Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
múltidéző 2012.08.20. | 19:57 István király és kora (997–1038) 2.
István felkészül a harcra
István nagyfejedelem már uralkodásának kezdetén a fejedelemségért
folytatott küzdelemben kénytelen volt leszámolni idősebb rokonával, a
trónkövetelő Koppány vezérrel. Amikor Géza nagyfejedelem 997-ben
eltávozott az élők sorából, István mellett erős katonai erő
csoportosult, magyar csapatok, német (sváb és bajor) lovagok és egy
besenyő sereg is.
A hadsereg parancsnoka, Vecelin német, „alaman” származású volt. A
testőrség parancsnokai: Hont és Pázmán, szintén németek. E csapatok és
a lovagok katonai erejére szükség volt, mert a keresztény apa-fiú
hatalomöröklés, az elsőszülöttségi jog ütközött az ősi magyar pogány
joggal, amely szerint a jogos trónörökös mindig az Árpád nemzetség
legidősebb tagja. Koppány vezér e minőségben követelte magának a
nagyfejedelemség fölötti hatalmat.
Az elkerülhetetlen polgárháború, a katonai összecsapás küszöbén István
nagyfejedelmet Esztergomban nyugati, azaz német szokásnak megfelelően
ünnepélyesen övezték fel karddal, ezzel jelezve a fegyverforgatásra
való érettségét, rátermettségét, ugyanakkor gondoskodtak testi épségének
megvédéséről is. Idézzük az 1358-ban összeállított Képes Krónikát:
„seregét összegyűjtvén az ellenség ellen indult, a Goron (Garam) folyó
mellett övezték fel először karddal, és itt testőreiül két főembert
állított, Huntot és Pázmánt… seregének fejévé és vezérévé… Vencelinust
tette meg”.
A krónika szerint a csapatok elindulása előtt István egyházi ceremónián
kérte Isten áldását: „összehívta főembereit, és Szent Márton hitvalló
közbenjárásával az isteni irgalom segítségéért könyörgött”. István
nagyfejedelem, miután a kellő előkészületeket megtette, Koppány vezér
ellen vonult. A krónika szerint: „Szent István király… ifjú korában
dicső háborút vívott a vitéz és nagyhatalmú Kupán vezér ellen”.
Ősi szokások védelmében
A Képes Krónika Koppányról úgy tudja, hogy „Géza fejedelemnek életében a
hercegi méltóságot viselte”. Somogyország uraként Koppány uralmi
központja Somogyváron volt. Az általa birtokolt terület, hercegség a
Balatontól délre húzódott, és magában foglalta a Dráván túli területeket
is. Érthető módon az ősi hagyományokhoz ragaszkodók, az István-ellenes
erők a nagy hatalmú Koppány-vezérben látták azt az erőt, amely mellett
érdemes felsorakozniuk, harcolniuk érdekeik védelmében. Mivel Koppány
habozás nélkül hajlandó volt fegyvert fogni Géza fejedelem birtokának,
országának örökléséért, egyértelműen mutatja, hogy ő ezt az ősi
szokásjog alapján törvényesnek tartotta. Felháborítja Géza döntése,
amely szerint a nagyfejedelemséget fiára, Istvánra hagyta.
Koppány olyan vezér, aki ragaszkodik az ősi hagyományokhoz. Erre utal az
a feljegyzés is, hogy Géza nagyfejedelem özvegyét is feleségül kívánta
venni. Szó sincs vérfertőző házasságról, ahogy ezt a keresztény krónikák
tálalják, hanem arról, hogy a sztyeppei szokásjog (levirátus) alapján
ezt kellett tennie. Aki nem ismeri e szokásjogot, elborzadva és
értetlenkedve olvashatja a Képes Krónikában, hogy: „Geycha fejedelem
halála után Cupán vérfertőző házassággal akarta magához kötni Szent
István anyját”. Ugyanakkor a hatalmi harc természetes velejárója volt az
ellenfél megsemmisítése is: „meg akarta gyilkolni Szent Istvánt, és
hercegségének területét saját hatalma alá akarta vetni”. Teljesen
érthető az is, hogy az Istvánról szóló legenda megrovóan beszél Koppány
és híveinek „pogány szokásokhoz” való ragaszkodásáról: „Bizonyos nemesek
(…) látva, hogy bevett szokásaikat elhagyni kényszerülnek, a király
törvényeit ördögi sugallatra megvetették, (...) őellene fegyvert
ragadtak.”
A döntő csata
Koppány hadserege megkerülte a Balatont, és – a Kis Legenda szerint –
megkezdte István várainak körülzárását, pusztítását: „birtokait
fosztogatni, földjeit feldúlni, szolgáit leöldösni”. Már Veszprémet
ostromolták, amikor „a király hadai rajtuk ütöttek; ezek hitükben, azok
bizony csak fegyvereikben bizakodtak, s mindkét részről küzdöttek.
Végül, hogy az ellenséget legyőzték, s részint leölték, részint foglyul
ejtették és megkötözték”.
István a veszprémi csata megkezdése előtt fogadalmat tett Szent
Mártonnak. Megfogadta, ha megsegíti és győz a csatában, akkor
ellenségének minden dézsmáját, tizedét a Szent Márton-hegyi, azaz a
pannonhalmi monostornak ajándékozza. A Képes Krónika szerint a csatában
mindkét fél vitézül küzdött. Miután Koppány vezér a csatában életét
vesztette, a csata István győzelmével ért véget.
Koppány legyőzője a keresztény hadak főparancsnoka, Vecelin volt. A
krónikában ezt jegyezték fel: „Ebben a csatában Vencelinus ispán megölte
Cupan vezért, és Szent István, aki ekkor még vezér volt, kiterjedt
földbirtokokkal jutalmazta meg ezért.” Talán ennek emlékére viselte az
egyik Vecelin dédunoka – még püspökként is – a Koppány nevet.
A győzelem jelentősége
A győzelem legfőbb jelentősége abban áll, hogy Koppány hívei és
mindazok, akik az ősi pogány szokás védelmében fegyvert emeltek, a
veszprémi csatavesztés után végleg kiszorultak a hatalomból. István
parancsára Koppány vezér holttestét négyfelé darabolták, és kitűzték
Győr, Esztergom, Veszprém és Gyulafehérvár kapujára. Ez utóbbi anyai
nagybátyjának volt a székhelye, egy olyan törzsi uralmi-fejedelmi
központ, amelynek ura, Prokuj gyula igyekezett megőrizni függetlenségét.
István a felnégyeléssel, e kegyetlennek látszó fellépéssel jelezte: nem
tűr semmilyen ellenállást, amely meggátolná őt az egységes magyar
központosított államhatalom megszervezésében és a kereszténység
terjesztésében.
A koronaküldés
A magyar küldöttséget Rómába Asrik (Asrik Anasztáz) apát, pápai legátus,
a későbbi püspök vezette. A küldöttség II. Szilveszter pápától kért
István részére koronát, keresztet és apostoli áldást. A legenda szerint a
pápa a diadémot (koronát) Miesko lengyel fejedelemnek szánta. Amikor
arról értesült, hogy István fejedelem a kereszténység terjesztésében
látványos eredményeket ért el, a koronát neki adja. Természetesen a
pápa, a korábban tudós munkát végző Gerbert Szilveszter ismerte a
Kárpát-medencében zajló vallási és politikai eseményeket. Már a 997-es
magyar polgárháború lefolyását is aggódva figyelte. Azt írta barátjának,
III. Ottó német-római császárnak: „Ha a szkítákat cserbenhagyjuk,
félelem fog el.” Koppány legyőzése után már örömmel számolt be arról is,
hogy „a szkíta népek” készek a Római Birodalomhoz csatlakozni. Nyilván
nem hűbéri alárendelésre gondolt, hanem arra, hogy a magyarok felveszik
a kereszténységet.
A koronaküldés természetesen nem „látomás” volt, nem angyali hír, nem
egy „ismeretlen” nép küldötteinek hirtelen megjelenése, hanem alaposan
megfontolt diplomáciai tárgyalás eredménye. Jól előkészített politikai
és egyházi döntés. E gesztussal a két európai hatalom, a pápa és a
császár jutalmazni és bátorítani szerette volna Istvánt a keresztény hit
terjesztésében elért eredményeiért. A kortárs Theotmár merseburgi
püspöktől tudjuk, hogy a pápa III. Ottó császár „biztatására” küldte
Istvánnak a koronát: „a császár kegyéből és biztatására pedig a bajorok
hercegének, Henriknek a sógora, a saját országában püspöki székeket
létesítő Vajk koronát és áldást nyert”.
A Hartvik-legenda a koronaküldésről és az apostoli keresztről a
következőket írja: „Atyja halála után a negyedik évben… Asrik püspököt,
kit más néven Anastasiusnak mondanak, a szent apostolok küszöbéhez
küldte, hogy Szent Péternek, az apostolok fejedelmének örökösét
megkérje: a Pannónia tájain kivirult zsenge kereszténységnek bő áldását
elküldje, az esztergomi egyházat aláírásának tekintélyével főegyházzá
szentelje, és a többi püspökséget is áldásával erősítse. Érdemesítse őt
is arra, hogy királyi diadémával izmosítsa, hogy e tisztességre
támaszkodva, amit Isten kegyelméből elkezdett, még keményebbre
szilárdítsa.
(…) a kijelölt napon, melyen a már elkészített koronát a lengyelek
fejedelmének kellett volna küldeni, illetve a megelőző éjszakán a
pápának látomásában megjelent Isten küldöttje, és ezt mondta: »Tudd meg,
hogy a holnapi napon, a nap első órájában hozzád ismeretlen nemzet
követei jönnek, akik tőled fejedelmüknek az apostoli áldás ajándékával
egyetemben királyi koronát követelnek. A koronát hát, melyet
csináltattál, fejedelmüknek, miként kérik, eljuttatni ne habozzál. Mert
tudd meg, hogy ez néki a dicső királyi ranggal együtt élete érdemeiért
jár.«
(…) a következő nap megszabott órájában Asrik püspök a pápához ért, (…)
nagyon megörült a római főpap, mindent megadott jóságosan, ahogy kérték.
Azon felül keresztet küldetett a királynak, mintegy az apostolság
jeleként, így szólván: »Én apostoli vagyok, ő viszont méltán Krisztus
apostola, ha Krisztus annyi népet térített meg általa«”.
A két hatalom, a pápa és a császár között ekkor jó egyetértés
uralkodott. A császár sok időt töltött Rómában, és a pápával közösen
irányította a keresztény világot, egyeztet a fontosabb döntések előtt.
A koronázás szentsége által ismerték el és bátorították a keresztény hit
magyarországi terjesztését. A tét óriási, hisz a magyarok, a
vikingekhez és arabokhoz hasonlóan, a X. század folyamán egész Európát
rettegésben tartották. Egy biztos, meg sem kockáztatták a magyar
nagyfejedelemből keresztény királlyá vált magyar uralkodót alárendelni.
István megkoronázása
A hatalmi harcokból, a testvérháborúból, győztesen István nagyfejedelem
került ki, vele együtt megerősödött az új értékrend, a kereszténység és
az ennek megfelelő világszemlélet. Miután hatalmát elismerték, István
Esztergomban királlyá koronáztatta magát. E nagy eseményre 1000
karácsonyán, december 25-én, más források szerint 1001. január elsején
került sor. Az első magyar püspök, Domonkos az Asrik apát által Rómából
hozott koronaékszerekkel, királyi felségjelvényekkel kente királlyá
István nagyfejedelmet.
A pápai koronával való szertartás világos jelzés volt az akkori nyugati
világnak, hogy Szent Péter örököse, a pápa nemcsak elismerte, de
megáldotta az új keresztény uralkodót. A királyi cím, a „král” olyan
független uralkodó megnevezése lett, aki semmilyen földi hatalomtól nem
függ, kinek hatalma az Istentől származik, tehát „Isten kegyelméből”
uralkodhat.
A koronázás olyan szentségnek számított, mint a püspökök felszentelése.
Ünnepélyes ceremónia keretében adták át a koronázási jelvényeket. Ezek
állandó megőrzési helyeként István király a székesfehérvári bazilikát
jelölte ki. István megkoronázása a következő évszázadokban a koronázási
ceremóniák megszervezésének mintája lett. A mindenkori Esztergom érseke
mint Magyarország első egyházi méltósága lett a törvényesen elismert
koronázó főpap.
Természetesen, István megkoronázásakor került sor felesége, a bajor
Gizella megkoronázására is. A koronázás után Gizella átköltözött
Veszprémbe, melyet később a királynők városának neveztek. Hartvik püspök
írja, hogy István „Gizellát vette házastársul, kit miután olajkenettel
felkentek, a korona viselésében társának ismert el… buzgónak s jótevőnek
mutatkozott, arról a mai napig tanúskodnak számos egyház keresztjei,
edényei és csodálatos mesterséggel készített vagy szőtt oltári
ékességei”.
Kádár Gyula
3szek.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!