Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
 
Bejelentkezés
| 
 | |
|  A
 magyar jezsuiták pécsi Pius gimnáziumának tanára, P. Pinzger Ferenc SJ 
nagy buzgalommal kutatta a XVIII. századbeli magyar jezsuita 
misszionáriusok életútját, ebben az összeállításban közlünk egy csokorra
 valót a gyűjtéséből. | |
|  | |
| Magyar jezsuita hithirdetők Dél-Amerikában  Nyissuk
 meg a sort Brentano Károly személyével, akiről a hivatalos rendi 
iratokban azt találjuk feljegyezve, hogy 1694. augusztus 24-én 
Komáromban született. Szíve vonzalmát követve, 1714. október 9-én 
belépett a Jézus Társaságába. Már belépése idején négy nyelven tudott, 
hogy még a spanyol nyelvet is bírta, talán arra enged következtetni, 
alighanem már ifjúságában a missziókra gondolt. Még nem érte el életének
 a 30-ik évét, amikor útnak indult a messze nyugatra, Quitóba.  Ez
 a mai Ecuador fővárosa, régebben azonban az egész országnak Quitó volt a
 neve. Erényes, nagytudományú férfi hírében állott, akitől előre is 
sokat vártak. Reményükben nem csalódtak. Ismételten feléje fordult a 
közbizalom, ha fontos hivatalok betöltésére került a sor. 1744-től 
kezdve három éven át állt a perui rendtartomány élén, 1751-ben, mint 
prokurátort Rómába küldték arra a gyűlésre, amelyet a rend minden 
harmadik évben összeszokott hívni és amelyre az egyes tartományok 
szavazás útján a legalkalmasabb embert jelölik ki. Ezt az alkalmat is 
felhasználta a missziók javára, amennyiben fontos eredményeket sikerült 
Rómában kieszközölnie. A prokurátor kifejezés annyit is jelenthetne, 
hogy anyagi ügyek rendezése miatt jött Rómába. De itt a körülmények arra
 mutatnak, hogy az előbbi értelemben kell venni a kifejezést. A régi 
rendi hagyományokhoz híven, Brentano a tudományos kutatásokat sem 
hanyagolta el. Több rendtársa társaságában, akik között P. Szluhát és p.
 Szentmártonyit találjuk, a hatalmas Maranon, vagyis a mai Amazonas 
folyamrendszerét kutatta a forrásától egészen a torkolatáig. Több 
részletnek első térképfelvétele tőlük származik. Idővel a felső Maranon 
vidékén a missziós tevékenység annyira gyarapodott, hogy az illetékes 
európai kormányokkal a terület felosztásáról kellett tárgyalnia. Halála 
éve ismeretlen, de mindenesetre a XVIII. század ötvenes éveiben 
következett be. Brentano szellemi hagyatékai közül kiemeljük a quitói 
tartomány térképét, amelyet 1751-ben, Rómában nyomtattak ki. Ezenkívül 
kéziratban maradt ránk a "Historia de las missiones del Maranon" (A 
maranoni missziók története).  Éder
 Ferenc, Selmecbánya szülöttje, 1727-ben látott napvilágot. 1742. 
október 20-án lépett be a Jézus Társaságába és 1750-ben indult Peruba. A
 tudományt a "Descriptio Provinciae Moxitorum in Regno Peruano (A perui 
királyság moxa tartományának leírása) című művével gazdagította meg. Ezt
 a könyvet 1791-ben Makó apát adta ki Budán. 
 
A XVIII. század abszolutizmusának 
örök szégyenfoltja marad, hogy III. Károly spanyol király az 
áskálódásoknak engedve, 1767. február 27-én kelt rendeletével a jezsuita
 hithirdetőket összes tengerentúli országaiból kiutasította és birtokaik
 elkobzását rendelte el. Százával és százával szállították őket hajóra, 
hogy vagy idegen partokon kitegyék, vagy az európai börtönökbe vessék.  Sokan
 soha többé nem kerültek vissza hazájukba, Mária Terézia azonban latba 
vetve tekintélyét, sokat közülük megmentett, akik hosszabb, vagy 
rövidebb idő múlva hazájukba visszatérhettek. Ezek között volt P. Éder 
is, aki sok hányattatás után Besztercebányán fejezte be földi 
pályafutását. 
 
Fáy Dávid Alajos Abaúj vármegyében 
látott napvilágot, bölcsője a Fáy grófok ősi kastélyában ringott. Gábor 
nevű atyja, 1680 és 1729 között Abaúj vármegye alispánja és királyi 
tanácsos volt, anyja, pedig Diószeghy Zsuzsanna Születésének dátumát 
némelyek 1721. február 22-ére teszik, mások 1722. február 18-ikára. A 
két egymástól eltérő adat még a rend hivatalos irataiban is szerepel. 
Atyja már előbb a református hitről a katolikus hitre tért át. Különösen
 Dávid buzgólkodására utóbb édesanyja is követte férje példáját. Már 
1736-ban fiatal rendtársai között találjuk a nemes ifjút Bécsben. 
1753-ban a Maranon misszióba indult, sokáig működött a Rio Pinare folyó 
mellett, közben a maranoni kollégiumban a felsőbb hittudományt és 
tanította. Az utóbbi hivatal nehezére esett neki, aki ellenállhatatlanul
 vonzódott indiánjaihoz. Éppen sikerült neki a vad népeket a keresztény 
hittel megszelídíteni és egy redukcióba összehozni, mikor őt is hajón 
Európába hurcolták és önfeláldozó fáradozása jutalmául börtönbe 
vetették. A sötét lelkű Pombal, Portugália mindenható minisztere, 
kéjelgett az ártatlan áldozatok szenvedéseiben. Fáy sok társával együtt,
 mint közönséges börtönlakó halt meg Lisszabonban, 1767. január 22-én.  Egyesek,
 hogy céljukat könnyebben érjék el, egyenesen valamelyik tengerentúli 
rendtartományba léptek be és így bajos megbízható személyi adatokat 
beszerezni. A magyar származású P. Ferder Fülöp kezdettől fogva a rend 
paraguayi névtárában szerepel. Feljegyzések nyomán csupán azt sikerült 
megállapítani, hogy 1713. május 13-án, Magyarországon Cusoviában 
született. Több mint valószínű, hogy ez a Cusovia tollhiba következtében
 azonos Cassoviával, azaz Kassával. A rendbe 1729-ben lépett be és 
1746-tól működött Paraguayban. 
 
Hedry Márton, a rend hivatalos 
feljegyzései szerint, 1709. október 31-én született. Kassán felvetette 
magát a rendbe, és 1730-ban megkezdte Trencsénben szerzetesi újoncéveit.
 A szlovák és a magyar nyelvet egyformán jól bírta. Egymásután 
tanítással foglalkozott Eperjesen és Egerben. Utóbb, mint hitszónok és 
hitoktató Esztergomban működött. Szíve vágyát követve, 1748-ban Chilébe 
indult, ahol 1760-ig fáradhatatlanul dolgozott.  Keyling
 (vagy Kayling) József, 1725. január 7-én született Selmecbánya 
városában, amely már annyi derék embert adott a hazának. Miután 
Nagyszombatban a rendbe felvették, 1740. október 18-án a trencséni 
újoncházba sietett. 1753-ban Brazíliába hajózott, ahol a Maranon mellett
 áldásos működést fejtett ki. A jezsuiták elűzése után sok rendtársával 
együtt a Szent Julián börtönbe Került. Kiszabadulása után visszatért 
szülővárosába, ahol 1777-ben a város plébánosa lett. Kayling tíz évnél 
tovább sínylődött a börtönben, jólehet sem rá, sem társaira nem tudtak 
semmi rosszat rábizonyítani. A nem éppen jezsuita barát Lebzelter, az 
akkori Portugáliában hivatalos osztrák követ, őszintén megírta 
jelentéseiben, hogy Kaylingnak és társainak nem volt más bűnük, mint az,
 hogy jezsuiták voltak. De miért nem lépett közbe Mária Terézia királynő
 halálra kínzott alattvalói érdekében? Közbelépett, de a diplomáciai 
huzavona Kaunitz és Portugália között körülbelül tíz évig tartott és 
csak Pombál bukása után állhatott be a fordulat. A legjobb akarat 
mellett sem lehetne  
 
Azt állítani, hogy a bécsi udvar 
kellő eréllyel lépett volna fel. Mária Terézia utóbb a rend feloszlatása
 alkalmával is kissé kétszínű szerepet játszott. Neki két lelkiismerete 
volt: a személyi lelkiismeret és az uralkodói lelkiismeret. Mint 
magánszemélynek volt annyi vallásossága és józan belátása, hogy irtózott
 az igazságtalanságtól, mint uralkodót azonban befolyásolta az a 
körülmény, hogy több gyermeke a Bourbonoknál volt kiházasítva és éppen a
 Bourbonok szemében a rend mindig szálka volt. 
 
Limp Ferenc, született 1695. május 
25-én, Magyaróváron. Nagyszombatban a rendbe felvételt elnyervén, 
1713-ban belépett a trencséni újoncházba. Miután több éven át Győrben, 
Kassán és megint Győrben tanítással foglalkozott, 1726-ban Paraguayba 
indult. Ott a Concepción nevű redukcióban működött, míg 1738-ban a 
Paraná folyó mellett fekvő redukció vezetője lett. Később Urugauayba 
ment át.  Orosz László, a régi magyar 
hithirdetők egyik kimagasló alakja, 1697. december 18-án született, Ung 
megyében. Kassán kérte a rendbe való felvételét, amelybe 1716. február 
22-én lépett be. Mielőtt 1727-ben eltávozott Paraguayba, Egerben, 
Nagyszombatban és Gyöngyösön tanítással foglalkozott. Paraguayba 
érkezve, Cordobában legnagyobb fájdalmára visszatartották a tudományban 
jártas férfiút, hogy az ottani kollégiumban filozófiát és teológiát 
tanítson. Vállalkozó szellemére vall az a terv, hogy Patagóniában külön 
missziós területet akart alapítani és erre nézve kész tervvel fordult az
 általános rendfőnökhöz. Négy évig látta el a tartományfőnöki titkári 
állást, majd a cordobai rendház és szeminárium rektora lett és kilenc 
évig nevelte a rend újoncait. Utóbb Buenos Aires városában még egyszer 
látta el a rektori hivatalt. A missziókból való 1767-ben történt 
kiutasítása után hazájába visszatért, ahol élete végén Nagyszombatban a 
lelki igazgató hivatalát látta el. Néhány nappal rendje feloszlatásának 
kihirdetése előtt, 1773. szeptember 11-én fejezte be tevékeny életét.
 
Rendkívül fontos és áldásos 
feladatot teljesített, akkor, mikor, mint a misszió gondnokát Európába 
küldték. Ennek az útnak, mint látszik, az volt a főcélja, hogy az 
általános rendfőnökkel tárgyaljon és új munkatársakat toborozzon. 
Különben is sűrű levelezést folytattak egymással. P. Orosz nem hiába 
fáradozott, kapott új munkásokat, akikről az általános rendfőnök 1747. 
október 7-én kelt levelében azt jegyzi meg: "Gratulálok 
Tisztelendőségednek, hogy Isten olyan kiváló és hasznos embereket 
-mintegy művészeket- adott, akik a legszebb reményekre jogosítanak fel 
és a missziónak jó szolgálatokat tehetnek."  A levelezés, amelyet 
európai tartózkodása alatt mint a misszió gondnoka az általános 
rendfőnökkel folytatott, leginkább a körül forgott, hogy és mint lehetne
 az új hithirdetőket útnak indítani és milyen előkészületeket kellene 
tenni; az ilyesmi akkor nem csekély gondot okozott. Az általános 
rendfőnök soraiból mindig kitűnik, mennyire bízik P. Orosz 
tapasztalatában és bölcsességében. Rábízza az ügyek lebonyolítását azzal
 a meghagyással, hogy annak idején jelentést tegyen.  P.
 Orosz apostoli lelkületére vall az a levél, amelyet 1730. november 
17-én Európába írt:  "Ami engem illet, a Tucuman vidékén, cordobai 
főkollégiumban lakom és szégyenkezve bevallom, hogy itt a filozófia 
tanítására vagyok kárhoztatva, bizonyára Isten megengedéséből, aki így 
bűneimért megbüntet. Érdemes volt-e, ezer veszély között a tengeren 
átkelni, hogy Krisztus tana helyett Arisztotelészt adjam elő az 
iskolában, holott a vértanúpálmát reméltem és a pogányoknak az 
evangéliumot kívántam hirdetni, hogy az apostolok nyomdokaiba lépjek az 
életben és a halálban? Úgy tűnik fel előttem, mintha Tisztelendőséged 
nevetne ehhez, én pedig sírok." Csak abban talált vigasztalást, hogy 
istennek csak az engedelmesség tetszik, akármilyen nehezére esik, hogy 
most nem az apostol, hanem a filozófus szerepét kell játszania. 
 
Szentmártonyi Ignác méltán sorakozik
 Orosz mellé. A nemesi család gyermeke 1718. október 28-án, a muraközi 
Kotori faluban született. Szentmártonyi Bécsben lépett be a rendbe 1735.
 október 28-án. Az újoncévek befejezése után, a rend szokása szerint 
tanított. 1751-ben általános rendfőnöke, V. János portugál király 
kívánságára Brazíliába küldte, hogy ott mint királyi udvari csillagász 
és matematikus a spanyol-portugál terület vitás határvonalait pontos 
mérések alapján rögzítse. Jóllehet szentül megígérték neki, hogy fontos 
hivatala miatt nem lesz bántódása, 17601-ban fáradozása jutalmául mégis 
hajóra tették, és börtönbe vetették, amelyből csak 1777-ben szabadult 
ki. Ennek a hosszú szenvedésnek egyik oka a császári követek 
jellemtelensége volt, akik félve Pombál kegyvesztésétől, nem mertek 
erélyesen fellépni. Pombál pedig azzal szabadkozott, hogy a börtönben 
nincsenek már jezsuiták, hanem csak tolvajok és rablók. Mennyit 
szenvedett ott P. Szentmártonyi, erről Lebzelternek 1777. április 8-án 
kelt jelentése szerint, alig lehet fogalmat alkotni. Pombál bukása után a
 követ személyesen látogatta meg a szegény áldozatokat. Vérfagyasztó 
látványt nyújtottak azok a földalatti, alig négyarasznyi Lyukak, amelyek
 már éveken át képezték a tartózkodási helyüket. Szentmártonyi a gyászos
 emlékű Portugáliából visszatérvén, Varasdon az indiánok helyett 
papnövendékeket kezdett nevelni, amire a horvát nyelvtudása is 
képesítette, 17793. április 15-én halt meg.   Szerdahelyi Ferenc, Dobó község 
szülöttje, 1717. január 24-én látott napvilágot. Miután a Jézus 
Társaságába Lőcsén jelentkezett, 1734. október 17-én a trencséni 
újoncházba vonult be. A rend hagyományai szerint tanítással kezdte meg 
nyilvános működését. Még nem volt felszentelt pap, mikor a tengerentúli 
misszióba kívánkozott.  Az
 általános rendfőnök feleletül írta neki, 1747. április 1-én, hogy a 
rendtartomány főnöktől nyert információi alapján felveszi azoknak a 
névsorába, akik Indiában küldhetők. Azután mégis Uruguay lett apostoli 
buzgalmának színtere, ahol híveinek nemcsak a lelkét gondozta, hanem 
anyagi jólétüket is előmozdította. Szép eredménnyel meghonosította a 
gyapot és a dohány termelését. A nevéhez fűződik továbbá a paraguayi 
teának élvezeti cikk gyanánt való termelése. Ez a tea az Ilex 
paraguayensis bokor örökzöld leveleinek főzete és Dél-Amerika sok 
vidékén a nép kedvenc itala, sőt mindennapi szükséglete. Utóbb a 
"jezsuita-tea" elnevezés alatt vált ismeretessé. Idővel fontos 
kereskedelmi cikk számba ment, mert tein tartalmánál fogva pótolta a 
kínai teát.
 
Szluha János sem tartozik az utolsók
 közé a magyar hithirdetők sorában. Az erdélyi Gyalu községben született
 1725. augusztus 23-án, Budán vették fel a rendbe, amelybe 1738. október
 14-én lépett be. Atyja, Szluha Ferenc, 1715-ben ítélőmester volt és 
1719-től Komárom megye alispánja. 1723-ban a Pragmatica Sanctio 
elfogadása körül különös érdemeket szerzett magának, amely fáradozásának
 1726-ban a bárói rang lett a jutalma. A család Pest megyei birtoka után
 kapta az "Ikládi" előnevet. Nejétől, Konkoly-Thege Juliannától, három 
gyermek maradt: György, aki 1743-ban grófi rangra emelkedett, János, a 
jezsuita és Eleonóra.  Szluha
 János 1753-ban indult a brazíliai misszióba, ahol a Maranon folyó 
mellett a kiűzetés évéig, azaz 1759-ig működött Már 1746-ban 
jelentkezett a misszióba, noha még nem volt felszentelt pap. Az 
általános rendfőnök tudomásul vette kérését és kívánságát, amelyet 
rendbe lépésének első pillanatától kezdve táplált, azzal a 
megjegyzéssel, hogy végezze el előbb tanulmányait. Majd 1750. május 
30-án írta a rend általános rendfőnöke Szluha tartomány főnökének, hogy 
Portugália királya több matematikust vagy jártas geográfust kér Brazília
 számára, hogy az országot felmérjék, és földrajzi térképeket 
készítsenek róla. Miután ezt a munkát befejezték, majd apostoli 
hivatásuknak élhetnek. 
 
Egyúttal azt kérdezték Rómából, hogy
 a misszióba jelentkezettek közül, vannak alkalmas személyek. Majd 
megérkezett a levél Rómából 1750-ben, amely szerint Szluhának az 
elutazással addig kell várnia, míg édesanyja megadja a beleegyezését, de
 akkor is arra kell figyelni, hogy nélkülözhető-e otthon. Időközben 
meghalt a portugál király, aminek a következtében a helyzet 
megváltozott. Újból jött a marasztaló hír Rómából, végül 1753-ban 
beteljesedett szíve vágya. Működése azonban alig tartott pár évig, már 
1759-ben társaival Pombál börtönében sínylődött. Szluha testvére, a 
császári tábornok egyenesen Khevenhiller, császári követhez fordult 
segítségért. Mindezek ellenére csak a véletlenen múlt, hogy Szluha előbb
 szabadult ki a börtönből. Hazájába visszatérve, a győri papnevelő 
intézet elöljárójaként működött. Kartográfiai munkájával nagy elismerést
 aratott. P. Anselm Eckhart, Szluha rend- és hithirdető társa, mint a 
földrajzi tudományokban maga is kiválóan jártas ember írta, hogy 
Szluhának a missziós területről szerkesztett térképe azért a 
legfontosabb, mert a legújabb észlelések alapján készült.
 
Pinzger Ferenc SJ
 
/Részletek Pinzger Ferenc SJ: Magasztos eszmék útján (Bp., 1931) c. könyvéből, válogatta Bikfalvi Géza/ | 
|  |  | 
Turner Daniel 4 napja új blogbejegyzést írt: Promóciós kódok értelmezése: mire figyeljünk a BetMatch akciók során?
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!