Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
"Rossz
szomszédság - török átok" - tartja a régi szólás. A Kárpát-medencében
eltöltött ezeregyszáz esztendő alatt a magyarság igazán
megtapasztalhatta e szólás keserves igazságát, csakúgy mint szomszédai.
Persze túlzás volna minden szomszédságunkat "rossznak" mondani. A hosszú
évszázadok alatt Közép-Európa múltjában ott vannak, együtt, a
történelmi tragédiák és a fölemelő sikerek. A dicsőség, az építő
korszakok és az elnyomás századai. Ami a szomszédságot illeti, Szent
István államalapítása óta gyakran került Magyarország köztes helyzetbe,
két nagyhatalmi erőközpont közé. Élvezhettük ennek a helyzetnek az
előnyeit, de pusztító hátrányait is tapasztalhattuk. Úgy mondhatjuk, ez a
külső szomszédság övezete volt. Első királyunk idejében a fokozatosan
szétváló nyugati és keleti kereszténység, Róma és Bizánc volt a két
pólus. A hatalmi befolyást tekintve pedig a Német-római Birodalom és
Bizánc. Úgy is lehet jellemezni Magyarország helyzetét: Nyugat és Kelet
között. Bizonyos értelemben határvidéken voltunk a középkori
államalapítástól, a kereszténység fölvételétől kezdve: a nyugati világ, a
"latin glóbusz" keleti határvidékén. Nyugat-Európa, ha úgy tetszik, a
Nyugat határa a Magyar Királyság keleti határával egyezett meg. Így lett
Magyarország - csakúgy, mint Lengyelország - századokon keresztül a
kereszténység pajzsa és védőfala, antemurale christianitatis.
A
mi határunkra érkeztek először a keleti hódítók rohamai. A tatároké a
13. században, majd a 14. század végétől az Oszmán Birodalom ostromló
serege. A 16. század háromfelé osztott országának a nyugati harmada a
Habsburg-ház birodalmához tartozott, Keleten a több-kevesebb
függetlenséggel bíró Erdély pedig a töröknek fizetett adót. "Két pogány közt, egy hazáért" - így fogalmazott a régi ének.
A 19. században ez a Kelet és Nyugat közti helyzet új
összefüggésben lett érvényes. Tőlünk nyugatra egyre erőteljesebben
formálódott a német egység, keletről pedig a cári birodalom, az "éjszaki
kolosszus" nyújtózkodott Közép-Európa felé. A Habsburg Birodalom
egyrészt akadályozta nemzeti függetlenségünk megteremtését, másrészt
viszont egyensúlyt hozott létre térségünkben a két erőközpont között. Az
Osztrák-Magyar Monarchia fölbomlásával az első világháború végén kis és
közepes államok jöttek létre, és ez jelentős mértékben kiszolgáltatta
térségünket a harmincas években egyre jobban erőre kapó totalitárius
nagyhatalmaknak, a Német Birodalomnak és a Szovjetuniónak. A második
világháborút követően Magyarország ismét határvidékké lett, a szovjet
birodalom befolyási övezetének nyugati határszélére kerültünk, némiképp a
török hódoltság idejéhez hasonlóan.
A
történelem változásainak megfelelően a németek (és az osztrákok)
egyszer partnerek voltak számunkra, európai beilleszkedésünk segítői,
másszor hódítók, szabadságunk eltiprói. A magyar szabadságmozgalmak
évszázados hagyományában ott van Bécs és a Habsburg-ház
mint a függetlenség korlátozásának ellenszenves képe ("Bécs várában sír
a német" - mondja a kuruc nóta). De az együttélés, a szomszédság
kialakította az "osztrák sógor" kedélyes figuráját is. Az
utóbbi évtizedekben az osztrákok megítélése alapvetően pozitívra
változott. Ebben nyilvánvalóan szerepe van a kommunista kornak, amikor a
szabad világ Ausztriával kezdődött, s annak, hogy 1956-ban arra
vezetett a menekülés útja, és az osztrákok jól vizsgáztak
vendégszeretetből.
Szomszédainkat aszerint is lehet csoportosítani, hogy mely népek éltek
velünk együtt a régi országban, s melyek voltak szomszédai a Magyar
Királyságnak.
Ritka példa az európai szomszédságok történetében, hogy a határ mindkét
oldalán, ezer éven át pozitívan vélekedtek egymásról, mint a magyarok és
a lengyelek. A régi szólás szerint: "magyar-lengyel: egy testvér". Voltak közös királyaink,
közös szabadságharcaink. A Kárpátok évszázadokon át a jó szomszédság
határát jelentették. És a menekülés útját: arra mentek a bujdosók,
magyarok és lengyelek egyaránt, ha úgy hozta a sors.
A
történelmi Cseh Királyság tartományai szintén határosak voltak
Magyarországgal. Miután a 19. századi nemzetté válási törekvések nem egy
tekintetben szemben álltak egymással, a vélekedés is eszerint alakult.
Ha "csehül áll" valami, az azt jelenti, rosszul. A csehek
számára pedig magyarul beszélni annyit tesz, mint értelmetlen
zagyvaságot mondani. A kommunizmus időszaka, a szovjet elnyomás alatt
azonban sokat szelídült az egymásról alkotott kép. Ma a csehek és
magyarok inkább jóindulattal, barátsággal szemlélik egymást.
1102-ben tették Könyves Kálmán
fejére a horvát koronát az Adria melletti Tengerfehérváron. Ezzel
kezdődött el az európai történelemben példa nélkül álló unió
Magyarország és Horvátország között. Több mint nyolcszáz évig tartott a
társországi viszony. Közös érdekek, közös harcok jellemezték az
együttélést. Igazi jelképe ennek az összetartozásnak a két Zrínyi testvér: Zrínyi Miklós és Zrínyi Péter.
A Szigeti veszedelmet, a nagyszerű barokk eposzt Miklós írta magyarul,
édes öccse, Péter fordította horvátra. A harmonikus kapcsolat csak a
nemzetté válás korában szakadt meg. De mindig voltak magyarok és
horvátok, akik a régi sorsközösség újjáélesztésén munkálkodtak. Ma
Horvátország Magyarországot tartja a legjobb szomszédjának.
A szomszédság belső köréhez tartoznak a szlovákok, a Kárpát-medencének a
másik olyan népe, amely egészében a hegyvonulat belső oldalán él. Ők is
a közös haza részét alkották, és egészen a 19. század második feléig
erős volt magyarországi azonosságtudatuk. 1848/49-es szabadságharcunkban
országos arányuknál jóval nagyobb számban vettek részt.
Nemzeti mozgalmuk a 20. században, miután jogos követeléseiket nem
sikerült kivívniuk, az elválás gondolatát népszerűsítette, amit
nemzetközi és cseh segítséggel tudtak megvalósítani. Az új Szlovák
Köztársaságnak nem mindig sikerül túllépnie a 19. századi nacionalista
sémákon és a szlovákság valamikori sérelmein. Az életforma és a
hagyományok hasonlósága azonban remélhetően segíteni fog a jövőben.
Szerbek és magyarok összeütközései igen kemények voltak a
Rákóczi-szabadságharc idején, amikor a Magyarországra települt szerbség a
nekik kiváltságokat adó Habsburgok oldalán harcolt. A két "vitéz" nép
1848/49-ben, az első világháborúban, majd részben a másodikban is
szembekerült egymással. De voltak emlékezetes pillanatai az
együttműködésnek is. A mentalitásban különböző, de vérmérsékletben
hasonló szerbséggel Jugoszlávia átalakulása után föltehetően jobban szót
fogunk érteni.
Magyarok
és románok igen nagy földrajzi területen élnek együtt. Az 1920-ban
Magyarországtól Romániához csatolt terület nagyobb, mint a mai
Magyarország. Életforma, szokások, vallás tekintetében azonban
meglehetősen nagy a különbség a két nép között. A nemzetállami tervek
úgy készültek a múlt században, hogy azok csak egymás rovására voltak
érvényesíthetők. Erdély vagy magyar, vagy pedig román. A három nemzet
(magyar, román, német) egyenjogú együttélésére rendszerint az mondott
nemet, aki hatalmon belül volt. Az 1990 utáni Románia is folytatta - új
körülmények között - a nemzetállami politikát. Az európai szellemben
gondolkodó románok számára remélhetően magától értetődő lesz a romániai
magyarság egyenjogúságának a biztosítása.
Gens fidelissimának, a leghűségesebb népnek nevezte Rákóczi
a ruszinokat. Valóban, évszázadokon át jóban-rosszban együtt voltak a
magyarsággal. Az Erdős-Kárpátokban élő ruszinok egyik népmeséje szerint
az Úristen a magyaroknak a sík vidéket adta, a ruszinoknak a
hegyvidéket. Amikor pedig kiderült, hogy egymásra van utalva a két táj,
lelkükre kötötte, maradjanak együtt, adjon búzát a magyar a ruszinnak,
fát a ruszin a magyarnak. A történelem azonban nem így akarta. A keleti
szláv ruszinokat a szovjet korszakban ukránnak, orosznak minősítették,
és az évtizedeken keresztül tartó agymosás megtette hatását, ma már csak
kisebb részük vallja magát ruszinnak.
A nemzet gondolata a 19. és 20. században a mi tájainkon is sok
összeütközést, harcot, meg nem értést hozott. Ellenségképeket
készítettek egymásról a szomszédok, ezt a hivatalos propaganda szintén
terjesztette, vonásai bekerültek a tankönyvekbe is. Ez a negatív örökség
mindmáig nehezíti a kölcsönös megértést, a jó szomszédságot. De hogy a
negatív jellemzések, az előítéletek változnak, arra is van néhány kézzel
fogható példa. Magyarországon ma a polgárok nagy többségének szemében Ausztria rokonszenves szomszéd, szinte semmi sem maradt a Bécs-re öklöt rázó magyar évszázados haragjából. Ahorvát nemzeti hagyomány egyik meghatározó hőse Jellasics bán.
Amikor újra felállították lovas szobrát Zágráb főterén, sürgősen
megfordították, hogy kardja ne a baráti Magyarország felé mutasson. A
horvát és a szlovén polgár ma a magyarokat egyértelműen jó szomszédnak
tekinti, és nem az 1848-as konfliktusra akar emlékezni, hanem Zrínyiekre és Magyarország segítségére a legutóbbi - 20. század végi - háború idején.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!