Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Új kétéltűvédelmi terelőrendszer épül a 2. sz. főút mellett Hont és Parassapuszta között. De ahogy az ügy egy évtizedig kavarogva idáig jutott, az természetvédelmi hungarikum.
2004-ben pályázatot írtak ki a 2. sz. főút út-és
hídrehabilitációs munkáira. Az eredeti pályázatban nem szerepelt a
kétéltűvédelmi terelőrendszer. Építését a természetvédelmi hatóság
rendelte el az út Hont és Parassapuszta közötti szakaszán, a területen
élő jelentős békaállomány – nagyrészt barna varangy – védelme
érdekében. A terelőkerítés és a békaalagutak építése növelte a beruházás
költségeit, ezért elkezdődött egy huzavona. Fellebbezések, határozatok
követték egymást. A természetvédelmi hatóság az építési engedélyben és a
határozatokban is kikötötte, a terelőrendszert meg kell építeni,
karbantartásáról gondoskodni kell. Azt sehol nem jelölték meg, a
karbantartás kinek lenne a feladata.
2005-ben elkészültek a tervek. A terelőkerítés nyomvonalát egy
terepbejárás során jelölték ki. Hosszas nyomozás után sem sikerült
kiderítenem, kik vettek részt ezen a bejáráson. Ami biztos: a helyszínt
és a helyi békapopulációt jól ismerő, a területen közel 20 éve
békamentést végző, nemzetközileg elismert biológust, Dr Puky Miklóst nem hívták meg.
2006 őszén készültek el a munkával. Az utat átvették, a
terelőrendszernek nem lett gazdája. Az első állapotfelmérést 2006.
november végén végeztem a területen. Már ekkor kiderült, a rendszer nem
fogja betölteni a feladatát. A kerítés alatt sok helyen lyukak
tátongtak, az alagutak szárazak voltak, küszöbük magas volt.
2007-ben a tavaszi vonuláskor egyértelművé vált, rossz a terelőrendszer.
A békák ott másztak át a kerítésen, ahol akartak. A mentés ellenére
rengeteg állatot ütöttek el az autók. 2007-től 2011-ig terepbejárások,
megbeszélések követték egymást, érdemi intézkedés nem történt. A
terelőkerítés állapota folyamatosan romlott. A tavaszi vonulások előtt
amennyire tudtuk, kijavítottuk a hibákat, így valamennyire sikerült
megvédeni az állatokat.
Párzó barna varangyok Hont és Parassapuszta között
2011 őszén felcsillant a remény, talán lesz új terelőrendszer. Ismét
volt néhány megbeszélés, terepbejárás, utána csend. Semmi nem történt.
2012 szeptemberében kaptam egy e-mail-t, volt egy terepbejárás a
terelőrendszerrel kapcsolatban. Erre sem Dr. Puky Miklós, sem én nem
kaptunk meghívást. Akik szervezték a bejárást, tudták, mindketten évek
óta foglalkozunk a terelőrendszerrel, a szívügyünknek tekintjük.
2012. október 15-én megbeszélés és terepbejárás Honton. A meghívók időben elmentek, ennek ellenére akadtak, akik nem kapták meg.
A megbeszélésen eldőlt, szükség van egy új, polimer betonból épülő
terelőrendszerre. A résztvevők megállapodtak, amint sikerül anyagi
forrást szerezni, megépül. A tervrajzok röviddel a megbeszélés után
elkészültek.
2013-ban év elején kiírtak egy KEOP pályázatot.
Ezt a Magyar Közút Zrt határidőre beadta. A pályázat először tartaléklistára került, végül mégis megkapták a pénzt.
2015. április 22-én közzétették a közbeszerzési pályázatot. Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2015. május 12.
Ezt módosították május 25-re. Döntés a nyertesről május utolsó hetében,
ezután még meg kell várni, fellebbeznek-e a vesztesek, amennyiben igen,
ezt is el kell bírálni. A terelőrendszer építése leghamarabb június
második felében vagy július elején kezdődhet.
A hegyoldal felőli részen és a kerékpárút felőli részen is újjáépítik a
terelőkerítést – ez összességében közel 3 km-es szakaszt jelent –, ezen
kívül új békaalagutak beépítésére is sor kerül. Komoly, nagy
beruházásról van szó. Az úttest és a kerékpárút közötti töltést az
elmúlt évek alatt teljesen benőtte a növényzet, eltávolítása nem lesz
könnyű.
A terelőrendszernek 2015. augusztus 15-re kell elkészülni. Csak remélni lehet, addigra valóban elkészül.
Ami érdekes: A jelenlegi terelőrendszer építését kötelezően írták elő.
Az új terelőrendszer építésére kötelező természetvédelmi előírás nincs.
Annak ellenére, hogy a pályázat mellékleteként beadott természetvédelmi
fejezetet a nemrég elhúnyt Dr Puky Miklós írta. Ennyit számít egy nemzetközileg elismert biológus véleménye?
Ami biztos: mentésre továbbra is szükség lesz a területen.
Az új terelőrendszer a Pázmány utca – Parassapuszta közötti szakaszon épül meg.
A Pázmány utcától a templomig – kb. 300 méteres szakaszon – is van
vonulás – igaz, lényegesen kisebb mértékű, mint a másik szakaszon – az
itt vonuló állatokat az eddig alkalmazott vödrös módszerrel meg tudjuk
óvni a gázolástól.
A kétéltűek jelenleg a világ egyik legveszélyeztetetteb
élőlénycsoportjába tartoznak, ezért megóvásuk különösen fontos
természetvédelmi feladat. A nálunk még viszonylag nagy számban
előforduló fajok német nyelvterületen-Ausztria, Svájc, Németország –
veszélyeztetett kategóriában vannak. A zöld varangy Svájcban kihalt, a
vöröshasú unkát Németországban kihalás fenyegeti. (Forrás:
www.froschnetz.ch)
Magyarországon még gyönyörködhetünk a tavaszonként felhangzó
békakórusban, a zöld varangyok tücsök ciripeléséhez hasonlító hangjában,
az unkák kedves „unk-unk” énekében.
Mindent el kell követni annak érdekében, hogy ez még hosszú évekig így legyen!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!