Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 1 hozzászólás
Miért veres a húsvéti tojás a csángók szerint? Hogyan köszönjünk Moldvában a húsvétot követő hetekben? Miért érdemes húsvét vasárnapján hajnalban kelni? Hogyan kell verestojással csokkantani? És mit mondjunk a mátkánknak? Csángó húsvéti szokásokról lesz szó.
A negyven napos nagyböjt méltó fölkészülés a többségükben ma is mélyen
vallásos csángók legnagyobb ünnepére, a húsvétra – de az ünnep
beköszönte előtt még a mély gyász és ennek jelzésére a böjt legszigorúbb
része következik. Húsvét vasárnapja már a lakomázásé, húsvét hétfőjén
pedig visszatér a duhajkodás is a moldvai falvakba.
Krisztus vére és a verestojás
A nagyhét – és egyben a hosszú nagyböjt – végét nagynapoknak hívják: a
csütörtöktől szombatig tartó periódusról van szó, a Jézus elfogásától
föltámadásáig tartó időszak emlékezetére. A csütörtöki misén, annak
jeleként, hogy Krisztus szenvedései megkezdődtek, elmutálják az
oltáriszentséget – azaz átviszik az áldozáshoz használt ostyát és bort a
főoltártól a mellékoltárhoz. Régebben általános volt, hogy a hívek
reggelig virrasztottak, manapság azonban a papok többnyire bezárják
éjszakára a templomot. Nagycsütörtökön, mint minden más katolikus
vidéken, elnémulnak a harangok. Moldvában a harangszót ilyenkor tókálás
helyettesíti, azaz két fölfüggesztett falapot vernek csókánval vagy
csókánkával (kis fakalapáccsal).
Nagycsütörtökön már nem illett semmi olyan munkát végezni – szántani
például –, ami nem az ünneppel volt kapcsolatos. A tojásfestést viszont a
legtöbb faluban ezen a napon végezték, de legalábbis ekkor kezdték el –
a falvak közül csak néhányban festettek nagypénteken tojást, a falvak
többségében úgy tartották, hogy ez rossz szerencsét hoz.
A húsvéti tojás a csángóknál eredetileg csaknem kizárólag piros, azaz
veres volt, csak ritkábban szárig vagy sárig (sárga). A verestojást
természetes anyagokból főzött festőlében áztatva készítették: ehhez
általában vöröshagyma héját használtak, de előfordult, hogy almafa
kérgét vagy más növényeket. Az almafa kéreg nélküli részének főzetében
áztatott tojások viszont sárgák lettek. A tojások piros színe a
hagyomány szerint Krisztus vérének hullására emlékeztetett. Újabban
Moldvában is terjednek a boltban kapható, mindenféle színű
tojásfestékek.
A verestojást díszíthették is, hasonlóan más magyar tájegységek
szokásához: kisebb fából és egy csövecskéből írókát készítettek, ennek
segítségével vitték föl a kormozott viaszt a tojásra, azzal rajzolták ki
a mintát. Ezt még természetesen akkor kellett megtenni, amikor a tojás
fehér volt, s utána festőlében áztatni. Miután a tojás megfestődött, a
viaszt meleg ruhával letörölték, a helyén pedig ott maradt fehéren a
minta. Újabban persze más díszítőtechnikák is megjelentek, a nálunk is
jól ismert növényleveles batikolástól a matricázásig.
Verestojásból bizony sok kellett, mert mint látni fogjuk, a húsvét
számos eseményéhez szükség volt rá a háznál is, és ajándékba is adták
köszöntésért. Így aztán harminc-negyven is készült egy-egy háznál, ha
sok volt a lány, akkor akár százra is szükség lehetett. A verestojást
otthon is megírhatták (azaz mintát rajzoltak rá), de mindig voltak a
falvakban olyan íróasszonyok, akik vállalták, hogy tojásért cserébe
elkészítik a hímesjásokat. Régebben egy írott tojásért egy másik járt
fizetségképpen, aztán – a boltban vásárolható díszítőeszközök
terjedésével – romlott a tojásírás piaca, volt falu, ahol az 1990-es
években már csak három tojást ért tíznek a megfestése, díszítése.
Nagypéntek és nagyszombat
Legutóbb is volt már szó róla: a korábban megtartott negyven napos böjt
szigora jócskán oldódott az utóbbi időkben, erre az egyház lazuló
elvárásai is lehetőséget adnak. A nagyhét, ezen belül a nagynapok,
kiemelten a nagypéntek viszont megőrizte szigorúan böjtös nap jellegét –
legalábbis az idősebbek számára. A fiatalabb nemzedékek közül sokan
enyhítettek a maguk számára támasztott böjtös elvárásokon. Néhány
évtizede sokan voltak még, akik semmit nem ettek nagypénteken, aztán az
jött szokásba, hogy egyszer lehet enni egy keveset, mára viszont sokan
úgy tartják, hogy ehetnek akár háromszor is, de csak egyszer lehet
jóllakni. A húst azonban még a legenyhébben böjtölők is kerülik a
nagynapokon, kiváltképp nagypénteken: ha esznek, akkor böjtös ételeket
fogyasztanak, zsír nélkül készült galuskát, pergeletlen (rántás nélküli)
babot, pityókát, főtt aszalt gyümölcsöt, főtt búzát nádmézzel.
A nagypénteki templomi szertartás természetesen szintén a gyászról és a
bűnbánatról szólt: ahol lehetett, térden megkerülték az oltárt, és
megcsókolták a keresztet – később nem térden, hanem lábon mentek, és a
kereszt imádása ma is sok helyen szokás. A kereszthez ajándékot is
tettek – verestojást, később akár pénzt – és kikerültek a templomból,
azokra a részekre, amelyeket Kálváriának neveztek. Ott végigimádkozták a
stációkat, s úgy tértek vissza a templomba. Aki nagypénteken halt meg,
arról úgy gondolták, minden bűne azonnal eltöröltetik, és a
mennyországba kerül.
Nagypéntek szigorú dologtiltó nap volt: nemcsak a mezőn volt tilos a
munka, de egyáltalán nem volt szabad befogni az állatokat, nem varrtak
aznap, sőt voltak falvak, ahol nem is főztek, s különösen nem sütöttek.
Úgy tartották, nem jó nagypénteken kiadni a háztól semmit, még a
szemetet sem vitték ki, sokan nem tartották azt sem tanácsosnak, ha
fésülködik, tisztálkodik az ember a gyásznapon. Volt viszont olyasmi,
amit kifejezetten nagypénteken volt tanácsos művelni: ekkor
szellőztették a ládákban őrzött gyapjúholmit, hogy ne rágja meg a moly,
és ekkor fogtak halászháló készítésébe is, mert úgy vélték, akkor
nagyobb halak kerülnek majd bele.
A nagyszombat már egészében a föltámadásra, és az azt követő lakomára
készülődés jegyében telt: ez még estig böjtös nap volt, de már főttek és
sültek az ünnepi ételek, húsféle is: ha lehetett, bárány, esetleg
disznó vagy tyúk, készült a kalács, a béles és más süteményfélék,
például a kókonya, vagy újabb nevén pászka. Ez kelt tésztából készült,
tojásos túrótöltelékkel sütött kalács, készíthetik batyu formában vagy a
tepsiben elterítve a tésztát, és ráhalmozva a tölteléket – ilyenkor
sodrott tésztából kereszt is kerül a túró tetejére, azt mondják, azért,
mert a sodrott tészta arra a kötélre emlékeztet, amellyel Jézust
elfogták üldözői. Amíg a nők a konyhában serénykedtek, a férfiak
kitakarították az udvart, és előre elkészítették az állatoknak a másnapi
takarmányt, hogy az ünnepen ne kelljen ezzel bajlódniuk.
Nagyszombat estéjét húsvét szenvedejének is nevezik. Aznap este a
templom előtt tüzet szentel a pap. Néhány évtizede még a hagyomány
szerint, tűzvassal és kovakővel csiholták a tüzet taplóról, újabban már
gyufát használnak. A hívek a megszentelt tűzről gyújtanak gyertyát, de
igyekeznek haza is vinni belőle, mert az elszenesedett fadarabok
értékesek: a hiedelem szerint a szentelt tűzből maradt szén füstjét
állatok gyógyítására lehet használni, vagy jó azon elégetni a szentelt
barkát, ha éppen vihart akarnak elűzni. Régebben általános volt, hogy
körmenetet tartottak, nemcsak a templomot kerülték meg, hanem akár az
egész falut, sőt a temetőbe is kimentek. Nagyszombaton vizet és tömjént
is szentelnek, az esti szertartás első glóriája közben hangzik föl újra a
harangszó, s ettől kezdve negyven napig – pünkösdig – egymás
köszöntésekor is erre a napra emlékeznek, és egyben hitvallást is
tesznek. Ha találkoznak valakivel, úgy köszöntik, hogy Krisztus
feltámadott, a válasz pedig az rá, hogy Igaz, feltámadott. A feltámadási
mise lezárja a nagyböjtöt is, bár vannak, akik még mindig várnak egy
fél napot azzal, hogy nekifogjanak a húsvéti ételek elfogyasztásának.
Húsvét és mátkázóvasárnap
Húsvét vasárnapján sokan hajnalban keltek. Még napfölkelte előtt
igyekeztek a kútról vizet merni – néhol azért, hogy mindenki más
megelőzzenek, merthogy az szerencsét hoz, más falvakban viszont a
keresztutat öntötték föl vele, s azt remélték tőle, hogy ettől bőséges
termésük lesz. A reggeli mosakodás is különleges volt: verestojást
tettek egy vízescsuporba – vagy egyet, vagy annyit, ahány tagja volt a
családnak –, s erről öntötték a vizet a kezükre, hogy egészségesek,
pirospozsgásak legyenek. A gyerekeket régebben nemigen ajándékozták,
vagy legalábbis nem mindenütt, de aztán terjedni kezdett az a szokás,
hogy tojás, édességet, esetleg pénzt rejtenek el nekik egy edénybe, más
faluban a párnájuk alá, megint máshol a szemetes mögé, s vagy azt
mondják, hogy a Jézuska hozta, vagy hogy a húsvét tojta. A korindálni
járó fiúk viszont mindig kapnak ajándékot. Általában a 8-14 évesek
járják végig a falut, s pár szóval köszöntik a háziakat, s ezért festett
tojást, almát, diót, újabban boltban vásárolt édességet vagy pénzt is
kapnak.
A köszöntés az első misére hívó harangszóig tart. A húsvétvasárnapi
nagymiséhez kötődik az ételszentelés – és ezzel már azok is befejezték a
böjtöt, akik megvárták, hogy szentelt étellel ünnepelhessenek. Az
ételeket a templomban tették le – általában a húsvétra készített
kókonyát, kalácsot, verestojást vitték magukkal, de volt, aki kolbászt,
bort vagy pálinkát is. A szentelt ételből rendszerint hagytak ott a
papnak is, amit hazavittek, arra nagyon vigyáztak: a morzsák sem
eshettek a földre, ezeket összegyűjtötték, s a tűzbe vetették. Ebédnél
ismét szerepet kaptak a verestojások: koccantottak vagy csokkantottak
vele, azaz összeütötték a tojásokat, s figyelték, kié törik el, ki marad
egyben – az az erős. Máshol egymás homlokán törték össze a tojást, és
jó egészséget kívántak egymásnak. A végre bőségesen fogyasztott ebéd
után a rokonokat látogatták meg, kisebb ajándékot vittek nekik,
köszöntötték őket és poharazgattak – a rokonok aznap vagy másnap,
esetleg a húsvét utáni kedden viszonozták a látogatást. Aludni viszont
nem volt szabad húsvét vasárnapján, mert úgy tartották, hogy akkor
rosszkor fog esni az eső, s árt a földeken.
Az igazi húsvéti vidámkodásra hétfőn került sor. A locsolás egyáltalán
nem volt általános, de elsősorban a Tatros menti falvakból –
szórványosabban máshonnan is – jól adatolható a vízbevető hétfőn
megszokott locsolkodás. Többnyire a 14 és 18 év közötti, nagyobb
legények jártak locsolni kisebb csapatokban, elsősorban persze a
nagylányokat, de meglocsolták az idősebb nőket is. A kegyetlenebb,
vödrös öntözésekre is volt példa, de több mondóka kifejezetten arról
szól, hogy azt durváskodásnak tartják, és nem követik. Ehelyett buszujuk
virágot, azaz erősen illatozó bazsalikomágat vittek magukkal, ezt
mártották vízbe, s ezzel permetezték meg a lányokat. A locsolásért a
legények piros tojást – ha nem maradt, akár festetlen nyers tojást –, és
pénzt kaptak, s ezt szétosztották egymás közt. Bár vasárnap is
igyekeztek szép öltözetben menni a templomba, a hétfői misére a
legcifrább gúnyákat vették elő. Ebéd után aztán a legények végre
összegyűltek, zenészeket fogadtak, s körtáncba hívták az eladósorban
lévő lányokat. A táncban leginkább a fiatalok vettek részt, a többieket a
falvakba érkező körhintások szórakoztatták.
A verestojásoknak egy héttel húsvét után – azaz az ünnep oktáváján,
nyolcadnapján –, fehérvasárnapon is fontos szerep jutott, de ekkor a
lányok életében. Ez volt ugyanis a mátkaváltó vagy mátkázóvasárnap,
amikor a lányok a régi jó barátságokat egyfajta fogadott rokonsággá
változtatták azzal, hogy barátnőjükkel mátkázó ajándékot váltottak, s ez
eredetileg verestojás volt. Az ajándékcsere életre szóló barátságokat
hozott létre, a résztvevők még idős korukban is mátkának szólították az
így szerzett lánytestvéreiket. A mátkák ugyanis nővéreknek-húgoknak
tekintették egymást, a fennmaradt mondókák is ezt őrzik. Az északi
csángóknál megőrzött, legrégebbinek látszó változat szerint a mátkásodó
lányok két tenyerükbe fogták a piros tojást, s azt mondták: Ezend a
világon vagyunk mátkászok, mász világro hugosszak – azaz ’ezen a világon
mátkák vagyunk, a másvilágon lánytestvérek’. Éppen ez volt a
mátkaváltás egyik legfontosabb szerepe: a lányok 12 és 16 éves koruk
között mátkásodtak, aztán már táncba jártak, s 17 évesen sokan férjhez
is mentek. A mátkanővér segíthetett abban, hogy a fiatalabb lány is
fölkészülhessen a házasságra. Eredetileg egy lánynak csak 3-4 mátkája
volt, ahogy a szokás értelme kezdett elhomályosulni, előfordulhatott
akár 15-20 is, ennek megfelelően sokkal kevésbé vették komolyan,
ekkortájt jelenhetett meg a fiúk közt is a mátkaváltás. A verestojás
mellett megjelent mindenféle vegyes ajándék: pászka, fésű, de akár ing
vagy cipő és pénz, főleg az északi csángó falvakban, de a
legáltalánosabb ajándék ott is a verestojás maradt.
Így vált az eredetileg a termékenységet és az újjászületést szimbolizáló
piros tojásból Krisztus vérére emlékeztető verestojás, a húsvét egészét
átfogó ajándék – amely ugyanúgy sok mindent megőrzött egykori pogány
jelentéseiből, mint a húsvéti szokások többi része.
Forrás
Halász Péter: Bokrétába kötögetem vala. 2002.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!