Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.08.23. | 22:01 István király és kora (997–1038) 3.
A magyar állam születésének napja
1000. karácsonya, december 25-e, más történeti források szerint 1001.
január elseje, István megkoronázása a keresztény magyar állam
születésének dátuma is.
A koronázás jelzi, hogy az uralkodó az összes magyarok nagyfejedelme,
immár királyként teljhatalommal bír az összes „uruszágok”, hajdani
törzsi fejedelmek uralmi területén. István rex christianus és sacerdos,
olyan keresztény uralkodó, aki egyben a magyar egyház főpapja is. A
pápai koronával felszentelt király teljhatalmú uralkodó, aki nincs
alárendelve a pápának és a német-római császárnak. Nem vált hűbéres
királlyá, saját belátása szerint dönthet az állam és az egyház
szervezésének, irányításának bármely kérdésében. Önálló és független
magyar egyházszervezetet építhet ki, pénzt verethet, törvényeket adhat
ki, megszervezheti a közigazgatást, adót szedethet. Az apostoli, a pápai
áldással felkent István tehát Isten kegyelméből uralkodhat.
Hetedhét országon át
Mielőtt Szent István állam- és egyházszervező munkáját ismertetném,
röviden bemutatom a honfoglalástól az államalapításig terjedő kor
politika helyzetét. Csak ennek ismeretében érthető meg az a minőségi
változás, amely István államalapításától kezdődött. A köztudat szerint a
keresztény magyar állam István királlyá koronázásával alakult meg. A
történeti valóság az, hogy a Kárpát-medencére kiterjedő politikai
egységet, közigazgatást csak István király erőskezű uralkodásának
negyedik évtizedére sikerült megszervezni.
Az Árpád vezette 895-ös honfoglalástól kezdve a magyar fejedelmek
(törzsfők) még sokáig megőrizték a saját országaik (törzseik által
lakott területek) fölötti irányítás jogát. Ők fejedelmei (urai) maradtak
saját népüknek és az általuk birtokolt területeknek. Az urak birtokai,
uruszágai (országai) fölött a nagyfejedelem, az Árpád-utód csak elvi,
formai hatalommal bírt. A magyar nyelv nem véletlenül őrizte meg a
„Hetedhét országon át” kifejezést, mert az emléke annak a történeti valóságnak, amikor hét úr, hét fejedelem birtokolta a magyar (nomád) államszövetség (laza törzsszövetség) népe által lakott Kárpát-medencét.
E
terület az „Óperenciás tengertől” (Ober+Enns), a mai Ausztriát átszelő
Enns folyótól, a Felső-Ausztria és Alsó-Ausztria természetes határától a
Kárpátok által körülölelt medencét foglalta magába. A törzsi fejedelmek
elvileg már a honfoglalás előtt az ún. Vérszerződés kötésekor –
Anonymus szerint 884 táján –, elismerték a nagyfejedelem törzsszövetség
fölötti (katonai) hatalmát. Az Árpád halála (907) utáni évtizedekben a
nagyfejedelmek hatalma visszaszorult, csak a saját fejedelemségükben
uralkodhattak szuverén módon. Bíborbanszületett Konstantin bizánci
császár 950 táján írja, hogy a magyarok törzsei nem hunyászkodnak meg a
(nagy)fejedelem előtt. A történészek többsége osztja e véleményt. „A
10. század eleji helyzethez képest tehát a 10. század közepére
visszaesett a fejedelemség központi irányító szerepe, és megerősödött a
törzsi szeparatizmus”.
Géza nagyfejedelem uralma idején (972–997) a központi hatalom ismét
megszilárdult. A véreskezűnek emlegetett fejedelem kemény, ellenkezést
nem tűrő, célratörő munkával helyezte új alapokra a központi hatalmat,
vonta saját irányítása alá az urak különálló uralmát, próbálta egyszerű
tisztségviselőkké süllyeszteni őket az általuk uralt tartományokban,
uruszágokban. Ez részben sikerült neki, de a teljes egység, illetve
központosított állam megszervezésének nagy munkája fiára, Istvánra
hárult. István, akit az utókor Szent István néven emleget, már 997-ben –
uralkodásának első évében – Koppány leverése után, majd a királlyá
koronázása alkalmával kinyilvánította azt a szilárd elhatározását, hogy a
magyarságot egyetlen államba egyesíti, és az egész ország uralkodója
kíván lenni.
Az István előtti kereszténység
A magyar nép körében a kereszténység már az államalapítás előtti korban
gyökeret vert. Az egyistenhittel a magyarság már Szent István előtti
századokban találkozott. Így a Kazár Birodalomban a judaista vallással.
Mohamedán kereskedők és néptöredékek révén pedig az iszlám
egyistenhittel. Írásos feljegyzés számol be arról, hogy a
Krím-félszigeten (861-ben) az egyik magyar fejdelem nagy tisztelettel
fogadta az egyik szláv hittérítőt, Konstantin Cirillt. A 880-as években
az Al-Duna vidékén egy másik magyar fejedelem is találkozott a szlávok
másik híres hittérítőjével, Metód érsekkel.
A Kárpát-medencében a honfoglalás előtti és utáni évszázadban gyér számú
helyi keresztény lakosság is élt. Ugyanakkor a magyar katonaréteg, a
„kalandozásoknak” nevezett több tucatnyi győzelmes hadjárat során –
amikor Európa országainak többsége a magyar katonafejedelmek
adófizetője – a keresztény foglyok ezreit telepítik a magyar
fejedelemségek területére. Az egyre nagyobb számú keresztény lakosság,
valamint az első keresztény igehirdető szerzetesek által már a X.
század közepén ismertté vált az új vallás és a keresztény világnézet.
948-ban két magyar fejedelem, a század legnagyobb hadvezér fejedelme,
Bulcsú és Árpád vezér leszármazottja, Tormás fejedelem
Konstantinápolyban felvette a keresztény hitet. Négy évvel később a
Dél-Erdélyben uralkodó Zombor gyula (fejedelem) Hierotheosz szerzetest
nevezte ki Turkia (Kelet-Magyarország) első püspökévé. Őt a
konstantinápolyi pátriárka szentelte föl. Később hozzá hasonlóan járt
el egy másik fejedelem is, a Maros-vidéki Ajtony.
A magyar fejedelmek a keleti kereszténységre támaszkodva próbáltak
szembeszegülni a központi hatalmat kiépítő Géza nagyfejedelemmel, később
Istvánnal, akik a Rómából jövő latin kereszténységet karolták fel. A
nagyfejedelmek nyugati egyház felé tájékozódását a politikai megfontolás
is vezette. Taksony nagyfejedelem a kereszténységnek a magyarok körében
való terjesztéséért (963-ban) Nyugatról kért keresztény papokat.
972-ben Géza nagyfejedelem szintén hittérítőkért, papokért folyamodott
III. Ottó német-római császárhoz. Géza nagyfejedelem nemcsak jóváhagyta
Sankt Gallen-i Brúnó szerzetes hittérítő munkáját, de nagyszámú magyar
előkelővel együtt rátért a latin kereszténységre. Brúnót tekintjük a
magyarok első felszentelt püspökének. A hagyománnyal ellentétben tehát a
magyar egyház kialakulásának kezdete, megalapozása Géza nagyfejedelem
nevéhez köthető. Az általa megkezdett munkát folytatta és fejezte be,
tette visszafordíthatatlanná Szent István király.
(folytatjuk)
Kádár Gyula
3szek.roA témához kapcsolódik:
• István király és kora (997–1038) 2.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!