Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
néphagyomány 2013.04.19. | 15:35
Hol éltek és hol vannak a titkos táltosok?
A régiék azt mondták, hogy a táltosok mindig a faluk szélén vagy a
hegyeken éltek, ahol barlangok is voltak. A táltos hegyre áldoztak fel
táplálékot a táltos számára a falu emberei, emellett az ottani
barlangokba raktáraztak el plusz élelmet, ahová majd menekültek, ha
megfútták a kürtöt, és volt, amiből átvészeljék a veszélyt. Ám a
táltosok is juhászkodtak vagy kertészkedtek, és a két jövedelemből
gyógyították a betegeket és a sebesülteket.
A táltosok mindig a hármas hegyeket választották legszívesebben, olyan
helyeket, ahol három hegycsúcs volt elég közel egymáshoz. A középső
hegyen lakott a tátos, itt tartották az élelmiszert a falusiak. A
második hegyen voltak a sebesültek és a gyógyítható betegek, a harmadik
hegyen a gyógyíthatatlan betegek, azok, akik nem tudtak „megjönni"
[*28]. A betegek két hegye vagy egyáltalán nem, vagy csak keveset
érintkezett egymással. A harmadik hegyet áldozóhegynek nevezik, nem
azért, mert ott áldozatokat hoztak valamiféle isteneknek, hanem azért,
mert mindenki áldozott a saját maga ételéből, hogy az ottani betegek
élhessenek.
Ezeknek a gyógyíthatatlan betegeknek nagy veszedelmek esetén jött el az
ideje: ilyenkor az egészségesek kifutottak a faluból, és bejöttek a
leprások, hogy ürülékükkel megmérgezzék a kutakat és a terményt. Ezt
általában az ellenség is tudta, ezért kitűnő biológiai elrettentést
jelentettek minden rosszakaró ellen. Így a falusiak azzal, hogy áldoztak
a betegekre, igazából a saját védelmükre költöttek.
Ha valaki a betegek közül meghalt, akkor ők maguk közt égették el meszes gödrökben az
elhunytat. Akinek még volt ereje, szervezkedett és dolgozott, de nem
hagyhatta el a harmadik hegyet, és szükséges esetben segítséget vagy
tanácsot kért a táltosoktól.
Minden falu kálváriahegyének megvan a saját hiedelme. A nagypataki
Csicsol hegyről az öregek azt mondták, például a nagypataki
temetőgondozó, Buláj András, hogy ide lettek hozva a járványban szenvedő
betegek, és akik meghaltak, azokat a meszes gödrökben olvasztatták meg,
vagy épp elégették, csak az jött vissza a faluba, aki meggyógyult.
Nagypatakon van egy másik hegy is, ahová a múlt században kápolnát
építettek, s a hiedelem szerint, hogy ha szárazság van, akkor a hegyre
ki kell menni búcsúval, és akkor lesz eső. A Bogdánfalva feletti hegyen
van két göbbenés (mélyedés), és erről azt mondják, hogy Szent László
lovának térdei hagyták ezt, amikor a ló lehajolt, és vizet ivott a 6-7
km távolságra levő Szeretből. Ez akkor történt, mikor Szent László
kereste a leányt, és a kardot a földön húzta, mely mély barázdát ásott.
Így aztán minden hegynek megvan a saját meséje és hiedelme, valójában még sokat kell felfedezni és leírni.
A táltosi állapotnak megfelelő volt a rendes esztena [*29], hisz innen
volt élelmiszer nemcsak magának a táltosnak, hanem a betegeknek is, itt
segítettek a falubeliek is.
Megfelelő időben hangszerekkel üzeneteket adtak a falubelieknek, a kürttel az órát, a
tilinkóval tavaszi időt, a sültővel a vadászat állapotát jelezték, példa
rá az „elveszett juhok balladája" [*30]. Ezeknek összezavart használata
figyelmeztetett, a tüzet, az ellenséget vagy más veszélyt jelzett.
A völgyön élő táltosok kertészkedtek.
A táltosok egymás között mindig kommunikáltak, tűzzel és a fénnyel
tükrözve. Ha valami hasznosra bukkantak munkájukban, amit jelben nem
tudtak továbbadni, azért elutaztak egyik a másikhoz. Bizonyos időkben a
hegyen találkoztak és átadták a tudást azoknak, akik a völgyben voltak.
Ez megtörtént többször is egy évben: az új esztendő estéjén, ahogy most
mondják, szilveszter estéjén, majd húshagyat estéjén, de volt öreg, aki
arról beszélt, hogy nem is annyira régen az a szokás is megvolt, hogy
amint itt találkoztak, kiválasztották küldetőiket, és elküldték a
Kerecseny-hegyre, ahol a tudást átadták és vették egymástól, visszahozva
a közösségnek: „közénk hozták a lelket, s aztán eldobolták vagy
kikürtölték". Hasonlóan farsanghoz, amikor valamilyen újdonságnál a
közösséget összehívták kürttel vagy dobbal, és elmondták a mondanivalót.
„Ugye most ez nincsen, most kirikoltsák a templom előtt".
Aztán mondják vala a továbbiakban az öregek: a nyelvezetben „küldték el
az üzenetet, amely lélektől lélekig jutott, és a nagy lélekbe kerülve
megmaradt élet és halál után is. Ugyanúgy, ahogy a természetben
fejlődött a törvény, úgy fejlődött a táltosok üzenete is, mamáig
gyarapodnak és megmaradnak kezdetből végtelenig".
Tehát a nyelv is táltosi üzeneteket hordoz, ha nincsen mesterségesen
összeállítva vagy megtiltva. „Mert a nyelven keresztül szólal meg a
lélek maga magának", aztán lélek lélekkel találkozik és megmarad
„mindnyájunkban".
- Ezzel kapcsolatban azt is kell tudni – mondják vala az idősebbek -,
hogy a haldokló a tudásának hagyogatását [*31]a gyertya fényénél átadja,
„hagyogatva" közeli utódjainak, gyerekeinek. Nem véletlen mondják vala,
hogy a titkot csakis gyerekinek adta, vagy annak, aki átvette a helyét,
nehogy halálba vigye magával.
A gyónásnak titka csak a „bűnt kell tudja", a többi nem tartozik a páterhez, mondták az öregek.
Véleményeztetés a régi tudásról
Még ma is lehet hallani az értelmesebb klézseiek részéről, hogy a nyelvet nem szabad
elvesztetni. De a megtartásához akarat kell, az akaratot lassan és
biztosan újra kell ébreszteni, este megbeszélni a dolgokat a családban
magyarul, és minden nagy napon felvenni a népviseletet, legyen
mindenkinek szent dolga a népviselet, amellyel tisztelegjen ünnepkor a
faluban akkor is, ha ő nagy ember lett. Ahogy mondták, a másnap [*32]az
lehet akármilyen, de az igazi ünnepnap az legyen a családé és a
közösségé.
Bizonyára ezek feladatok minden nemzetre érvényesek, hisz minden nép egy
külön bölcsességet hordoz, így a moldvai magyarság is. Ezért legyen
mindnyájuknak feladata vinni azt, ami idáig juttat.
(Részlet a készülő Csángó jelképtár című kötetből)
Duma-István András
[*28]meggyógyulni
[*29]Ahol a falu tartotta a juhokat, és sorban segédkeztek ezek fenntartásában, télben mindenki
saját maga hazavitte saját állatait.
[*30]Ismert kavalas ének.
[*31]hagyatékát
[*32]Munkanap, mívesnap, ellentéte az idnap, azaz szent nap. Régen a munkanapra munkaviselet
volt, idnapra a népviselet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!