Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
néphagyomány 2012.03.29. | 18:15 A csíki székelyek és a gyimesi csángók identitástudatáról 2.
Mit értünk identitáson, identitástudaton?
Az identitás latin eredetű szó, amelynek jelentése azonosság. Csepeli
György szerint az azonosság csak a matematikai képletek világában
létezik. Történelmi, társadalmi jelenségekre és különösképpen emberi
feltételekre alkalmazva identitásról csak metaforikus értelemben
beszélhetünk. Az állandóság, az azonosság vélelme, a társadalmilag
konstruált valóság nélkülözhetetlen alkotórésze, amely hiányában
lehetetlenné válna az anticipáió, a tervezett emberi cselekvés. Az
identitás főképpen a szociálpszichológiában és a pszichoanalitikában
divatossá vált fogalom.
A szellemi élet szinte egész területén elterjedve ez a kategória ma már
egyetemes magyarázó elvként működik. Jan Assmann így ír az
identitástudatról „ a kulturális emlékezet” című művében: „az identitás a
tudat ügye, vagyis egy önmagunkról kialakult tudatlan kép tudatosulása.
Ez mind az egyéni, mind a kollektív élet tekintetében igaz. A csoport
csak annyiban << törzs>>, << nép>>, <<
nemzet>>, amennyiben ilyen fogalmi keretek között értelmezi,
képzeli és jelenti meg magát. Nem létezik kollektív identitás, vagyis
Mi-t alkotó és hordozó az egyéneken kívül.” „Kollektív identitáson –
vagyis, Mi azonosságon azt a képletet értjük, amelyet egy csoport
önmagáról fest és amellyel a tagok azonosulnak. Ez önmagában nem
létezik, hanem mindig csak annyira, amennyire egyesek hitet tesznek
mellette. Ereje attól függ, mennyire él elevenen a csoport tagok
tudatában, és mennyire képes motiválni gondolkodásukat és cselekvésüket.
Kollektív identitás akkor jön létre, ha egy közösség tagjai szimbolikus
értelemvilágban élnek és ha a közös vonás tudatossá válik.”
A társadalmi önelképzelés folyamatában talán a legfontosabb a
társadalmi emlékezés, amely a történelmi tudat alapja. A társadalomnak
az önmeghatározás vonatkozásában szüksége van a múltra, egységét,
különlegességét a múltbeli események és közös tettek bizonyítják. Egy
nemzet létezése csakis egy eleven, múltra történő emlékezés révén
lehetséges. Az emberi létezés általunk ismert formájában, reflexiójában
csupán a kultúra talaján, társadalmi keretek között képzelhető el.
Értelmezésünk szerint a kollektív identitástudat, a társadalmi
hovatartozás tudatosulása, az identitás pedig egyfajta tudatos részvétel
vállalása egy bizonyos kultúra megvalósításában.
A magyarság identitástudatáról
A Közép-Európai magyarság identitástudata számos kutatási eredmény
türkében alapvetően nem etnikai jellegű. Ez azt jelenti, hogy nem a
vérségi összetartozás-tudatra, hanem főként kulturális tényezőkre
(anyanyelv, művészetek, tradíció stb.) tehát emocionális és etikai
elemekre épül. Politikai kategóriák, illetve klasszifikáció szerint ezt a
megnyilvánulást kultúrnemzeti identitásnak nevezhetjük. A nemzeti
identitástudat fontosabb elemei, a nemzeti hovatartozás-tudat, jövőkép,
önkép, történelmi tudat, vallási és kulturális identitás. Ezek az elemek
szorosan összefonódnak, egymás minőségét befolyásolják, illetve egymás
hatásait erősítik.
A székely identitástudat
A székely ember identitástudata a történelmi tudatban gyökeredzik. Őket a
történelem során mindig kiváltságosként kezelték az uralkodók, hiszen
fontos katonai szerepet töltöttek be a hatalmi struktúra védelmében. Ezt
a tudatot tükrözi a népviseletük, főként a férfiviselet, a katonai
egyenruha. A nőiről leolvashatjuk a család gazdasági, szociális
helyzetét.
Zárt
községekben éltek, szigorú normák szerint. A korábban említett
megkülönböztetésekben gyökerezett a székelységnek az a szilárd
meggyőződése, hogy ő a magyar nemzetség legkiválóbb képviselője.
Büszkesége saját himnuszában is megmutatkozik, saját hazája van, saját
kultúrája, saját országa, „Székelyország”:
A székelység nemzeti hovatartozás-tudata erős, nemzetiségét tekintve székelymagyarnak, magyarnak vallja magát.
Székelyföldet jórészt római katolikus nép lakja. A Csíki-medence
egységesen ehhez a vallási közösséghez tartozik, református vallással
csupán Udvarhely környékén találkozhatunk. Mély vallásosság jellemezte
ezt a népet, és bizonyos mértékig még a mai napig is él ez a
vallásosság. Az ünnepek, az ünnepi szertartások, szokások, parancsolatok
betartása mindig is fontos volt. Kultúrájuk jól elhatárolható Erdély
más területeitől. Jellegzetes építészetük, viseletük, tárgyi és szellemi
alkotóművészetük számos tekintetben egyedi. A nép hagyomány őrző,
fontosnak tartja származását, büszke őseire és a múltra történő
emlékezést folyamatosan átörökítette nemzedékről nemzedékre.
Ennek a bizonyos értelemben konok és kevély magyarságtudatnak
köszönhetően székelyföldön és főként csíkban igen kevés nem magyar
nemzetiségű él. A korábbi évszázadokban esetenként maguk közé engedték a
főként kereskedelemmel foglalkozó örményeket, és később egyes
területeken a cigányság létszáma is megnövekedtet, de az államalkotó
románságból csak az adminisztrációhoz feltétlenül szükséges minimális
létszámú nemzetiséginek sikerült megmaradni Erdélynek ezen a területén.
Jövőkép – A székelyek jövőképének alakulásában jelentős szerepet játszik
a modernizációs hatás, amelynek következtében egyre kevesebben képesek
munkát és megélhetést találni szülőföldjükön. Egyre több falu
néptelenedik el, öregszik és vegetál. Bár a fejlődés jelei, a
modernizáció hatásai egész Romániában és Erdély szerte mutatkoznak,
főként a politikai rendszerváltás nyomán mégis jelentős a székelység
migrációja, amelynek iránya immár nem kelet, mint a korábbi
évszázadokban, hanem részben az anyaország, de egyre inkább a
nyugat-európai uniós tagállamok, az USA, és Ausztrália.
A szociális mutatók igen kedvezőtlenül alakultak az utóbbi évtizedek
vonatkozásában. Jelentős az alkoholisták és az öngyilkosok száma. A
kilátástalanság, az elfásultság egyre nagyobb mértékben befolyásolja a
jövőképet. Az Unióhoz csatlakozás, valamint a már nyugatról egyre több
visszaérkező munkavállalók általi új vállalkozások idenitása valamiféle
reményt adhat a pozitív változásokhoz is.
Antal György
magyardiplo.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!