Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
múltidéző 2013.03.08. | 22:43 A székely autonómia történetéről – II. rész
Ahhoz,
hogy megérthessük a magyar anyanyelvű székelység különállásának
lényegét a Magyar Királyságon, az Erdélyi Fejedelemségen, majd Románián
belül, fel kell frissíteni a társadalmi-jogi berendezkedésükről szóló
ismereteket.
A székelység közigazgatásilag, jogilag és katonailag nemzetségek szerint
szervezte meg az életét. Ez már önmagában a Szent István államreformja
előtti viszonyok öröksége. A krónikák és a jogi kódexek utalnak is arra,
hogy régi, ősi szokásjog az önrendelkezésük alapja. A székek nem
tagolódtak be a vármegyerendszerbe sem egészen 1876-ig. Az egyes
nemzetségek irányították a székeket száma maximálisan 12 volt a
fiúszékekkel együtt. Ehhez tartozik még Aranyosszék, ami a keleti
tömbtől kissé nyugatabbra, Marosvásárhely és Kolozsvár között található.
Aranyosszéket 1289-ben alapította IV. László. A magyar király
koronabirtokból adományozott területet a kunok és a tatárok elleni
harcban jelentős szerepet vállaló székelyeknek. A keleti tömb székeinek
alapítsa viszont nem királyi jogra vezethető vissza, hanem az
ősfoglalásra: 895-re vagy korábbra.
A székelyek közigazgatási, jogi és katonai vezetője az ispán volt, akit a
király nevezett ki, rendszerint nem székely, de magyar nemesek közül.
Korlátlan hatalommal azonban nem bírt, mert a székely nemzetgyűlés által
meghozott szóbeli, később írásban is rögzíttet törvényeknek kellett
engedelmeskednie. A székelyeket megillette az ellenállási jog, ahogyan a
nemességet is az Aranybulla értelmében a királlyal szemben. A székek
maguk is összehívhattak nemzetgyűlést, amelyen az ispán kötelességeit
számon kérhették. Ha az ispán a székek érdekével ellentétesen
cselekedett, akár meg is ölhették, házát, vagyonát elégethették.
Annak ellenére, hogy a székely székek a nemzetségek irányítása alatt
álltak, társadalmi életüket nagyfokú demokratizmus jellemezte. Az ispán
kivételével a közigazgatási, jogi és katonai vezetőiket esetenként
mindössze egy évre választották. 12 éven belül senki nem volt
újraválasztható, de még a közeli rokona sem. A közigazgatási és jogi
hatalmi ágat összevontan értelmezték, tehát a kettőben együtt 24 évig
nem volt valaki (vagy annak rokona) újraválasztható. Se kisbírónak, se
bírónak, se esküdtnek. Nem voltak tehát abban az időben megélhetési
politikusok. A törvényesség betartását szigorúan ellenőrizték. Ha egy
bíró vagy esküdt hamisan ítélt vagy tanúskodott, vagy akár elhallgatott
az igazság szempontjából fontos körülményt, az életével fizetett. Bőrét
lenyúzták, és szalmával kitömve közszemlére tették.
A székelyek szabad embernek minősültek, sőt nemesnek. Nem fizettek adót a
királynak sem. Sokáig csupán egyetlen adónem terhelte őket, azt is
formálisan önkéntes alapon, a székely nemzetgyűlés határozata alapján.
Amikor a királyt megkoronázták, megnősült, vagy fia született, akkor
családonként egy-egy ökröt ajánlottak fel az uralkodónak. A székelyek
szabadság- és önrendelkezési alapja a személyes és közösségi
szabadságjog volt. Nem fizettek adót, de a többi magyar nemeshez
hasonlóan, amikor támadás érte az országot, saját költségükben kötelesek
voltak hadba vonulni, és az országot megvédeni.
A székely haderő mindig is az egyik legütőképesebb része volt a magyar
hadviselésnek. 40-50000 főt is képesek voltak mozgósítani. Esetenként
ennél többet is. Az egyes seregek névsorát a mai napig megőrizték az
úgynevezett katonai lustrák. A székely önrendelkezést több király és
fejedelem meg akarta szüntetni. Kellett volna még több bevétel a
kincstárba békeidőben és háborúban egyaránt. Azonban az évszázadok során
az uralkodók rájöttek, hogy a leghatékonyabb az, ha a székely haderőre
támaszkodnak. Sajnos, gyakran volt rá szükség. Mindig akkor erősítették
meg királyi oklevelekben a székely szabadságjogokat, amikor a hadi
esélyek kényszere azt diktálta. Mátyás király is egy moldvai hadjáratban
állított ki a székelyeknek megerősítő szabadságlevelet, 1473. karácsony
hó 9. napján.
A székelyek gyalogosan vagy lóval vonultak hadba. A tehetősebbek mentek
lóval. Innen a nevük: lófő. Nem volt tehát a székely társadalom erősen
rétegzett. Mindenki annyi földet birtokolt, amennyit maga és a családja
meg tudott művelni. A magán- a közösségi és a nemzeti tulajdon
egyenrangú volt. A törvényeik nem engedték meg a nagybirtokok és a
főnemesség kialakulását, a hatalom koncentrálódását. Ennek a
társadalmi-jogi berendezkedésnek köszönhető, hogy a Székelyföldre nem
kellett import, olcsó(bb) munkaerőt hozniuk a hegyeken túlról. A székely
ember nem szolgált, és nem tartott szolgát. Ezért maradt meg a mai
napig az etnikailag és nyelvileg magyar nyelvű székely sziget Erdély
közepén.
(folytatjuk)
Deák-Sárosi László
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!