Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
múltidéző 2012.06.10. | 13:27 A gyimesvölgyi csoda, amikor szem nem maradt szárazon – AUDIÓ
A
történelmi Magyarország egykori határán, Budapesttől közel 800 km-re, a
Gyimesi-szorosban, a XVII. század elején épült Rákóczi-vár lábánál áll
egy vasúti őrház, a Magyar Királyi Államvasútak legkeletibb őrháza. A
Tatros folyó és a vasút közvetlenül az őrház mellett hagyja el Erdélyt,
és lép át Moldvába. Az épület vasúttörténeti és hadtörténeti emlék, 111
éve, 1897-ben épült és a XX. század vérzivataros történelmének egy
valóságos darabja. A helyet történelmi hangulata és jelentősége miatt
évről évre turisták ezrei keresik fel, még a bokrokon is nemzeti színű
szalagokat lenget a szél.
Az őrház története
Ez a vasúti őrház a magyar és a román állam között kötött szerződés
alapján az 1896-1897-ben elkészült Csíkszereda – Gyimesbükk – Palánka –
Kománfalva vasútvonal részeként épült néhány méterre az egykori
román-magyar határtól. 1920 után a román vasút, a CFR használta,
1940-től ismát a MÁV, illetve a Magyar Honvédség. Ekkor az épület
pincéjében és mellette lőrésekkel ellátott bunkert alakítottak ki.
1944-ben súlyos harcok voltak a környéken, melynek nyomai a 30-as számú
őrház közelében valamint az egykori határgerinc mentén még ma is jól
láthatók.
Az őrházat a háború után ismét a román vasút, a CFR használta 2000-ig.
Sorsa megpecsételődni látszott, amikor néhány évvel ezelőtt a román
vasút eladta építőanyagnak. Egy helyi tanár, Deáky András azonban az
épületet megvásárolta, a tetőzetét kijavíttatta és a helyi
önkormányzatnak adományozta megmentve ezzel a pusztulástól.
A felújítás
2007-ben kapcsolódott be az őrház sorsába egy budakeszi baráti társaság:
Bánkuti Ákos, Herein Gyula, Herein István, Mayer Gábor és Szász Károly,
akik 2007 pünkösdjén egy jelentősebb összegű adománnyal kezdeményezték
az őrház felújítását. Kiderült azonban, hogy a felajánlott összeg kevés a
munka megkezdéséhez. Ezért a Budakeszi Kultúra Alapítvány képviselői és
Deáky András, miután több alkalommal is beszéltek tervükről a Duna
TV-ben, a Lánchíd Rádióban és a Kossuth Rádióban, felkarolták az
adományok gyűjtését.
Elindult az egyre szélesebb összefogás, melynek eredményeként 2008 márciusában Deáky András felügyelete mellett a csíkszeredai Harbau KFT-vel, mint kivitelezővel, megkezdődtek a felújítási munkálatok. Az adományoknak köszönhetően nemcsak az épület, hanem a környezetének a rendezése is megtörtént: pihenő padok, asztalok és egy vasúti aluljáró épült a Rákóczi-vár biztonságos megközelítésére.
Az ünnepség
A szervezők 2008. május 11-én, Pünkösd vasárnapján az őrházat és
környékét ünnepélyesen felavatták. Aznap délben Gyimesbükk 1782-ben
épült kontumáci kápolnájánál szabadtéri szentmisét mondott Salamon
József gyimesbükki plébános és Böjte Csaba ferences atya. Az ünnepség a
vasúti őrháznál folytatódott.
„Csapatmunka volt mindaz, amit itt Önök megvalósulva látnak. Nagyon sok
ember pénzének, szeretetének, odaadásának köszönhető ennek a talpalatnyi
épületnek a megmentése, melynek üzenetét, jelentőségét nem szükséges
magyarázni” – köszöntötte a megjelenteket az őrházat a lebontástól
megmentő Deáky András.
Az ünnepségen felszólalt Gyimesbükk polgármestere, Hidas Mátyás, a
Budakeszi Kultúra Alapítvány elnöke, Gegely Tibor önkormányzati
képviselő, Kaposvári Péter, a MÁV igazgatósága részéről, valamint
Husonyicza Gábor, Kazincbarcika volt állomásfőnöke.
Az őrházat Salamon József plébános áldotta meg. Végül a szorosban
összegyűlt többezres tömeg éljenzése, örömujjongása, üdvrivalgása
közepette megérkezett az őrházhoz a két nappal korábban Budapestről
indult, magyar címeres, 017-es számú NOHAB mozdony is… Aznap sok
százezer magyar foglalta vissza lélekben az ezeréves határt…
„Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen.”
csangok.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!