Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.07.02. | 08:04 Milyenek voltak valójában a betyárok?
Nem
Robin Hood magyar megfelelői voltak a betyárok: gyakran raboltak,
gyilkoltak, sőt részt vettek etnikai tisztogatásokban is. Legnagyobb
alakjaik a legszegényebb Csongrádból származtak.
„Nem akármilyen fattyú lehetett Bogár (Szabó) Imre, ha már húszesztendős
korára kiérdemelte, hogy felakasszák!" – írta róla Körmendi Lajos, a
betyár töténetét a 20. században feldolgozó író-újságíró. A betyár 150
évvel ezelőtti elfogása (1862. július 11.) és felakasztása (július 17.)
között még egy hét sem telt el, Pest, Pilis és Solt vármegye rögtönítélő
bírósága döntött az ügyében. „Betyáros természetével nem nagyon rítt ki
a családból, hiszen az apja, a testvére és az unokatestvére is nagy
örömét lelte a nyájak elhajtásában és más vidéken való eladásában" –
tette hozzá Körmendi.
Bogár (Szabó) Imre, a híres alföldi betyár bejárta a Duna-Tisza-közét, a
Dél-Alföldet, sőt még a Dunántúlon is rabolt, fosztogatott. Bár róla is
elterjedt a legenda, hogy egyfajta magyar „Robin Hoodként" a gazdagok
vagyonát vette el, és a szegényeket segítette, de ez aligha volt igaz.
Akárcsak kortársa, Rózsa Sándor, ő is bűnöző volt, csak ő nem
segédkezett a magyar szabadságharcban, így egyszerű rablóként végezték
ki.
A népszerű történetírásban a betyárokat sokszor túlzottan pozitívan
ítélik meg. Az osztrák önkényuralom idején a magyarság harcát
jelenítették meg az osztrák zsandársággal szemben, száz évvel később, az
államszocializmus idején pedig az osztályharcot, a szegényparasztság
küzdelmét látták meg bennük.
Feltűnik a leghíresebb betyár
A valódi nevén Szabónak hívott betyár apja is útonálló volt tehát: őt a
jászszentlászlói gazda, Szabó István lőtte fejbe. A Kiskunhalas
környékén, Bócsán született Szabó szűkebb hazája nem volt ismeretlen
Rózsa Sándor előtt sem: itt, a környéken, Balotaszálláson követte el
első tolvajlásait a leghíresebb betyár.
Rózsa Sándor karrierje hasonlóan kezdődött Bogáréhoz: már ő is egy
„lókötő" fiaként látta meg a napvilágot 1813-ban, Röszkén. Az ő apját
még kiskorában felkötötték. Rózsa Sándor azonban nem egyszerű
rablógyilkosként halt meg: a politika, a történelem furcsa fintora, hogy
jóllehet több embert megölt, és közel hatvan súlyosabb bűncselekményt
jegyeztek fel a neve mellé, sokszor el is fogták, kivégezni egyszer sem
merték. Különösen 1857-ben vigyáztak, nehogy túl súlyos legyen az
ítélet, hiszen ekkorra már a magyar szabadságküzdelmek szimbólumává vált
Rózsa Sándor. Az 1848/49-es szabadságharcban ugyanis rövid ideig részt
vett a szabadcsapatával.
Az életrajzi adatoknál róla unalmasabban és vontatottabban csak az
1971-ben készült tévésorozat szólt, pedig változatos életét nagy íróink
is megörökítették. Végül is a modern időkben Hofi Géza paródiái tették
fogyaszthatóvá Rózsa Sándort. „Sőőndörként" emlegette őt a humorista,
amikor az Oszter Sándor főszereplésével készült filmet parodizálta.
A „betyársereg" és a csendőrség élet-halál harcot vívott egymással az
1850-es években. Az osztrák csendőrség joghatóságát ugyanis ezekben az
években, a legsötétebb Habsburg-elnyomás Bach-korszakában terjesztették
ki Magyarországra. Nálunk is meghonosították a csendőrséget, amely
kezdetben magyarüldözéssel, vagyis a magyar hazafiak elfogásával
foglalkozott, majd 1852-ben kifejezetten a betyárokra állították rá a
vidéki, falusi-tanyasi területeket ellenőrző zsandárokat. (A testület
dicstelen története 1944-45-ben, a zsidóüldözésben való könyörtelen
fellépéssel ért véget, 1945-ben oszlatták fel a félkatonai szervezetet.)
Rózsa Sándor, az etnikai tisztogató
De a betyárokat sem kellett félteni: Rózsa Sándor 1848-49-es
tevékenységéről általában csak annyit jegyeznek meg, hogy
szabadcsapatával hősiesen küzdött a magyar oldalon, elsősorban a szerb
felkelők ellen. Ám ne valamiféle jóravaló második világháborús „Piszkos
12"-t képzeljünk el! Rózsa Sándorék iszonyatos vérfürdőt rendeztek a
nemzetiségi területeken. A szabadcsapatot végül egy ilyen mészárlás után
oszlatták fel 1848 novemberében, amikor a Krassó megyei Ezeres község
román lakosait kifosztották, és közülük egyes források szerint 36-ot
megöltek.
Nyilván történészeinknek lesz még feladatuk abban, hogy Kossuth Lajos
felelősségét tisztázzák Rózsa Sándorral kapcsolatban. Az több kötetben
is olvasható, hogy menlevelet adott 1848 októberében, Hódmezővásárhelyen
(a betyárok egyik központjában) a szabadcsapat vezérének. Ám érdekes,
hogy az etnikai tisztogatás gondolata Kossuthtól sem állhatott távol:
Vetter Antal vezérőrnagynak ezt írta például a szerbek elleni
hadműveletről 1848 novemberében: „a harc, mely ellenök egész
kérlelhetetlenséggel megindítandó, csak a kiirtásnak, a kipusztításnak a
harca lehet. Ha Isten győzelmet ad szent ügyünk mellett kivont
fegyvereinknek, s a hálátlan faj razirozva leend (...) E faj számára a
nincs kegyelem! Istennél a kegyelem!" – írta Kossuth, aki a „fajon"
anépet, nemzetiséget értett ekkoriban.
Csongrádból jött a legtöbb betyár
Rózsa Sándor tehát tényleg nem egyszerű bűnöző volt. Már Kempen
altábornagy, az osztrák önkényuralmat szolgáló csendőrség főnöke is
megjegyezte Albrecht főhercegnek Bécsben, hogy 1849 után „már nem lehet
őt mint közönséges rablót üldözni". (A délszláv háború után bujkáló
háborús bűnösökhez hasonlóan rejtegethették Rózsa Sándort is az Alföldön
sokáig.)
A főbetyár 1878-ban, börtönben halt meg, miután újra és újra
bűncselekményeket követett el. Egy alkalommal úgy rabolt ki egy vasúti
szerelvényt, hogy felszedte a síneket bandájával. Ám a vonat katonákat
is szállított, akik megsebesítették az idősödő vezérbetyárt is, társai
közül pedig többet megöltek. Így elfogták Rózsa Sándort, és többé már
nem szabadult, gümőkórban halt meg Szamosújváron, a hírhedt börtönben.
Rózsa Sándor vagy Bogár Imre bűnözők gyermekeként került a
betyárvilágba. Persze nemcsak ez volt a bekerülés lehetséges útja.
Szerelmi csalódás, kisebb bűncselekmények elkövetése és más egyéni
balsikerek vezettek a legtöbbször a törvényenkívüliség felé.
Az azonban nem lehet véletlen, hogy a Dél-Alföldön a legtöbb betyár
Csongrádból származott – akárcsak a röszkei születésű Rózsa Sándor. Erre
a legalaposabb magyarázatot Szabó Ferenc A dél-alföldi betyárvilág című
kötete adja. A környéken a legnehezebb helyzetben ugyanis ez a megye
volt. Elaprózott birtokok, sokszor hatalmas uradalmak zárták el a
parasztok elől a saját föld szerzését. Különösen torz volt a
birtokszerkezet Hódmezővásárhelyen, ahol a XIX. elején már közel 30
ezren laktak, de a földek többsége nem a parasztoké volt, hanem az
uradalmaké. Ami föld pedig a település lakóinak jutott, az távol, a
messzi határban feküdt, legfeljebb szilajpásztorkodásra volt alkalmas,
nem mindennapi földművelésre.
A szilajpásztorkodás azonban a legszegényebb rétegek sajátja volt,
zsellérek, birtokukat vesztett parasztok vagy más okból üldözöttek,
katonaszökevények, kisebb bűncselekmények elkövetői, családtalan,
számkivetett férfiak álltak be pásztornak. További gondot jelentett,
hogy Csongrádban is megindult közben a parasztságon belüli
differenciálódás, vagyis az 1840-es években sok gazdag település
megváltotta magát a jobbágyi terhek alól. Így a gazdagabbak sokszor más
parasztokat fogadtak fel cselédnek, béresnek, szolgálólánynak. Ez Szabó
Ferenc szerint az agrárium amerikai típusú fejlődését hordozta magában a
reformkor idején.
Csongrád is differenciálódott, az egyre több szegényt eltartani alig
képes társadalmát ráadásul szinte minden oldalról gazdagabb környék
övezte. Nem véletlen, hogy Rózsa Sándor a makói (ekkor még Csanád
megyei) csendbiztost ölte meg, hiszen az egy gazdag szőlő- és
hagymatermesztő város volt akkor. A gazdagabb Békés, Csanád és részben
Arad megye kiváló terepként szolgált a zsákmányolásra, hiszen ezeknek a
megyéknek a külterületei olyan nagyvárosokat láttak el, mint Nagyvárad,
Arad és Temesvár.
Békés és Csongrád között, a szegény csongrádi pásztorok és a letelepült,
földműveléssel és részben háziiparral foglalkozó békési városok között
több mint száz éve folyt ekkor már a küzdelem. A csongrádi betyárok
számára különösen ígéretes célpontoknak bizonyultak a gazdag szlovák
települések: Szarvas és Tótkomlós például.
Ám ez elsősorban nem nemzetiségi küzdelem volt, hiszen Wellmann Imre
írja le, hogy már 1744-ben ráeresztették az éppen betelepített
Orosházára (németek és magyarok érkeztek ide) az állatcsordákat a
közelben tanyázó pásztorok. Akkor még egy nagy sátorváros volt Orosháza,
a betelepítés abban az évben kezdődött a Tolna megyei Zombáról. A
gulyát pedig éjjel hajtották rá a sátrakra a társadalom
számkivetettjeiként élő pásztorok. 1744 után egyre rosszabb lett a
helyzet: a szilajpásztorkodás a terjeszkedő földművesek miatt egyre
kisebb területre szorult vissza, így még kevesebb pásztorra lett
szükség, s egyre szaporodtak az útonállók, betyárok. Az alföldi
útonállásnak tehát valóban voltak az egyéni balsors mellett komoly
gazdasági és társadalmi magyarázatai is.
Szegő Iván Miklós
origo.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!