Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Sokan képzelik, írják, hogy ha Moldvába utaznak, akkor ott valamiféle középkori skanzenbe érkeznek. Kétségtelen, hogy a csángó falvak lakóinak többsége nem él jómódban, és hogy az egykori hagyományok ereje általánosságban még nagyobb, mint mi megszoktuk. Középkorról azonban szó sincs: a csángó társadalmi szerkezet gyors változásban van.
Egy korábbi írásban volt már szó arról, mennyire elszigeteltek egymástól
a moldvai katolikusok falvai – ezt a közéjük ékelődő ortodox román
falvak és a gyenge infrastruktúra is okozzák. De a csángó falvak
közösségei sokáig ettől függetlenül is meglehetősen zárt rendben éltek:
nem olyan régen még földsánc, kerítés védte a falvakat, s ezek kapuit
őrök vigyázták. Nemcsak fizikai, hanem kulturális zártságukat is
védelmezték: a falvakat az endogámia jellemezte, ennek részleges
megszűnése után is viszonylag szigorú szokásrend szabályozta, hogy a
legények mely falvakból nősülhettek, illetve hogy a lányok mely falvakba
mehettek férjhez – a jegyes persze csakis katolikus lehetett, ortodox
semmiképp. Sokan voltak, akik a falu határát sem igen lépték túl,
legfeljebb más falvak búcsúira, vásárra utaztak el. Mára sok minden
változott: az utóbbi fél évszázadban egyre többen vállaltak munkát a
közelebbi városok gyáraiban, és az utóbbi huszonöt évben jócskán
megszaporodott azok száma, akik vendégmunkásként élnek külföldön. Az
urbanizáció, amely csak pár évtizede erősödött föl Moldvában,
robbanásszerű változásokat hozott létre a hagyományos közösségekben – de
mindezzel együtt a csángó társadalmi szerveződés alapszintje továbbra
is a falu közössége és a tágan értelmezett család maradt.
Közösség és értékek
Abban, hogy a csángó falvak közössége nagyon erős volt, sok faluban
egykori szabadságukkal is összefüggött. A családi tulajdonok mellett a
faluközösség sokáig közösen birtokolta legelőket és a meg nem művelt
földeket, s ha erdőirtással új földeket nyertek, akkor sorshúzással
döntötték el, ki melyik részt kapja. A csángó falvakban közösen
megválasztott falubírák intézték az ügyes-bajos dolgokat. Tanácsadóik a
falu vénei voltak – igazi Gandalfok, hosszú ősz hajjal és szakállal. Ők
segítették tanácsaikkal a világi és egyházi hatalom gyakorlóit: a
hatóság által a faluba helyezett csendőrparancsnokot és az egyház által
küldött plébánost. A 2. világháború végéig még a falutanács is működött.
Ennek tagjai leginkább a házas férfiak voltak, de a családfenntartó,
gazdálkodó özvegyasszonyokat is meghívhatták. A falutanács általában
kora tavasszal, a mezei munkák megkezdése előtt gyűlt egybe. Ekkor
választották meg a falu tehénpásztorát, a kapuőröket és a mezőőröket.
Fizetésüket is a falutanács szabta meg, a tehénpásztor leginkább pénzt,
esetleg kukoricát kapott, az őrök fizetsége viszont a földek utolsó
három méteréről betakarított termés volt.
A falvakban nem alakultak ki nagy vagyoni különbségek, erre a közösség
tudatosan figyelt. Ezzel együtt voltak szegényebbek, 1–3 hektár földdel,
voltak, akiket biztosabban eltartott 4–5 hektár földjük, és voltak
módos gazdák, akiknek akár 10 hektár földjük is lehetett, de falvanként
csak egynéhány ilyen család volt. A megélhetés alapja mindenhol a
mezőgazdasági munka volt: a falvakban voltak ugyan olyanok, akik
valamely mesterségben járatosabbak voltak másoknál, de ők is csak
kiegészítésképpen, a földön végzett munka szüneteiben foglalkoztak
mással. Így aztán még kézművesipar sem alakult ki a moldvai falvakban –
ezt sem nézték volna jó szemmel, mert megbolygatta volna a kialakult
szabályokat és értékrendet, azaz hogy becsülete csak a keményen dolgozó
embereknek volt, a kemény munkát pedig egyértelműen a földeken végzett
munkával azonosították. Még inkább lenézték a kereskedőket. Ez a
mentalitás csak a 17. századtól alakult ki, korábban a moldvai magyarok
vezető szerepet játszottak Moldva polgárosulásában: sokan közülük városi
kézművesek voltak, szervezték a kereskedelmet, szerepet játszottak a
vajda udvarában, a moldvai közigazgatásban és diplomáciában.
Ugyanebből az attitűdből viszont az is következik, hogy a tanulásnak
nemhogy becsülete nem volt a csángó közösségekben, ellenkezőleg,
rosszallották a tanulást, lustaságnak, láblógatásnak tekintették. A
második világháborúig nagyon kevesen vettek részt szervezett oktatásban,
a mai idős generáció fele nem járt iskolába, a többiek nagy része pedig
csak négy elemit végzett. A háború után születettek többsége szintén
csak a kötelező nyolc osztályt végezte el, és a szakmunkát tanulók száma
is csak 1962 után növekedett meg: ez a kollektivizálás éve, amikor a
földeket elvették, és téeszesítették, ekkortól az látszott okos
döntésnek, ha gyerekeiket valamelyik közelebbi városba küldik gyári
munkásnak. Gimnáziumba, egyetemre csak elvétve jutott el egy-egy csángó
fiatal.
Család, házasság
A csángó falvak szegekre, illetve tanyabokrokra tagolódtak, és ezek még
szorosabb közösséget hoztak létre. Az ilyen egységekben élők sokszor
rokonságban álltak egymással, de a rokonságtól független jószomszédi
viszonyt is nagyra értékelték: a kölcsönös segítségnyújtásra alapuló
kötelékek megkönnyítették az egyébként egyáltalán nem rózsás életet,
védelmet, biztonságot nyújtottak. A legfontosabb társadalmi szervezőerő
mégis a tág rokonság – a mai napig. A házasság egészen a közelmúltig, s
jórészt ma is az egyetlen „természetes” módja a felnőtt létnek, a
vénlányokat, vénlegényeket a falu csúfolta, megvetette. Ez a felnőtt lét
régebben igen korán kezdődött a csángó fiatalok számára: a lányok
16–17, a fiúk 17–18 éves korban házasodtak. Mára Moldvában is
megváltozott a házasulók átlagéletkora, a lányok a húszas éveik első, a
fiúk a második felében kötnek házasságot. A családokban sok volt a
gyerek. Moldvában egyébként is magas volt a népszaporulat a 20.
században, a moldvai katolikus falvak még ebből is kiemelkednek,
lakosságuk több mint kétszeresére duzzadt 1930 és 1992 között.
Mostanában sokkal több az egy- vagy kétgyerekes család – a családok
harmada ilyen –, de még mindig 10 százalék körül van a három-, négy-,
öt- és hatgyerekes családok aránya egyaránt.
A családi kötelékek ma is igen erősek, a vérrokonsági kapcsolatoknak
kiterjedt funkcionális rendszerük van. A rokonlátogatást, vendéglátást,
névnapköszöntést rítusok szabályozzák. A család mellett nagy a szerepe a
lelki, „választott” rokonságnak is: ennek is sokféle intézménye
létezik, például a „mátkálás” és a keresztszülőség (és komaság)
intézményében. A mátkaságot barátságuk megerősítésére azonos nemű
fiatalok kötik egymással a húsvét utáni fehérvasárnapon, és ezzel
sokszor jövendőbeli fogadott rokoni (pl. keresztkomaság) kapcsolataikat
készítik elő. Keresztszülőből ugyanannak az embernek több is lehet az
életfordulókhoz kapcsolódóan: keresztelő, bérmáló, eskető. Feladata,
hogy segítse a fiatalt eligazodni a közösségi szokásokban, de az is,
hogy a mindennapi élethelyzetben konkrét, sokszor pénzbeli segítséget
nyújtson neki – az utóbbi időben Magyarországon is népszerűvé vált
„keresztszülőség” ennek a sajátos kiterjesztése. Az életfordulók ünnepei
továbbra is meghatározó erejűek a csángók életében – ezek rítusai,
éppen metafizikus tartalmuk miatt, a kultúra többi eleménél nehezebben
változnak.
A fiatalok ismerkedésének elsődleges színhelye a közelmúltig a guzsalyas
(fonó) és a vasárnap délutáni tánc volt. A guzsalyast Szent Andrástól
(november 30.) húshagyó keddig, azaz a farsang végéig tartották szombat
és vasárnap kivételével naponta, mindig másik lányos háznál. Estefelé
érkeztek a legények, az idősebbek ilyenkor tapintatosan magukra hagyták a
fiatalokat. A lányok jegyet (kendőt, a kalapra való gyöngysort) adtak
választottjuknak. A szigorú rendű lánykérés után a fiatalok
bejelentették házasodási szándékukat a papnak, aki aztán három héten át
kihirdette jegyességüket, ezt követte a negyedik héten a lakodalom.
Általában a férfi vitte haza saját családjához feleségét, a menyecske
egy kevés földet, állatokat, kelengyét, ruhát kapott hozományul. A fiú
többnyire földet kapott, s addig laktak a szülőkkel, míg saját házuk,
általában rokoni segítséggel, föl nem épült – kivéve a legfiatalabb
fiút, aki örökölte a szülői házat.
Születéstervezés egészen a legutóbbi időkig nem létezett. A
terhességmegszakítás ma is súlyos erkölcsi megítélés alá esik,
természetesen korábban még inkább így volt ez – de nagy szégyen a
lányanyaság is, ezért különböző növényi főzetek segítségével végeztek
magzatelhajtást. A házas nők igyekeztek minél tovább szoptatni, mert
elterjedt hiedelem szerint szoptatás alatt a nő nem eshet teherbe.
Régebben bába segítségével szültek otthon, sokszor a mezőn, mert azt
tartották, hogy a szülés előtt végzett kemény munka megkönnyíti a
szülést. A bába a szülést követő héten még naponta meglátogatta a
gyermekágyas anyát, és mindenben segített neki. A csecsemőt négy hónapos
koráig szorosan lekötötték, hogy egyenesen fejlődjenek a csontjai, de
fél éves korától már nem is pelenkázták, a féléves gyereknek csak a
felsőtestére adtak ruhát. A keresztelőt és az anya beavatását a szülés
után három héttel tartották, ekkortól kezdve váltak (újra) a közösség
részévé: a gyermek már nem számított pogánynak (régebben a keresztelés
előtt meghalt gyerekeket a temető mellé, pogányként temették el), az
anya pedig újra kijárhatott a házból, részt vehetett a közösségi
eseményeken. A szülők viszonylag keveset foglalkoztak a gyerekek
nevelésével, ez gyakran a nagyobb testvérek feladata volt.
Globalizáció és urbanizáció a csángó falvakban
Ez a rendkívül zárt életforma a huszadik században a moldvai
iparosítások következtében kezdett valamicskét oldódni, amikor a férfiak
egy kis része a falun kívül vállalt munkát, mert az említett
kollektivizálás miatt a családoknak nem maradt elég földjük, hogy
megéljenek belőle. Ez azonban még nem jelentett drasztikus a hagyományos
szemlélet, életmód és értékrend maradt továbbra is közösség és az egyes
ember életének alapja. A huszadik század utolsó évtizedében a romániai
politikai változások, a Magyarországgal és Erdéllyel való intenzívebb
kapcsolat, a gazdasági átalakulások következtében viszont hirtelen
nyíltak ki a moldvai falvak. Az iparosítás csődje után sokan vesztették
el a munkájukat a gyárakban, s mivel a faluba nem volt könnyű
visszailleszkedni, és az egykori keresetek is nagyon hiányoztak, sokan
szegődtek el idénymunkásnak. Az 1990-es évek közepéig leginkább az
Alföldre, Budapestre mentek, később aztán egyre inkább Olasz-, Spanyol-
és Németországba, illetve Izraelbe, és már nemcsak a férfiak, hanem a
nők közül is többen. Egy néhány évvel ezelőtti kutatás szerint a
Magyarországon egyik legismertebb csángó falu, Klézse lakóinak negyede
folyamatosan külföldön vállalt munkát.
A globalizáció és a szintén megerősödött urbanizáció már jelentősen
fölgyorsította a kulturális változásokat is. Ma a hagyományos és a
modern világ – és a köztük lévő teljes skála – egymás mellett él a
csángó falvakban. Vannak – az idősebbek közül –, akik hétköznap is
népviseletet hordanak, vagy legalábbis részben a hagyományos öltözet
darabjait öltik magukra, de a középgeneráció már „városi” ruhában jár. A
régi népszokások még élnek, de a télbúcsúztató alakoskodáson már
nemcsak kecskének öltöznek, mint több száz éven keresztül tették, hanem
robotnak, indiánnak, katonának is. A fiatalabb, városban tanuló vagy
dolgozó nemzedék már lenézi a hagyományokat, legfeljebb saját magától
elkülönített „tárgyként” hajlandó „ápolni”, de nem szeretné, ha
hétköznapjait a pár évtizede még magától értetődőnek és kizárólagosan
helyesnek ítélt tradíciók irányítanák.
Az utóbbi húsz évben örvendetesen nagy számban végzett antropológiai
kutatások azonban arra hívják föl a figyelmet, hogy a fiatal generációk,
de a középkorúak sem átmenet nélküli törésnek élik meg a kultúraváltást
– ezek a leírások inkább nagyon fölgyorsult változásoknak mutatják a
jelenleg lejátszódó folyamatokat. Az új kultúraelemeket, szokásokat a
hagyományos rendbe illeszti a közösség: az újonnan megismert
jelenségeket, viselkedési formákat gyorsan szabállyá, követendő mintává
alakítják, legyen szó a politikai választásokon való részvétel
viselkedési mintájának kialakításáról vagy a vendégmunkás-élet
lehetséges forgatókönyveinek megkonstruálásáról. Ezért a gyors változás
sem jelent kaotikus viszonyokat, a kultúra vagy a közösség egyensúlyának
végzetes megbomlását.
Irodalom
Pozsony Ferenc: Társadalmi élet a moldvai csángó falvakban. In: Lokális és transznacionális csángó életvilágok. 2008.
Szikszai Mária: A társadalmi egyensúly kérdéséről. In: Csángó sorskérdések. 1997.
Hegyeli Attila: „Mint a gomba, ide benőttek...” In: Csángósors 1999.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!