Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Rádiné Zsuzsa | 1 hozzászólás
Valamennyi
nemzeti könyvkiadónk szégyene, hogy az Erdélyről és ott élő véreinkről
szóló tengernyi irodalomból pont azon alapművek hiányoznak kínálatukból,
melyeket 1945-ben bezúzásra ítéltek, amiért belőlük kimerítő
részletességgel értesülünk a román megszállás borzalmairól, arról, hogy
az ölükbe hullott területeken például felakasztottak egy székely
tanítónőt, amiért versben tiltakozott a román uralom ellen, mint Kárpáti
Piroskát kilencvenkét éve, 1920. július 26-án, éspedig Aradon.
Életrajza jóformán teljesen ismeretlen, eredendően az 'Esti Újság' 1920.
július 14-i számában közölt verse (Üzenet Erdélyből) viszont,
legalábbis az e tárgyúakkal foglalkozók körében, mára már nem:
Üzent az Olt, Maros, Szamos,
Minden hullámuk vértől zavaros,
Halljátok, ott túl a Tiszán,
Mit zúg a szél a Hargitán?
Mit visszhangoznak a csíki hegyek?
Erdély hegyein sűrű fellegek.
Ez itt magyar föld és az is marad,
Tiporják bár most idegen hadak.
Csaba mondája új erőre kel,
Segít a vihar és segít a szél,
Segít a tűz, a víz, a csillagok,
S mi nem leszünk mások, csak magyarok!
Ha szól a kürt, egy szálig felkelünk,
Halott vitézek lelke jár velünk!
Előttünk száll az ős Turulmadár,
Nem is lesz gát, és nem lesz akadály.
Ember lakol, ki ellenünk szegül!
A székely állja, rendületlenül.
Üzenik a gyergyói havasok:
Megvannak még a régi fokosok.
Elő velük, jertek, segítsetek!
Székely anya küld egy üzenetet:
Hollók, keselyűk tépik a szívünket,
Rablóhordák szívják a vérünket.
Ha nem harcoltok vélünk, elveszünk!
E végső harcban egyedül leszünk.
És a honszerző hősök hantja vár,
Ha odavész az ősmagyar határ!
És ha rablóknak kedvez a világ,
Mutassunk akkor egy új, nagy csodát!
Megmozdulnak mind a csíki hegyek,
Székelyföld nem terem több kenyeret,
Elhervad minden illatos virág,
Mérget terem minden gyümölcsfaág.
Vizek háta nem ringat csónakot,
Székely anya nem szül több magzatot.
Vadon, puszta lesz az egész vidék,
S végezetül, ha ez sem lesz elég,
A föld megindul, a mennybolt leszakad,
De Erdély földje csak magyar marad!
A verséért vele történtek persze korántsem voltak egyedi esetek, éspedig
olyannyira nem, hogy az Erdéllyel foglalkozó mai könyvkínálatból oly
hiányzó művek közül Olay Ferencéiből (A magyar kultúra válságos évei
1918-1927 (1927), Csonkamagyarország ellenséges megszállása és
kulturális káraink (1929), A magyar művelődés kálváriája az elszakított
területeken 1918-1928 (1930), Tóth Sándoréból (Erdély huszonkét éves
rabsága, 1941) és a Lukács György, a Revíziós Liga elnöke által
szerkesztett tanulmánykötetből (Erdélyi mártírok és hősök aranykönyve,
1941) kimerítő részletességgel ismerhetünk meg ugyanilyen vagy hasonló
eseteket, így, amint T
óth Sándoréból megtudjuk, 1919 és 1921 között
mindennapossá váltak a kilakoltatások, rekvirálások, gyakran megtörtént,
hogy valaki reggel elment hazulról és délben, amikor hazajött, a
családját és bútorait a ház előtt, az utcán találta és ugyanakkor egy
rekvirált bútorszállító kocsiból hordták be az új lakó bútorait, vagy
hogy tervszerűen üldözték továbbá a magyar tanítókat és tanítónőket,
akiknek olyan kérdéseket tettek fel,melyekre 'felső iskolai
végzettséggel bíró szaktanárok tudtak volna megfelelni', s 'a túlnyomóan
magyarlakta vidékeken a kegyetlenségig ment a magyar tanerők
vizsgáztatása és elcsapása: éppen úgy dobták ki a magyar tanítókat kis
állásukból, mint ahogy elvették a tiszta, egészséges magyar
iskolaépületeket, ahol százszámra tanultak magyar gyerekek, hogy
tíz-tizenöt iskolába kényszerített oláh kölyöknek iskolája legyen'.
Persze nem kellett sok ahhoz, hogy valakit magyarságáért üldözzenek:
'1934 november végén Stan és Palace közoktatási vezérfelügyelők sorra
járták Csík megye községeit a magyar tanítók nyelvtudásának
felülvizsgálása végett. Eljutottak Gyergyócsomafalvára is. Amint az
utcán mentek és elhaladtak Botár Erzsébet tanítónő lakása előtt,
észrevették, hogy az ablakában muskátli virít. Egy pillanat s máris
készen volt az irredentizmus vádja. Jegyzőkönyvet vettek fel és
hivatalos feljelentést készítettek Botár Erzsébet tanítónő ellen a
magyar irredenta magatartásáért. A jegyzőkönyv szerint a tanítónő
feltűnően és lázítón szándékkal magyar nemzeti színekkel díszítette fel a
lakását¨fehér függöny, piros cserép, zöld levél. Így tehát
Gyergyócsomafalva kis magyar gyermekei hiába készültek nemsokára az
iskolába. A tanítókat elbuktatták, letartóztatták és egyetlen megmaradt
tanítónőjük, az ártatlan Botár Erzsike is vád alá került.'
Szintén döbbenetes kép rajzolódik ki Lukács György, a Revíziós Liga
elnöke szerkesztette 'Erdélyi mártírok és hősök aranykönyvé'-ből,
amelynek szerzői közül Gergelyffy Gábor az 1918 és 1940 közötti erdélyi
menekültjeinkről szóló beszámolójában arról írt, hogy 'a magyar
felekezeti iskolákat a legkülönbözőbb ürügyekkel bezáratták, például
azzal, hogy 'a helyiségek nem alkalmasak tanításra, mert szűkek, sötétek
és egészségtelenek', ami ugyna igaz volt, viszont az volt az oka, hogy
'a román hatóságok elvették a magyar iskolák helyiségeit, oda román
iskolákat telepítettek, minélfogva a magyaroknak legtöbbször egészen
alkalmatlan helyiség jutott', ám 'előfordult igen gyakran az is, hogy
minden indoklás nélkül zárták be a magyar iskolát, mint például
Sáromberkén, Válaszúton, Zsibón, Magyarzsomboron', máskor ellenben azt
hozták fel kifogásként a bezárás mellett, hogy 'a tanulók száma kevés',
mint Nagysomkúton, Sárdon, Mezőújlakon, Borbátvizen, vagy éppen azt,
hogy (mint az aranyospolyáni iskola esetében) 'sok, holott helyiségei
kicsinyek'.
Ki tudja, hány Kárpáti Piroska volt, s ha közülük valaki nem is járt
úgy, mint ő, mindenesetre mindmáig nem tisztázott, hányat távolítottak
el 'hazafias érzésük miatt', bezárva egyúttal iskolájukat is (csak az
1925-ben 103 római katolikus és 107 református iskolával történt ez),
vagy általában hányakat állítottak elő, amiért magyar dalra fakadtak: az
ismert eseteknél maradva például a fogarasi rendőrkapitány egyenesen
megtiltotta a cigányoknak, hogy magyar nótát játszanak, egy pap-költőt
pedig 1922-ben azért tartóztattak le, mert verskötetében ezt írta: 'Csak
álljatok, mint előőrsök itt, / didergő pontján egy új kikeletnek...':
az indoklás az volt, hogy a szerző Erdélyben ideiglenesnek vélte a román
uralmat, de megtörtént az is, hogy valakit Nagyváradon tizenöt napi
fogházra ítéltek, mert elszavalta Ady Endrének 'Fölszállott a páva' című
versét', különös tekintettel alábbi két sorára: 'Kényes, büszke pávák,
Nap-szédítő tollak, / Hírrel hirdessétek: másképpen lesz holnap.', s
végül (amint a kötetben Tóth Zsigmondnak az erdélyi magyar kisebbségi
iskolahelyzetről készített látleletében olvassuk), hogy amikor egy
orvosi rendelőben magyarok és románok között megkérdeztek egy három éves
leánykát, hogy tud-e dalolni, azt felelte, hogy igen, a Himnuszt meg a
Szózatot, de ezeket nem szabad, mert akkor 'anyukát meg apukát
lecsukják'. (Persze fondorlatosabb módon is lecsuktak sokakat, így
megesett, hogy egy kolozsvári paphoz beállított egy polgári személy, aki
előadta, hogy az oláhok kínzásai és üldözései elől menekült, ezért
segítségért könyörög, mire pénzt kapott tőle s az illető pár óra múlva
román tisztként jelent meg nála és katonáival letartóztatta.)
Mindezeket megelégelve nem csoda, hogy megnőtt az Erdélyből végső
elkeseredésükben anyaországunkba menekülő mieink száma (1918-ban 40
952-en, 1919-ben 33 551-en, 1920-ban 79 773-an, 1921-ben 19 879-en,
1922-ben 13 651-en, 1923-ban 7356-an, 1924-ben 1693-an voltak), akik
egyre elviselhetetlenebb helyzetbe kerültek (így amíg nálunk a kormány
1911-ben engedélyt adott a román nemzeti színek viselésére, addig
1929-ben egy román rendelet megtiltotta Kolozsvárt a magyar nyelv
használatát orvosi rendeléseken!) s nem akartak úgy járni, mint a
verséért életével fizető Kárpáti Piroska.
Tompó László
hunhir.info
múltidéző 2013.12.18. | 22:25 Felakasztottak egy székely tanítónőt, amiért versben tiltakozott a román uralom ellen
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!