolitikájában alapvetően békére törekedett a szomszédaival, Gizellával kötött házassága is ezt a célt szolgálta és II. Szent Henrik uralkodása alatt ez a dinasztikus kapcsolat biztosította is a békét a Német-Római Birodalommal. A korszak másik nagyhatalmával, a Bizánci Birodalommal is békés kapcsolatokra törekedett, ezt támasztja alá, hogy részt vett bizánci szövetségben a bolgárok elleni hadjáratban. Lengyel-német-besenyő szövetségben egy kisebb létszámú magyar sereg részt vett a lengyel-orosz háborúban Kijev ostrománál. II. Szent Henrik halála után a Német-Római Birodalommal ideiglenesen megromlott a viszony, 1029 környékén a német és főleg bajor csapatok többször fosztogatták a Fischa és a Lajta közét, amire válaszul a magyar csapatok is a bajor területekre való betörésekkel reagáltak. Erre való hivatkozással II. Konrád Német-Római császár 1030-ban megtámadta Magyarországot, azonban István a felperzselt föld taktikáját alkalmazva kiéheztette az ellenséget, majd Bécsnél be is kerítette a visszavonuló német sereget. A következő évben, jóllehet II. Konrád először még újabb támadást tervezett, bajor közvetítéssel békét kötöttek egymással, sőt feltehetőleg II. Konrád kisebb területi engedményeket is tett a Fischa és a Lajta közén.
Törvényei
István két törvénykönyvét ismerjük: az elsőt feltehetően még életében írásba foglalták, a másodikat uralkodása vége felé vagy nem sokkal halála után. István törvényeiben a kereszténység megerősítésére, az egyházi tulajdon védelmére törekedett, második törvénykönyvének első törvénycikke rendelkezik arról, hogy minden 10 falunak egy templomot kell építenie, ezen kívül kötelezővé tette a misére járást vasárnaponként. István törvényei a tulajdonviszonyok átalakítása érdekében megváltoztatták az öröklődésre vonatkozó addigi magyar szokásokat, védve ezáltal a magántulajdont, illetve megszüntetve a levirátust.
Intelmek
A korszak legjelentősebb magyar irodalmi alkotása az Istvánnak fiához, a trónörökös Imréhez intézett Admonitiones (Intelmek) című latin nyelvű műve. A szöveget feltehetőleg valamely egyházi személy fogalmazta, azonban gondolati tartalma vélhetően istváni sugalmazású. Ebben a katolikus hit megőrzésére (I.), az egyházi rend becsben tartására (II.), a főpapoknak (III.), a főembereknek és vitézeknek tiszteletére (IV.), az igaz ítélet és türelem gyakorlására (V.), az országba beköltözők befogadására és védelmére (VI.), az idősekből álló tanács intelmeinek megfogadására (VII.), az elődök szokásainak (VIII.) és az imádságnak (IX.) megtartására, valamint a kegyesség, irgalmasság és egyéb erények gyakorlására (X.) oktatja fiát [5].
Emlékezete
1083. augusztus 19-én szentté avatták, majd augusztus 20-án emelték oltárra Budán szent ereklyéit; ezzel ő lett az első magyar szent és egyben szent király. Koronázása milleniumán a 2000. évben Bartholomeosz konstantinápolyi ortodox pátriárka is szentté nyilvánította, így a nagy egyházszakadás (1054) óta ő az első, akit mind a katolikus, mind az ortodox hívők szentként tisztelnek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!