Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
néphagyomány 2013.04.06. | 12:50 A klézsei táltosok világa 2.
Gyermekek és felnőttek tanítása
A guzsalyasok vége felé Kádár Bari, Bálán János, Dodán Bari, Zsóka
György hosszú meséket meséltek a régi hagyományokról, mikor úgy érezték,
hogy szükséges. Mi gyerekekként még siringtünk és figyeltünk, amikor
felnőttebbeket tanítottak az öregek. Történt ez a szekér, a kemence,
katlan, esztena, komárnik [*8]építésénél, és bizony sok mindent tanultak
a lányok a guzsalyasokban is.
A filozófia tanítására is volt idő, nemcsak a templomban hallottak
erről-arról az emberek. Azt mondták, a pop a pop dolgiról beszél, de az
Isten arra tűzte ki az embert, hogy gyülekezzen és meséljen mindenről,
ami a világ rendjét adja. Így bizony a halottnál holtakról, a
túlvilágról beszéltek, disznóvágáskor a múlt évi eseményeket idézték fel
és a jövőről kutattak. Azt mondták, hogy az állat teste inkább
kimutatja a múltat és a jövőt, mivel ő a múltnak a része és felkészül a
jövőre, úgy ha a lép vékony, akkor gyenge lesz a tél, ha egyik vagy
másik része vastag, akkor az a része lesz nehezebb. A disznó szőriről is
meséltek, vékonysága vagy vastagsága szerint nézegették, ennek
göndöreiről tudták az időjárást, s utána mondták: „a lovat bévidd a
házba is, és sok ételt adjál neki, mert a hideg télre úgyis megnő a
szőre."
De nemcsak ilyenkor gyűltek össze az emberek, volt idő, amikor nem
lehetett dolgozni vagy éppen esős idő volt, s olyankor az öregek a
sutúban leülve beszéltek a világ rendjéről. Oda aztán a gyerekek nem
mehettek, ameddig meg nem nőttek arra, hogy értsék meg a dolgot. Az
idősebb nők és anyák félrecsalva a gyerekeket meséltek vagy játékokat
készítettek, hogy ne zavarják a többieket. Amikor pedig a bábaasszonyok
jöttek össze, a férfiak kezébe jutottak a gyerekek, és fergettyűt,
peregtetőt, galabicspuskát, nyilat vagy forgatható botot csináltattak
velük.
Aki valamennyire el volt fogadva az öregek mellé, az a beszélgetések
során gazdagabb lett. Bizony ünnepelő napokat és esőt is adott a
Jóisten, úgyhogy volt mikor tanácsolni, meg nyárba olyan forró meleg,
amelyik árnyékba kényszerítette az embert fél órára, s ilyenkor a
semmiről nem szoktak beszélni, hanem fontos témákat lehetett hallgatni,
ha pedig idegen közeledett, akkor semmirevaló beszéd kezdődött.
"A leírt dolgok szentek"
Több alkalommal kértem édesapámat, hogy mondjon erről-arról, ilyenkor aztán azt mondta:
- Van mindenre bölcs mondás, de azt is csak akkor kell kimondani és
elfogadni, amikor több ember közt hangzik el, ezért bizony – mondja vala
– a leírt dolgok szentek, és a lefirkáltak csak keresők.
Hogy mi volt leírva? A természet és a nép a szavában „leírja" a
törvényeket és a dolgokat. A gyerek csak firkál a homokban, keresve az
újat, és a nép úgy fogadja el, ha leírni való a firkálás. Az Isten
minden nap leírja a törvényeket, és minden évben megszenteli ezeket.
Ezeket tudták a nagy királyok, mondja vala Farkas Mihály bácsi, aztán
más öreg mondta, hogy csak a táltosok tudtak erről, és ilyenkor bizony
csak figyelni kellett és hallgatni, mert az ember azt se értette, hogy
az-e a táltos, akiről beszélnek, vagy éppen azok, akik beszélnek, hisz
ellentmondásaik után mentek es tovább a beszédben.
A sutúban való beszélgetéseken, vagy a katlan körül, a nagy fa alatt, az erdőben azon
vitatkoztak, hogy nem kell elfelejteni a kürt megfúvását, amikor az
árnyék változik. A félrefúvást csak tavaszra és őszre, vagy igazi
eseményekre kell használni, hogy a falusiak is tudják, mi történik, és
ne legyenek félrevezetve. Így vala egy öreg a házánál tartott
kecskéivel, mert ő ameddig meg nem hallotta a kürt hangját, hogy jön az
összeverés a meggyük (meddők) és a fejősek közt, addig otthon tartja
vala egy fejős kecskét, amelynek tejéből néha örömmel kortyantok
(gurtyantak) vala egy nyakkal, aztán nemsokára el is tűnt az ilyen öreg.
Ugyanúgy a sokgyermekes Szálka Mihály is kecskét tartott otthon, és a
kis Misivel örvendünk vala, mikor elválasztották az ollókat [*9]Szent
Györgyben.
A kürtöt csak a bács fúhassa vala meg, mert csak ő tudja a mérést. A
tilinkót csak a szerelmes, mert ő tudja, mikor kell csalni a szeretőt, a
sőtüt [*10]is csak a juhász vagy a hóhér [*11], amely így elmondja,
merre van a vad, és nem zavarja ezt.
Húshagyatkor, amikor meghallgatták a fiatalak rikojtazását, másik nap
rájuk kérdeztek, nehogy valamit elrontattak volna. Semmi hazugságot nem
kell mondani, mondták az öregek, és azt is említették, hogy még Krisztus
előtt is húshagyatkor tűzzel, hanggal és talankkal [*12]állították le a
vadászatot.
Említenek vala Becze Éváról és mondják vala, hogy mások is voltak, úgy
Tellmecsel atyát tartották egyesek táltosnak, de Éva néni barátai hazug
táltosnak nevezték, így aztán azután többet nem használtak táltos
elnevezést.
Aztán István András öreg rokonunk gyomlál vala a kertben, és mondta:
igen, táltosok ma is vannak, de titkosok, majd megnőve megismered. Azzal
erősítette, a táltos, fiam, nem baszorkánykodik, nem hazudik és nem
mondja el, hogy ő milyen tudással rendelkezik, erről nem lehet
okoskodni, mert a tudás végtelen, erre az embernek kell legyen esze, és
azért mondják, hogy eszes.
Aztán azt is mondták, nem kell félni a haláltól, mert ezzel elvisszük a
rossz szokásainkat, és a rosszat eltemetjük, velünk a nép megszűri a
rosszat és a jó marad meg a jövőnek. „Titkainkat és rosszaságainkat
visszük velünk, a jó itt marad örökben és a mennyekben."
Ezeket a kis beszélgetéseket örökké egy pár emberrel csokorban végezték
el, és tanusítatták is egymásnak, mi volt, így bizony a társadalmi
szerepekről, a jelképekről az életi tapasztalatról és Istenről is szó
jött. Ezeknek úgy mondtuk, hogy misés mesék, mert a gyerekeknek mondtak
mesét, de a misés mesén az igazi dolgokról beszéltek. Amikor a gyerek
felnőtt, és a miséről kellett beszámoljon, akkor amit hallott románul a
templomban, azt elmesélte az apjának magyarul, s aztán jött az apja
misés meséje.
"Erről sokat ne beszéljél"
Gyermekorombon több idős ember is emlékezett a régi táltosokra (vagy
tudott az akkoriakról), de nem nagyon meséltek róluk. Ez ma is így van,
igaz, már sok minden felejtésbe merült. De ha az ember (a gyermek)
egyszer bizalommal közeledett a régi öregekhez, és megismerték egymást,
ezt a világat is megismertették a fiatalokkal, hozzátéve, „ezekről ne
sokat beszéljenek". Így volt ez az kényesebb legendákkal is, mint
amilyen Szent László legendája, Fodor legendája, Csicsal hegye,
Kerecsenyi hegye, az aranypatak-hárompatak legendája, a király és a
forrófalvai leány, Kőműves Kelemen, a Pakurár legendája [*13]és sok más
legendák, amelyek végén mindig is elhangzott: „erről ne beszéljél".
Az első alkalom, amikor ezzel a mondattal találkoztam, 11 éves koromban
történt. Akkor Zsóka (Dodán) Bari (Borbála) a mezei munkáról hazajövet
elmesélte nekem Kőműves Kelemen legendáját. Akkor nem értettem, hogy a
román Mesterul Manole legenda majdnem egy az egyben megegyezik a mi
Kőműves Kelemenünkkel. Később sok irodalma került a kezembe, és
rájöttem, hogy az egész nem más, mint a kultúrák összefonódása.
Édesapám, Duma (István) Márton mellett sok mindent hallottam
gyermekkoromban, mikor az öregek beszélgettek vele este a sutúban, a
szóbánál. [*14]Sok érdekes dolgot mondtak, amit kisgyermekként nem
értettem, de megjegyeztem. Például mindegyre arra tértek vissza az
apámmal tanácsoló öregek, hogy „Ne felejtsétek el, mü vagyunk a hunok."
Aztán csak nekem: „Tartsad észre, ameddig élsz, mü hunok voltunk, azok,
amelyek utat nyitottunk a többi magyar népeknek, az avaraknak, a
kunoknak, a pecsenyéseknek [*15], s e későbbi magyaraknak es." Nem
nagyon vettem komolyon ezeket a „dumákat", hisz annyiszor hallottam,
hogy már untam, pont úgy, ahogy a fiatalok a mai világban megunják a
régi kultúrát, a népviseletet, és mást akarnak, azt, amit a modern világ
felajánl nekik. Később, mikor kinyílt a csipám az iskolában, már
vissza-visszamondtam nekik, hogy „bre, ez marhaság", utána már nem
nagyon mondtak semmit a hunokról.
Ma, mikor látom, hogy mi sem vagyunk figyelembe véve az utódjainktól, a
tőlünk fiatalabbaktól, akkor elszomorodom azon, hogy letácsoltam [*16]az
öregeket. Mint idősebb, reajöttem arra, hogy ilyenkor az ember csak
annyit tehet, hogy megtanulja azt, amit a fiatal jobbnak tart, hogy
megérthesse, miért mond le a fiatal arról, amit a régi kitaposztalt.
(Részlet a készülő Csángó jelképtár című kötetből)
(Folytatjuk)
Duma-István András
[*8] Az az építmény, ahol a juhászok fejtek és a túrót csinálták
[*9] kecskegida
[*10]furulya
[*11]Időtöltő, esetleg őr
[*12]rézpléhből készített kolomp
[*13]Ez a román folklórban Miorita néven lett híres, első változatát még Petrás Ince János
gyűjtötte Klézsén, magyar nyelven
[*14]kályhánál
[*15]besenyőknek
[*16]elhallgattattam
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!