Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
néphagyomány 2013.04.03. | 16:28
A klézsei Esztenka (kőszikla) a környék legmagasabb pontja,
az öregebbek,
például Están Mártan idős bács,még Tátos (Táltos) hegynek is nevezik.
Ha jól megnézzük, akkor észrevehetjük, hogy a hegy egyik oldala
beomlott, és néha még ma is beszakad. A hiedelem szerint a hegyben egy
üredék (üreg, barlang) állt. A közelben lakó, 50 év körüli Bezsán
(Firkóti) Pável elmondta, hogy gyermekkorában, még a beomlás előtt,
látta ezeket a lyukakat, béjáratokat a barlangba, s az összeomlás a
kiirtott nyírerdő miatt következhetett be.
A Tátos hegy alatt gyújtják meg a farsangi lángot, ott verekedik a
Csontkirály a Bobkirállyal. Ha a hegy oldalából kifakad a víz,
elárasztja az egész világot.
Az Esztenka (Tátos) hegy egyben kálváriahegy is.
Ha szétnézünk, a
szomszédos völgyekben összedarabolt védőköveket találunk mindenfelé. A
védőkövekről a Csángó mitológia című könyvemben írtam bővebben, ezek
szerepe az volt, hogy megvédjék a falut, a házat, de még a templomot is a
rossztól. A sok szétszórt védőkő-maradványnak az a magyarázata, hogy
régen ott volt a falu, de mivel az Esztenka alatti helyeken csuszamlós
volt a föld, az emberek arrébb költöztek. A megmaradt kövek nem mást
hoznak figyelembe, mint azt, hogy valamikor a hegyre kövek vezették az
utat, és a Tátos hegy elnevezés a kálvárián lévő régi táltosokhoz vezető
útról eredeztethető. Ma a Tátos hegyre menve baloldalt vannak a
keresztek, éppen a védőkövek társaságában.
Szent László király idejében, 1092 körül az egyház betiltatta a kövek
tiszteletét:
„Akik pogány szokás szerint kutak mellett áldoznak, vagy fákhoz, forrásokhoz és kövekhez ajándékokat visznek, bűnükért egy ökörrel fizessenek." (Az I. László korabeli egyházi zsinat határozatai 1092 körül, az ún. I. törvénykönyv, 22: A pogány szokásokról)
Ezt a
zsinati határozatot még idéznem kell akkor, mikor a kutak és a fák
tiszteletéről írok. Több mint 900 éve betiltották ezeket a „pogány"
szokásokat Magyarországon, de Csángliában még mindig élnek.
Kutak és források tisztelete
A Táltos hegynek szinte a tetején van egy Budinkút nevű hely, azaz egy
forrás, amelyik budinba (bödönbe, bodonkába, kerek formájú kéregedénybe)
van téve. Édesapám, Duma (István) Márton szerint a Táltos hegytől 5
km-re levő Buda falu az itt található budinoktól (forrásoktól) kapta a
nevét, amelyek ma a Füzesek nevű helynél találhatók. A 4-5 éve 98 évesen
meghalt Farkas Mihály bácsi azt mondta, hogy budai budinoknál
tanítottak a táltosok, az árnyékos füzesben, a forrás mellett.
Amikor a csángó ember egy kút mellett megy el, így köszön a kútnak:
"Dicsirtessék kút forrása". Amikor édesanyámnak (aki a falu bábaasszonya volt) mondtam, hogy én ezt szégyellem, mert a társaim biztos
kikacagnának, akkor anyám azt mondta
„Fiam, akkor nyelved hegyivel vess
keresztet a szájpadlásodra". Azaz a kutakat, forrásokat mamáig
tisztelni kell.
A csodát tevő kutakban, forrásokban való igen erős hitet már a moldvai magyarság első leírásaiban dokumentálják, Marcus Bandinus, Moldva apostoli
adminisztrátora 1648. március 2-ai jelentésében például arról számol be,
hogy egy bizonyos szeretvásári csodatevő forrást a román vajda
trágyával betömetett, mert a csodák hatására sok ortodox is a katolikus
hitre tért át.
A témát nagyon jól körüljáró Peti Lehel kutató azt mondja, hogy a csángó
néphit szerint a kutak, csorgók környékén elhelyezett szobrok megvédik
azokat a kiszáradástól.
A kutaknak természetfölötti erőt tulajdonítanak, és a vallási tárgyakat a viszonzás és hálaadás céljából, valamint az isteni kegyelem biztosítása érdekében helyezik el.
1986-tól a trunki
csodakút (amelyik a szentéletű Benedek Márton halála után rózsaillatú
lett) az egész Csángóföldet megmozgató kultusz színtere lett, százával
zarándokoltak el a gyógyító kúthoz a katolikus falvak hívő lakói, hogy
annak csodatevő erejéből részesüljenek.
Mindezt csak megerősíteni tudom, s annyival kiegészíteni, hogy a kutak,
források mellett gyermekkoromban mindenütt még nyírfák voltak ültetve,
annak az árnyékában pedig a víz jó hívesen maradt. Hogy miért pont
nyírfa, arról a menyekezőről és a világfáról szóló fejezetben lesz szó.
Most, hogy ezt a kötetet írtam, jött eszembe, hogy nicsak, a kutak
mellett a nyírfák már nincsenek sehol sem, 40 éve még mindenütt ott
voltak, ma pedig sehol.
A kutak tiszteletét is az egyház Szent László király idejében megpróbálta betiltani, eszerint kevés sikerrel.
Hejgetők a kálváriahegyeken és Kerecsenyen
Szinte minden falunak van kálváriahegye, amelyre az emberek húsvét napja
előtt a kálvária úton kimentek, megtisztelve Jézus Krisztus
Feltámadását. Húsvét napjáig a szentkereszt útját járták, néha még ma is
eléfordul ez.
A másik szokás az volt, hogy a hejgetők újév előtt kimentek a hegyre
gyakorolni a hejgetést. Karácsony estéjén gyakoroltak utoljára, és
ilyenkor minden csapat összejött a hejgetésre. Azt mondják, hogy volt
olyan hegy, ahol hét faluból is összejöttek a hejgetés gyakorlatára.
Régen az öregek kiválasztották a küldötteket és leküldték az üzenetekkel
a Kerecseny-hegyre , hogy megbeszéljék és összehozzák a tudást.
A Kerecseny-heggyel mindig is kapcsolatban voltak a régiek: tűzzel, hanggal és üzenetekkel.
Aztán ezekből a falvakból kinevezett küldöttek
réges-rég a Kerecseny-hegy tetején, ahogy most nevezzük, valahol a
Békás-szoros környékén, gyakoroltak vagy kaptak tanácsot a tátosoktól.
Ezt Farkas Mihály állítja, aki 98 évesen halt meg. Õ elmondta azt is,
hogy eljárt ide, de nem beszélt arról, hogy pontosan mit csináltak ott.
Hogy az útiköltséget legalább fedezzék, árut vittek magukkal, amit az
ottani hegyi embereknek eladtak, ez legtöbbször bor volt, mivel ott a
szőlő nem termett meg. Istók Mihály szerint, aki szintén járt
Kerecsenyre, az egész legtöbbször úgy ért véget, hogy a milicisták mivel
tudták, mikor mennek a csángók a hegyre, kiálltak az útra és elkobozták
a bort, sokat közülük borcsempészés vádjával elrekkentettek ], maga
Istók Mihály is emiatt ült börtönben.
A kálváriahegyekhez kapcsolódott az is, hogy húshagyat napokon a
hegytetőre a fiatal legények nagy tüzet raktak, és kerékre kötött,
meggyújtott szalmát engedtek le a völgybe. A tüzelés idejében a szomszéd
faluhoz rikoltottak át a legények, és különböző megtörtént eseményeket
hirdettek a falun át. Ilyenkor történt az is meg, hogy kicsúfoltak
leányokat vagy tolvajok nevét ismertették meg. A gyerekeknek nem volt
meg engedve, hogy a hegyre menjenek, azt mondván, hogy ott verekedik a
Babkirály és a Csontkirály, de mennyében a Babkirály erősebb lesz, akkor
kimehetnek. Az a hiedelem élt, hogy az a gyermek, amely reggel első
lesz a hegyen, az találni fog bicskecskákot, kést, buzogányt vagy
szekercét. Az utolsó időkben bizony senki se talált, de réges-rég még
ezüst- és aranynyelű bicskát is találtak, és kardokat is.
Húshagyat estéjén tüzet gyújtottak, s az éjféli harangszó előtt mindenki
elfogyasztotta a húst. Ami hús megmaradott hitehagyottan, azt eldobták,
és azután hamvazószerda reggel lúggal mosták ki az edényeket. Majd
amint meleg és hideg vízzel ébredtek, azután nem lett se tánc, se
húsevés elé húsvétig, még a túrót se ették meg pénteken A gyerekeknek
meg volt engedve a tojás. Olyan étel is volt, hogy káposztalévben főztek
pújkását (kukoruzakását, azaz kukoricakását). A hosszú
guzsalyosakban aztán pújt is főztek, és dióbelet ettek.
(Részlet a készülő Csángó jelképtár című kötetből)
(Folytatjuk)
Duma-István András
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!