Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
néphagyomány 2013.04.14. | 12:46 A klézsei táltosok világa 4.
Milyen módon gyógyítottak a táltosok?
A táltosok a gyógyítás módjait és ismereteit egymásnak adták át szóban,
jelekben és éneklésben. Ha egy táltos megszegte a szabályt, akkor a
táltosi társadalom elűzte maguk közül.
Minden törvénynek szerei voltak, és egy szer törvényismeréséhez kötődtek
a többi szerek. Ha valaki nem ismert egy szert, ezt tovább kereste és
tanulmányozta, de nem mondhatta tudásnak, ameddig nem tanúsította.
Bizonyára sokszor a bőröm is bezeregett, amikor valamelyik idős ember
leültetett és elmondta: „Nézd, ez meg ez történt és ez következett be,
ennek ennyi meg ennyi eredménye lehet, ezt meg ezt kell megtenni, hogy
kikerülje a bajt, ha valaki ezt teszi, az baszorkánykodik".
A táltosak a gyógyszereket „főzelékekben", teákban készítették. Régen
minden családnak virággyűjteménye volt, és aki szedett valamilyen
virágot, az tudta is, mire kell használni. Ám a főbeszéd az volt, hogy
embernek „mindig kell igyekeznie, hogy mindenből legyen a testében",
vagyis nemcsak húsból vagy nemcsak növényekből való étkeztetésre kell
alapozni.
A gyógyítás szót ritkán használták, inkább a „megjött", „helyrejött"
szavakkal illették a meggyógyult személyt, s csakis a gyógyíthatatlan
sebre mondták azt, hogy begyógyult, mivel a seb egy változást hozott a
testben. Ha valaki elájult, arra az „elesett" kifejezést használták, és a
„helyrejött" szóval fejezték ki a „gyengülésből" való helyrejövést.
Ebből láthatjuk, hogy a beteg állapot egy másik világba rejtette el az
embert. Ám a táltosnak „egészségesnek" kellett lennie, hogy a megfelelő
személlyel tudjon bánni. Az egészség a testben és lélekben való ép
állapotot fejezte ki, s egy ép életre teljes kapcsolatban kellett lenni a
természettel.
Minden családnak, akár gazdag, akár szegény, mezőgazdasági munkából meg
kellett teremtenie az egészséges életre való „ételt", aminek nevezték a
táplálékot, társadalmi szabályokat kellett betartani.
Disznót növelni vagy barnyút, hogy legyen hús, ezt sózni, füstölni és
szárítani, hogy egész télre, nyárra legyen. Minden szomszéddal „hurkás"
[*20]lenni. Redinát [*21]tartani. Szegény, gazdag egyaránt erdei és
mezei terméket kellett beszedjen, és ezzel táplálkozzon: gombát
tavasztól őszig, csilyánt tavasszal, Szent Györgyi salátát, laurdát
(vadfokhagyma), purhagymát stb. Virágokat gyűjtöttek: tavasszal
hóvirágtól Szent György-virágig, azután következett a nyári virágok
beszedése és szárítása (mezei csombor, menta, szálkem [*22], odalány,
étségtől való, stb. mindezekről Halász Péter néprajzos ír). Ezeket majd
árnyékban aprítani és kamrában vagy inkább fenyős szekrényben kellett
tartani, ahol a rácsok közt szárazan lehetett, és nem penészesedett,
pimpósodott meg.
Azt mondják vala, hogy ha valakinek valami baja lett, akkor a táltosok az előbbiekről
érdeklődtek, hogy be voltak-e takarítva a növények és betartották-e a
szokásokat, azután jöttek csak a gyógyítással. Ha az anya szült, akkor
mindenképpen dörgölésre és fürdésre volt szüksége, ezzel a bábaasszonyok
foglalkoztak, a táltosok a gyerek egészségéről érdeklődtek.
Minden, ami a normálistól eltért, azt boszorkányságnak nevezték, így
volt az obogos gyerek kemencébe vetése [*23], vagy ónvetés, bemondás
(deskentálás) esetleg az ortodox vagy más vallású páter beolvasása
esetében is. Katolikus páter soha sem praktizált ilyen szerepléseket, de
előfordult, hogy ha az előbbi praktizálásokról értesültek, vagy ha úgy
sejtették, hogy valaki ilyen bűnbe esett vagy eltért a közösség
normáitól, kiimádással büntették, még „fekete misét" is tartottak.
Arról mesélnek az öregek, hogy a táltosok se értettek egyet a
boszorkánysággal, de a katolikus páter által művelt fekete misével sem,
és ezért itt is előkerült a konfliktus.
A gyógyításhoz nemcsak a (főzelékek) teák és a tápláléki módszerek
voltak használva, hanem zene és tánc is. Azt mondták, hogy ha az étel
éti [*24]el az életet, akkor a fájdalom éti el a lelket, ha pedig a
lelked sérik [*25], mint a tested, akkor a halálhoz közeledik, így mind a
kettőt meg kell gyógyítani, hogy „megjöjjön".
Régebben, mondják vala az öregek, majdnem mindenkinek volt dorombja,
tilinkája, mivel ezeket a hangszereket majdnem mindenki el tudta
sajátítani, és ha rasszul érezte magát, megfelelő dallamat tudatt rajta
lejátszani. Ezek a lejátszatt dallamok ébresztették meg a lelket, és
vidámabbá hozták az embert.
Ha egy társadalomban valaki megsérült, akkor az egész társadalomnak
hozzájárulására volt szükség. A házasság is sérelem volt, sőt halál,
ezért a gyógyítása közös tánccal fejeződik be, és csak így lett
meggyógyulva és megjőve az új házaspár a társadalom egy másik rétegébe.
Ha az egyént a táltos zenével is gyógyíttatta, a közösséget és az egész
társadalmat zenével és tánccal gyógyíttatta, „egész-testben
egész-lélek".
Ezek a nem le írt jelképek a kultúra részei voltak, és szabályoson
voltak betartva még akkor is, ha az említett táltosok nem voltak ismerve
személyként. Ezek fontossága lassan vesz el ebben a keveredett
tengerben, velük az a tudás is, amely ma fantazmagóriának van
értelmezve.
Kik voltak a táltosok?
Ez egy nagy kérdés, mert akárkit kérdeztem erről gyerekkoromban, inkább
egy simogatást kaptam a vállamra, és azt mondták, „minden jónak
megfigyelője és tevője a táltosok útján jár, de aki tudással
rendelkezik, az nem követheti el a rosszat, és nem lehet boszorkány, a
táltos nem dicsekszik és nem mondja el, ki ő, a boszorkány mindig is
ismert". Aztánd néha egy gyerek bölcs dolgot mondott, vagy eleve
megfigyelt valamit és ráfordultak nagy tisztelettel, mondván „ez tátós,
jó táltos lenne belőle".
A táltosok különböznek a többiektől, de nem annyira „jegyesek" (külső jegy alapján
felismerhetők), ahogy ezeket mondják, ismételgették az öregek, „merthogy
a harmadig szeme nem látható, akkor se táltos, ha sebbekkel létezik".
Sebek lehettek rajtuk születéskorból, mégse lehettek tátosok, de
ugyanakkor értelmes emberekből, amelyek életben sebesültek meg
valamilyen ok miatt vagy harcban, éppen úgy lehettek tátosok. Egyszer
kiválasztva, tanítva, más utat nem választhattak, csak a táltosi
taníttatásra készültek fel.
A jelen részben nem említem a tátosok nevét (két esetet kivéve), ám
kitérek azokra, amit mondtak róluk. Az egyik közismert táltos Bece Éva
volt, akire Klézsében emlékeznek, a másik Almádi (Halmágyi), akinek a
rokonai mamáig élnek Dózsa György [*26]faluban. Az utóbbiról azután
érdeklődtem, amint valaki figyelmeztetett, hogy a neve ismert az
irodalomban is. Ám őt nem nevezte mindenki táltosnak, hanem
ellátószemélynek ismerték még a lajtorjás csíkiak is [*27], ahol az
ellátók nem voltak mindig elfogadva a táltosi világba.
Az ellátó
Az ellátókat, vagy ahogy a néprajzosok nevezik őket: a látóembereket, a
táltosok soha se fogadták be teljesen közéjük, ám megfigyelték és nem
ritkán ezeknél valamilyen betegséget találtak, néha ezeket gyógyítani is
tudták. Különben a nép keverte a táltosokat az ellátókkal.
Az elártók álmaikra hivatkoztak, ám a táltasak próbálták a múltból
kikövetkeztetni a jövőt, és ahogy mondták, soha se kell hinni olyan
dolgokban, amelyek nem tisztán megfigyelhetők, mert ezek az ember
elméjének félrevezetései, mindenek van alapja, és csak „az alapokra
feltett dolgok isteniek".
A páter
Volt egy másik helyzet, amikor egy személyt táltossal kevertek, így volt
ez Josif Tãlmãcel páterrel is. Az említett páter több ideig szolgált
Klézsén a Szent Ferenc templomnál. Az öregek meséléséből ki lehet
következtetni a táltos és a páter különbségeit és a keveredést, hisz a
hiedelemben a táltos vagy páter szerep nem egyezik meg, a kettő
megegyezése csak akkor érvényesül, amikor az erkölcsről és az élet
normairól beszélünk. Mindkettő (akár a táltos, akár a páter) egy
erkölcsi világban lévő élet szabályait hirdeti, ezért a keveredés
könnyebb, és így az egyházi tanításokban is el vannak fogadva törvények,
amelyek megfelelnek a táltosi normáknak.
A boszorkány
A házasság megszentelése csak a gyerekek elfogadásával és felnövelésével
érvényes, ezt így hirdették a táltosok is. A boszorkányságot sem a
papok, sem a tátosok nem szerették, ám különböző módon kezelték.
Elítélték és kiűzték a társadalomból különböző módokkal a boszorkány
tevőket. A „páterek ezt büntették is", a táltosok az „Istenre hagyták a
büntetést", s azt mondták, hogy „tudni kell és ismerni kell a rossz
tudást is, mert csak úgy tudnak gyógyítani, ha a rossz gyökereit
megismerik azoktól, akik ezt tették". A rossz meg van a gyökerekben,
mondták, „a rasszot nem lehet gyökerekből kiirtani, ez mindig lesz,
ameddig van a jó, ha nem ismerjük a rasszot, akkor belekeveredünk". Így a
boszorkányok (akik nők és férfiak lehettek egy-időben) a társadalmon
belül és kívül voltak megtalálva, sokszor elkülönítették, a társadalom
kiközösítette. Sokszor boszorkányságra voltak használva az ortodox
pópák, vagy ezek szerzetesei, akikhez mentek ki „imádtatni", azaz
büntetést kérni valakire. „Ezt nem teszi meg a katolikus páter",
mondták, mert az is betartja a táltosok tanítását, hogy „rasszot ne
tegyél".
Ma is lehet találni olyan jeleket, melyek a táltosokra utalnak, és
amelyeket régen az öregek táltosjeleknek mondtak, csak azt nem bírjuk
megtudni, hogy ők mik: talán orvosok, talán mérnökök, de lehetnek
juhászok is és más egyszerű emberek, talán még páterek is. Közkeletű
hiedelem felénk, hogy a trunki Benedek Márton orvos (született 1931-ben,
meghalt 1986-ban) szintén táltos volt.
(Részlet a készülő Csángó jelképtár című kötetből)
(Folytatjuk)
Duma-István András
[*20]Disznó vagy más nagyobb állat vágásakor véreshurkát, húst és apró belső részeket vinni a
rokonságnak és szomszédságnak, majd ennek megtérítése megfelelő időben.
[*21]A gyermekágyas anyáknak ételt ajándékoztak a szomszédasszonyok, inkább friss húst, kis
bort, kevés pálinkát, gyümölcsöt és más természetes ételt az erősödéshez.
[*22]Akác
[*23]Abagos, agos gyermek: régi gyermekbetegség, amikor a kisgyermek nem fejlődött és
megszőrösödött. Ezt egyes helyeken úgy gyógyították, hogy a gyermeket forró kemencébe tették,
hogy a szőre leperzselődjön.
[*24]mérgezi
[*25]sérül, fáj
[*26]A Dózsa György nevet a Magyar Népi Szövetség ideje után kapta meg a falu, addig Újfalu
névvel szerepelt, a falunak polgármesteri hivatala is volt és ide tartozott Pokolpotak, Csik
falu és Külsőrekecsin.
[*27]A csikiakról (a Klézse melletti Csík falu) azt tartják, hogy mindet fordítva csinálnak, még
a lajtorját is keresztülében viszik az erdőben. A pokolpatakiakat csődöröknek, a
külsőrekecsinieket csurkulyoknak nevezik.
A témához kapcsolódik:
• A sorozat harmadik része:
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!