Rudan Mária: Vízöntő csillagkép
Gergely Ágnes: Almaszedő öregasszony
Az évben Vízöntő hava jócskán felébe múlt, |
almát szedne a fák alatt, csak ami elgurult, |
köténye van az öliben, megrakná jó tele, |
csúszik, hámlik a héj, ahogy csak törölné bele, |
négykézláb megy, kapkod, keres, a szép gyümölcs szalad, |
horgas ujjával értenyúl a kertkapu alatt, |
sötét a szikomorfa benn, az árnyéka fehér, |
hófelhő jön észak felöl, idáig el sem ér, |
itt nem kell félni, szél se jár, a márvány szélfogó, |
itt egy-tömegben áll a füst a földön, mint a hó |
piros bogár megy párosan, együtt botlik a test, |
az értelmetlen szenvedélyt a kövek közt keresd, |
ahány ott fenn a nagybetű, az mind arany-veréb, |
a jobbik válla szaggat-é, vagy villámlott az ég, |
jaj, fára mászna, itt belől csak felfelé van út, |
jönnek a csőszök, párosan, rázzák a kertkaput, |
jaj, szárnya nőne, de mi lesz, ha egyszer szárnya nőtt, |
annyi erő kell még ide, mint ébredés előtt, |
térde alatt az ércsomó lilára megdagad, |
csak csúszni egyet, mégegyszer a nyelvébe harap, |
gyümölcstermő öreg kezét a sírhoz cipeli, |
eljön egy temetőbogár és mécsest tart neki. |
|
(részlet)
De nem jó soha nem sírni, mert az érzéketlenség, |
|
Követi, mint a sok száraz időt terméketlenség. |
Egyiptom öntözésével az Ég sohasem fárad, |
|
De keblében lévő szíve a Nilus reá árad. |
Most hát délen járó napom ért a Vízöntő jegybe, |
|
Jóllehet virradtakor is nedvesbe járt már egybe. |
|
A nap öszvevett világit ablakunkba sütteti, |
Télidőbe, bár tekintsed, ékesül tekinteti! |
Még alig, hogy kezde jőni szép világa felfelé, |
Nem tudom, mi furcsa kedv már szíveinket eltelé. |
Majd tovább is, hogy mosolygó fénye feljebb lépdegel, |
Mind nagyobb-nagyobb serénység szíveinkbe keldegel. |
Nem tudom, miféle nap lesz, mely ma hozzánk érkezik. |
Látom azt, hogy víg örömmel kezdetén ígérkezik, |
Mintha minden órán hívna, hogy ma vigadozni kell; |
Titkos inditóerő ez, e napunkba! hinni kell! |
|
(részlet)
Babits Mihály: Halavány téli rajz
(részlet)
Milyen fehér csöndesség ez! |
Csókolj meg és nézz körül! |
Süt a nap, elállt a hó már, |
puhán, halkan, pehelymód száll |
pillanat és pillanat. |
Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium
(részlet)
A csillaghit az egyes állatövi jegyek és csillagászati hónapok uraivá az ismert
planétákat tette. A hellenisztikus világban azonban olyan istenek is uralomhoz
jutottak az állatövi jegyek felett, akiknek planetáris vonatkozásaik
meglehetősen homályosak, noha „égi hatalmak” voltak, hisz az Olümposz volt a
székhelyük. Az olümposziak éppen tizenketten voltak, mindegyikőjükre jutott
egy-egy csillagászati hónap, állatövi jegy. A „levegős” Vízöntő úrnője, az
istennők feje, Héra (latinul Iuno) lett, Zeusz (Jupiter vagy Iuppiter) légies
nővére és felesége.
Hérát egyik melléknevén „tehénszeműnek” mondták, madara a páva, fája pedig a
Heszperiszek kertjében álló aranyalmafa volt. Héra tehénistennő előképe talán az
egyiptomi Háthor volt, az „Ég tehene”, aki tőgyéből táplálja a Napot és többi
csillaggyermekét (l. Nut). Ilyen kép Héráról is fönnmaradt. Tejével ő tette
halhatatlanná a napisteni Héraklészt, s a rege szerint a Tejút akkor
keletkezett, amikor a nagy erejű gyermek szorítása nyomán kebléből az égre
fröccsent a tej. A Heszperiszek aranyalmafája szintén a Tejutat jelképezte. A
páva is égjelkép volt. Eredetileg Argosznak („Ragyogónak”) hívták, s Héra
ezerszemű óriás testőre volt, Zeusz változtatta pávává halála után. A mitológiai
magyarázat szerint szemei azóta is a hímpáva faroklegyezőjét díszítik. Ha
tudjuk, hogy a „szem” csillagot is jelentett, belátjuk azt is, hogy a
kiterjesztett pávafarok a csillagos égboltot jelképezte.
Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium
(részlet)
A görög csillagképek között is van egy Cethal (latinul Cetus), amely részben a
Vízöntő alatt lubickol az ég tengerében.
(Jegyezzük meg: a perzsa és hindu csillagképnevek alig térnek el a
görög-rómaitól.) A Varuna név annyit tesz: a „Kötés Ura”, amibe a szelek fölötti hatalom éppúgy beleértendő, mint
az eskütétel, és minden más szimbolikus égi kötés. (A közép-amerikai kultúrákban
az égitestek pályáit a világot összetartó köteléknek, a naptári csomópontokat
kötélcsomóknak képzelték.) Ő volt a Nap tizenegyedik megjelenési formája, azaz a
Vízöntőé, mely a Nap tizenegyedik állomása a hagyományosan Kossal kezdődő
Állatövön.
A germánok más néven tisztelték (Odin, Woden), de szerepköre nem változott, már
ami a holtak, a szelek és a tél feletti uralmat illeti. Rómában, az ősi
capitoliumi istentriász egyik tagja, Quirinus agráristen azonosítható vele. Az ő
ünnepe, a Quirinalia a Vízöntő uralma alá,
február közepére esett, és Stultorum Festa,
„Bolondok Ünnepe” nevén is emlegették.
Az indoeurópai istenség tisztelete – úgy tűnik – egybefonódott az Európa-szerte
őshonos medvekultusszal. A téli álmot alvó medve
indogermán nevei (latin ursus, francia ours, angol bear, svéd björn stb.) rokon hangzásúak az
Uránosz/Varuna istennévvel. A medvekultusz különböző formái az időszak
ünnepeiben, a farsangi szokásokban és hiedelmekben a közelmúltig fennmaradtak.
Mindez kézenfekvővé tette, hogy az asztrológusok az Uranusról elnevezett bolygót
a Szaturnusz mellé, a Vízöntő „trónusára” ültessék.
Kommentáld!