Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.03.24. | 21:03 A csíki székelyek és a gyimesi csángók identitástudatáról 1.
Előszó
Szülőföldem és lakóhelyem a Jászság, kitűnő terepe a társadalomkutatás
kulturális antropológiai aspektusának, de már diákkoromtól kezdődően,
figyelmem inkább fordult a magyarság földrajzi értelemben, legkeletibb
térségeiben, Moldvában, a Gyimesekben és a Székelyföldön élő
közösségeinek a sorsa, kultúrája felé.
A Csíkszeredában létrejött és figyelemre méltó kutatási eredményeket
produkáló Kulturális Antropológiai Műhely tagjainak álláspontját osztva –
„ma mi vagyunk Európa nomádjai” – magam is úgy véltem, sokkal
izgalmasabb rejtvényeket kell megoldani a kulturális képletek
tekintetében a világnak ezen a táján, mint idehaza, a civilizáció és a
globalizáció által már alaposan kilúgozott és a média tevékenységének
köszönhetően homogenizált társadalmi szövetekben.
A motivációm további erősödését jelentette az a családomat érintő, ma
már szinte homályba vesző származási tudat is, amely a felmenőim
vonatkozásában egynegyed íziglen a Gyimesekhez kötötte őseimet.
A Jászberényi Tanitőképző Főiskolán 1996-ban megalapítottuk a Jászsági
Antropológiai Műhelyt, amely néhány évig jogilag egyesületként is
működött és számos társadalomkutatási, valamint kultúraközvetítői
programban is részt vett. A tudományos tevékenység példájaként ott volt
előttünk a csíkszeredai KAM, de a Kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem
„láthatatlan kollégiumának” tevékenységei is motivált bennünket. Jelen
tanulmány egy rövid kivonata annak az 1996-tól 2003-ig folytatott
kutatási tevékenységnek, amelyet a Székelyföldön, a Gyimesekben és
Moldvában folytattunk. A kutatás résztvevői (két oktató és főiskolás
diákok) együtt és külön-külön is hozzájárultak azokhoz az eredményekhez,
amelynek néhány, az általam itt rögzített gondolata megfogalmazódik.
A műhely tagjai között jelentős feladatot vállaltak azok a főiskolai
hallgatók, akik az itt említett, a magyarság kultúrájának talán
legősibb, legautentikusabb értékeit őrző vidékeiről származnak, és
szorgalmas kutatási tevékenységükkel fontos adalékokkal szolgáltak közös
eredményeinkhez.
Bevezetés
Az etnoregionalizmus tárgyában talán indokolni sem szükséges az
identitásproblematika jelenlétét, hiszen egy olyan potenciálisan létező
kohéziós erőről van szó, amelyet bármiféle politikai nézőpont sem
hagyhat figyelmen kívül. Egy olyan korban, egy olyan világban, amelyben
és ahol mesterségesen a média által generált felszínes és rövid távú
összetartó erők működnek, aligha lehet csupán ezekből a tapasztalatokból
messzemenő következtetésekhez illetve általános ítéletekhez jutni.
Az
identitástudat valamiféle konkrét, illetve egzakt mérhetősége bármely
politikai erő számára létkérdés lehet, avagy stratégiai jelentőségű
információt jelent. Politológiai ismérvek alapján az identitás
feltérképezésének eredményei jelentős hatalmi kondíciókat generálnak,
generálhatnak. Ebben a nézőpontban számomra az egzakt mérhetőség
másodlagos jelentőségű, hiszen nem a politikai tőke kinyerhetőségének
jelentőségét vizsgálom, hanem egyszerűen azt szeretném megtudni, hogy
létezik-e egyáltalán egy valameddig is kiterjedő identitás, és az
miféle? Létezik-e egyáltalán irányítható, kezelhető, valamilyen
eszköztárral manipulálható identitás, amely alkalmassá teszi a
közösséget egy bizonyos cél megvalósítására? Létezik-e a kohéziónak ez a
formája, amely társadalmi stratégiák megvalósítására is alkalmassá tesz
egy közösséget? A probléma annál is izgalmasabb mint azt előzetesen
gondolnánk, mert minden feltevés ellentéte is igaz. Tehát, ha léteznek
olyan stratégiák, amelyek képesek megölni, elpusztítani, valamint
kiüresíteni a közös cselekvésekre késztető, tartalmilag is megragadható
identitásokat, akkor politikai értelemben a közösségek bomlaszthatóak,
bármikor a megfelelő eszközökkel irányíthatóak – tehát hatalmi
igényeknek megfelelően manipulálhatóak.
Mindazon tapasztalatok, amelyek az általunk vizsgált
politikai-kulturális térségben realizálódtak különleges gyakorlatot és
lehetőséget biztosítottak a kísérletező gondolatok számára. Hiszen nyílt
és alig leplezett szándék jelenik meg a román asszimilációs törekvés
irányából, másrészt közvetlenül jelen van az egzisztenciális
érvényesülés lehetőségének az identitást alapvetően befolyásoló
következményrendszere, valamint az is tényszerűnek mondható, hogy a
globalizációs folyamat minden helyi kulturális értéket folyamatosan
kilúgozó hatása egyre jobban érvényesül. Mi történt? Mi történik?
Valamint mi várható a felcsíki székelység illetve a gyimesi csángók
identitástudatának metamorfózisában.
A tanulmány rövid és mitavételszerű gondolatmenetében egy, a
történelmi-társadalmi, valamint kulturális viszonyok aspektusában kíván
rámutatni egy érdekes és első megközelítésben érthetetlen jelenségre. Ez
a jelenség a következő: a csíki székelyek és a gyimesi csángók
alapvetően leértékelik egymást, de ugyanekkor mindkét népesség
identitástudata sajátosan, szorosan kötődik a magyarsághoz és saját
kötődését értékesebbnek, magasabb szintűnek tartja a másikénál, valamint
alapvetően igazabbnak, autentikusabbnak a moldvai magyarság nemzethez
történő viszonyulásához képest.
Tanulmányomban ezeket a kérdéseket próbálom körbejárni mind korábbi
empirikus, mind pedig elméleti kutatási eredmények alapján. A dolgozat
központi kategóriája természetesen az identitástudat, és e kategória
további szűkítésének megfelelően elsősorban a kollektív identitástudat. A
regionalitás és a regionális egységek kialakítása, a politikai befolyás
szerepe bár tárgyunk vonatkozásában talán nagyobb jelentőséget is
kaphatna, mégis szükségesnek és fontosnak tartottam azt a prioritást
követni, amely a szervesen létező és a továbbiakban is működő identitás
feltérképezését tartotta a legfontosabb kérdésnek. A politikai
mechanizmusok befolyásoló szerepét ebben a gondolatmenetben csupán mint
rásegítő vagy a szerves folyamatokat ismerő és azokból információt
használó, alkalmazni tudó megoldásként vesszük figyelembe. Az
etnoregionalizmus problémakörének, tágabb értelemben vett elemzéséhez ez
a viszonylag egyszerű és speciálisnak mondható mintavételezési és
kutatási tapasztalat csupán adalékul, vagy kiindulási támpontként
szolgálhat, ennek ellenére bizonyára igazolható létjogosultsága és
fontossága. A kérdésfeltevés és a kutatási irány választásának végső
érveként azt a meggyőződésemet kívánom megfogalmazni, hogy bármilyen
nagypolitikai, vagy helyi politikai stratégia, illetve program nem
tekinthet el a realitások, a létező és működő társadalmi jelenségek és
állapotok tárgyilagos megismerésétől, valamint minden olyan politikai
kezdeményezés, kigondolt, kitervelt, művi, strukturális változtatás,
amely nem veszi figyelembe a valóságos állapotokat, a társadalom
hatékony működése, a közjó érvényesülése tekintetében rendkívül káros
következményekkel jár. A politika ilyetén hozadéka ellenőrizhetetlen és
társadalmi értelemben veszteséges. Álláspontom szerint akár a politikai,
akár a gazdasági folyamatok racionalizálási szándékában, irányításában
szerepet kapott döntéselőkésztők és döntéshozók messzemenően figyelemmel
kellene, hogy kísérjék a társadalomkutatás során feltárt és
visszajelzett tudományos ismereteket. A kormányzásban, a helyi
politikában mindinkább szükséges lenne bevonni, illetve alkalmazni a
kulturálisantropológiai kutatások nyomán mára már egyre inkább
kikristályosodott tudástartalmakat.
Antal György
magyardiplo.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!