Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
múltidéző 2012.08.27. | 19:58 István király és kora (997–1038) 4.
Keleti kereszténység Erdélyben
István király 1003-ban küldte Erdélybe Querfurti Brúnó és Adhemar latin
szertartású hittérítőket. Ők a gyula fennhatósága alá tartozó tartományt
a „fekete magyarok” földjének nevezték, míg István országrészét a
„fehér magyarok” által lakott országnak. Ennek alapján állítható, hogy e
szerzetesek alaposan ismerték a magyarok hagyományos szokásrendjét.
A türk népek szokásjoga volt a hatalmi viszonyok megkülönböztetése
fekete és a fehér jelzőkkel. A fehér a király által uralt terület, míg a
fekete a királytól függő erdélyi, délvidéki (Maros–Tisza–Duna–Kárpátok
közti) régió megnevezése volt. E megkülönböztetés azonban csak formai,
mert a dél-erdélyi Prokuj gyula független uralkodóként vezette államát.
Ezt a hittérítők is megtapasztalhatták, amikor a nyugati, a római
kereszténység terjesztése során a gyula a keleti (bizánci) kereszténység
híveként munkájukban akadályozta.
Prokuj gyula apja, Zombor gyula 952-ben tért át a bizánci
kereszténységre. Ennek akkor politikai célja volt. A fejedelem a bizánci
császárság támogatásának elnyerésére – az esetleges bolgár támadás
visszaverése érdekében – keresztelkedett meg. Ez alkalommal hozta
országába Hierotheoszt, akit a konstantinápolyi pátriárka szentelt fel
püspökké. A püspök székhelye kezdetben nem a gyulák fővárosában,
Gyulafehérváron volt, hanem a délvidéki Szávaszentdemeteren. Ezt látszik
igazolni a Szent Demetert ábrázoló püspöki pecsét, amelyet később a két
görög származású magyar püspök, Theophülaktosz és Antoniosz is
használt.
Amikor a különböző történeti források Prokuj gyula családját és országát
pogányként emlegetik, arra kell gondolnunk, hogy a nyugati keresztények
szemében a keleti kereszténység pogánynak, nem igazi kereszténységnek
számított. A krónikák szövegét, amelyek Prokuj gyulát és családját
pogányként emlegetik, úgy kell értelmezni, hogy azok nem tértek át a
nyugati kereszténységre. Jó példa erre maga Prokuj fejedelem leánya,
Sarolt, Géza nagyfejedelem felesége, aki, bár már a harmadik nemzedék
óta (952-től) bizánci keresztény volt, a nyugati papok szemében „romlott
kereszténynek” számított. Hogy ez mennyire így volt, nem akárki
állítja, hanem Querfurti Brúnó, aki 997-től Európa legnagyobb
hatalmának, III. Ottó császárnak volt udvari papja, majd 1002-től térítő
püspökként működött.
Brúnó 1003-tól Magyarországon végzett hittérítő munkát. II. Henrik német
királynak beszámolt a „fekete magyarok” között végzett térítő
tevékenységéről. Megemlíti, hogy Szent István anyja, Sarolt vallása:
„beszennyeződött vallás, a pogánysággal keveredett össze, és a lanyha és
bátortalan kereszténység a barbárságnál rosszabb kezdett lenni”.
Hogy e szemlélet mennyire élt a latin keresztény írástudókban, mutatja a
magyar „ősgeszta”. Anonymus is hangsúlyozta: István király nagybátyját,
Gyula vezért erőszakkal kényszerítette a kereszténységre, a latin
szertartás elfogadására. Ő úgy gondolta, hogy István király elsősorban
azért fogatta el Gyula vezért fiaival, a két herceggel, Bujával és
Bonyhával együtt, mert „hogy hitben gyenge vala, s kereszténnyé lenni
nem” akart.
Ha e gondolkodásmódot vesszük alapul, akkor az említett két hittérítő,
Querfurti Brúnó és Adhemar jogosan nevezte a gyula által vezetett
országot pogánynak, mert az alattvalók közt nagyszámú bolgár-szláv is
élt, akik ugyancsak a görög vallást gyakorolták.
Az államegyesítés útján
István szándékát, hogy nagyfejedelemként igényt tart az egyeduralomra,
annak feltétlen elismerésére, már nagyfejedelemmé választásakor
kinyilvánította. A függetlenség megőrzésére törekvő fejedelmek számára
második figyelmeztetés a koronázás volt, amikor Istvánt az összes
magyarok királyává koronázták. Alattvalóitól elvárta a keresztény
vallásra való áttérést, ezzel külpolitikájában elnyerte a római pápa és a
német-római császár támogatását. István megkoronázásával a magyar
királyság betagolódott a keresztény államok sorába.
A törzsi fejedelmek egy része békésen beletörődött a központosított
királyi hatalom kialakulásába. Bizonyára intő példaképp lebegett szemük
előtt Koppány sorsa. Egy részük még Géza nagyfejedelem idején elfogadta a
nagyfejedelem hatalmát. István is kíméletlen keménységgel folytatta az
apja által megkezdett államszervezést. Hatalmának alapjává a lázadó urak
elkobzott földjeit és az addig lakatlan gyepükből létrehozott
földbirtokot tette. Akik önként meghódoltak, megtarthatták a törzsi, a
nemzetségi birtokok egyharmadát, de annak kétharmada a királyi birtokot
gyarapította. Istvánnak Koppány legyőzése után három territoriális
hatalommal bíró fejedelem ellenállását kellett felszámolnia: a kavar
fejedelemét, a Marostól délre uralkodó gyuláét, illetve a délvidéki
Ajtonyét.
István fegyveres hadjáratait, az államegyesítésért folytatott küzdelmét
haladó jellegűnek tekintjük, mert a magyarságot egyetlen államkeretbe
szervezte. Az erős és egységes magyar királyság nagyobb védelmet,
gazdasági, kulturális fejlődést és politikai tekintélyt biztosított a
magyarság számára, mintha több feudális kis államba tagolódott volna
úgy, ahogy az Európa-szerte – Itália, Németország és Spanyolország
területén – megfigyelhető.
Békés eszközök
Bár István király kemény kézzel szervezte meg államát, és terjesztette a
kereszténységet, mégis úgy vélem, hogy nem hiányzott belőle a
keresztény irgalmasság, megbocsátás. Erről a kortárs és a jól
tájékozódott Thietmar püspök így nyilatkozott: „Aki pedig miután
feleségét (Gyula) a fogságból kiszabadítani nem tudta, unokaöccse
önzetlensége révén (Istvántól) ajándékként kapta meg. Még sohasem
hallottam hasonló esetről, amikor valaki ennyire kímélte volna a
legyőzöttet.”
Valóban, István több alkalommal is Krisztus bajnokaként (athleta
Christi) járt el. Így például az életére törő pogánynak megbocsátott, az
ellene összeesküvést szervező Vazult nem végeztette ki a középkori
szokás szerint, és nem állt kegyetlen bosszút rajta és nemzetségén.
A központi hatalom kiterjesztését nemcsak fegyverrel, de békés
eszközökkel is folytatta. Aba Sámuelt, a kavarok nagyhatalmú fejedelmét
dinasztikus házassággal tette szövetségesévé. A kavar fejedelem 1010
táján kérte és kapta feleségül a király egyik testvérhúgát. Felvette a
kereszténységet, megbízható támasza lett sógorának, a királynak a
keresztény állam megteremtéséért folytatott munkában. István király az
elvesztett fejedelemségért Észak-Magyarország urát, Aba Sámuelt országos
tisztséggel, palotaispáni ranggal kárpótolta.
(folytatjuk)
Kádár Gyula
3szek.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!