Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
kisrégió 2012.08.25. | 22:33 Csángóföldről szertültek szét – Regáti magyarok között 1.
A
Prut és a Moldovai Köztársaság közvetlen szomszédságában, több mint
ezer ortodox család által lakott Galac megyei faluban ismertem meg egy
csángó asszonyt, akiről úgy tartom, halála után a szentek között van a
helye.
Egy hetvenfőnyi katolikus közösségben négy gyermeke felnevelése után
másik négy elesettet gondozott, tizenhetet keresztelt, s „amikor eljött a
revolúció, és a televízióban megmutitották Krisztust”, nekifogott, és
templomot épített. A galacin kívül jelenleg a folteşti-i templom az
egyetlen katolikus istenháza a megyében. Búcsúját szeptember 14-én,
Szentkeresztkor tartják, s hiszem, egykor az utódok annak
alapítója-építője, az esztufuji származású Fergyes Borbála emlékére is
minden esztendőben elmondanak legalább egy imát.
Olyan az élet, mint a nincsesség
Mielőtt a folteşti-i csángók nyomába erednénk, ismerkedjünk meg azzal a
faluval, ahonnan az 1971-es árvíz miatt kellett eljönniük és
megtelepedniük a Regátban, egy színtiszta ortodox faluban, ahol sokáig
valamiféle szektának hitték őket, mert nem tudták, miféle hitet
tartanak. Esztufujban hét házat vitt el az ár egyszerre, s ahol a házak
megmaradtak, ott is nagy volt a kár, mert ahogy mondják, megindult a
föld, csúszott le a hegyről. Augusztus 11-én két helybéli fiatal,
Emanuel Feraru és Adelina Harabagiu esküvője napján látogattunk
Esztufujba, melynek magyar nevét, Nádasfalu, mára már csak az öregek
ismerik. Ebben a székelyes csángó faluban, éppúgy, mint a környék
településein, tíz gépkocsiból legalább nyolc olasz rendszámú, de arra a
huszonöt főnyi magyarországi csoport és jómagam sem számítottam, hogy
Harabagiuék háza elé olasz rendszámú fekete limuzin gördül be az ifjú
párral. Miközben kattogtak a fényképzőgépek, a rokonság néhány fiatal
tagja román csujogatásokkal fogadta a polgári esküvő és a templomi
szertartás között hazatérő éppen csak házasokat. A nagymámák sírtak
örömükben, és azt mondták, most nagy boldogság van, egyébként „olyan az
élet, mint a nincsesség”.
Míg
Lenţa asszony, Adelina édesanyja irányította a sürgölődő háznépet, és ő
maga is bőségesen kivette részét a munkából, férjével, a menyasszony
édesapjával váltottam néhány szót. Dolgozott már Spanyolországban,
Németországban, Hollandiában, jelenleg Olaszországban kőműveskedik,
felesége pedig takarít és felszolgál, s tán még kürtőskalács-sütödét is
nyitanak, ha továbbra is ilyen jól boldogulnak. Azt mások is
megerősítették, hogy kétezer euró között lehet megkeresni egy hónapban,
ebből ötszáz az albérlet, ezerötszáz elmegy élelemre, számlákra,
benzinre, még egy kicsi a ruházkodásra, ajándékra az itthoniaknak, de
majdnem egy fizetést félretesznek, amiből itthon házat építenek. Valóban
így van, majdnem minden öreg ház mellett van egy új, sokkal nagyobb és
modernebb, hatalmas fürdőszobával, ami szinte a legszebb ezekben a
lakásokban, de ez sem mentes a közeli pöcegödör bűzétől.
Harabagiuék szíves vendéglátását rövidre kellett fognunk, a templomi
szertartásra sem maradhattunk, mert vártak a lujzikalagori gyermekek egy
kis előadással, a helybéliek pedig bőséges vacsorával.
A kalagori nagytemplom
Úgy tartják, Lujzikalagor búcsús falu, egyik templomában vízkeresztkor
van a búcsú, ez az egész falué, az 1990 után épült falurészben, az új
negyedben – a helyiek úgy hívják, Iliescu negyed, mert az ő elnöklése
idején kapták vissza az emberek a földeket – Szent Antalkor
búcsúlkodnak, és a Kalagor fölé emelkedő három dombon levő
kápolnácskáknál, kőkereszteknél – Sziniszló, Kálvária, Bérc – szintén
egy-egy búcsút tartanak. Ezekről a magaslatokról mutogatta csoportunknak
Solomon Adrián, a Moldvai Csángómagyarok Szövetségének (MCSMSZ) volt
elnöke a falurészeket: Görkútja, Hegyecske, Zerese, Bonyhafoka, Ţigănie,
Korhán, Katon és Disznóhegy, ahol az 1947-ben épített kalagori
nagytemplom áll, és mely dombocska onnan kapta a nevét, hogy száz évvel
ezelőtt ott még vaddisznók fürödöztek. Ma már az ötezernégyszáz lakosú
Lujzikalagor nagytemplomának harangja messzire elhallszik, és felirata
is hirdeti: „Az élőket hívogatom, a halottakat sirogatom.” Száznyolcvan
fokot fordulva a lujzikalagori látványtól, a Szeret menti csángó falvak
terülnek elénk a magaslatról, még ködös időben is jól látni a bákói,
trunki és klézsei duzzasztógátat.
Szombat lévén igencsak furcsának tűnt, hogy osztják a búzát, de az
emberek ezt nem bánták, azt ellenben igen, hogy idén a tavalyinál
százötven kilóval kevesebbet kaptak, minden hektár után hatszáz kilót,
ami még így is kétszer annyi, mint amit mifelénk adnak. Földjeik messze
vannak a falutól Sóspatak környékén, s mert a fiatalok többnyire
külföldön dolgoznak, nincs, aki megművelje a termőföldet, ezért az
öregek rábízzák arra a gazdára, aki felvállalja.
Szállásadóm inkább a krumplit siratta, az bizony igen drága, egy lejért
nemigen kap, de másfelet sem adott a torjai árusnak, aki egy fehér
furgonnal megállt a házuk előtt. A szomszédban sem igen vettek, de a
torjai ember azt mondta, olyan még nem volt, hogy pityókával tért volna
haza.
Mámámék nem tudtak oláhul
Ferenţ
Cristina és Valentin házában két napot töltöttem, otthon lévő három
gyermekük közül egyiktől sem hallottam magyar szót, a negyedik nemrég
ment el otthonról, otthagyva iskolát, szülőt, testvéreket. A legkisebb,
Ciprian jár a délutáni magyarórákra, nekünk nem mutatta be nyelvi
tudományát, de románul azt mondta, szereti a tanítónál. Cristina azt
mondja, ha az iskolában oláhul tanulnak, akkor azt kell ismerniük, de
értenek magyarul. „Mű, mikor otthon voltunk mámámnál, mikor kicsikék
voltunk, magyarul beszéltünk. Mámámék nem tudtak oláhul, ez a tineret
most nem beszél magyarul, de az öregecskék vannak, melyikek tartják a
nyelvet eröst. Én nem tanultam éneket, se imát, én oláhul imádkozom, de
vajon egy öregasszony, melyik chiar jól énekel magyarul. Idele, amikor
kiérünk az ulica végibe, exact az a ház. Néni Maric, azt mondják neki,
Cernic Maric, de most tán beteg.”
A nyelvi értekezésről Cristina gyorsan áttér egy másik témára, úgy
tűnik, jobban foglalkoztatja annak a harminckilenc éves asszonynak a
története, akit „megtalált a halál” és éppen aznap temették, amikor ott
voltunk. Mellrákban hunyt el, öt gyermeket hagyott maga után. Isten
nyugtassa.
Az is jó, ha kétnyelvűek
Este a délutáni magyaroktatás helyszínén gyülekezünk. Ezért a házért
bért fizet az MCSMSZ, illetve amióta átvette, néhány hónapja, a Romániai
Magyar Pedagógusok Szövetsége. Takaros kis ház, a tanterem szépen
berendezve, a nagytusnádi Petres László tanítóskodik itt, minden
bizonnyal jól végzi a dolgát, a gyermekek szeretik és szépen énekelnek
magyarul. Hatvanan járnak a délutáni magyarórákra, még ötvenen pedig a
falu másik felében a sepsiszentgyörgyi Szász Csillához, azt a házat az
MCSMSZ megvásárolta. Lujzikalagorban egyelőre nincsenek magyarórák az
iskolában, igen sok az ellenállás az igazgató részéről, s bár a tanítók
kétszer próbálkoztak, nem tudták beindítani az iskolai oktatást.
Moldvában az elmúlt tanévben huszonhárom faluban közel kilencszázan
jártak az iskolai magyarórákra, és még hétszázan a délutániakra, de
lenne még legalább ugyanennyi település, ahol el lehetne indítani a
magyaroktatási programot.
A kalagori öregek elmesélik, néhány évvel ezelőtt még azt gondolták,
ennek a nyelvnek vége, s lám, most az unokáik már írni is tanulnak
magyarul. Illúzióink ne legyenek, de ha ezek a gyermekek kétnyelvűek
lesznek, és átadják, amit az öregektől tanulnak, akkor van értelme ennek
a munkának – mondja Petres László tanító.
Meddig lesz az Istentől
A Gábor, Cociangă, Varga, Ádám, Ciampu, Ferenţ, Biró nevezetűek
falujában, Lujzikalagorban augusztusban nagy a jövés-menés, ebben a
hónapban jönnek haza a külföldön dolgozó fiatalok, őket a hazahozott
eurók jobban érdeklik, mint az, hogy gyermekeik milyen nyelven tanulnak.
Olaszországban a legkisebbek is hamar beilleszkednek az iskolába, a
szülők még csak alig mondogatnak néhány hétköznapi, hasznos kifejezést,
ők már otthonosan csevegnek olasz barátaikkal. Az utcán nehéz
megszólítani a húsz-harmincasokat, a negyvenesek is találnak maguknak
sürgős tennivalót, vagy egyszerűen azt válaszolják, ők nem tudnak
madzsarul, és sietősen továbbmennek.
Gábor
Anna néni ellenben látszólag elfáradt, tán nem csak dombos-völgyes
lujzikalagori utcákon hazafelé menet, hanem az elmúlt hét évtized alatt
is, s azt mondja, élete „még jól, még rosszul es, menen elé”. Nincsenek
gyermekei, nem adott az Isten, így „kínlódunk ketten az embervel és az
Istennel vagyunk hárman”. Biró Anna is megáll, amikor Adjon a Mária!
Köszöntéssel szólítom. Négy gyermeke van, mind elmentek külföldre
dolgozni, s még az unokáját sem látta, tán egy esztendeje nem volt
itthon a Magyarországon élő fia, akinek ottani feleségével nem értik
egymást telefonon, mert a menye azt mondja, ő „nem értődi ezt a csángós
nyelvet”. A másik menye hazajött Olaszországból, és azt mondta, amikor
visszamegy, tán nem is jön többet haza. Anna néni erre azt felelte: „Na,
akkor bábuljon magára, mert én magamra es meghalok.”
Lujzikalagori házigazdáimtól búcsúzóban, az utolsó percben kerül szóba,
hogy a Galac megyei Folteşti után a Konstanca megyei Ojtozba (Ojtuz)
megyünk, ahol Kalagorból elszármazottak alpítottak falut 1923-ban, és
akiknek lujzikalagori rokonaikkal már találkoztunk a faluban. Cristina
összecsapja a kezét: „Drága jó Istenem, az én emberemnek a fratyeja, Ion
is ott ül, menjen, s lássa meg, biztosan jól fogják primilni (fogadni –
szerk. megj.).”
Fekete Réka
Fotók: a szerző felvételei
3szek.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!