Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2013.01.06. | 08:30 A székelység története – ismét kapható!
Megismerhető-e népünk történelme?
E könyv rádöbbent arra, hogy a székelymagyarságnak olyan múltja,
kultúrája van, amelyre lehet jövőt építeni. Eleink a megmaradásért
fegyverrel, tudással és munkával küzdöttek. Megvédték szülőföldünket,
megtartották anyanyelvünket, megőrizték hagyományainkat. Amíg Erdély
területén az őshonos magyarság kisebbséggé, szórvánnyá vált – a századok
során betelepedő románság tömegében –, addig a székely lakta régió az
erdélyi magyarság fellegvára maradt. E könyv ismeretében bárki
meggyőződhet arról, hogy a székelység nem bevándorló, hanem őshonos nép.
A székelység története című tankönyv rengeteg információt tartalmaz,
színes és vonzó kiadvány.
Miért nem készült el korábban? Mert Románia még mindig nacionalista,
központosított és közösségi jogokat korlátozó állam. Olyan, amely a
hivatalos okmányokban sem tűri el a Székelyföld nevet, a megyehatárokon
levereti a Székelyföld nevet jelző pannókat, üldözi a székely nép
zászlóját. A román alkotmány nyíltan hirdeti, hogy Románia homogén
nemzetállam. Nem kell csodálkozni azon, hogy a szélsőséges román
nacionalisták Székelyföld felszámolására törnek. Tudják, ha egy nagyobb
régióba sulykolják e területet, akkor a kisebbségbe szorított székely
nép nem kerülheti el az erdélyi magyarság sorsát. Érthető, hogy a román
politika ellenérdekelt az erőteljes székely nemzettudat kialakításában.
Jól tudják, hogy a történelem ismerete nagy fontosságú. Ezért a mai
napig kitalált történelemmel traktálják Románia népét.
Tudatában vannak, hogy az a nép, amely nem ismeri múltját, könnyebben
elnemzetteleníthető. E gondolatot a nemzetközi politikában már a román
királyság (1881) létrehozása előtt megfogalmazták. Talleyrand –
Bonaparte Napóleon minisztere – az 1800-as évek elején azt mondta a
császárnak: Felség, a magyaroktól vedd el a történelmüket, és azt teszel
velük, amit akarsz. Ezt az osztrákok igyekeztek is gyakorlatba ültetni.
Ők már az 1820-as években meghirdették, hogy „minorizálni”, azaz
jelentéktelenné kell tenni a magyar történelmet. Nem kell tehát
csodálkozni, hogy Constantin Anghelescu közoktatási miniszter az
1923-ban kiadott oktatási törvényben megszüntette a román történelem
anyanyelvű oktatását is.
Az akadályoztatások ellenére elmondható: a székelység történelme mint
választható tantárgy tanítható, megismerhető. Ez most már tőlünk függ!
A könyv megírásának korlátai
A szerzők e könyv megírásával nem könnyű feladatra vállalkoztak.
Figyelemmel kellett lenniük arra, hogy a kiadvány megfeleljen a 6–7.
osztályos tanulók értelmi színvonalának. A terjedelmi korlátok
lehetetlenné tették a teljesebb háttértörténet bemutatását. Mindezek
mellett az „akadémiai” vonal időnkénti tiszteletben tartása is zavarónak
tűnt. Ez azt jelenti, hogy a szerzőknek arra kellett törekedniük, hogy
ne térjenek el (nagyon) a hivatalos magyar történetírás álláspontjától.
Lényegében épp ebben áll a könyv erőssége is. Gondoljunk csak arra, hogy
egy tankönyv valóban nem fóruma a történészi vitáknak. Tehát nem szabad
számon kérni a szerzőktől, hogy bizonyos dolgokról miért nem írtak,
miért nem vittek bele olyan új gondolatokat, amelyeket a magyar
történetírás még nem fogadott el egyértelműen.
A könyv összeállítását nem könnyítette meg az sem, hogy 1918 után, az
1870-es években beindult oklevéltári kiadványok közlése jelentéktelenné
sorvadt, a székelységre vonatkozó következetes és tudatos régészeti
kutatás véletlenszerűvé, partizánakcióvá vált, míg a toponímiakutatás is
ímmel-ámmal folyt. Az utóbbi két évtized kutatásai sem pótolhatják a
hét évtizedes űrt. Még mindig nagyon kevés a kutatással foglalkozó
magyar szakember.
Korszakolás
A társadalomfejlődés sajátosságainak megfelelően a székelység történelme
nem a megszokott módon korszakolható. Köztudott, hogy a székelység a
magyarokhoz való csatlakozása idején katonailag szervezett társadalomban
élt. A mai lakóhelyre való áttelepedése után is – a föld közös
birtoklása által –, megőrizte kollektív szabadságjogait. Amíg a
magyarság többsége jobbágyi, zselléri státusba süllyedt, addig a székely
nép majdnem teljes egészében szabad státusú. Ez 1562-ig állt fenn,
amikor a szabadságjogaiért fegyvert fogott közszékelységet leverték, és
alárendelték a fejedelmi hatalomnak. Ezzel lezárult a székely
történelem első nagy korszaka. A második korszak 1848-ig, a polgári
forradalomig tart. A székelység több mint fele – vérrel, karddal,
szorgalommal és kitartással – ez időben is sikerrel őrizte meg szabad
jogállását. Az 1848-cal kezdődő polgári átalakulással itt is új fejezet
kezdődik.
Össznépi feladat
Az olvasó az első olyan székely történelemkönyvet tartja kezében, amely
teljes képet rajzol népünk múltjáról. E kézikönyv népünk történelmét
napjainkig mutatja be, lehetővé teszi a pedagógus számára annak
közvetítését a diákok felé. Történelmünk oktatása sürgős össznépi
feladattá vált. Minden pedagógusnak, ideértve a tanítókat is, részt kell
vállalnia a székely nemzeti tudat formálásában. Bizonyára szívügyüknek
fogják érezni a szaktantárgyukhoz közelálló ismeretanyag átadását. Házi
olvasmányként is megbeszélhető, megvitatható és kiegészíthető
helytörténeti ismeretekkel is. A munkát nem szabad teljesen a történelem
szakos tanárra hagyni. Miért? Mert sok a törleszteni való! Úgy
gondolom, nem elég, illetve nem elégedhetünk meg azzal, hogy népünk
történelmét a következő két évben csak néhány ezer VI. és VII. osztályos
tanuló ismerje meg. Székelyföldön négy nemzedék nőtt fel saját
történelmétől megfosztva. A történelem szakos tanárok többsége sem
tanult székely történelmet. A pedagógusok többsége is csak most
vértezheti fel magát saját népe történelmének ismeretével. Ez önmagukkal
szemben is igény és kötelesség, de munkájuk, a nevelés e nélkül nem
lehet teljes.
E történelmet meg kell szerettetni, közel kell vinni a gyermekek
lelkéhez. Ez nagyon alapos felkészülést igényel. Másképp ne is fogjunk
hozzá! Tudni kell azt is, hogy a technika mai sodrásában, amikor
bődületes hazugságokkal, ferdítésekkel teli ismeretanyag hömpölyög a
tévében, a bulvárlapokban, a világhálón, e könyvre szükség van!
Hogyan sajátítható el?
Már a bevezető lecke, a Szülőföldünk című, lehetővé teszi Székelyföld
földrajzának megismerését. Ez mindössze hat oldal. Röviden és velősen
mutatja be Székelyföld tájainak nevét, hegyeit, termékeny medencéit,
vizeit, természeti kincseit. Tizenhat gyönyörű fotóval, egy jól
használható térképpel, a Szent Anna-tó mondájával és Benedek Elek,
szülőföldszeretetet sugalló, Édes anyaföldem! című könyvéből vett
olvasmánnyal érzelmileg közel kerülünk szülőhazánkhoz, Székelyföldhöz.
A Székelyföld őskori és ókori története és A rómaiak és a népvándorlás
időszaka című második és harmadik lecke, mivel nem kötődik a
székelyekhez, leghelyesebb a világtörténelem, illetve a román történelem
hasonló témakörű fejezeteinél megbeszélni. Természetesen ismernünk kell
azt is, hogy kik éltek e gyönyörű vidéken a székelyek letelepedése
előtti évezredekben.
A magyartanár meríthet legtöbbet, mert rengeteg olvasmány és életrajz
kapcsolható e témához. A magyar tankönyvek általában összmagyar-,
illetve Erdély-centrikusak, így a tananyag a székelységhez kötődő
ismeretekkel színesíthető.
A hitoktatónak lehetősége adódik a hittanórán bemutatni a székelyföldi
egyházszervezetet, Csíksomlyó egyházi és kulturális szerepét, a
reformáció kedvező hatását az anyanyelvű oktatás elterjedésére.
A rajzóra kitűnő lehetőség a könyv nagyszámú és gyönyörű képanyagának
bemutatására. Ennek alapján megismerhető Székelyföld építészete, a
székely várak, templomok építészeti stílusai, a freskók, a festett
kazettás művészet és a székely rovásírás. Ez utóbbit, a székelyek ősi
írását még a magyar órákon is lehet gyakorolni. Mindezek révén a diákok
alaposan megismerhetik szűkebb szülőhazánk turisztikai értékeit. Erre
szükség van, mert gyakran tapasztalható, hogy sokan közömbösen mennek el
szülőfalujuk, városuk gyönyörű román, gótikus, reneszánsz és barokk
templomai, várai mellett, hiszen azokról jóformán semmit nem tudnak,
mert az iskolai oktatásban alig találkozhattak székelységre vonatkozó
ismeretanyaggal. E sorok írója az 1970-es évek táján kíváncsiságból
megkérdezett több illyefalvit arról, hogy a falu templomvára milyen
építészeti stílus jegyeit viseli. A megkérdezetteknek fogalmuk sem volt
erről. Jellemző, hogy a bejárati tornyon látható – 1730-as években
feltett –, holdat ábrázoló zászlóról, e székely jelképről csak annyit
tudtak, hogy török zászló.
A különböző szakismerettel rendelkező pedagógusok által a tanórákon
leadott ismeretanyagot előzetesen meg kell beszélni. Ez mindenki számára
hasznos, mert a pedagógusok többsége is a diákokkal párhuzamosan
sajátítja el a székelység történelmét.
E tankönyv alapján a történelem, a földrajz szakos tanár, az
osztályfőnök és a tanári közösség együtt szervezhetné a természetjárást,
a szülőföldünk megismerését célzó barangolásokat. Közösen látogathatnák
meg múzeumainkat, emlékhelyeinket, ismerkedhetnének Székelyföld
műemlékeivel és jeles személyiségeivel.
A székelység történetét csak úgy lehet alaposan megismerni, ha
történelmi vetélkedőkre kerül sor az osztályok, az iskola, a községi és a
városi iskolák, illetve a megyék szintjén. A Ki mit tud? vetélkedőknek
át kellene fogniuk Székelyföld ötszáznál több székely települését. Ezt
megkönnyíti, hogy minden településen azonos ismeretanyag, könyv áll
rendelkezésre, így azonos szempontok alapján lehetne a diákokat
felkészíteni a honismereti versenyekre. Mivel e vetélkedő kiterjedne
egész Székelyföldre, azt javasolnám, hogy címe Székelyföld az én hazám!
legyen.
Kinek kell?
Jó lenne, ha e könyvhöz ingyen jutnának a székelyföldi pedagógusok és
tanulók. Ez nem megmosolyogni való gondolat, inkább óriási feladat,
megérné a törődést. Az is nyilvánvaló, hogy ezt csak hosszabb távlatban
lehet megvalósítani. Azonban bízom abban, hogy a két és fél megye
(Székelyföld) választott magyar vezetői módot találnak erre. Bizonyára
külföldi támogatásra is lehetne pályázni, de az adófelajánlást is be
lehet gyűjteni egy e célra létrehozott alapítvány által. A mai világban
az emberek többsége még nyomdaköltségi áron is alig hajlandó könyvet
vásárolni. Épp ezért fontos, hogy A székelység története minden székely
diák könyvespolcán helyet kapjon.
E sorok írója úgy véli, a székelység belső önrendelkezésének, teljes
jogkörű területi autonómiájának megvalósítása mellett a székely
történelem megismerése a nemzeti megmaradásunkért vívott küzdelem egyik
állomása lehetne, hisz ez az alapja a szülőföldhöz való kötődésnek,
ragaszkodásnak. Kilencvenhárom év után szükség van arra, hogy e könyvet
mindenki elolvassa, megbeszélje és megvitassa. Ez akkor is hasznos
olvasmány, ha az, ki kezébe veszi, nem minden leírt ismeretanyaggal ért
egyet. Összességében tekintve e tankönyv mindenki számára hasznos, még a
szakember is talál benne olvasnivalót.
* A székelység története. Kézikönyv és tankönyv az általános iskolák VI.
és VII. osztályai (valamint minden érdeklődő) számára. Csíkszereda –
Sepsiszentgyörgy – Székelyudvarhely. 2012. A kötet szerzői: Ferencz S.
Alpár, Forró Albert, Hermann Gusztáv Mihály, Kádár Gyula, Mihály János,
Novák Csaba Zoltán, Novák Károly István, Orbán Zsolt, Sepsiszéki Nagy
Balázs, Sófalvi András, Sztáncsuly Sándor József.
Kádár Gyula
Háromszék
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!