Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
múltidéző 2012.10.02. | 13:05 István király és kora (997–1038) 11.
István és állama
István király törvényei sokat elárulnak az államszervezetről, a
keresztény államrendről, a király határozottságáról és
következetességéről. Arról az államférfiról, aki a törvények szigorával
kényszeríti népét a pogány életvitelről való lemondásra, a keresztény
értékrend elfogadására.
Felszámolja a vérségi, a nemzetségi és törzsi kereteket, lerakja a
korszerű államszervezet alapjait. A területi szervezés alapja a vármegye
lesz, István uralma végén számuk harminc körüli. Többségük
határvármegye (marchia), Erdélyben az egyik legkorábbi a király
rokonának nevét viseli: Doboka. Fehér megye élén az Istvánnal ugyancsak
rokon Erdőelvi Zoltán áll. Kezdetben a nagy kiterjedésű vármegyék és
püspökségek központjai többségükben föld-favárak voltak. Megkezdték a
kőből emelt erősségek építését is. Amikor a besenyők 1010 táján
megtámadták Gyulafehérvárt, a lakosság annak kővárába menekülve, életben
maradt. A besenyők „váratlan csapása; gyújtogatással és fosztogatással
mindent elpusztítottak, de (…) mindannyiuk lelke a falak menedékében
megmenekült”.
Az állam intézményeivel párhuzamosan épült ki a keresztény
egyházszervezet, megalakultak a plébániák, a püspökségek, az esztergomi
és a kalocsai érsekség. A köztudat szerint István idejében legkevesebb
tíz püspökség alakult. Az elsők, a veszprémi, az esztergomi, a győri, az
erdélyi, a pécsi, a kalocsai és az egri, 1010 előtt már léteztek. A
forrásokból arra lehet következtetni, hogy az első plébániák az ispáni
központokban létesültek.
István törvényei
István törvényeinek nemcsak a hitéletben, hanem a társadalmon belüli
viszonyok kialakításában is meghatározó szerepük volt. Az első
törvénykönyv harmincöt cikkelyből áll. Ezek összeállítására – a kutatók
többségének véleménye szerint – 1009 előtt sor került.
Szabályozták az egyházi javak védelmét, a templomba járást, a böjtölést,
a gyónást, a temetést, a tanúskodást, a magántulajdon öröklését, az
emberölés büntetését, a szolgák felszabadítását, mások vitézeinek
felfogadását. Gondoskodtak az özvegyek és árvák védelméről. Intézkedtek
a leányok elrablásában vétkesek és a paráználkodók megbüntetéséről.
Külön cikkely foglalkozott a házak megtámadóival.
A
vasárnap megtartásáról, a mise alatti viselkedéssel kapcsolatos szabály
kimondta: az Úr napját kötelező megtartani. Ha valakit úrnapján
dolgozni találtak, attól elvették az ökreit, és átadták a „várnépnek
étkezésre”. Ha lovakkal vagy bármilyen más eszközzel dolgozott, ugyanaz a
büntetés várt rá. Elvették lovát és más munkaeszközét.
A tizennyolcas törvénycikk tiltja a mise alatti beszélgetést, ha
„mormognak, vagy beszélnek (…), (az) öregebbek, megfeddetvén
dicstelenség közepette űzessenek ki a templomból, ha pedig fiatalabbak
és közemberek, a templom átriumában ekkora meggondolatlanságukért
mindenki előtt kötöztessenek meg és ostorral, meg hajuk levágásával
büntettessenek”. István második törvénykönyve előírja: tíz falu köteles
építeni egy templomot. A rabszolgákról, azok gyilkosairól,
felszabadításáról és a tolvajlásról szintén intézkednek. Az ispáni
hatalmaskodásról, a hazugság büntetéséről, a gyilkosságokról, a
tizedfizetésről is határoznak. Ez utóbbi, a tizennyolcas cikkely
előírja, ha „valakinek az isten tízet adott egy évben, a tízedik részt
adja Istennek, és ha valaki tizedét elrejti, kilenc részt fizessen”.
Intelmek
Irodalmi szempontból István király Intelmei a királytükörnek nevezett
irodalmi műfajba sorolhatók. Ennek feladata a jó király bemutatása. Az
első ilyen típusú irodalmi alkotások a Karoling-korban készültek. Az
Intelmek összeállítójának István királyt tekintjük. Műveltsége alapján
ez elképzelhető, mert az egyik egyházi ének a királyt széles körű
kultúrája miatt doctornak nevezte. Az Intelmekből mint erkölcsoktató
munkából kiolvasható a szigorú és gyöngéd apa érzelemvilága fiával
szemben, de a felelősségérzet országa és népe iránt is. Biztosan
állítható, hogy a király volt az ideactor, a tartalom, a gondolatok
szerzője, míg az Intelmek formába öntője, lejegyzője egy királyi
udvarban élő tudós pap. Az Intelmek pontokba – a tízparancsolat
mintájára –, tíz fejezetbe tömörítve mutatják be a helyes kormányzás
alapelveit.
Az Imre herceg számára készített Intelmek ismertetik azokat az erkölcsi elveket, amelyek szerint tiszteletben kell tartani az egyházat, a papságot, a főembereket, a vitézi rendet, a királyi tanácsot és az ország területére befogadott telepeseket.
A katolikus hit megőrzésének fontosságát hangsúlyozza azáltal is, hogy arról már az első fejezetben szól. Ha „a királyi koronát meg akarod becsülni, legelőször azt hagyom meg (...), hogy a katolikus és apostoli hitet akkora buzgalommal és éberséggel őrizd, hogy minden Istentől rendelt alattvalódnak példát mutass”. Fontosnak tartja az egyházi rend becsben tartását, ezért a „királyi palotában a hit után az egyház foglalja el a második helyet”.
A harmadik fejezet a főpapoknak kijáró tiszteletre hívja fel a figyelmet. A főemberek és a vitézek alkotják az „uralom negyedik” díszét, ők az „országod védőfalai, a gyengék oltalmazói, az ellenség pusztítói, a határok gyarapítói”. Az igaz ítélet és türelem gyakorlásának szükségességét emeli ki az ötödik fejezet, mert a „türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek pedig zsarnokoskodnak”.
A következő fejezet az idegenek befogadását és támogatását tartja fontosnak, „mert az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő”. A királyi tanács szerepét is jelentősnek tartja, ezért azt vallja, hogy a „tanács a hetedik helyre tart igényt. A tanács állít királyokat (…), ostoba, pöffeszkedő és középszerű emberekből összeállítani, én úgy vélem, mit sem ér”.
A nyolcadik fejezet kitér arra, hogy az atyák a
„fiakat gyámolítsák”, a fiak pedig „szüleiknek szót fogadjanak”. A
kilencedik fejezet az imádság megtartását, a tizedik fejezet az
irgalmasság szükségességét hangsúlyozza.
István műve
István erős kézzel teremtette meg nagy művét: Magyarországot, a
középkori Európa legegységesebb, egyik legjobban szervezett, katonailag
is jelentős államát, a Bizánci Birodalom méltó ellenfelét, az angol és a
francia királysággal mérhető hatalmat. István király érdeme, hogy a
Kárpát-medencei magyarság nem került a hajdanán itt letelepedett dákok,
gótok, gepidák stb. sorsára, akik eltűntek a történelem színpadáról.
(folytatjuk)
Kádár Gyula
3szek.ro
A témához kapcsolódik:
• István király és kora (997–1038) 10.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!