Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
múltidéző 2012.08.08. | 11:35 A magyarság szellemi küldetése – 1. rész
Nomádság, kelet, harc, szentkirály
Célzatosan választottam kiindulópontként néhány olyan alapfogalmat,
amelyek az ősmagyarság létéhez mondhatni vitathatatlanul hozzátartoznak,
noha értelmezésük kapcsán erősen megoszlanak a vélemények. E sorok
írásakor a jelenkori már-már teljes körű mentális elferdüléseket és
szemléletmódbeli degenerációkat félretéve, a magyarság szellemi
missziójának megfelelő megvilágításához az egyetemes metafizikai
hagyományosság alapelveit alkalmaztam (ezen belül pedig formailag –
tekintettel a magyarság és a keresztény hagyomány szoros, évezredes
kapcsolatára – elsősorban az originális keresztény tradíció mitikus és
szimbolikus fogalmait, valamint néhány szanszkrit kozmológiai és
metafizikai kifejezést). Ennek megfelelően messzemenőkig el kellett
utasítanom a racionalizmus, a materializmus, az evolucionizmus által
megfertőzött modern tudományok, az etnológia, a szociológia alapjaiban
hibás vélekedéseit, amelyek abból indulnak ki, hogy az ember az
„állatvilágból emelkedett ki”, a jelenkori civilizált népek őseit pedig a
„primitíveknek” nevezett vademberek közösségeiben kell keresni; az
igazság valójában ennek pontosan az ellenkezője.
Ha a jelenlegi emberi világcikluson, az ind-hindu hagyomány fogalmának
megfelelő Mahá-yugán belül meg kellene határozni azt az első,
lényegesebb különbséget, amely a jelentősebb embercsoportok és népek
között feszül, akkor ez a vándorló és a letelepedett életformák közti
különbség lenne. Miként arra René Guénon rámutat, a nomád és a
letelepedett életforma, illetve az ezeknek megfelelő szemléletmódok
közötti eltérés valóban alapvető és a legkorábbi differenciálódás óta
létezik; ezek viszonylatában az összes többi emberi tevékenység csak
alárendelt és mellékes. Mivel a ősmagyarság harcos–nomád volta aligha
vitatható, a nomádság szellemi értékelése e helyütt döntő jelentőségű.
A bibliai mítosz szerint a Kezdet Emberét a földi világban képviselő
Adam Harrison, az Első Ember’ fiai, Kain és Ábel testesítik meg a két
eltérő életforma őstípusait: „és Ábel juhok pásztora lőn, Kain pedig
földművelő” [*1] . Mint ismeretes ábel állati áldozatát, amelynek füstje
vertikálisan az ég felé száll, Isten örömmel fogadja, míg ellenben
Kain, horizontálisan a földön elterülő füstű felajánlásának elutasítás
jut osztályrészül. A nomádságot megszemélyesítő Ábel ily módon az éggel,
az egyetemes megnyilvánulást szimbolizáló világháromszög csúcsával,
vagyis a kezdeti, fényteli, pozitív, férfiúi őselvvel, egyszóval az
Esszencialitással áll összefüggésben (felfelé szálló, égi füst), míg
ellenben a letelepedett Kain a földdel, az alappal, következésképpen a
sötét, negatív, női őselvvel, a szubsztancialitással hozható
összefüggésbe (horizontálisan elterülő, földi füst).[*2] A
megnyilvánulás szemszögéből nézve ily módon a nomád magasabb rendű a
letelepedettnél; viszonya közvetlenebb az éggel, az Aranykorral, amelyet
a behatárolatlan tértudat és az idő szinte teljes hiánya, a szabadság
jellemez. Az aranykori ember a határtalan térben él, az idő jelentősége
számára elenyésző, nem éli át annak szorító jellegét, amit az a tény is
jelez, hogy a világkorszakok, a yugák között az Aranykor a leghosszabb. A
tér embere nem hoz létre semmi állandót, főleg a hozzá hasonlóan
mozgékony állatvilággal áll kapcsolatban és hagyományai, jelképei,
művészetei döntően hallhatóak és hangzóak. „A nomád, pásztorkodó népek –
mondja Guénon – semmi időállót nem építenek, nem dolgoznak a jövő
érdekében, amely el is kerüli
figyelmüket;
hanem a tér lebeg szemük előtt, amelyben semmiféle határral nem
találják magukat szembe, ellenkezőleg, a tér mindig új lehetőséget nyit
számukra. így tárul fel a kozmikus alapelvek összefüggése abban a
rendben, amelyhez Kain és Ábel szimbolizmusa kapcsolódik: az összehúzás
alapelvéé, amelyet az idő képvisel, valamint a kiterjedésé, amit a tér
képvisel. Gyakorlatilag mindkét alapelv egyidejűleg nyilvánul meg az
időben és a térben, mint ahogy minden másban is egyszerre nyilatkoznak
meg; erre azért szükséges rámutatni, hogy elkerüljük az indokolatlanul
leegyszerűsített azonosításokat vagy általánosításokat, valamint hogy
feloldjuk az esetenként megjelenő szembenállásokat; viszont
vitathatatlan, hogy az összehúzódás alapelvének tevékenysége az
időbeliségben meghatározó, míg a kiterjedésé a térbeliségben. Sőt, ha
szabad azt mondani az idő elfogyasztja a teret; s ennek megfelelően a
letelepedett népek idővel fokozatosan magukba szívják a nomádokat; s
tulajdonképpen ez ad társadalmi, történelmi jelentőséget annak, hogy
Kain meggyilkolta Ábelt” [*3]: „és lőn, mikor a mezőn valának, támada
Kain Ábelre az ő atyjafiára, és megölé őt.” [*4]
Fentiek értelmében a kereszténység előtti hun–magyar királyok
letelepedett életformával kapcsolatos tartózkodása, sőt ellenszenve mély
értelmű szellemi pozitívum is lehet, ha annak a metafizikai igazságnak a
felismerése áll mögötte, hogy a letelepedett életforma előmozdítja a
világ „megdermedését”, ami a tudat és a lét egyetemleges elsötétülésének
egyik fő mozgatórugója. Ennek fényében mind Attila (Atilla, Etele) hun
nagykirály háborúi a kali-yugai tendenciákkal a fenti szempontból
hamarabb átitatódó, keresztény Nyugat, Kelet-római Birodalom (Bizánc),
illetve Nyugat-római Birodalom ellen, mind a honfoglaló magyarok
úgynevezett „kalandozásai” pozitív megvilágításba kerülhetnek; látszólag
ábel heroikus létharca ez a világot illető „megdermedést” elősegítő,
„gyilkos” kainiták ellen.
A nomád magyarság észak-keleti eredete és főbb vonalaiban északról Dél,
illetve Keletről Nyugat felé való hódító vándorlásának értékeléséhez a
szakrális–tradicionális földrajz nyújt ezoterikus támpontokat. Ezek
szerint nagy általánosságban elmondható, hogy metafizikai szempontból
helyzetileg észak, irányulás tekintetében Dél tekinthető magasabb
rendűnek; az észak-déli vándorlás így mindig elsődleges, erősen szellemi
áthatottságú; miközben a kelet–nyugati irányú mozgás már másodlagos, s
főként lelki meghatározottságú.
Egy olyan, egész népet érintő vállalkozás, mint a magyar honfoglalás
miértjének tisztázása nyilvánvalóan számos, rendkívül összetett tényező
vizsgálatát követelné meg, amelyek közül többnek a természete olyan,
hogy a szokványos vizsgálati módszerek lehetőségeit eleve meghaladja.
Mindenesetre azokat a lapos és banális „reálpolitikai” magyarázatokat
gyakorlatilag teljesen kizárhatjuk az értékelhetőség köréből, amelyek
szerint a korabeli magyarság egy „váratlan besenyő támadástól” megriadva
indult volna el a Nyugat felé; nos ez az állítólagos besenyő támadás,
ami mindössze az útrakelő egyik magyar törzs utóvédjét érte, egy olyan
teljesen jelentéktelen esemény volt, amelynek egyetlen történelmi alapja
Konstantinos császár egyik – éppen besenyő forrásból származó –
feljegyzése Botond fenyegető bizánci hadjáratának előes-téjén. Maga a
magyar mondai hagyomány nem tud a nép szorongatott helyzetéről, besenyők
vagy mások „hadjáratáról”, ami elől menekülni kellene, hanem ehelyett
az Istenség
küldötte
„turul madár” látogatásáról beszél álmos anyjánál, Emesénél (amely név –
és ez egy külön tanulmányt is megérdemelne – `vaddisznóanyát’ jelöl, s
mint ilyen a szellemi kasztnak – illetve az ezt képző erőnek – az
Árpádok eredeténél való jelenlétét hivatott kifejezni, mivel a vaddisznó
a brãhmanák őseredeti szimbóluma). A nagy nyugati útnak tehát nem földi
kényszer, hanem égi küldetés a mozgatórugója. Az indítóokok között
ugyanakkor egyes vezetők esetében az az intuitív felismerés is
szerepelhetett, hogy a nomád életformáról – a megdermedési tendenciák
felerősödése miatt – önerőből és szabad akaratból át kell térni a
letelepedettségre; másként megfogalmazva, a nép vagy kainivá válik, és
bár átkozott él, vagy ábeli marad, de akkor meggyilkoltatik. Hogy ennek
elhatározása – az aktuális nyugati szituáció ismertségi fokától függően –
eleve megvolt-e vagy csupán itt fogalmazódott meg, további kérdés.
Mindenesetre az árpádok és ily módon a magyarság a döntő pillanatban jól
választottak: Kain fején azonban jól tudjuk átok ül…
A tér–idő együttesben a tér elem az állandó mozgással, a népeket
tekintve pedig a le nem telepedett életformával áll összefüggésben. A
tér az az elem, amely szimbolikusan közelebb áll az eredethez, ahol
minden egyidejűségben van jelen az időtlen örökkévalóságban. A
határtalan távlatú térben folyó élet szabadságot, kisebb mérvű
időbevetettséget kölcsönöz az embernek. Az eredetvesztéssel összefüggő
letelepedésnél az idő elem kerül túlsúlyra; az idő elem túlsúlyával
egyre inkább „gyorsul az idő”, mind jobban közeledik a ciklikus vég,
amikor is a szinte teljes győzelemre jutó idő úgyszólván megsemmisíti a
teret: a „világ vége” nem utolsó sorban a tér végét jelenti; Kain
meggyilkolja ábelt… ám – miként arra Guénon rámutat – amidőn az idő
már-már végleg győzelemre jutni látszik, vagyis amikor az idő
összehúzódása szinte a végsőkig fokozódik, akkor az idő végül is
hozzávetőlegesen egyetlen pillanattá zsugorodik; ekkor valójában
megszűnik minden időtartam, mert nyilvánvalóan nem lehet semmiféle
egymásutániság a pillanaton belül. „így az történik, hogy a felfaló idő
»önmagát felfalva szűnik meg« és pedig oly módon, hogy a »világ
végénél«, vagyis a ciklikus megnyilvánulás végső határánál »nem lesz
többé idő«.” [*5] Ahogyan a ciklikus véget követő helyreállítódást
jelképező hetedik angyal kapcsán mondja az Apokalypsis: „és az angyal, a
kit láték állani a tengeren és a földön, felemelé a kezét az égre; és
megesküvék arra, a ki örökkön örökké él, a ki teremtette az eget és a
benne valókat, és a tengert és a benne valókat, hogy idő többé nem
lészen”. [*6] Itt a hetes szám a középpontot jelképezi, amely kapcsán – a
fentiek értelmében – joggal mondhatjuk, hogy a középpont, a centrum ott
van, ahol az idő térré válik; a tér idő felett aratott végső győzelme
fogalmazódik itt meg. Az idő hátrányára és a tér előnyére végül is egy
fordulat áll be: amikor az idő már-már teljesen elnyelni látszik a
teret, a tér magába szívja az időt; és ezt a bibliai szimbolika
kozmo-logikus értelmében úgy lehet kifejezni, hogy ez Ábel végső
bosszúja Kainon. A gyilkos, a rajta ülő átok miatt – és ennek
tanulmányunk szempontjából később lesz jelentősége – öngyilkosságra
kényszerül…
Hogy a honfoglaláskori nomád magyarság tradicionális doktrína- és
rítusegyüttesének kialakulására közvetlenül vagy közvetve milyen
tradicionális szellemiség gyakorolt
hatást,
a mából nehéz meghatározni. Az előzményeket illetően tény, hogy amióta a
kínai krónikák ismertté váltak, a hunokat a Kína északi határán élő
hiung-nu vagy hun-nu nevű nomád néppel azonosítják, amelynek a
taoizmussal való kapcsolata szinte bizonyos. Némileg távolabbról a
tibeti bon-hagyomány, illetve ennek sámánizmusba átmenő formái, megint
más vonatkozásban a Zaratustra-féle mazdaizmus és zervanizmus, továbbá a
manicheizmus, valamint maga a kereszténység és ennek egyes heterodox
formái, a katharizmus, majd – a magyar honfoglalás után – a bogumilizmus
is szóba kerülhet a tradicionális szellemi kapcsolatok tisztázásakor. E
hagyományok tanításainak tárgyalása e helyütt természetesen nem
lehetséges, s a legáltalánosabb félreértések tisztázása végett csak az
úgynevezett sámánizmus kapcsán kell néhány megjegyzést tenni. Az igen
magas rendű kozmológiai háttérrel rendelkező sámánizmus kétségtelenül a
legősibb tradicionális rítusokhoz hasonló szertatásokat is magában
foglal. Egyes sámánista jelképek, például a három világ vagy általában a
hetes szám kitüntetettsége, a világfa, a fa és a hattyú, egyenesen a
Primordiális Tradíció legtisztább származékainak tekinthetők, nem
beszélve azokról a sámán működése szempontjából nélkülözhetetlen,
paranormális képességekről, amelyek egykor az igazi sámánokat valódi
hatalmi körrel ruházták fel. A sámánizmusnál, miként lényegében az
összes régi vallásnál, a papi hatalom közvetlen mágikus képességekkel
kellett, hogy együtt járjon; a mágikus képességek meglétét a papoknak
időről-időre bizonyítaniuk kellett, s amikor ez különböző okokból
kifolyólag nem történt meg, azt jelzi, hogy az illető vallások
fokozatosan a kimerülés útjára léptek.
A honfoglaló magyarság néhány jellegzetessége szintén nagyon ősi
tradicionális vonatkozásokat mutat. Maga a hármas vezetés – az árpád
(kagán vagyis király’), a horka és a gyula – eredete ugyanazokra a
rangokra és őselvekre látszik visszanyúlni, amelyeket
vi-lágpapkirályként’ (brahmãtmã), világpapként’ (mahãtmã) s
világkirályként’ (mahãnga) ismerünk az ind-hindu szellemi hagyományból.
A vérszövetséget kötő törzsek hetes száma, pontosabban a hat plussz egy
vezértörzs, szintén a legősibb szimbolikát hordozza, arra a teljességre
utalva, amelyet többek között a térben a hat irány, valamint a központi
hetedik régió, a nem térbeli centrum jelképez. De a pozitívumokat
kiemelve, említhetnénk többek között itt magát a turul szimbólumot, az
íj mint legősibb „édeni”, királyi fegyver7 kultuszát, a napkultuszt, a
fehér ló áldozást, a pajzsraemelést vagy a sok tekintetben a legutóbbi
időkig fennmaradt csodálatos rituális táncot, zenét és éneklést,
valamint még számtalan olyan elemet és adalékot, amelyek egy
túlnyomórészt ksatriya tan és rítusrendszer meglétét bizonyítják. Nem
elhanyagolható ugyanis, hogy a honfoglaló magyarság, mint minden nomád
nép, eredendően katona volt. Az idegen népek szemében a harcosokból
különösen szívósságuk és kitartásuk tűnt fel. A magyar – írja Bölcs Leó
császár Taktikájában – „a munkát és fáradságot magasztosan elviseli,
tűri az égető meleget és a fagylaló hideget s a nomád életből folyó
egyéb nélkülözéseket. Nem hagynak fel a harccal, mint más nép, ha az
első csatában megverték őket, hanem míg csak tökéletesen meg nem
aláztattak, sokféle módon iparkodnak az ellenfélre csapást mérni”.
összhangban áll ez az arab beszámolókkal, amelyek szerint a levédiai
magyarok „bátrak, jó kinézésűek és tekintélyesek. Ruházatuk színes
selyemszövetből készült, fegyverzetük ezüsttel bevont,
fénytkedvelők.”
A harcos–katonai életforma, a metafizikai őselvek által létrehívott
kasztrendszerben a ksatriya-kasztnak felel meg. A ksatriya a szellemi
kasztot követően elsősorban a szoláris minőséggel, a Nap-szerűséggel áll
összefüggésben; a nap-mitológiát látszik alátámasztani többek között az
a tény, amikor a honfoglaló magyarok halottaik arcát kelet felé, a
felkelő nap irányában fordították. A keletelés rítusa a helyes szellemi
orientációt, a szellemi központnak a földi világban való lenyomata felé
való irányulást fejezte ki.
Mindemellett lényeges, hogy egy nép vizsgálata során magát a népet
elválasszuk a körében uralkodó, s nem a nép közé tartozó dinasztiától.
Esetünkben az árpád-házi királyokat adó Turul-dinasztia valójában nem
tekinthető magyarnak, mint ahogy például valójában a Habsburgok sem
osztrákok; a dinasztia lényegileg nemzetfeletti valóság. Maga a
turulmadár annak a feltartóztathatatlan akaratnak a kifejeződése egy
nemzetfeletti dinasztiában, amely más síkon egy állatfajban is
megnyilatkozik. Az Atilla-hagyomány és a Turul-mítosz együttesen mágikus
tekintélyt ruháznak a valóban szakrális árpád-házra, s a magyarság
körében kezdettől fogva él a nemzetfeletti dinasztiát a néppel hosszú
évszázadokra összefűző sorsközösségi tudat, amely szerint az
alattvalókat kizárólag a király és leszármazói metafizikai eredetű,
szakrális vezetői képessége élteti és táplálja. A királyi háznak ez az
eredet biztosít rendkívüli képességeket, bölcsességet, hősiességet és
előkelőséget; e megkülönböztető tulajdonságok a vérben öröklődnek, s így
a magyar monarchikus intézmény első alakjában teljesen a keleti
harcos–nomád népek jellemző uralomdoktrínájával áll megfelelésben.
Minden hagyomány, kihangsúlyozottan vagy kevésbé kihangsúlyozottan, de
tanítja, hogy a királyság az ember őseredeti valóságával függ össze. Az
aranykori ember királyi ember, az Aranykorban minden ember a
királyiságnak megfelelő tudati szinten áll, vagyis király. Az eredettől
való elszakadás, a népek és a nyelvek megsokasodása és összezavarodása
utáni idők elején is él még azonban az igény arra, hogy a közösség élén
egy kitüntetett király álljon, aki az elmúlt idők normalitásának
letéteményese és megtestesítője a többiek szemében. Mindenkiben él ugyan
a királyság-tudat, többé-kevésbé még mindenki természete királyi
természet, de a maga teljességében már mégsem mindenki király. és ekkor
jelenik meg a kitüntetett király iránti igény, aki a nép szemében a
normalitást, a kezdetet és az Eredetet reprezentálja. Mert a szakrális
király – amilyen Atilla hun nagykirály vagy Árpád király – még
valamilyen értelemben megtestesíti azt, ami a királyság, királyiság és
az Egyetemes Ember sajátos kompakt egységéből következik. Ez az egység
magának az embernek az őseredeti természetét fejezi ki.
magyartudat.com
[*1] Genesis 4:2.
[*2] Természetesen a letelepedettség önmagában még nem negatívum, és itt
mindenekelőtt – a bibliai szimbolika nyelvén szólva – a kezdeti,
édenkerti, illetve a végső, mennyei jeruzsálemi statikus létformára kell
gondolni; mindez a szimbólumok kettős értelme miatt nem tartalmaz semmi
ellentmondást. [Továbbá vö. A metafizikai Kettős. Tradíció évkönyv 1999 49–52. o.]
[*3] Lásd René Guénon: A mennyiség uralma és az idők jelei. Ford. Buji
Ferenc. H. é. n., Szigeti /Az őshagyomány Könyvei 1./ 21. fej.
[*4] Genesis 4:8. Vö. Ady Endre: Kain megölte Ábelt.
[*5] Guénon: I. m. 23. fej.
[*6]Apocalypsis Ioannis 10:5-6.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!