Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
néphagyomány 2012.09.13. | 10:25 Az erdélyi népviseletek – A marosszéki nyárádmenti viselet
A
backamadarasi női viselet hasonló módon alakult a
nyárádszentlászlóihoz. A férfiak itt is tovább megőrizték a hagyományos
székely ruhadarabokat, míg a nők esetében az általam tanulmányozott
időszakban csak az 1940-es évekig beszélhetünk hagyományos
népviseletről. Így a backamadarasi ősi viseletet a mai 70 évesek
anyjáról, a XX. század elején élőkről készült visszaemlékezések és régi
fényképek alapján lehet rekonstruálni.
Az ing mindig magasan csukódott, de nem hasított, hanem bebújós,
négyszögű nyakkivágással, amin sehol gomb nem volt, de gallér sem, hanem
kívülről szegték be. A viselő kenderszőttest is, az ünneplő
házigyapotszőttest, majd gyolcsot is tűvel levarrott ráncok vették
körbe, hogy az ing bőségét megadják. Mellévarrott ujjú volt, 2-3 ujjnyi
széles mandzsettával, gombolósan. Varrtak nyárára háromnegyedes bő ujjú
inget is, amit lerakások díszítettek vállból. A főkötőre már alig
emlékeznek, de kontyoláskor még szerepelt a XX. század elején. Fekete
csipkealapon textilvirágok díszítették, a szeredai vásárból szerezték
be. Ezt hamar felváltotta a vőlegény ajándékaként vett krémszínű
selyemkendő apró elszórt mintával és szegélydísszel.
A régi lájbi télire fekete háziposztóból készült, a szoknya anyagával
együtt, de bársonylájbit vettek a módosabbak, s zsinóróztatták. Mezei és
házimunkára fehér színű, díszítetlen, gombolós, kenderből szőtt lájbit
és szoknyát készítettek, kétnyüstösen szőve.
A viselő szoknya kenderrel volt leverve, s kékre festették, hogy ne piszkolódjon, derékban korcba húzták. Szőttek gyapot felvetővel, kender leverővel (sötétkékre festve)
olyan szoknyát, hogy „megállt a lábán”, olyan kemény lett az anyaga, s szép a tartása. A blúzt rávették az ingre.
Az ünneplő blúznak szív alakú kivágása volt, delinszőrből készült, bebújós szabással, gallérja vállig ért, „cakkenyezve”, cifrán. Vállain három kicsi szegő volt 10-15 cm mélyre varrva, hogy a mellbőséget biztosítsa. Sonkaujjal szabták, a kézfőn kinyúló szöglettel. Ujja elkeskenyedő, karhoz tapadó volt, szőrdelin ez is, de csak fehér, esetleg orgonalila vagy drapp színű.
Erre nem vettek fel lájbit, ez már 1940-ben készült. Ekkor a kartonszoknya és blúz köténnyel már nem számított ünneplőnek, hanem szőrszoknyát és ugyanolyan anyagú blúzt viseltek ünnepekkor. Aki 1904-ben született, az még hordott kötényt vásárolt, bolti anyagból, levasalatlan rakásokkal, melyen sem csipke, sem szalag nem volt, esetleg két-három hajtás az alján.
A II. világháború után ez a hosszú szoknya s az egész viselet még inkább polgáriasult. Az ing szabott, karöltős, de bebújós, szív alakú kivágással. A szoknya megrövidült, térden alul ért. A viselő háziszőttes lett, felvetője fehér gyapot, pirosra festett kenderfonallal verték le, s egybeszabták a felső résszel, végig gombolósra, amihez csak munkára kötöttek kötényt.
Az ünneplő is egybeszabott polgári ruha lett, a házi gyapotot vagy a fehér selyemvászon konfirmálóruhát később Ritznél festették meg Marosvásárhelyen zöldre, kékre. Általános volt a fekete patentharisnya viselete a régieknél, a bokáig érő szoknyát magas szárú fűzős cipővel vagy fűzős félcipővel hordták.
Csizmája kevés nőnek volt, a
módosak csináltattak felső részén piros csíkos, puha szárú női csizmát,
télen bakancsot. A hideg telet a nagyanyák idejében a nagykeszkenyő
viselése és a háromnegyedes szabású, kockás mintájú posztókabát tette
elviselhetőbbé. 1940-ben a zsinóros, vitézkötéses, pártás műmagyar ruha
jött rövid időre divatba, majd a „székely ruhának” nevezett, alkalmi
szereplésekre készült táncruha, amely nem épült a régi helyi
hagyományokra.
1940-50 között már csak néhány öregasszony járt népviseletben, lenézték,
maradinak tekintették viselőjét, s a polgári öltözet lett uralkodóvá.
Asztalos Enikő
e-nepujsag.ro
Fiatal pár az 1920-as évekből
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!