Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kilencszázharminc esztendővel ezelőtt egy csodálatos augusztus 20-i napon Székesfehérváron szentté avatták I. István királyt. Ugyanabban az évben került sor két remete, Szórád-András és Benedek, illetve Gellért püspök és Imre herceg kanonizálására is. Kevésbé közismert, hogy Szent István 1693-ban ismét – ezúttal „hivatalosan” is – bekerült a szentek közé.
Máig vitatott, hogy I. László király miért ragaszkodott ahhoz, hogy nagy
elődjét, az államalapító István királyt, még az ő életében szentté
avassák. A történészek több oldalról is megvilágítják a korabeli
történéseket: természetesen László teljesen tisztában volt István örök
érvényű érdemeivel, ugyanakkor a szentté avatások növelték az ország
tekintélyét, és megerősítették a keresztény Európában elfoglalt helyét.
De volt Lászlónak ennél sürgetőbb érve is: mint a legitim módon
megkoronázott Salamonnal szemben törvénytelen uralkodónak, szüksége volt
a friss szentek biztosította elismertségre. Valószínűleg nem is egyedül
döntött – bár nyilván ő javasolta István királyt –, ugyanakkor szüksége
volt a pápa belegyezésére is. Ami nem lehetett túlságosan nehéz
feladat, mivel VII. Gergely pápa éppen akkoriban panaszkodott
környezetének, hogy „kevés a szentek között az uralkodó”. A szentté
avatásokkal László király két legyet ütött egy csapásra: sikerült
megfelelnie a pápa elvárásainak, ugyanakkor megerősítette saját és
országa tekintélyét a nemzetközi porondon is.
Nem mellékes, hogy László – bizonyára István szentté avatásának is
köszönhetően – uralkodása alatt nagy érdemeket szerzett a megingott
államrend és a megrendült keresztény vallás megerősítésében.
A nagy nap
Miután László király beharangoztatta az eseményt, és megérkeztek
Székesfehérvárra az ország előkelői, apátok és püspökök, elkezdődött a
kisebb-nagyobb bonyodalmakkal tarkított szertartás. István szentté
avatásáról egyedül Hartvik püspök legendája őrzött meg tudósítást:
„Három napon át bajlódtak István szent testének kiemelésével, azt a
helyéről elmozdítani semmi módon nem volt lehetséges.
Az idő tájt ugyanis a bűnök odáig vezettek, hogy az említett László király és fivére, Salamon között súlyos nézeteltérés támadt, amely miatt Salamont elfogták és börtönbe zárták. Amint tehát a holttest kiemelésével hasztalan próbálkoztak, egy Karitas nevezetű asszonyszemély, aki a bökénysomlyói Szent Üdvözítő-templom melletti zárda lakója volt, s akinek életét az akkori közvélemény igen jelesnek tartotta, égi kinyilatkoztatásban részesülvén tudtára adta a királynak, hogy fáradozásuk hiábavaló; a szent király földi maradványait át nem szállíthatják addig, amíg Salamont a börtön rabságából ki nem eresztik, s a szabadság kegyelmét meg nem kapja.
Kiengedték azért amazt a
börtönből, és ismételten háromnapos böjtöt tartottak. Amikor a harmadik
napon odaléptek, hogy a szent maradványokat elvigyék, a sír fölé
helyezett hatalmas sziklát oly játszi könnyedséggel tudták eltávolítani
onnét, mintha nem is lett volna súlya azelőtt. A harmadnapi vecsernye
végeztével azután valamennyien várva várták az isteni irgalom
jótéteményeit a szent férfiú érdemeiért, és Krisztus nyomban meg is
látogatta népét: a szent hajlékot teljes terjedelmében elárasztották a
mennyből küldött csodajelek.”
Az 1083. augusztus 20-án történt ünnepi aktuson a csontokat
„patyolattiszta lenvászonba szedegették”, de a király jobbján viselt
gyűrűt nem találták. Ezt követően Merkur, a székesfehérvári egyház
kincstárának őre egy fehér ruhába öltözött ifjútól összehajtogatott
kendőt kapott megőrzésre, amely István kezét tartalmazta teljes épségben
a gyűrűvel együtt. Egy 12. századi oklevél szerint viszont Merkur már
1083 előtt ellopta a karereklyét, amelyet a mai közvélekedés a
Budapesten őrzött Szent Jobbal tart azonosnak. A Szent Jobb testtől való
különválásának valós története sohasem lesz egyértelműen tisztázható,
mint ahogy semmi remény nincs arra sem, hogy István földi maradványait
az utóbb feldúlt székesfehérvári királysírok egymásra hányt csontjaiból
valaha is biztonsággal el lehessen különíteni.
Másodszor is szent
Miért kellett I. István királyt másodszor is szentté avatni? Egyes
történészek és egyházi személyek ezt azzal magyarázzák, hogy a Szent
László-féle, 1083-ban történt kanonizációt a katolikus egyház nem tudta
elfogadni, hiszen a szentté avatás pápai privilégium.
A Habsburg-házi I. Lipót német-római császár, aki egy fél évszázadik
volt a magyarok királya, 1693-ban állítólag „elintézte” XI. Ince
pápával, hogy István királyt hivatalosan nyilvánítsák szentté.
És még egy premier, ami a szent király nevéhez fűződik: István
koronázásának millenniumi évében, 2000-ben, augusztus 20-án I.
Bartholomaiosz konstantinápolyi ortodox pátriárka a budapesti Szent
István-bazilika előtt bemutatott szentmisén jelentette be, hogy a keleti
keresztények is felvették egyházuk szentjei közé. Így a nagy
egyházszakadás, az 1054-es szkizma óta Szent István király az első, akit
a római katolikus és az ortodox hívők is egyaránt szentként tisztelnek.
Nánó Csaba
erdelyinaplo.ro
múltidéző 2013.08.17. | 16:29 István, a szent király
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!