ERDÉLY TÖRTÉNELMI NEVEZETESSÉGEI
Erdély
a Magyar Királyság szerves része volt a középkorban, majd Buda
elfoglalása után — a török uralom alatt, 1542—1687 között — önálló
fejedelemségként létezett tovább, laza függésben az Oszmán-Török
Birodalomtól, a lényeges kérdésekben megőrizve szuverenitását,
szabadságát.
A Habsburgok uralta másik Magyarországgal szemben Erdélyország
több mint másfél évszázadon át az önálló magyar államiságnak, a magyar
érdekek védelmének és a magyar kultúra fejlődésének fellegvára lett.
Területe ekkor jó néhány tiszántúli vármegyével (Arad, Békés, Bihar,
Csanád, Közép-Szolnok, Zaránd, illetve később Kraszna, Máramaros,
Szatmár, Szabolcs, Bereg, Ugocsa), a Partiumnak nevezett
magyarországi részekkel bővült. Az erdélyi uralkodók titulusa így
hangzott: „Erdély fejedelme, Magyarország részeinek ura és a székelyek
grófja.” Ne feledjük, hogy Bocskai István, Thököly Imre és II. Rákóczi Ferenc Erdély fejedelmeiként vívták a magyar szabadságharcot a Habsburgokkal!
Amikor
Európát a harmincéves vallásháború zaklatta, Erdély a Török Birodalom
végvidékén a különböző vallások viszonylag békés együttélését
gyakorolta, amely 1568-ban a tordai országgyűlésen a négy bevett vallás
(református, katolikus, evangélikus, unitárius) egyenjogúságának
törvénybe iktatásához vezetett. A románok görögkeleti vallását
„megtűrtnek” tekintették. Báthori István
fejedelem korában a törvényeket is magyarul alkották, 1579-ben
Kolozsvárott jezsuita főiskolát alapítottak. Kolozsvárott, Brassóban és
Szebenben nyomdák működtek, virágzott a humanista irodalom, sok erdélyi
diák tanult külföldi egyetemeken. A „bölcs” fejedelem, Bethlen Gábor (1613—1629) és I. Rákóczi György
(1630—1648) uralkodása pedig elhozta Erdély felvirágzását, aranykorát,
amikor a kis fejedelemség belső egyensúlya és új iránti nyitottsága
példa lett egész Európában.
Erdélyben a középkortól szabad királyi város volt Gyulafehérvár és Kolozsvár. Az örmények lakta Szamosújvár és Erzsébetváros 1791-től nyerte el e címet. Különleges nemesi testületi jogállású városként működött Dés és Torda. A szászok vezető városai: Nagyszeben, Brassó, Beszterce és Medgyes, a székelyeké: Marosvásárhely, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Székelyudvarhely, Kézdivásárhely, Illyefalva, Bereck. A többi erdélyi (és partiumi) város közül jelentős kulturális, közigazgatási és gazdasági szerepet játszottak Déva, Nagyenyed, Bánffyhunyad, Szászrégen, Zilah, Szilágysomlyó, Alvinc, illetve a román többségű Vajdahunyad, Balázsfalva, Hátszeg és Gyalu.
A török kiűzését követően Erdély és a hozzá csatlakozott Partium
(magyarországi részek) visszakerültek a magyar király jogara alá, ám az
Erdélyi Nagyfejedelemséget a király közvetlenül Bécsből irányította
(Diploma Leopoldinum, 1690). Tehát Erdély és Magyarország egy
királyságon belül két ország maradt (a harmadik Horvátország volt), s
ezért vált követeléssé 1848-ban a 12. pont (Unió Erdéllyel!).
A magyar forradalom és szabadságharc végső csatáit e tájon vívta hős seregeivel Bem apó, rézágyúival Gábor Áron. Segesvár közelében halt hősi halált a nemzeti szabadság géniusza, Petőfi Sándor, Aradon
pedig a tizenhárom hős tábornok. Már a király által jóváhagyott 1848-as
áprilisi törvényekben kimondták Magyarország és Erdély Unióját de az
csak jóval később, az 1867-es kiegyezéssel valósulhatott meg. Ekkorra
azonban a török-tatár hadak által pusztított dél-erdélyi magyarság
életereje a 17. század végétől tömegesen bevándorló románsággal szemben
megtört. Az osztrák segítséggel letelepülő románság a szászok földjén
hamarosan túlsúlyba került (a magyar szabadságharccal szemben mindkét
náció a bécsi udvarral szövetkezett).
Az 1867-et követő fél évszázad Erdély felvirágzásának új korszaka volt,
amikor a vasutak és a közutak hálózatának kiépülésével, a gyárak és az
iparvállalatok létesítésével, a kolozsvári tudományegyetemnek (1872) a fölállításával e régió is bekapcsolódott az ország és Európa vérkeringésébe.
Ezt a felzárkózási folyamatot törte meg a világháború és az azt követő 1920. június 4-i trianoni békeszerződés, amely Erdélyt, az egykori Partiumot és a Bánság felét (103 093 km2) Romániához csatolta.
Ettől kezdve az elcsatolt terület egészét Erdélynek nevezzük, s
történetének új fejezetét írjuk. Az egyesült Romániába történő
integrálás önkényuralommal és asszimilációval átszőtt évtizedei alatt
Erdély etnikai és vallási összetétele megváltozott. Gyakorlatilag eltűnt
az autonómiáját, identitását nyolc évszázadon át folyamatosan őrző
félmilliós szászság és a sváb németség is. Minimálisra fogyatkozott az
ugyancsak több százezer fős zsidóság száma, de jelentősen csökkent
Erdélyben a magyarság aránya is. A magyar egyetemen és a magyar
tanintézmények tetemes részében az oktatást román tannyelvűvé tették. Az
utolsó magyar népszámláláskor, 1910-ben Erdélynek 5 millió 260 ezer
lakosa volt, akiknek fele (53,8%) volt román, egyharmada (31,6%) magyar
nemzetiségű, egytizede (10,7%) német (szász), a többi egyéb nemzetiségű
volt. A2000. év népszámlálási adatai szerint Erdély 7 millió 722 ezer
lakosának már kevesebb, mint egynegyede (23%) volt magyar, csupán egy
százada (0,9%) német, a románok és a cigányok száma és aránya pedig
emelkedett Erdélyben.
A hivatalos román népszámlálási statisztikák szerint másfél millió magyar él Erdélyben. Közülük egy tömbben közel háromnegyed millió, a magyarok 40%-a él a Székelyföldön, mintegy félmillió (30%) a Partiumban.
Szétszórtan, szórványban él 26%-uk a többi megyében, s 4%-uk a romániai
Bánátban. A népszámlálási statisztikák azonban egy kicsit csalókák,
mindenütt a többség irányába billennek, torzítanak. Ha az egyházak kissé
hiányos összeírásaival összevetjük, már akkor is 20—25%-os eltérést
tapasztalunk, vagyis eszerint mintegy kétmillió magyar lélekkel számolhatunk Erdélyben.
Erdély
a Magyar Királyság szerves része volt a középkorban, majd Buda
elfoglalása után — a török uralom alatt, 1542—1687 között — önálló
fejedelemségként létezett tovább, laza függésben az Oszmán-Török
Birodalomtól, a lényeges kérdésekben megőrizve szuverenitását,
szabadságát.
A Habsburgok uralta másik Magyarországgal szemben Erdélyország
több mint másfél évszázadon át az önálló magyar államiságnak, a magyar
érdekek védelmének és a magyar kultúra fejlődésének fellegvára lett.
Területe ekkor jó néhány tiszántúli vármegyével (Arad, Békés, Bihar,
Csanád, Közép-Szolnok, Zaránd, illetve később Kraszna, Máramaros,
Szatmár, Szabolcs, Bereg, Ugocsa), a Partiumnak nevezett
magyarországi részekkel bővült. Az erdélyi uralkodók titulusa így
hangzott: „Erdély fejedelme, Magyarország részeinek ura és a székelyek
grófja.” Ne feledjük, hogy Bocskai István, Thököly Imre és II. Rákóczi Ferenc Erdély fejedelmeiként vívták a magyar szabadságharcot a Habsburgokkal!
Amikor
Európát a harmincéves vallásháború zaklatta, Erdély a Török Birodalom
végvidékén a különböző vallások viszonylag békés együttélését
gyakorolta, amely 1568-ban a tordai országgyűlésen a négy bevett vallás
(református, katolikus, evangélikus, unitárius) egyenjogúságának
törvénybe iktatásához vezetett. A románok görögkeleti vallását
„megtűrtnek” tekintették. Báthori István
fejedelem korában a törvényeket is magyarul alkották, 1579-ben
Kolozsvárott jezsuita főiskolát alapítottak. Kolozsvárott, Brassóban és
Szebenben nyomdák működtek, virágzott a humanista irodalom, sok erdélyi
diák tanult külföldi egyetemeken. A „bölcs” fejedelem, Bethlen Gábor (1613—1629) és I. Rákóczi György
(1630—1648) uralkodása pedig elhozta Erdély felvirágzását, aranykorát,
amikor a kis fejedelemség belső egyensúlya és új iránti nyitottsága
példa lett egész Európában.
Erdélyben a középkortól szabad királyi város volt Gyulafehérvár és Kolozsvár. Az örmények lakta Szamosújvár és Erzsébetváros 1791-től nyerte el e címet. Különleges nemesi testületi jogállású városként működött Dés és Torda. A szászok vezető városai: Nagyszeben, Brassó, Beszterce és Medgyes, a székelyeké: Marosvásárhely, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Székelyudvarhely, Kézdivásárhely, Illyefalva, Bereck. A többi erdélyi (és partiumi) város közül jelentős kulturális, közigazgatási és gazdasági szerepet játszottak Déva, Nagyenyed, Bánffyhunyad, Szászrégen, Zilah, Szilágysomlyó, Alvinc, illetve a román többségű Vajdahunyad, Balázsfalva, Hátszeg és Gyalu.
A török kiűzését követően Erdély és a hozzá csatlakozott Partium
(magyarországi részek) visszakerültek a magyar király jogara alá, ám az
Erdélyi Nagyfejedelemséget a király közvetlenül Bécsből irányította
(Diploma Leopoldinum, 1690). Tehát Erdély és Magyarország egy
királyságon belül két ország maradt (a harmadik Horvátország volt), s
ezért vált követeléssé 1848-ban a 12. pont (Unió Erdéllyel!).
A magyar forradalom és szabadságharc végső csatáit e tájon vívta hős seregeivel Bem apó, rézágyúival Gábor Áron. Segesvár közelében halt hősi halált a nemzeti szabadság géniusza, Petőfi Sándor, Aradon
pedig a tizenhárom hős tábornok. Már a király által jóváhagyott 1848-as
áprilisi törvényekben kimondták Magyarország és Erdély Unióját de az
csak jóval később, az 1867-es kiegyezéssel valósulhatott meg. Ekkorra
azonban a török-tatár hadak által pusztított dél-erdélyi magyarság
életereje a 17. század végétől tömegesen bevándorló románsággal szemben
megtört. Az osztrák segítséggel letelepülő románság a szászok földjén
hamarosan túlsúlyba került (a magyar szabadságharccal szemben mindkét
náció a bécsi udvarral szövetkezett).
Az 1867-et követő fél évszázad Erdély felvirágzásának új korszaka volt,
amikor a vasutak és a közutak hálózatának kiépülésével, a gyárak és az
iparvállalatok létesítésével, a kolozsvári tudományegyetemnek (1872) a fölállításával e régió is bekapcsolódott az ország és Európa vérkeringésébe.
Ezt a felzárkózási folyamatot törte meg a világháború és az azt követő 1920. június 4-i trianoni békeszerződés, amely Erdélyt, az egykori Partiumot és a Bánság felét (103 093 km2) Romániához csatolta.
Ettől kezdve az elcsatolt terület egészét Erdélynek nevezzük, s
történetének új fejezetét írjuk. Az egyesült Romániába történő
integrálás önkényuralommal és asszimilációval átszőtt évtizedei alatt
Erdély etnikai és vallási összetétele megváltozott. Gyakorlatilag eltűnt
az autonómiáját, identitását nyolc évszázadon át folyamatosan őrző
félmilliós szászság és a sváb németség is. Minimálisra fogyatkozott az
ugyancsak több százezer fős zsidóság száma, de jelentősen csökkent
Erdélyben a magyarság aránya is. A magyar egyetemen és a magyar
tanintézmények tetemes részében az oktatást román tannyelvűvé tették. Az
utolsó magyar népszámláláskor, 1910-ben Erdélynek 5 millió 260 ezer
lakosa volt, akiknek fele (53,8%) volt román, egyharmada (31,6%) magyar
nemzetiségű, egytizede (10,7%) német (szász), a többi egyéb nemzetiségű
volt. A2000. év népszámlálási adatai szerint Erdély 7 millió 722 ezer
lakosának már kevesebb, mint egynegyede (23%) volt magyar, csupán egy
százada (0,9%) német, a románok és a cigányok száma és aránya pedig
emelkedett Erdélyben.
A hivatalos román népszámlálási statisztikák szerint másfél millió magyar él Erdélyben. Közülük egy tömbben közel háromnegyed millió, a magyarok 40%-a él a Székelyföldön, mintegy félmillió (30%) a Partiumban.
Szétszórtan, szórványban él 26%-uk a többi megyében, s 4%-uk a romániai
Bánátban. A népszámlálási statisztikák azonban egy kicsit csalókák,
mindenütt a többség irányába billennek, torzítanak. Ha az egyházak kissé
hiányos összeírásaival összevetjük, már akkor is 20—25%-os eltérést
tapasztalunk, vagyis eszerint mintegy kétmillió magyar lélekkel számolhatunk Erdélyben.
Erdély történelmi nevezetességei
Erdély
a Magyar Királyság szerves része volt a középkorban, majd Buda
elfoglalása után — a török uralom alatt, 1542—1687 között — önálló
fejedelemségként létezett tovább, laza függésben az Oszmán-Török
Birodalomtól, a lényeges kérdésekben megőrizve szuverenitását,
szabadságát.
A Habsburgok uralta másik Magyarországgal szemben Erdélyország
több mint másfél évszázadon át az önálló magyar államiságnak, a magyar
érdekek védelmének és a magyar kultúra fejlődésének fellegvára lett.
Területe ekkor jó néhány tiszántúli vármegyével (Arad, Békés, Bihar,
Csanád, Közép-Szolnok, Zaránd, illetve később Kraszna, Máramaros,
Szatmár, Szabolcs, Bereg, Ugocsa), a Partiumnak nevezett
magyarországi részekkel bővült. Az erdélyi uralkodók titulusa így
hangzott: „Erdély fejedelme, Magyarország részeinek ura és a székelyek
grófja.” Ne feledjük, hogy Bocskai István, Thököly Imre és II. Rákóczi Ferenc Erdély fejedelmeiként vívták a magyar szabadságharcot a Habsburgokkal!
Amikor
Európát a harmincéves vallásháború zaklatta, Erdély a Török Birodalom
végvidékén a különböző vallások viszonylag békés együttélését
gyakorolta, amely 1568-ban a tordai országgyűlésen a négy bevett vallás
(református, katolikus, evangélikus, unitárius) egyenjogúságának
törvénybe iktatásához vezetett. A románok görögkeleti vallását
„megtűrtnek” tekintették. Báthori István
fejedelem korában a törvényeket is magyarul alkották, 1579-ben
Kolozsvárott jezsuita főiskolát alapítottak. Kolozsvárott, Brassóban és
Szebenben nyomdák működtek, virágzott a humanista irodalom, sok erdélyi
diák tanult külföldi egyetemeken. A „bölcs” fejedelem, Bethlen Gábor (1613—1629) és I. Rákóczi György
(1630—1648) uralkodása pedig elhozta Erdély felvirágzását, aranykorát,
amikor a kis fejedelemség belső egyensúlya és új iránti nyitottsága
példa lett egész Európában.
Erdélyben a középkortól szabad királyi város volt Gyulafehérvár és Kolozsvár. Az örmények lakta Szamosújvár és Erzsébetváros 1791-től nyerte el e címet. Különleges nemesi testületi jogállású városként működött Dés és Torda. A szászok vezető városai: Nagyszeben, Brassó, Beszterce és Medgyes, a székelyeké: Marosvásárhely, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Székelyudvarhely, Kézdivásárhely, Illyefalva, Bereck. A többi erdélyi (és partiumi) város közül jelentős kulturális, közigazgatási és gazdasági szerepet játszottak Déva, Nagyenyed, Bánffyhunyad, Szászrégen, Zilah, Szilágysomlyó, Alvinc, illetve a román többségű Vajdahunyad, Balázsfalva, Hátszeg és Gyalu.
A török kiűzését követően Erdély és a hozzá csatlakozott Partium
(magyarországi részek) visszakerültek a magyar király jogara alá, ám az
Erdélyi Nagyfejedelemséget a király közvetlenül Bécsből irányította
(Diploma Leopoldinum, 1690). Tehát Erdély és Magyarország egy
királyságon belül két ország maradt (a harmadik Horvátország volt), s
ezért vált követeléssé 1848-ban a 12. pont (Unió Erdéllyel!).
A magyar forradalom és szabadságharc végső csatáit e tájon vívta hős seregeivel Bem apó, rézágyúival Gábor Áron. Segesvár közelében halt hősi halált a nemzeti szabadság géniusza, Petőfi Sándor, Aradon
pedig a tizenhárom hős tábornok. Már a király által jóváhagyott 1848-as
áprilisi törvényekben kimondták Magyarország és Erdély Unióját de az
csak jóval később, az 1867-es kiegyezéssel valósulhatott meg. Ekkorra
azonban a török-tatár hadak által pusztított dél-erdélyi magyarság
életereje a 17. század végétől tömegesen bevándorló románsággal szemben
megtört. Az osztrák segítséggel letelepülő románság a szászok földjén
hamarosan túlsúlyba került (a magyar szabadságharccal szemben mindkét
náció a bécsi udvarral szövetkezett).
Az 1867-et követő fél évszázad Erdély felvirágzásának új korszaka volt,
amikor a vasutak és a közutak hálózatának kiépülésével, a gyárak és az
iparvállalatok létesítésével, a kolozsvári tudományegyetemnek (1872) a fölállításával e régió is bekapcsolódott az ország és Európa vérkeringésébe.
Ezt a felzárkózási folyamatot törte meg a világháború és az azt követő 1920. június 4-i trianoni békeszerződés, amely Erdélyt, az egykori Partiumot és a Bánság felét (103 093 km2) Romániához csatolta.
Ettől kezdve az elcsatolt terület egészét Erdélynek nevezzük, s
történetének új fejezetét írjuk. Az egyesült Romániába történő
integrálás önkényuralommal és asszimilációval átszőtt évtizedei alatt
Erdély etnikai és vallási összetétele megváltozott. Gyakorlatilag eltűnt
az autonómiáját, identitását nyolc évszázadon át folyamatosan őrző
félmilliós szászság és a sváb németség is. Minimálisra fogyatkozott az
ugyancsak több százezer fős zsidóság száma, de jelentősen csökkent
Erdélyben a magyarság aránya is. A magyar egyetemen és a magyar
tanintézmények tetemes részében az oktatást román tannyelvűvé tették. Az
utolsó magyar népszámláláskor, 1910-ben Erdélynek 5 millió 260 ezer
lakosa volt, akiknek fele (53,8%) volt román, egyharmada (31,6%) magyar
nemzetiségű, egytizede (10,7%) német (szász), a többi egyéb nemzetiségű
volt. A2000. év népszámlálási adatai szerint Erdély 7 millió 722 ezer
lakosának már kevesebb, mint egynegyede (23%) volt magyar, csupán egy
százada (0,9%) német, a románok és a cigányok száma és aránya pedig
emelkedett Erdélyben.
A hivatalos román népszámlálási statisztikák szerint másfél millió magyar él Erdélyben. Közülük egy tömbben közel háromnegyed millió, a magyarok 40%-a él a Székelyföldön, mintegy félmillió (30%) a Partiumban.
Szétszórtan, szórványban él 26%-uk a többi megyében, s 4%-uk a romániai
Bánátban. A népszámlálási statisztikák azonban egy kicsit csalókák,
mindenütt a többség irányába billennek, torzítanak. Ha az egyházak kissé
hiányos összeírásaival összevetjük, már akkor is 20—25%-os eltérést
tapasztalunk, vagyis eszerint mintegy kétmillió magyar lélekkel számolhatunk Erdélyben.
Kommentáld!