Természet: NAPFÜGGŐ A D- VITAMIN

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 738 fő
  • Képek - 17351 db
  • Videók - 6884 db
  • Blogbejegyzések - 16346 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,
Rádiné Zsuzsa
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 738 fő
  • Képek - 17351 db
  • Videók - 6884 db
  • Blogbejegyzések - 16346 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,
Rádiné Zsuzsa
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 738 fő
  • Képek - 17351 db
  • Videók - 6884 db
  • Blogbejegyzések - 16346 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,
Rádiné Zsuzsa
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 738 fő
  • Képek - 17351 db
  • Videók - 6884 db
  • Blogbejegyzések - 16346 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,
Rádiné Zsuzsa
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A D-vitamin – bár táplálékainkkal is bevihető szervezetünkbe – leginkább a nap ibolyántúli (UV) sugárzásának hatására bőrünkben keletkezik az ott lévő szteroidok (koleszterin) átalakulásából, előbb provitaminná, majd a májban és vesében alakul D-vitaminná.

 

 

A szükséges D-vitaminmennyiség 90 százalékát adják a bőrünket (de nem a ruhánkat és nem a sugárzástól védő krémeket!) érő napsugarak. A maradék 10 százalékot a D-vitaminban gazdag, főleg állati eredetű ételek, mint a tengeri és édesvízi halak, máj, tojás- sárgája, tejtermékek, valamint a gombák fogyasztása jelenti.

A napfényszegény téli évszakban nem mindenhol tehetjük meg, hogy legalább 20–30 percig (ennyi idő szükséges) érje napsugárzás bőrünket, ezért október és március között – a legkritikusabb, napsütést nélkülöző hónapok a mérsékelt égövön – szokták ajánlani a mesterséges pótlást, mivel télen csak 2–5 százalék jut ilyen úton szervezetünkbe. A fekete (sugárzástól védett) bőrű afrikaiaknak ennek a megvilágítási időnek a többszörösére van szükségük.

 

 

A D-vitamin két forrása a bőrben keletkező D3 (kolekalciferol) és a D2 (ergocalciferol) élelem eredetű, egyaránt a kalciumot (Ca), azaz a meszet aktiváló vitamin a szervezetünkben olyképpen, hogy a bélből felveszik a kalciumot, és kalciumsók formájában beépítik a csontrendszerünkbe, a fogakba. Újabb orvostudományi megállapítások azonban ennél sokkal nagyobb (hormonális) jelentőséget tulajdonítanak a D-vitaminnak az ösztrogénnel kapcsolatban. Hiánya (különösen a nőknél menopauza után) a csontritkulás gyakori oka. Ugyanis, ha az említett módon nem jut elég kalcium a vérbe, a szükséglet a csontokból vonódik el. 

 

Az idegsejtek ingerületi átvitelénél a kalcium-ionok szintén fontos szerepet töltenek be. Ezért, ha a kalciumszint a vérben egy százalék alá süllyed, az idegrendszer vezérlésű izmaink működése „felmondja a szolgálatot”, ennek a következménye pedig végzetes. A többlet D-vitamin többlet kalciumot is jelent. Ez sem kívánatos, mert zsírban oldódó vitamin, felhalmozódik, és az érelmeszesedés egyik tényezőjévé válhat. Ki kell használnunk a kora tavaszi napfürdőzést, hagyjuk karunkat, arcunkat szabadon, napsugárzásnak kitéve legalább fél óráig. Ennyi napfürdő elegendő a napi D-vitamin keletkezéséhez. Bőrünk azonban nem csak a D-vitaminszükségletünk biztosítására készült fel, hanem saját védelmére is. Ezért, ha túlzottan sok ideig napozunk, a koleszterinből egy inaktív fénytermék, luminoszterin keletkezik, nem pedig D-vitamin.

 

Naponta legalább 5–10 mikrogrammra (mcg) van szükségünk, elsősorban a D3-vitaminból. Ennyi keletkezik a félórányi napozás alatt, tehát a gyógyszeres pótlás felesleges. (Szakszö­vegekben nanogrammal – ng – találkozunk. A megadott napi optimális ng-mennyiség 80. Egy ng = 1,0 x 10 a -9. hatványon/gram).

 

D-vitaminban gazdag élelmiszereink: csukamájolaj (gyerekkoromban ebéd előtt ebből az utálatos ízű olajból kellett mind a négyünknek egy kiskanálnyit bevennünk) 2 kávéskanállal 242 mcg, hering (100 g) 25, makréla (100 g) 24, lazac (100 g) 12, olajos szardínia (100 g) 9, tonhal (100 g) 6, egy csésze tej 3, 100 g teljes kiőrlésű gabona 3, egy tojás sárgája 1, 100 g máj 1, vargánya és sárga rókagomba 0,8, csiperke 0,4.

 

Puskás Attila

Háromszék

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Rádiné Zsuzsa üzente 5 éve

még szerencse hogy szeretem a tejet, s a napsütést is, nagyon várom a nyarat ! Köszönöm szépen Erzsike a figyelemfelkeltő cikket a D-vitamin hasznosságáról !

Válasz

Ez történt a közösségben:

Miclausné Király Erzsébet írta 4 órája a(z) SZÉP VERSEK fórumtémában:

Ady Endre: Rossz szonett Jolán- napra Hideg lelkét hogy ...

Miclausné Király Erzsébet 5 órája új blogbejegyzést írt: Tamási Áron: RAGYA KETTŐ

Miclausné Király Erzsébet írta 5 órája a(z) IDÉZETEK fórumtémában:

"Ha túl sok fájdalom és öröm ér egyszerre, és ebbe ...

Rádiné Zsuzsa írta 22 órája a(z) Időjárás és ember kapcsolata – HUMÁNMETEOROLÓGIA fórumtémában:

SŰRŰ KÖD VESZÉLYEZTETI A KÖZLEKEDÉST! Kedden...

Rádiné Zsuzsa írta 22 órája a(z) IDÉZETEK fórumtémában:

Ki szívben jó, ki lélekben nemes volt, Ki életszomját el nem ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu