Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kirándulás a természetbe, gyaloglás nélkül 2012.04.18. | Berényi Mariann
„Megy a Zsuzsi vonat, kattognak a kerekek” – hangzik a jól ismert gyermekdalocska. Azt viszont már kevesen tudják, hogy a Zsuzsi vonat nemcsak a mondókában kattog, hanem a valóságban is, Debrecen végtelen határában. Méghozzá igencsak régóta, a Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi keskeny nyomközű vasútja. Az 1882-ben átadott vasút a Debrecenhez tartozó Gúth erdeiben kitermelt fa szállítására épült. A vasúton kezdetben kettő fatüzelésű gőzmozdony üzemelt, közülük az egyik mozdony viselte a Zsuzsi nevet.
A vasúthálózat aztán hol bővült, hol szűkült, míg az 1968-as közlekedési koncepció halálra nem ítélte az egyébként nagy személyi forgalmat lebonyolító vonalat. A megmaradt 16,6 km-es szakasz végül 1978-tól DKV Úttörővasút néven, 1990-től DKV Erdei Vasútként tavasztól őszig szállította a kirándulókat. 1995-ben aztán újabb nehézségek álltak a vonat útjába: a fenntartó nem tudta vállalni az üzemeltetését. Ezúttal egy civilszervezet mentette meg a kisvasutat, akik a látogatókat azóta Zsuzsi Erdei Vasút néven szállítják a debreceni pusztába, erdőkbe – persze kisebb-nagyobb anyagi nehézségek közepette.
És ez csak egyetlen adalék a ma már főleg turisztikai céllal üzemeltett erdei vasutak történetéhez!
Mitől kicsi a kisvasút?
A kisvasút valóban, méretében különül el a ’nagytól’, mert a nyomtávolsága kisebb, mint a normál 1435 mm-es nyomtáv, lehet 1067, 1000, 760, 750, 600, 580 vagy 500 mm. Ezekből a számokból is látható a kisvasúthálózat legnagyobb problémája: nem egységesek, egyik mozdony a másik vonalon nem használható, sőt az árut nem lehet átemelni, hanem át kell pakolni, különösen akkor, ha „nagyvasúton” folytatódik az útja. A kisvasút építési költsége azonban kedvezőbb volt, mint méretes társaié, ezért az 1870-es évektől nagyon sok helyen építettek ilyen pályát. Az így kialakult hálózat elérhetetlenek tűnő nyersanyaglelőhelyeket, tanyákat, uradalmakat kötött be az országos vérkeringésbe.
Az építtetők szeme előtt akkor még az áruszállítás hatékonysága állt, de ezek a vasutak egyre nagyobb szerepet töltöttek be a személyszállításban. Az ötvenes években még bővült a korábban több ezer kilométernyi keskeny nyomközű vasúti vonal, sőt a 60-as években nagy erőkkel folyt a hálózat dízelesítése. Végül, a Zsuzsi vonathoz hasonlóan, az ország számos, jól kihasznált vonalának karrierjét az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció törte ketté. Az 1990-es évekre szinte teljesen megszűnt az árufuvarozás, a tanyavilág elnéptelenedett, viszont a megmaradt vonalakat újfajta igény élesztette fel, amely a turisztika irányából érkezett.
Ma összesen 380 km hosszan utazhatunk Magyarországon kisvasúton. A megmaradt személyszállítást is végző vonalak a 600 mm nyomközű Almamelléki Állami Erdei Vasút és Kemencei Erdei Múzeumvasút kivételével 760 mm nyomtávolságúak. A többi vonalon téglagyárakból, bányákból robognak a mozdonyok a nagyobb állomások felé.
Gyermekvasút
Ritkaság számba megy az olyan vasútvonal, amelyet elve turisztikai látványosságként építettek. Erre a legjobb példa az egykori Úttörővasút, amely generációk gyermekkorát tette vagy munkatársként, vagy utasként színesebbé. Az állam vezetősége 1947-ben döntött úgy, hogy a MÁV üzemeltetésében egy olyan vasútvonalat hoz létre, amelyen gyermekek látják el a szolgálatot.
A pálya első szakasza rohamtempóban és persze társadalmi munkában készült el, 1948-ban már úttörők kísérték az első utasokat a Virágvölgyig. Utoljára, 1951-ben a hűvösvölgyi vontatási telep épült fel. Az Úttörővasút azok közé az intézmények közé tartozik, amelyek a rendszerváltás, és azt követő gazdasági megszorítások sem tudtak eltörölni: MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút néven ma is 20 km/h-s sebességgel roboghatunk a Széchenyihegy és a Hűvösvölgy között.
Vasúton a természetben!
Magyarország kisvasútjai manapság számtalan programmal csalogatják a turistákat, hiszen a kirándulók nélkül megszűnne létjogosultságuk. A lillafüredi vasúton április 22-én kisvonattal mehetsz a csillagokba, azaz robogással egybekötött csillagászati programon vehetsz részt. Másnap a Zsuzsi Erdei Vasút napja ígér kellemes kikapcsolódást Debrecentől nem messze. Húsvétkor Nyuszivonat indul Királyrétre, amelyet a gőz ereje hajt. Az ünnepi hétvégén persze nemcsak a Börzsönyben hangzik fel a vonat füttye! A kisvasut.hu weboldalon Magyarország 20 kisvasútjának történetét, programjait, menetrendjét böngészheted!
Kisvasút a múzeumban
A kisvasút eredeti szerepe, az elszórt tanyák, a nehezen megközelíthető települések lakóinak életében betöltött jelentősége mára a múlté. Ha nemcsak a természetet szeretnénk élvezni a lassan robogó vonatokból, hanem igazi időutazáson is részt kívánunk venni, arra is lehetőségünk nyílik - igaz normál nyomtávon - a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban. A Skanzen Vonat több mint két kilométeres sínpályával Európa leghosszabb múzeumi normál nyomtávú vasútvonala. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, a csomagtartók, a zománcozott feliratok a harmincas évekbe röpítenek, miközben a múzeum különböző vidékeket, korszakokat idéző tájegységeibe utazhatunk.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!