Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
múltidéző 2012.07.16. | 11:59 A rovásírás rövid története és legfontosabb emlékei
„Tudjátok, miért hivattalak Benneteket ide, szent magyar hagyatékunk őrizőit, tanítómestereit?… Ősi szokás szerint valamelyikteknek átadom majd a máglya tüzénél nemzetünk hagyatékának gyarló emberi jelvényeit, az írásos botot és a szent rovást. A hagyatékot magát, már lelketekben őrzitek mindannyian, s tanítjátok azoknak, kik érdemesek reá.” (Wass Albert)
Az ősmagyar rovásírás legrégebbi emléke a 6500 éves, tehát újkőkori tatárlakai agyagkorong, amelyet N. Vlassza, román régész 1961-ben talált az erdélyi Tatárlakán egy sírban, férficsontok mellett.
A lelet
rendkívüli jelentőségének több oka van. Egyrészt igen korai
kárpát-medencei írásbeliséget bizonyít, mivel helyi agyagból készült.
Másrészt három betű az ősmagyar rovásírásból felismerhető, ezek a Z, Ny
és Gy. Nagyon fontos, hogy pont az Ny és Gy jelek maradtak fenn a
korongon, mert ezek a hangok a Ty-vel, Sz-szel, Zs-vel, Cs-vel együtt
nyelvünk hangkészletének legősibb rétegéhez tartoznak, mivel az
etnogenetikailag fiatalabb, de később a közelünkben élő népeknek,
keltáknak, etruszkoknak, pelazgoknak, főniciaiaknak ezekre a hangokra
nem volt jelük, ezért feltehetően hangkészletükben sem szerepelt.
A korong igazolja, hogy kárpát-medencei jelenlétünk nem a 896-os
honfoglalással kezdődött. Az is rendkívül fontos, és talán ez
magyarázza, hogy a hivatalos tudomány elhallgatja leletünk jelentőségét,
hogy a korong és a mellette lévő két másik téglalap alakú
agyagtáblácska 1000-1500 évvel idősebb, mint a hasonló képjeleket
tartalmazó sumér agyagtáblák az al-ubaidi és uruki kultúrát követő
Jemdet-Nasr korszakból. Ez azt jelenti – és erre már Torma Zsófia és
Fehérné Walter Anna is rámutatott, hogy rokonság áll fenn a
kárpát-medencei és a sumér írásbeliség között, sőt a Kárpát-medence a
kiindulópont.
A korong bal alsó negyedében lévő Gy rovásjelhez hasonló a sumér „pa” szótag, amelynek jelentése vezető, irányító, parancsnok, magyarul gyula. Természetesen egyetlen leletre nem lehet ilyen horderejű következtetéseket felépíteni. A tatárlakai korong azonban nem egyedülálló lelet, hanem egy kultúra előfutára, része és megfelelő politikai és régészeti hozzáállás mellett valószínűleg több hasonló bizonyítékunk lenne.
Egyelőre az is bizonytalan, hogy a tatárlakai leletegyüttes jelenleg hol van.széleskörű nemzetközi tudósgárda vizsgálódása után állítólag (szóbeli közlés) a Kolozsvári Történelmi Múzeum gyűjteményébe került vissza. Götz László írja le, hogy a Torma-gyűjteményből származó egyik tordosi korong rokonítható a British Muzeum híres Blau tábláival, amelyek Vlassza szerint az uruki és a Jemdet-Nasr kultúrákhoz tartoznak, azaz kb. 5200 évesek.
Azt a kultúrát,
amelynek a tatárlakai korong is korai terméke, ma a régészet
Tordos-Vinca (Bánáti) kultúrának nevezi. Első és méltatlanul mellőzött
feltárója Torma Zsófia (1840-1899) régésznő, akiről a „Torma Zsófia
igazsága” című fejezetben bővebben ejtek szót. A tatárlakai korong
felhívta a világ neves régészeinek, sumerológusainak, antropológusainak
figyelmét a Kárpát-medencéből kiáradó, gazdag, fejlett újkokori és
rézkori kultúrákra. Adam Falkenstein német, Alexander Kifisin orosz
sumerológus, Sinclair Hood, az athéni Brit Régészeti Iskola igazgatója,
Titov és Borisz Perlov orosz kutatók, de maga Vlassza is, egyértelműen
állapítják meg a mezopotámiai kapcsolatot.
Nálunk a hivatalos tudomány hallgat, mintha a tatárlakai korong nem is a
mi erdélyi leletünk volna, még akkor is, ha 1920-ban egy igazságtalan
és kegyetlen politikai döntés miatt határainkon kívül került. Csak
kilenc évvel a világszenzációt keltett feltárás után, 1970-ben jelenik
meg Makkay János professzor könyve Tartariai leletek címmel és húsz
évvel (!) később, 1981 novemberében a kecskeméti Forrás folyóiratban a
külföldi tudósok következtetése, hogy a sumér írásbeliség lehetséges
kiindulópontja Erdély. Ennek a közlésnek meg is lett a következménye, a
már 13 évfolyamot megért lapot azonnal beszüntették. Sajnos a trianoni
átok nemcsak országunk területét csonkította meg, hanem évezredekre
visszamenően őstörténetünket is. Világszerte publikáló régészek,
kutatók, pl. Lord Colin Renfrew a trianoni határokat valami ősidőktől
fogva meglévőnek tartják, és a mi őseink kultúráit, régészeti leleteit
mint romániai, bulgáriai, jugoszláviai, délszlovák leleteket és
kultúrákat emlegetik, holott ezek jelentősége éppen abban áll, hogy
kézzelfoghatóan bizonyítják, hogy legalább 7000 éve, az újkőkortól
Kárpát-medencei őslakosok vagyunk.
Talán ennek „köszönhető”, hogy Jován Todorovics horvát írástörténész
térképén úgy tünteti fel a trianoni határokat, mintha nem csak 1920-tól,
hanem már az újkőkorban és a rézkorban is léteztek volna… (újkőkor: Kr.
e. 5000-3000, rézkor: Kr. e. 3000-2000)
A magyar kutatók közül az egyik legtöbbet Torma Zsófia tette, akinek hagyatéka egy 11 ezer darab feliratos agyagkorongból álló gyűjtemény. Hagyatékát felháborítóan gondatlanul kezelték és kezelik, holott külföldi régészek, kultúrtörténészek, amatőr kutatók hada vetette rá magát a neki köszönhető felfedezésekre.
Itthon mélyen hallgatnak róla,
csupán kevesen, többek között Makkay János, Götz László méltatták. A
zseniális Götz László szintén megkapta a hivatalos tudománytól a
megbélyegző „amatőr” jelzőt, holott a Keleten kél a Nap című kétkötetes
munkája a kevés megbízható és rendkívül pontos forrásmunkák közé
tartozik őstörténetünket illetően. Az agyagtáblák jeleit külföldön
dolgozták fel, analizálták és osztályozták, majd besorolták őket olyan
megalitikus kultúrák emlékei közé, amelyeknek terméke pl. Stonehenge,
vagy a piramisok. Nálunk pedig mély hallgatás és finnugor
bogyógyűjtögetés…
Torma Zsófia gyűjteményét – már, ami megmaradt belőle – sokan
felhasználták és használják kutatásaikban anélkül, hogy említenék, vagy
kellőképpen méltatnák őt (H. Schmidt, Vasics, Gordon Childe, Krantz,
Renfrew, Vlassza, Todorovics).
Az agyagtáblákat pedig cserépfenekeknek vagy orsónehezéknek nevezik, holott az orsónehezék vastagabb és középen lyukas, ráadásul ilyen rovásfeliratos orsónehezék látható a Budapesti Történeti Múzeum állandó kiállításán is. Vitatott, hogy mi lehetett a nagy számú korong funkciója, amelyeket Torma Zsófia a Maros leszakadozó partfalából gyűjtött össze.
Elképzelhető, hogy fazekastelep állott ott,
azonban tudván rovásemlékeinkből, hogy nálunk a köznép sem volt
írástudatlan (pl. szarvasi, alattyáni, jánoshidai tűtartók, közkatonák
övcsatjai, íjtegezei, nyíltegezei), azt feltételezem, hogy a helyszínen
egy iskola működött és a korongokon lévő betűkből őseink gyermekei
szótagokat, szavakat, mondatokat raktak ki.
A rovásírás tehát birtoklevelünk a Kárpát-medencére, Kárpát-medencei
ősiségünk bizonyítéka. Annak a 6-7 ezer éves teremtő és termékeny
jelenlétnek a bizonyítéka, amelynek során Közép-Európa legjelentősebb
újkőkori és rézkori kultúráit hoztuk létre, pl. a Kőrös kultúrát, az
alföldi és dunántúli vonaldíszes kerámia kultúráját, a Tordos-Vinca
(bánáti), a zselizi, a lengyeli, a tiszai, a tiszapolgári,
bodrogkeresztúri kultúrákat.
A rovásírás a szkíta-hun-avar-magyar folytonosság bizonyítéka is, mert őseink tárgyain megtalálható, a fejlődés levezethető.
Friedrich Klára
magyartudat.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!