Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.04.01. | 09:54 A csíki székelyek és a gyimesi csángók identitástudatáról 3.
A gyimesi csángók identitástudata
A csíki székelység és a székely csángók, vagyis a gyimesi csángók közös
őröktől származnak, egy népcsoportba tartoznak. A már sok évszázada
kiforrott közösségekből váltak ki egyenként, vagy csoportosan és
hagyták el szülőföldjüket, telepedtek meg máshol, alakítottak ki egy
eltérő kultúrájú, sajátos identitású új közösséget.
A 17. századi Habsburg hatalmi törekvések megfosztották kiváltságos
jogaitól a székelységet, akik jogaikért kiálltak és szembe fordultak az
elnyomókkal. A megfélemlített, jogaitól megfosztott, büszkeségében
megsértett nép egy része elhagyva házát, szülőföldjét, elindult Moldova
irányába, idegen területre, ahol ingyen földet és letelepedést remélt.
Moldova távol volt korábbi otthonaiktól és sokan visszaindultak, de már
nem térhettek haza, hanem a havasokban, a hágókon, a szorosok völgyeiben
bujkáltak, próbáltak megélhetést találni. Ők a mai gyimesi csángók
ősei, akik részt szakítottak, törtek a vadonból, és rendkívül kemény
munkával létrehozták az első települést, Sánclokát. Megépítették első
templomukat, amit ma Kontumáci templomnak nevezünk.
Sajátos életvitelük, gondolkodásuk, identitásuk gyökereit
visszavezethetjük a kezdetekhez. A folytonos menekülés, az
ideiglenesség, a rendkívül kemény megélhetési feltételek szükségessé
tették az álcázást (lásd romános jellegű öltözködés), az ideiglenes
szállások építését, valamint a mobilitást feltételező, lényegében nomád
állattartás megvalósítását.
A gyimesi csángók magukat büszkén vallják magyarnak, székelynek,
csángómagyarnak, székelyes csángónak. Mindegy melyik megnevezést
használjuk, mert mindegyik egy magyar nemzetiségű, magyar érzelmű, és
erős magyar kötődésű népcsoportot jelent. Történelmi tudatukat csupán a
szóbeliség közvetíti, hiszen az elmúlt 300 év vonatkozásában nem készült
egyértelműen igazolható összefoglaló, írásos történeti munka ebben a
témakörben. Sajnos mára értékes információk vesztek el az idők homályába
– többek között már az itt élő családok nem tartják számon. Hogy honnan
származnak, és nem ápolják sem a székelyföldi, sem a moldvai
rokonsággal való rokoni kapcsolataikat.
A gyimesi csángókat erős vallásosság jellemzi, és identitástudatuknak ez
a vallásosság tekinthető a legerősebb pillérének. A Gyimesközéplok
térségében történt kutatásaink azzal a tapasztalattal jártak, hogy a
románokkal kötött vegyes házasságok elítélése is elsősorban nem nemzeti,
hanem vallási különbözőségekre vezethető vissza. Végeredményben
Gyimesbükk (Gyimes) kivételével a terület jelentős részén sem az
ortodox, sem a görög katolikus vallás nem jelent meg.
A kulturális identitás a Gyimesek területén egészen sajátságos.
Viseletüket a szomszédos román népektől kölcsönözték álcázásképpen, de
sajátos magyar díszítéssel tették magukévá. Zenéjük, énekeik, mondáik
egyedülálló, kiforrott, és különös archaikusságukban a magyar kultúra
legértékesebb elemeit őrizték meg. Ennek a kultúrának máig élő
folyamatossága annak bizonyítéka, hogy ez a népcsoport hagyományaihoz
erősen ragaszkodik.
A csíki székelyek és a gyimesi csángók identitásának összehasonlítása
Az Erdélyben élő magyarság, így a székelység, a csángóság etnikai
identitásának megfogalmazása igen aktuális, hiszen a rohamosan változó
életkörülmények, a gazdasági-politikai és kulturális globalizáció
jelentős hatásai következtében egyre inkább mutatkozó kulturális
szétszóródás és közösségtudati deficit hatásaként talán most van az
utolsó lehetőség a korábbi állapotok és jellemzők megismerésére,
valamint bizonyos pozitív identitás elemek megmentésére, felélesztésére.
Az etnikai identitást a nyelv, a kultúra és a származás fejezi ki.
Vizsgálatunk tárgyát képező mindkét népcsoport magyar anyanyelvű, magyar
érzelmű és jelentős részben római katolikus vallású. A lakosság nagy
többsége kisebb településeken él, jórészük foglalkozik földműveléssel és
állattenyésztéssel. Közös ősöktől származnak, és közösek a történelmi,
kulturális gyökereik is.
Mégis,
mindezek ellenére nagyon sok különbség fedezhető fel a két népcsoport
között, és jelentősnek értékelhető a közöttük feszülő előítélet és
intolerancia is. Mik az okai ezeknek a különbségeknek? Mivel
magyarázható az előítéletesség?
Kutatásaink nyomán hosszú idő után rajzolódott ki az elképzelés a
különbségek magyarázatához, amelynek igazolásához természetesen még
számos bizonyíték, illetve tapasztalati megerősítés szükséges.
Az előítéletesség egyik oka, hogy a gyimesi csángók bizonyos területeket
inkább a Csíki-medence irányába próbáltak maguk számára foglalással
kiszakítani, mint Moldva irányába, így természetesen számos konfliktus
adódott a két népcsoport között. Másrészt az európai fejlődés,
polgárosodás, városiasodás vérkeringésébe korábban bekerült, iparosodó
csíki települések lakói a gyimesiek primitívebb, anyagi szempontból
szegényebb életmódját kritizálva felsőbbrendű módon viszonyultak a
csángókhoz. A csíki székelység megítélése szerint (még ma is) a csángók
igénytelenek. A keveredés, a vegyes házasságok tapasztalata szerint a
csángó közösségek nehezebben fogadják maguk közé az idegent, így a
székelyeket is. A másságot még a befogadást követően is érzékeltetik a
kívülről jövővel, szinte élete végéig.
Egy másik magyarázat szerint a szigorú erkölcsi normák közötti
székelység ugyanakkor elítélte a gyimesiek udvarlási szokásait, hiszen
ott szinte a mai napig létezik a próbaházasság intézménye.
Mindkét területen azonban egyre nyilvánvalóbbá vált az a tendencia, hogy
bár magyarságukat büszkén vallják és nemzethez tartozásuk alapvetően
nem is kérdéses, de pontosan mindezek okán jelentős nyomás nehezedik
rájuk a román többségi nemzet részéről, a nyelvi és kulturális
elszigeteltségtől, és az anyaország felől érkező segítőkész hozzáállás,
támogatás hiányától.
Ebben a tanulmányban keret híján nincs lehetőségem azoknak az
interjúknak, beszélgetéseknek a konkrét szövegeit és részletes
elemzéseit közölni, amelyek összefoglaló gondolatként itt
megfogalmazódtak, de számos adatközlő értékes és hiteles vallomása, a
székelységgel és csángósággal évtizedek óta foglalkozó történészek és
pedagógusok tapasztalatai segítették az általunk vizsgált két magyar
kisebbségi népcsoport identitástudatának megértését. Ezek közül is
kiemelésre méltó Tankó Gyula iskolaigazgató (Gyimesközéplok) személye,
valamint Berszán Lajos katolikus pap és iskolaigazgató személye
Gyimesfelsőlokról, illetve Ferencz Alajos polgármester személye
Csíkszentdomonkosról.
Etnoregionalizmus és identitástudat
Mint Magyarországon úgy Romániában is végbe megy az Unió
követelményeihez igazodó adminisztratív (virtuális), valamint területi
egységek bizonyos érelemben tervezett művi létrehozása. A
követelményekhez történő igazodás alapjaiban nem konfliktusmentes,
hiszen hatalmi átstruktúrálódást jelent, valamint olyan tudástőkét
feltételez, amely az érintett országok nagypolitikai és közpolitikai
stratégiáit egyaránt segítheti. Az a kérdés, hogy egy térség
életfeltételeinek megteremtésében, az adott terület társadalmi közegének
érdekeltségi horizontjában milyen szerepet kapnak, kaphatnak a
különböző társadalomtudományi kutatások tapasztalatai, illetve
ajánlásai?
Konkrétan, pl. az általunk vizsgált székelyföld, valamint a Gyimesek
gazdaságföldrajzi-kulturális létterének árnyalt, a kulturális
antropológia által alaposan feltérképezett és elemzett társadalmi
jelenségekre vonatkozó ismeretanyaga milyen szerepet kap, milyen
lehetőséget kaphat a politikai és a gazdasági döntések megoldásaiban?
Álláspontom szerint minden adminisztratív, politikai, jogi, valamint
gazdasági stratégia, terv, döntés annyit ér és olyan mértékben
eredménye, amennyiben képes a feltételek racionális felismerésére és a
felismerések nyomán történő legjobb, legoptimálisabb döntés
meghozatalára.
Az emberi tudatban létező erkölcsi, kulturális parancsok, elvek,
prioritások stb. alapvető motívumai, illetve gátjai bizonyos
cselekvéseknek. Mindezen motívumok és gátak a közösségi tevékenység, a
kohéziós megnyilvánulások vonatkozásában fokozottan érvényesülnek, és
már középtávon rendkívüli eredményeket vagy veszteségeket
produkálhatnak.
Úgy gondolom, hogy mindezen, talán nem is újszerű felismerések ellenére
rendkívül nagyvonalúan és felületesen bánunk az emberi tudatban,
valamint közösségi tudatban rejlő lehetőségekkel, és számos emberi
értéket, közösségi eredményt elpocsékolunk.
Antal György
magyardiplo.hu
A. Gergely András: A Jászság kulturális antropológiai megértése. Jászsági Évkönyv. 2000.
Antal Imre: Gyimesi Krónika. Európa-Kriterion. 1992.
Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz, Bp. 1999.
Ilyés Zoltán: A székely nemzetiségi szervezet. Pallas-Akadémiai Kiadó. Csíkszereda 1993.
Tankó Gyula: Kik vagyunk mi gyimesi csángók? Honismeret 21. 1997.
Tankó Gyula: Gyimesi szokásvilág. Erdélyi Gondolat. Székelyudvarhely 1996.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!