Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
múltidéző 2012.10.21. | 11:44 István király és kora (997–1038) 15.
A Szent Korona részei
Általános vélemény, hogy a korona két részből áll: a latin és a görög
koronából. Tehát az egyik Nyugat-, a másik Kelet-Európában készült.
Sokan avar korinak tartják, mások a honfoglalás korából származtatják,
de van olyan vélemény is, hogy a korona két része egyszerre készült. Pap
Gábor szerint a korona nem két részből áll, hanem háromból. A harmadik a
kereszt. A két részből állóságát csak 1790-től vitték be a köztudatba. A
Szent Korona „a háromrétegű ősi világképet idézi meg”.
Amíg „Nyugat-Európában a korona a király tárgyi alakja”, addig a „Szent
Korona nemzetet képviselő személy”. A király Európa-szerte Isten
kegyelméből uralkodik a pápa közvetítésével, a magyar király szintén
Isten kegyelméből uralkodott, de legitimitását nem a pápa, hanem a Szent
Korona biztosítja. Ez teremt kapcsolatot a nemzet és Isten között.
A Szent Korona
A beavató koronát IV. Béla királyunk uralkodásától kezdve nevezik Szent
Koronának. Már korábban felismerték e korona jelentőségét. A XI.
században élő bizánci krónikás, Mikhael Ankhialosz arról ad hírt, hogy a
magyarok a koronát a nemzettel azonosítják.
A Szent Korona mint „önálló hatalommal bíró jogi személy” először III.
Endre esküszövegében jelent meg, amelyben a király megfogadja az ország
jogainak és a korona méltóságának tiszteletben tartását. Lényegében
elismeri, hogy a király hatalma a Szent Koronától ered. Az
„alkotmánybiztosító jellegű” esküjét a király hitlevélben is megerősíti.
A korona az ország, és nem a dinasztia koronája. Amíg más országokban a
koronázás csak szertartás, addig a magyarságnál alkotmányjogi
jelentőségű. Ennek alapja, hogy a Szent Korona a magyar közjogban élő
személy, jogforrás: „(a katolikus hagyomány szerint) a Boldogságos Szűz
Mária, a Regnum Marianum koronája”. Vass Csaba a Szent Korona
szakralitásával kapcsolatban megállapítja, hogy azok számára, akik a
koronában csak díszt, azaz egy tárgyat látnak, ez nem szent és nem
személy.
A Szent Korona érvényessége
Történelme
során a magyar nép, Pap Gábor szavaival, a Szent Koronát nem tartotta
tárgynak, teljesen magától értetődő volt, hogy személy, és minden jog
hozzá kapcsolódik. A „magyar Szent Korona szentsége fölötte állt a pápai
döntés érvényességi szintjének. Nem lehet hatalmi szóval elvenni a
szentségét, majd visszaadni”. Ezt bizonyítja, hogy Károly Róbert
háromszori megkoronázása, még a pápa által megáldott új koronával való
koronázás sem volt érvényes. Már 1308 táján általánosan ismert, hogy a
„magyar Szent Koronától elválaszthatatlan a nemzet mint test”. Erről a
magyar püspöki kar tájékoztatta a pápai bíborost, Gentilét. Az indoklás
szövegéből idézek Katona Tamás fordításában: „az ország lakosai oly nagy
tiszteletben tartják, és oly nagy tekintélyt tulajdonítanak neki,
mintha benne összpontosulna a királyi hatalom”.
A Szent Koronával való koronázás annyira fontos, hogy e nélkül egyetlen
király által hozott rendelkezés sem érvényes, akárcsak a kiadott
kiváltságlevelek. Nem véletlen, hogy amikor 1463-ban Mátyás király
hatalmas pénzzel visszaváltja a német-római császárhoz került Szent
Koronát, a megkoronázása után minden 1458 és 1463 között kiadott
rendelkezését újból megerősíti.
A Szentkorona-tan
A Szent Koronával kapcsolatban alakult ki a Szentkorona-tan, amely
gyűjtőneve a történelmi alkotmány alapelveinek. A Szent Korona
szuverenitása Szent István koronájához kapcsolható. A szuverenitás
forrása Szűz Mária, ezt testesíti meg a Szent Korona. Pap Gábor
megállapítja, hogy Európában a magyar koronával csak egyetlen egykorú és
anyagában, művészeti technikájában összehasonlítható korona volt, a
német-római császári, de még ezt sem nevezték szentnek, hanem csak a
birodalmat. A Szent Koronát a zsidók Frigyláda szentségéhez hasonlítják.
Míg a Szent Koronát nem lehet helyettesíteni, a többi koronázási
kelléket igen. A jogarhoz, a palásthoz, a kardhoz és az országalmához
nem kapcsolódik semmiféle olyan képzet, mint a koronához.
Mivel a szuverenitás forrása a Magyar Szent Korona, a koronázást nem
tekintették érvényesnek, ha más koronával helyettesítették. A magyar
történelemben több sikertelen próbálkozás bizonyítja ezt. Így például
1309-ben, 1440-ben is, de ezek egyikét sem tekintették érvényesnek. A
koronázás nemcsak ceremónia, szakrális eljárás volt, hanem a hatalom
forrása is. A „szentkorona joghatóságára” hivatkozva és nevében
kormányoz az országtanács Luxemburgi Zsigmond uralkodása kezdetén és
Hunyadi János magyar kormányzó idején. Werbőczy István törvénykönyvében,
a Tripartitumban úgy érvel: „a közösség (communitas), az ország – a
rendek – a szentkorona joghatóságára ruházta át a törvényhozó, a
végrehajtó és a bírói hatalmat. A király és a rendek egyaránt a
szentkorona tagjai.”
A koronázási ceremónia
A koronázás Istvántól kezdve nagy közjogi jelentőségű. A „trónra lépés
kiegészítő eleme, betetőzése (esetleg a trónutódlás biztosítására tett
preventív lépés), mely lezárja a királlyá válás aktusát”. A királyok
esküt tesznek az alkotmányra, a XIII. századtól kezdve hitlevélben
fogadják meg annak tiszteletben tartását. A XVI. századtól az
országgyűlés mint „nemzet” ruházza át „a közhatalmat” a királyra. A
Habsburgok az 1687-ben és 1723-ban kiadott törvényekkel szabályozzák a
trónöröklés rendjét.
A koronázási szertartáson a királyon kívül az esztergomi érseknek és az
ország nádorának is jelentős szerepe volt. A koronázási szertartás
lefolyását Vég Gábor írása alapján ismertetem Igaz, nem a korai
időszakét mutatja be, hanem egy későbbi korét, de szemléletes képet
nyerünk róla. A „király a koronázás napján az országgyűlés és az udvar
kíséretében a koronázási templomba vonul. Az ünnepi menet élén a nádor
halad a szentkoronával. Az országbíró a királyi pálcát, a horvát bán az
országalmát, a főpohárnok Szent István kardját, egy főpap a kettős
keresztet, a tárnokmester és a főkamarásmester két további keresztet
visz. Őket tíz főúr követi az ország 10 zászlajával (Magyar-, Horvát-,
Szlavón-, Dalmát-, Bosnyák-, Szerb-, Bolgár- és Kunországok, Galícia és
Lodoméria lobogói). A templom kapujában a prímás fogadja a királyt, és a
főoltárnál lévő trónhoz vezeti őt. Itt rövid beszédet intéz a
koronázandóhoz, aki leteszi az egyházi esküt. A prímás a királyt jobb
vállán, karján és mellén szentelt olajjal felkeni. A nagymise során a
király három vágást tesz Szent István kardjával (a mozdulat jelképezi: a
vallást bárhonnan jövő támadással szemben megvédelmezi). Az episztola
és az evangélium között az oltár felső lépcsőjére térdel, és a prímás a
nádor segítségével fejére teszi a szentkoronát. Ezután a királyt, aki
jobbjában a királyi pálcát, baljában az országalmát tartja, a trónhoz
vezetik. A szertartás irányítói üdvözlik a megkoronázott uralkodót,
majd felcsendül a Te Deum (hálaadó ének).”
A mise után a király teljes kísérete átvonul egy másik templomba,
útközben a tárnokmester, 1867 után a pénzügyminiszter pénzt szór a tömeg
közé, majd újabb szertartásra kerül sor, az aranysarkantyús vitézek
avatására. Ennek végeztével a király kilovagol egy kijelölt térre, ahol
esküt tesz az alkotmányra, majd felvágtat a koronázási dombra, ahol
„négy vágást tesz az istváni karddal az égtájak felé”. Ezzel jelképezve,
hogy az országot bármely irányból jövő támadással szemben
megoltalmazza.
(Vége)
Kádár Gyula
3szek.ro
A témához kapcsolódik:
• István király és kora (997–1038) 14.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!