Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
múltidéző 2012.08.16. | 20:16 István király és kora (997–1038)
István születése
A magyar történeti források István király születési dátumaként 967-et és
970-et említik, míg a lengyel források a 975-ös évszámot. Több kutató a
király születési évének ez utóbbit fogadja el. Olyan is akad, aki a
későbbi évekre teszi István születését. Elképzelhető az is, hogy István
király 980 táján látta meg a napvilágot. Mivel több időpont áll
rendelkezésünkre, nehéz pontosan meghatározni a pontos születési évet.
Történeti tény, és vitathatatlan, hogy Géza nagyfejedelem halálának
évében, 997-ben fia, István „a gyermekkorból ifjúvá cseperedve” foglalja
el a nagyfejedelmi széket. Tudjuk azt is, hogy Géza nagyfejedelem
972-ben az esztergomi Várhegyen vörös kövekből összerakott palotát
építtet. Egy korai híradás szerint az 1083 táján készült Nagy Legendában
olvashatjuk, hogy az államalapító király Esztergom várában született.
A keresztelés politikai döntés
Míg Géza nem használja a keresztségben nyert nevét, Vajknak, fiának a
kereszténységben kapott István neve közismertté vált, elhalványítva a
korábbit. Ez jelzésértékű! Bizonyítja, hogy amíg Vajk-István keresztény
hite szilárd, addig apjáé, Géza fejedelemé ingadozó. Nem véletlen, hogy
amikor papjai Gézát megróják, szemére vetik a pogány szokások tartását, a
nagyfejedelem büszkén jelenti ki: elég gazdagnak tartja magát, hogy
egyszerre „két Istennek szolgáljon”.
Géza bizonytalan keresztény elkötelezettsége érthető, mert a
nagyfejedelem megkeresztelkedése 972-ben politikai döntés volt. Ez
egyértelmű, mert épp a következő év márciusában, 973-ban tartják I. Ottó
német-római császár meghívására azt a német birodalmi gyűlést, amelyen a
magyar nagyfejedelem is képviseltette magát egy tizenkét tagból álló
küldöttséggel. A Quedlinburgba összehívott nemzetközi összejövetelen
jelen voltak I. János bizánci császár és VI. Benedek pápa követei is. A
magyar küldöttség feladata volt meggyőzni a keresztény Európát arról,
hogy a Kárpát-medencében Géza nagyfejedelem állama a kereszténység
irányába halad. Magyarország területén már ekkor nagy számban éltek
olyan keresztények, akik a X. században a több tucat győztes magyar
katonai expedíció eredményeképp rabokat, szolgákat telepítettek le.
Mindezek mellett, amint egy korabeli túlzó feljegyzésben is olvasható,
Sankt Gallen-i Brúnó püspöknek és társainak a nagyfejedelem udvarában
sikerült nagyszámú magyar előkelőt, több mint ötezer magyart
megkeresztelnie.
Géza nagyfejedelem kereszténységre térését nemcsak a külpolitikai
szempontok, de a belpolitika is meghatározta. A nagyfejedelem a
Kárpát-medence magyar fejedelmeinek (törzsfőinek) alárendelésére
törekszik, dinasztikus házassággal szeretné kiterjeszteni befolyását
Erdélyben, a Marostól délre uralkodó Zombor gyula országára is. E nagy
hatalmú fejedelem már a 950-es években áttér a bizánci kereszténységre,
így elképzelhető, hogy leányát, Saroltot csak keresztény fejedelemhez
adná feleségül.
Királyfihoz illő nevelés
A Géza által megteremtett keresztyénség törékeny volt, azzal vált
visszafordíthatatlanná, hogy István személyében meggyőződéses keresztény
uralkodó követte. Noha Géza keresztényi elkötelezettsége taktikai lépés
volt, de hogy fiát, a trónörökös nevelését német papokra bízta,
egyértelműen mutatja, elfogadta az új európai értékrendet. Mivel a
keresztelés helyszíne a magyar fejedelmi udvar volt, ez arra
figyelmeztet, hogy a kereszténység felvétele egy független, szuverén
uralkodó döntése lehetett, aki országa helyét az európai keresztény
államok sorában képzelte el.
Géza fiát, István herceget katonai, azaz „királyfihoz illő nevelésben”
részesítette. István részt vett a vadászatokon, a harci kiképzéseken, de
szokatlan módon még a latin nyelvet is elsajátította. A Kis Legenda
szerint István „a katolikus hit igazságában” nevelkedett, akit még
beavattak „a grammatika tudományába”, írni és olvasni is tanult. Nagy
hatást gyakorolt rá Szent Adalbert és egy cseh származású „klerikus”, a
püspök barátja és titkára, Radla, akit a fiatal István jóságos,
emberséges természetéért – ahogy Hartvik győri püspök írja – „csudálatos
módon megszeretett”. A kutatók Radlát az esztergomi nagyfejedelmi
udvarban élő Sebestyén nevű szerzetessel azonosítják.
A trónöröklés rendje
Egyértelmű, hogy Géza nagyfejedelem fiát tudatosan nevelték
fejedelemnek, mert a trónutódlás kérdésében a nyugati mintát követik.
Eszerint a trónörökös az elsőszülött fiú utód (primogenitúra). Ez
teljesen ellentétes az Árpád-házban hagyományos pusztai, azaz keleti
hagyománnyal, mely szerint az uralkodói hatalom mindig a család
legidősebb tagját illette (seniorátus) az uralkodói alkalmasság
(idoneitás) által. A Nagy Legenda szerint Géza nagyfejedelem már korán
kijelölte a trón várományosának fiát, Istvánt. A herceg még serdülőkorú
volt, amikor Géza összehívta „Magyarország főembereit és az utána
következő rendet; a közös tárgyalás tanácsa szerint fiát, Istvánt a nép
élére állította, hogy uralkodjék őutána, és ennek megerősítésére mindet
külön-külön megeskette”.
A főemberek megesketése után Géza nagyfejedelem fia, István trónutódlási
jogát még az ősi, hagyományos kazár eredetű szokással, pajzsra
emeléssel törvényesítette. Géza életében e döntést látszólag mindenki
tiszteletben tartotta. Azonban az ősi öröklési rendnek megfelelően a
trónra még jogot formálhatott Géza öccse, Mihály is. A kereszténységre
áttért Mihály azonban visszavonulva élt saját dukátusa (hercegsége)
területén, és nem lépett fel trónigénnyel. Tar Szerénd idős kora miatt
szintén lemondott a trónról, de nem István, hanem saját fia, Koppány
javára. Koppány vezér pedig fegyvert fogott a trón megszerzéséért, és
István ellen fordult.
István házassága
István házassága is Géza fejedelem „bölcsességét”, a Nyugathoz való
kötődést erősíti. Az egyik életiratban olvashatjuk: „Amikor azután
megöregedvén érezte, hogy nemsokára távoznia kell testéből, fiának, akit
az ország trónjára kívánt emelni, a római császárok kiterjedt
nemzetségéből származó, igen előkelő feleséget hozatott.” E döntésben
bizonyára szerepe lehetett Géza feleségének, Saroltnak és az udvarban
tartózkodó Szent Adalbert püspöknek is, aki mindkét uralkodóházzal jó
kapcsolatban állt.
A házasság Gizellával, Civakodó Henrik bajor herceg leányával, a
Német-római Birodalom császára, III. Ottó másodunokahúgával mind német,
mind magyar szempontból politikai, dinasztikus jellegű volt. A bajorok a
magyarok megkeresztelését remélték, míg a magyarok a diplomáciai
kapcsolatok rendezését óhajtották. Mindkét fél a jó szomszédság és a
béke kiépítésén fáradozott. Civakodó Henrik halála után leányát,
Gizellát a kor szokásának megfelelően a 996-tól uralkodó fia, IV. Henrik
adta férjhez. Ő feltételként szabta, hogy a jövendő sógornak, Géza
fejedelem fiának csak akkor adja húga kezét, ha István követi apját a
trónon. A dinasztikus házasság nem titkolt célja az is, hogy a
kereszténység gyorsan terjedjen a Kárpát-medencében, és megteremtődjék a
béke.
Az esküvőt a scheyerni bencés apátságban fönnmaradt hagyomány szerint
996 táján, Géza fejedelem halála (997 tavasza) előtt a bajorországi
Scheyernben, a bajor hercegi várban tartják. A házassági szertartást
Szent Adalbert püspök vezette. E frigy tette lehetővé a Lajta és a Morva
folyó felé eső nyugati határok békés rendezését, a magyar kapcsolatok
Burgundiáig való kiszélesítését Gizella édesanyja, Welf Gizella által.
Gizella vallásos nevelésben részesült, melyben nagy szerepe volt
édesanyjának. Leánytestvére apáca, míg öccse, Brúnó augsburgi püspök
lett. Gizellát is apácának nevelték, de a sors úgy hozta, hogy előbb az
első magyar király feleségeként hozzájárul a magyar kereszténység
megszilárdításához, majd az István halála (1038) utáni években, 1040-től
a passaui kolostor főnök asszonyaként még húsz évig szolgálja a német
egyházat is.
A fiatal fejedelmi pár Nyitrán, a dukátus központjában telepedett le.
Gizella kíséretével a dunai hajókon Regensburgból nagyszámú német világi
pap és szerzetes érkezett a magyar nagyfejedelemségbe. Ők hozzájárultak
a keresztény hit magyarok közötti terjesztéséhez, a magyar keresztény
egyházszervezet kiépítéséhez. A papok mellett nagyszámú német lovag is
érkezett az országba. E nehézfegyverzetű és jól képzett katonákra
hamarosan szüksége lesz a fiatal keresztény magyar államnak, István
nagyfejedelemnek.
(folytatjuk)
Kádár Gyula
3szek.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!