Manapság több cég is foglalkozik airbag hátizsákok gyártásával, sok nem, mert rendkívül borsos az áruk. De mire is való egy ilyen? Milyen típusok léteznek? Mik a legfontosabb különbségek? Az első és legfontosabb cél a lavina megakadályozása, elkerülése. Bár az airbag hátizsák nem képes megakadályozni a lavina elindulását, használatával lavina esetén csaknem biztosan elkerülhető a lavinabalesetekben leggyakoribb halálok: az áldozat eltemetődése a hóban. Az airbag hátizsák a passzív áldozatszerep helyett aktív önvédelemre nyújt lehetőséget: segítségével a síelő megakadályozhatja a saját eltemetődését. A statisztikák azt mutatják, hogy a hóban eltemetett áldozatoknak mindössze kb. 50%-a éli túl a balesetet, és a halálos áldozatok 80-90%-a az eltemetődés következményeibe hal bele (Gászner Róbert – Szikla.hu)
„Csak akkor lenne csökkenthető a lavinabalesetek halálos áldozatainak száma, ha a halálozás fő okát, nevezetesen az eltemetődést meg tudnánk akadályozni” – hangsúlyozza Michael Grassl, a Német Hegyi- és Sítúravezetők Egyesületének elnöke. „Nem lenne szabad a véletlenre bízni a hó felszínén maradást. Teljes eltemetődés esetén az idő a legkritikusabb tényező. A légutak szabaddá tétele még a nagyon gyors és professzionális mentés esetén sem lehetséges 15 percnél rövidebb idő alatt. Ez pedig gyakran több mint ami a túléléshez az áldozat számára rendelkezésre áll”- magyarázza Grassl.
A Svájci Hó- és Lavinakutató Intézet (SLF) statisztikája egyértelmű adatokat szolgáltat: 1991 és 2007 között 151 esetben nyitottak sportolók légzsákot, közülük ketten nem élték túl a balesetet, 149-en sikeresen megmenekültek. A túlélési esélyek tehát akkor a legjobbak, ha az áldozatnak sikerül a lavina felszínén maradni. Az airbag hátizsákkal az áldozat aktívan cselekedhet saját érdekében. A fogantyú meghúzásával másodpercek alatt felfújódnak a légzsákok, melyek összesen 150-170 liter levegőt tartalmaznak. Ezek jellemzően a hó felszínén tartják a hátizsák viselőjét és sikerrel akadályozzák meg az áldozat eltemetődését a hóban egészen a lavina megállásáig.
Mindenesetre tény, hogy a felszínen maradás elsődleges cél a lavinabaleseteknél. Következésképpen lavinalégzsákkal felszerelt hátizsák mindazok számára megoldást jelent, akik lavina esetén szeretnék esélyüket növelni, hogy aktívan segíthessenek magukon. Mindemellett alapfelszerelés a társmentéshez nélkülözhetetlen keresőkészülék (Pieps), lapát és szonda.
A filozófia, melyre a légzsákrendszer épül, igen egyszerű: Aki felül marad, túléli!
Ám az egész mögött rejlő elmélet már jóval bonyolultabb, bár egyetlen zseniális ötletből származik: kifejleszteni egy olyan terméket, mely lavinabaleset esetén megakadályozza az áldozat eltemetődését. Egy hátizsákba integrált rendszerrel sikerült megoldania a problémát. Döntő szerephez jut a súly és a térfogat aránya, mivel az emberi test jóval nehezebb a hónál. Az emberi test fajsúlya 1030 gramm/liter, míg a száraz lavinahóé mindössze 400 gramm/liter. Ez a különbség az oka, hogy a lavina által elsodort áldozat hamarosan a hó alá kerül, és a lavina megállásakor eltemetve marad a hó alatt.
Csakis a síelő össztérfogatának 2,5-szörösére növelésével kerülhető el, hogy a hó eltemesse. Felszereléssel együtt 100 kg testsúllyal számolva így a térfogatnak mintegy 150 literrel való megnövelése szükséges, hogy a hóéval összehasonlítható fajsúlyt kapjunk. A légzsákkal szerelt hátizsák kioldásakor pontosan ez valósul meg. Lavinabaleset esetén a légzsák megakadályozza az eltemetődést, ill. csökkenti annak mélységét. Ehhez az „inverz szegregáció” elvét alkalmazzuk. Ha a tömegek mozgásban vannak, a nagyobb részecskék a felszínen maradnak, és a kisebbek kerülnek mélyebbre. A mozgás csökkenésével ez a jelenség is csökken. A felfújt légzsák arra szolgál, hogy viselője a lavina „nagyobb részecskéi” közé tartozzon. Az airbag hátizsákot viselő személy a lavina megállásáig a felszínen marad. Ezzel a mentés lényegesen leegyszerűsödik.
A felfújt légzsák (-ok) átlag 150 liter térfogatúak. Igen kopásálló, a levegőt át nem eresztő, az autók légzsákjaihoz hasonló anyagból készülnek. A légzsák a felfújódáshoz szükséges levegő kb. egyharmadát egy palackból nyeri. A maradék levegő szelepeken keresztül, a külső légnyomás segítségével gyors, de szabályozott módon áramlik be a légzsákokba. A szükséges levegőmennyiség mintegy kétharmada jut be ily módon. Csakis így lehetséges a lehető legkevesebb – kb. 75 gramm – töltőanyaggal és egy könnyű, viszonylag kis méretű palackkal megfelelő térfogatú légzsákot feltölteni. A légzsákok aktiválásához a síelőnek meg kell húznia a kioldófogantyút. Ekkor a légzsák(-ok) másodpercek nyílnak ki.
Hosszú évekig a lavinamentő zsákok nagy hátránya az ezekben felhasznált nagynyomású palackok beszerzése és újratöltése volt. A rendszerek beszerzési ára is magas volt, az is maradt ugyan, de a kioldott légzsákok palackjait csak a gyártó tudta cserélni, tölteni. Ennek oka az egyszer használatos, gázpalackszerű megoldás volt - kioldó szerkezet egy tű segítségével szúrta ki a palack fém lezáró billentyűjét. A rendszer még mindig azonos az ABS cég által gyártott palackoknál, amik több hátizsákgyártó cég termékeiben is megtalálhatók. Az újratölthető palackok új lehetőségeket nyitottak a lavinamentő hátizsákok piacán. A palackokat búvárboltokban vagy paintball felszerelésekkel foglalkozó cégeknél lehet tölteni egy speciális csatlakozó segítségével. A palack kioldása szeleppel történik, aminek valamennyi tömítőgyűrűjét újratöltés előtt ki kell cserélni, hogy a közel 200 atmoszféra nyomást meg tudják tartani.
Alapvetően négy cég foglalkozik airbag rendszerekkel, saját hátizsákjukon kívül több neves outdoor cégnek is integrálnak airbag rendszert a hátizsákjaiba. Évről-évre könnyítenek a gyártók a hátizsákokon, már van kábel nélküli vezérlés, integrálják már a rendszereket mellényekbe is.
BCA – Backcountry Access (USA)
ABS – Avalanche Airbag System (GER)
SNOWPULSE – Avalanche Airbag System (CH)
MYSTERY RANCH – Avalanche Airbag System (USA)
WARY – Airbag System (USA)
Kommentáld!