Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Amikor megkérdezzük, kik tartoznak a magyarok körébe, milyen alapon
tartoznak össze, egy közösséget kívánunk elhatárolni, megkülönböztetni
más közösségektől. Ha meg akarjuk határozni, ki magyar, vagy arra
keressük a választ, mi teszi magyarrá a magyarokat, mindig más
közösségekhez képest húzunk meg egy kört. Mondhatjuk úgy is, a nem
magyaroktól különbözünk, s e különbözőségünkben vagyunk magyarok.
Magyar nemzetről, magyarságról
beszélünk, s bármennyire közkeletűnek látszik szóhasználatunk,
szükséges néhány alapvető ismeretet elmondanunk magáról a nemzetről. A
nemzet az európai civilizáció és a modern kor egyik alapfogalma. Ám
ennek a fogalomnak a jelentése némiképp eltér egymástól az egyes európai
nyelvekben. Angolul és franciául például a nation
kifejezés jelentése egybeesik az államéval. Ebben a hagyományban a
nemzet fogalmába elsősorban az illető állam polgárainak az összességét
értik. Közép-Európában — vagyis nagyjából a német és az orosz
nyelvterület közötti zónában — a nemzetek fejlődése történetileg másképp
alakult. Hozzá kell tenni, a modern nemzet és nemzetállam gondolata
Nyugat-Európából érkezett ide, egy olyan világba, ahol a 18—19. század
fordulóján a népek nagy, többnemzetiségű, dinasztikus birodalmakban
éltek. A legtöbb történelmi ország és tartomány soknemzetiségű,
soknyelvű és sokfelekezetű volt. Ugyanazoknak a tájaknak a lakói
különböző nyelveket beszéltek, eltérő vallásfelekezetekhez tartoztak.
Más nyelven beszéltek a mágnások, máson a nemesek, megint más nyelvet
használtak a polgárok, illetőleg a jobbágyok.
A nemzet fogalmában Közép-Európában sokkal jelentősebb hangsúlyt kapott a
nyelv. Vagyis, hogy az összetartozás fő alapja a közös nyelv. „Nyelvében él a nemzet”
— ezt nemcsak a magyarok vallják, hanem szinte mindegyik közép-európai
nép. Más megközelítésben azt mondhatjuk, a nemzetnek kettős természete
van: beszélhetünk róla mint politikai közösségről (államról), és
beszélhetünk róla mint az azonos anyanyelvű emberek közösségéről.
A magyarságnál sem a 19., sem a 20. században nem esett egybe az
anyanyelvi és a politikai közösség. 1920 előtt a Magyar Királyságban az
ország lakóinak mintegy fele nem a magyart vallotta anyanyelvének.
Azután pedig a magyar anyanyelvűek jelentős része — mintegy harmada —
szomszédos országok polgára lett.
A magyar nemzet ma, a 3. évezred elején mindenekelőtt nyelvi-kulturális
közösség. Ebben az értelemben beszélhetünk magyarságról is. Ennek a
közösségnek a legnagyobb tömbje a Kárpát-medence közepén él, a Magyar
Köztársaság állampolgáraként; rajtuk kívül számottevő magyar
népcsoportok élnek kisebbségi sorban a szomszédos országokban: abszolút
és relatív arányukat tekintve a legtöbben Romániában (Erdélyben, a
Nagy-Alföld keleti sávjában), azután a Vajdaságban, továbbá
Szlovákiában, Ukrajnában, Ausztriában, Horvátországban és Szlovéniában.
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a nagyvilág magyar szórványait sem,
hiszen épp a 20. században jelentős számú magyar vándorolt ki
szülőföldjéről — gazdasági vagy politikai okokból.
Hogy kit tekintünk magyarnak, e kérdésre egyszerű a felelet. Azt, aki magyarnak vallja magát. Mindenkit,
Parancs, sors, szándék, alkalom.”
A modern nemzet kialakulása hosszan tartó folyamat. Nyilvánvalóan
magyarnak érezték magukat Árpád magyarjai vagy a későbbi századokban élő
őseink. Ám az ő számukra, az ő csoporttudatukban más tartalmak és
jelképek voltak meghatározóak. A honfoglaló magyaroknál például a
nemzetséghez vagy a törzshöz tartozás volt elsődleges. A feudális
világban pedig az volt a legfontosabb, ki melyik rendhez tartozik.
Amikor
a 19. században napirendre kerül az új típusú közösség megteremtése,
„nemzetépítők” sora igyekszik megfogalmazni — tudatosan vagy nem
tudatosan — , az identitásnak melyek a legfontosabb elemei. A
reformkorban „nemzeti újjászületésről”, „nemzeti ébredésről” beszélnek,
mintha aludt volna a nemzet évszázadokon keresztül, s most, a 19. század
első felében kellene új életre ébreszteni. Kétségtelen, hogy a
nemzettudatnak a történelmi emlékezet volt az egyik
legfontosabb forrása. A nemzeti érzés felébresztéséhez a „régi dicsőség”
képeivel kívántak biztatást adni a kortársaknak, amelyhez más és más
kelléktár állt az egyes népek rendelkezésére. A magyar hagyományban a
nemesi osztály eszmevilágát lehetett korszerűsíteni. S ebben igen fontos
volt a történelmi ország folytonosságának gondolata, a honfoglalás
(miszerint jogos örökségünket foglaltuk vissza) és az államalapítás
dicső eseményétől a szabadságküzdelmeken át a jelenig. A rendi
felkelések hagyományát például mintegy 400 esztendőn át tartó harcként
értelmezték. Vagyis: ebben az értelmezésben a Habsburg-házzal folytatott
küzdelem lényegében nemzeti szabadságharcok folyamata.
A magyarság a szabadság nemzete lett ebben a fölfogásban.
Véres zászlóidat”
Vajon következik-e ebből, hogy az egyes nemzeteknek sajátos jellemük, karakterük van? Erre a fogas kérdésre nehéz válaszolni.
Évszázadok óta élnek bizonyos jellemzések a magyarokról,
vérmérsékletünkről, viselkedési sajátosságainkról, külsőnkről.
Leggyakrabban középmagas, barna bajuszos férfiakról és tűzről pattant,
barna asszonyokról szólnak a leírások. „Se nem szőke, se nem barna — az
igazi magyar fajta” — így a hazai szólás. Tulajdonságainkat tekintve
szoktak beszélni a magyarok szalmalángtermészetéről,
szenvedélyességéről, borúlátásáról. A 19. század végén például egy
irodalomtörténészünk így írja le a magyarság jellemét: „Az ősidők
homályából egy lovas ember alakja bontakozik ki szemeink előtt, amint a
Volga-melléki pusztán nyugodtan áll és figyel. Hegyes kucsmájában,
párduckacagányban, izmos dereka mintha oda volna nőve apró lovához. […]
Nyugodt: nem fél és nem képzelődik; csak az tartozik rá, amit lát, s a
messze pusztai képeken és erős világításban edzett szeme mindent
világosan lát, amit csak emberi szem egy pontról láthat.” Aromantikus
kép a büszke keleti hódítót mutatja, a rettenthetetlen harcost, a
végtelen puszták lovasát, kit nem lehet nyugalmából kizökkenteni.
A„keleti közömbösséget” sokan tartották a magyarság jellegzetes
tulajdonságának. Ugyanígy a pompakedvelést, a könnyen lelkesedő
szalmalángtermészetet. Arany László így írt A hunok harcában:
…
mennyi üres látszat!
Mennyi hiú légvár és mennyi káprázat!
Délibábban úszol, csalfavizű árban,
Mely hol fényben mutat, hol csúnya hínárban.”
Jellemzések,
melyek megragadnak egy-egy tulajdonságot, fölnagyítanak egy
magatartásformát, kissé néha túlozva. Megragadnak fontos jelenségeket,
de közben általánosítanak. Nyilvánvalóan, a külső és a belső
tulajdonságok az egész közösségre jellemzőek, az átlagot ragadják meg, s
nem minden egyes személyt jellemeznek. Azt is hozzá kell tenni, hogy
ezek a jellemzők ugyanúgy változhatnak a történelem folyamán, mint ahogy
az egyes tulajdonságok más és más minősítést kaphatnak a különböző
népeknél.
A tudomány világában azonban megoszlanak a vélemények arról, hogy vajon
vane sajátos jellemük a nemzeteknek. Ha a nemzet jelleméről alkotott
vélekedések csupán a képzelet — persze közösségi képzelet — eredményei is, az kétségtelen, hogy e jellemvonások hatása viszont történeti valóság.
A különböző nyelvet beszélő kulturális közösségek egymás közötti kapcsolataiban szükség van ilyen egyszerűsítő minősítésekre. A kölcsönös megismerkedésnek,
kapcsolatnak feltétele, hogy valamiképpen elképzeljék a másik
közösséget. Az a kép, amelyet saját nemzeti közösségünkről alkotunk,
szintén nem független attól, hogyan látnak bennünket más közösségek.
Például: azok a magyar tulajdonságok, amelyek a nemesi nemzet
örökségéhez tartoznak — lovagiasság, bátorság, szabadságszeretet,
mulatni tudás stb. — a lengyelek szemében például rokonszenvesek, a
románok és a szlovákok számára viszont ellenszenvesek, mert az ő nemzeti
önképükben saját népüket mint plebejus nemzetet (pásztorokat,
parasztokat) jelenítik meg, szemben a magyarokkal, akik szemükben az
urak, az elnyomók. A nemzetek saját magukról és másokról alkotott
képében sok az egyszerűsítés és az előítélet.
Az emberiség kultúrája egyszerre egyetemes és nemzeti kultúrák gazdag
szőttese. Rossz kérdés az egyetemes vagy a nemzeti elsőbbségét firtatni.
Az európai civilizáció a sokszínűség világa. A nemzeti kultúra
létezésének alapfeltétele a más nemzeti kultúrákkal való kapcsolat,
amelynek során állandó cserefolyamatok mennek végbe közöttük,
ösztönzések és hatások szünet nélküli munkálkodásában.
Nem véletlenül beszélünk nemzeti kultúráról. A nemzet
jelenségének egyik magyarázata a sajátos jelképek, magatartásformák,
értékek együttese. Viszonylagos állandóságát a közös történelmi
emlékezet garantálja.
A közös jelképek megteremtése, elfogadtatása és szentesítése a
közvélemény által — a nemzet megteremtésének alapvető feltétele.
Értelmiségiek, „nemzetépítők” áldozatos munkájára van hozzá szükség.
Közép-Európában és Magyarországon e munka elvégzésére — a tudósok
mellett — elsősorban írók, költők vállalkoztak. Ők formálták meg a modern nemzetet megteremtő történeteket (mítoszokat) és jelképeket. Berzsenyi Dániel, Kazinczy Ferenc, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály, Petőfi Sándor és Arany János
— hogy csak néhányat említsünk a legnagyobbak közül — művei, költészete
nélkül nem formálódott volna olyanná a magyar nemzet, mint amilyen ma.
A történelmi múlt, a nemzeti hősök, a haza tájai, a magyarság
tulajdonságai magas színvonalú irodalmi művekben jelennek meg, a nemzet
nagy írói formálják meg azt a képet — történetek és képek sorozatát —,
amelynek megismerése nagyon hatásosan segíti az azonosulást a nemzettel.
Mert a nemzettel való azonosulás az egyén számára is folyamat. A szülői
házban kezdődik az anyanyelv elsajátításával, a templomban és az
iskolában folytatódik. A közvetítésnek a leghatásosabb eszköze pedig az
irodalom. Gondoljuk el, legtöbbünknek a török korról nem történeti
munkák jutnak eszünkbe; a kép, amelyet őriz róla az emlékezetünk,
elsősorban Gárdonyi regényének köszönhető. Bornemissza Gergely, Dobó István, az egri hősök alakja, izgalmas kalandok, áldozatkész hősiesség történeteiben elevenedik meg előttünk az Egri csillagok lapjairól.
A nyelv mint a nemzeti kutúra megjelenítője szintén befolyásolja a
gondolkodásmódot. A külső régiókban a nyelv a magyar identitás legfőbb
eleme.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!