Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.02.27. | 18:45 Eltűnő mesterségek nyomában: a fotográfus
Szinte
minden udvarhelyi család fotóalbumában akad egy fénykép, amely a Kováts
kézjegyét viseli. Jellegzetes faborításos kapubejárójukat senkinek nem
kell bemutatni.
A fotózás nem kihaló mesterség, de a fotográfia, a régi üveg, illetve
filmes előhívások, a mini laborok egyre inkább a múlté. Id. Kováts
István 1903-ban, Ferenczy Lukáccsal, az akkori elismert udvarhelyi
fotóssal társulva működetett stúdiót. Nem sokkal később, kifizetve
társát, egyedül fejlesztette tovább a családi vállalkozást és a
műtermet.
Ezt a kis vállalkozást most a negyedik generáció veszi át, ahol a
mesterség apáról fiúra szállt. Idősebb és ifjabb Kováts Árpád vezeti
jelenleg a műtermet, mely családi vállalkozás jellegét továbbra is
megőrizte. Ma is minden családtag kiveszi a részét a munkából. A műterem
előterében otthonos a hangulat: Árpád édesanyja felveszi a rendelést,
felvágja a fényképeket, és közben az előtér sarkában rajzoló unokára is
ügyel.
Egy szobával bennebb villognak a vakuk. Amíg az apa készíti a képeket,
fia már az előző rendelés utómunkáját végzi. A műterem mellett a
stúdióban a modern kor technikája is jelen van. Teljesen berendezkedtek a
mai követelményeknek és minőségnek. A digitális fotózás eszközei mára
szinte teljesen forradalmasították a régi technikát, de ne írjuk le
teljesen a múltat. A múlt századi Udvarhely és környékének vizuális
történelme itt a falak között várja, hogy újból napfényt, vagy inkább az
előhívő fényét meglássa.
A
két Kovátscsal a régi műteremben beszélgetek. A történelmet szinte a
levegőből lehet beszippantani, a régi tárgyak, a hatalmas fotómasinák,
korabeli fotósmagazinok visszarepítenek az időben.
Árpád tudomása szerint ez az egyetlen működő napfénytetős műterem
Európában. És itt nem csak az egyetlent emelném ki, hanem, ami talán még
ennél is fontosabb, hogy működő.
Felidézzük miként is készültek régen a családi portrék vagy egyéb, a
korra jellemző fotók. Beindítjuk az elfeledett masinákat, előtérbe
toljuk az ezerkilencszázas években Bécsből hozatott háttereket, és
pillanatok alatt naprakésszé válik a stúdió.
Árpád bácsi elmeséli, hogy régen úgy történt, hogy bejött az ügyfél,
átöltözött és előkészült a fotózásra. Ezután valamelyik felmenője
beállította a legelőnyösebb pozíciókba és elkészítette a képeket. Ez egy
fényérzékeny negatív film volt. Ezután, ügyelve arra, hogy ne érje
fény, átvitték az előhívóba. Itt a megfelelő vegyszerekben áztatták a
fényérzékeny filmet végül „fixálták", hogy többet ne reagáljon a fényre,
majd kimosták belőle vegyszereket.
Ha
megvolt a negatív, akkor következhetett a retusálás. Korábban egy
fotósnak komoly grafikai és rajzolási tudással kellett rendelkeznie,
ugyanis a negatívon kijavították a testi hibákat, eltüntették a
ráncokat. Sőt, az idősebbik Kováts megjegyezte, hogy olyan is volt, hogy
fogat kellett pótoljanak.
„Egyszer egy friss házaspárnak úgy kellett képet készítenem, hogy nem
volt fotós a lakodalmukon, és a műterembe sem jöttek be. Végül egy
meglévő fotóra retusáltam rá a pár igazolványképét. Több mint egy
hónapot dolgoztam vele, hogy tökéletes legyen. Végül a megrendelőnek az
volt a problémája, hogy nem olyan ruhában voltak a mennyegzőn, mint a
képen látható. Erre én a képet kettétéptem és közöltem: fotós vagyok nem
varázsló. Persze a kép árát nem vettem el." – emlékszik vissza
mosolyogva.
A retusált negatívot nagyítóberendezéssel vetítették a fényérzékeny
fotópapírra. Ezt ismét a negatívhoz hasonlóan vegyszeres edényekben
kezelték, majd a fotós újból retusálta. Az első színes képeket szintén a
fotós festette ki a három alapszínből általa kikevert színezékkel.
Ahogy
a fotográfia mozzanatait követem figyelemmel, úgy haladunk, egyik
szobából a másikba s legvégül visszaérünk az első terembe. A
beszélgetést a fiatalabb Kovátscsal folytatom, akinek, mint jogutódnak,
komoly tervei vannak a műteremmel. A múlt század vívmányai, a mai kor
technikája, mind jelen vannak e falak között.
A több száz dokumentációs és egyéb, eszmei értékű kép felbecsülhetetlen,
amit meg kell mutatni az embereknek. Ezt Árpád is felismerte, s most a
műteremből egy fotótörténeti múzeumot szeretne kialakítani. Egyébként az
általam is bejárt termek és műszerek ma is megtekinthetőek.
Egy másik érdekesség, hogy a katalogizált, korabeli negatív adatbázisból
elő lehet hívatni az itt készült régi képeket családtagjainkról. Elég,
ha tudunk egy évszámot, hogy mikor kapták lencsevégre az illetőt, és még
a régi sérült fotónkat is újra előhívattathatjuk.
„A mostani igények kielégítése mellett akár a régi technikával is
bármikor tudunk korabeli képeket készíteni. Szeretnénk kicsit
visszahozni a régi idők hangulatát és korabeli technikával ugyanolyan
körülmények között fotózni az érdeklődőket. Ez a technika Európában
párját ritkítja és sajnos, egyre inkább a múltba vész." – mondja a
fiatalabb Kováts.
>„Ma
már az igények sem olyanok, mint régen, sőt a szokások is nagyon
megváltoztak. Régen az emberek eljöttek és készíttettek magukról és a
családjukról, vagy a nagyobb családi eseményekről fotót. Ma már ez
teljesen eltűnt. A hobbi digitális fényképezőgépekkel megörökítik az
ilyen eseményeket, ami nem baj. Csak arra nem gondolnak, hogy amikor elő
kell venni valakiről egy rendes fotót, akkor nem lesz. Ha megnézzük, az
elhalálozásai rovatot, sokszor írja, hogy élt 86 évet, és ki van téve
egy legénykori képe." – hívja fel a figyelmemet id. Kováts Árpád.
Az igazolványképek, a fényképes bögrék és párnák folyamatosan készülnek,
amíg ott vagyok. Tovább én sem akarok lábatlankodni, így a környék
legrégebbi műterméből kilépve egy darabka múltat hagyok ott, és egy adag
élményt hozok el. Fotózni lehet, de fényképet készíteni tudni kell.
Kakasy Botond
uh.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!